מי בעל הנכס? 5 נקודות על פייסבוק, הצינור והאח הגדול
המאבק המתוקשר בין פייסבוק לגופי התקשורת קשת, רשת וערוץ 10, סביב שאלת הזכויות על עמודי הפייסבוק של "האח הגדול" ו"הצינור", מעלה כמה נקודות מרתקות למחשבה על כוחו העולה של התוכן הדיגיטלי ומערכת היחסים הרגישה בינו לבין המותגים שאותם הוא משרת.
הנה 5 מחשבות ששווה מאוד להתעכב עליהן:
1. Show me the money. נתחיל, איך לא, בכסף. הפרשה האחרונה משקפת, למי שלא הפנים עדיין, את מעמדו של נכס תוכן דיגיטלי כבעל ערך כלכלי לכל דבר, שאותו ניתן לכמת. במערכת היחסים של העולם העסקי, בין חברות התוכן הדיגיטליות לבין המותגים, רבים מהלקוחות מבקשים להבין לעתים קרובות את ה-ROI (Return On Investment) של פעילות התוכן שלהם בנכסים השונים. לאט-לאט, תוך כדי חלחול ההכרה בחשיבות הערך שהתוכן הזה מעניק, החברות מבינות כי את ההחזר על ההשקעה על נכס דיגיטלי ניתן לשקלל לא רק לפי מכירות, אלא גם לפי שווי למכירה או המרה, ושווי חשיפה או מעורבות (engagement). כך המותגים יידעו להעריך את עוצמת הנכס שיש להם ביד, ולנהל מערכת יחסים הדדית ומעצימה עם השותפים האסטרטגיים שלהם במשרדי התוכן.
2. ביצת זהב, ותרנגולת. המקרה שעלה השבוע לכותרות העלה גם שאלה מעניינת, ואף אומר בזהירות ערכית, סביב פיצול עמוד הפייסבוק בין "בעלי" הנכס, לצורך העניין "המשקיע" או העסק שהקים אותו; לבין המותג, "העמוד", אשר עבר בעלות: היכן מקומם של הגולשים, להלן "הצרכנים", בתוך המאבק הזה? הרי הפיצול שנעשה משפיע גם על החברים בו. האם הם מעוניינים בתוכן של המותג או בתוכן של בעל העמוד? או במילים אחרות, מה קדם למה: ביצת הזהב, או התרנגולת?
3. ואיזה מסכנים האוהדים. לפי תנאי השימוש של פייסבוק, שמות העמודים חייבים לשקף את תוכן הדף. אך האם עמודים בעלי תוכן עם אופי כל כך מובהק כמו "האח הגדול" ו"הצינור" יכולים פתאום להחליף את עורם ולייצר תוכן אחר? התשובה היא כמובן שלא. הרי הגולשים בעמוד (יותר ממיליון ב"הצינור", כחצי מיליון במקרה של "האח הגדול") בחרו לעקוב אחרי הדף בגלל התוכן שבו, ולכן אם העמוד משנה את אופיו (כמו במקרה של קשת ו"האח הגדול") הוא למעשה מפר הסכם שבשתיקה שהיה לו עם החברים בעמוד, אשר להם התחייב לספק תוכן ממותג "האח הגדול". התגובה שפרסמה פייסבוק לפרשה, שהודיעה כי "בסופו של דבר, המשתמשים בפייסבוק הם אלו שמחליטים אחרי אלו עמודים הם יעקבו", רק מחזקת את עמדה זו.
- האח הגדול מחזירה את רשת להוביל בפריים-טיים
- על רפורמת יבוא המוצרים התקועה - ואיך מהלך פשוט יוזיל מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
4. לכל דבר יש מחיר. אולי כל התסבוכת הזו היתה יכולה להימנע, לו במעבר מותגי התוכן בין גופי התקשורת, היו מכירים הצדדים בכך שעמוד פייסבוק, בטח כזה עם מאות אלפי עוקבים, הוא נכס כלכלי ותדמיתי לכל דבר, אותו ניתן למדוד ולתמחר באופן קבוע מראש – כפי שהסברתי בסעיף 1. אז, במקרה של קונפליקט בין בעל העמוד למותג, בעל העמוד צריך למכור את הנכס למותג.
5. מחזקים את הבית. ולסיום, בואו נדבר על המושג House of brands ("מותג על"). פרשת עמודי הפייסבוק יכולה לספק עוד תובנה לחברות הגדולות, אלו שמחזיקות במספר רב של מותגים, כמו יוניליוור, שטראוס, החברה למשקאות ועוד, לגבי הדרך שבה הן מסתכלות על המותגים שלהן. האם הן מתייחסות לכל מותג בנפרד? האם לכל מותג שפה משלו? קשר משלו עם הלקוח? האם המותג שואב את כוחו מהערכים שלו עצמו או שהכוח מגיע ממותג העל שתחתיו הוא חוסה? האם הן יתפקדו כ-House of brands הלכה למעשה?
כשהפרשה האחרונה תסתיים ובית המשפט יחליט את אשר יחליט, על מותגי העל קשת, רשת וערוץ 10 יהיה לשנות את התפיסה ולא רק לחשוב כמותג על, אלא גם לפעול כך. הם יצטרכו לחשוב על התוכן הדיגיטלי העצמאי שהם מייצרים בצורה אסטרטגית, כזה שצריך לשקף את ערכי מותג העל מצד אחד, ומצד שני להישאר מעניין, רלוונטי ואטרקטיבי, כמו המותגים שבבעלותו. כדי שגם אם מותג העל יאבד את אחד מנכסיו הדיגיטליים החשובים, אז יתבהר כוחו האמתי של התוכן אותו הוא יודע לייצר.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
*** הכותב, רון שלי הוא מנכ"ל Debby&Ron, מומחה לאסטרטגית דיגיטל
- 3.טור מביך ברמה של תיכוניסט (ל"ת)סטודנט לתקשורת 08/12/2017 18:12הגב לתגובה זו
- 2.המעמיק 11/10/2017 12:04הגב לתגובה זוגיבוב של שטויות בינוניות של כתה א׳ אם ככה נראה מאמר של ״אסטרטג״ פלא שזאת הרמה?
- 1.אחלה מאמר! (ל"ת)אשר 10/10/2017 11:09הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
