סמארטפון ביד וחדר עריכה בעיניים: הטרוריסטים החדשים במדיה החברתית
פרק ראשון, המיני-סדרה "מראה שחורה": אלמוני מעלה ליוטיוב סרטון בו הוא פונה לאומה הבריטית ולעומד בראשה, מודיע כי הוא חטף את הנסיכה הבריטית הצעירה והוא עומד לרצוח אותה. הדרך היחידה למנוע את הרצח, וכאן הוא פונה אישית לראש ממשלת הממלכה היא שהאחרון, יקיים יחסי מין עם חזיר בשידור חי, לעיני המצלמה בשעה 16:00 בדיוק.
למרות ניסיונות הממשלה להסיר את הסרטון, הוא מתפשט ברחבי העולם, צובר מיליוני צפיות תוך שעות ספורות, מייצר היסטריה במלוכה וכמובן בלשכת רה"מ עצמו.
נשמע מוכר? בזמן שידור הסדרה, הפרק עורר תדהמה ברחבי העולם ורובנו חשבנו לעצמנו "אין סיכוי שדבר כזה באמת יקרה". היום, אחרי 2 הוצאות להורג לעיני המצלמה, מיליוני צפיות ומנהיג ארה"ב אחד, אפשר לומר שהאפוקליפסה בהחלט התממשה.
העשור הנוכחי הוא ללא ספק עשור בו השתנו דרכי התקשורת שלנו. המדיה החברתית יצרה לא פחות ממהפכה בצורה בה אנחנו מכירים, משוחחים, אוהבים וכמובן גם משווקים. שפע המידע, טשטוש הגבולות הגאוגרפיים, יכולות השיתוף העצומות, כל אלו פתחו בפני כולנו אפשרויות אינסופיות.
אבל מה קורה כאשר כל העוצמה הזו מגיעה לידיים הלא נכונות? מה קורה כאשר קבוצות טרור נעזרות בניו מדיה כדי להסית, להטיף, להפיץ שנאה, לרצוח?
דאעש, "המותג" שצבר כנראה הכי הרבה מוניטין בזמן אפס ואילו היה מוצר צריכה כנראה שמשרד הפרסום שלו היה זוכה בפרס מצטיין השנה, הוא ממש לא הראשון ובטח שלא היחיד. תשכחו מטרוריסטים שישנים עם סכין בין השיניים ותכירו את הטרוריסטים עם הסמארטפון בידיים וחדר העריכה מול העיניים.
המסוכנים ביותר: 4 ארגוני הטרור המובילים במדיה החברתית
1. דאעש - מוביל את הרשימה
לא בכדי כולם מדברים על ארגון הטרור ההטרוגני הזה, המורכב מאלפי מוסלמים מכל העולם, כאשר אחוז נכבד מגיע דווקא מאירופה. נכון לעכשיו, ארגון דאעש, מבחינת העבודה ברשת, הוא הכי מאורגן והכי חזק בכל הפרמטרים בהשוואה לקבוצות טרור אחרות. לארגון יש אחראי הסברה בשם אחמד אבו סמארה אלאמריכי ו"מנהלי אזור" שמתפעלים את הזירות ומחליטים על המסרים.
לאחר שהבינו כי לא יוכלו לבצע פעילות גלויה ורשמית ברשתות החברתיות, הם מצאו דרך עקיפה בדמות ניהול ערוצים לפי אזורים. לא מוזכר שם הארגון או שמות מנהיגיו, רק אזור הפעולה. בדוגמא- ערוץ טוויטר מחוז א-רקה.
דוגמא נוספת לעוצמה של הארגון היא חשבון הטוויטר של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי (העמוד מתנהל בשמו), בו הוא מעדכן בשוטף על פעילויות הארגון בשם אללה. 8,500 עוקבים יש לו. העמוד עדיין לא הוסר ומתנהל כרגיל.
דאעש לא מסתפק בפלטפורמות "ידועות" ונעזר בשיטות מתוחכמות שהן יחסית "מתחת לרדאר". כך למשל, הוא נעזר באתר ask.fm, המשמש קרקע פוריה להעברת מסרים אישיים ושאלת שאלות כמו- "האם יחכה לי נשק בהגיעי לנקודה X"?. פעילי הארגון מגיבים ומעניקים הנחיות.
לסיכום, דאעש מתנהל בצורה מאוד חדשנית ויצירתית בכל הנוגע לפעילות ברשת. כל חסימה או הסרה של פרופיל/עמוד, מובילה לפתיחתה של זירה חדשה בשם או מיקום אחרים. פתרונות כמו שימוש בזירות "זניחות" יחסית יחד עם תוכן אטרקטיבי במיוחד, ממקמים את הארגון בצמרת ארגוני הטרור של עידן הניו מדיה.
2. אלנצרה (חזית הסיוע), קבוצה המשתייכת לאל קאעידה
בתוך המלחמה הפנימית בסוריה, בולטת פעילות ענפה ברשת של קבוצת אלנצרה המתחזקת פרופיל טוויטר ולו 82 אלף עוקבים. בדומה לדאעש, גם אנשי אלנצרה, מנסים להתחמק מהרדאר של טוויטר על ידי שימוש בפרופילים אזוריים ולא שמיים.
3. חמאס
והנה תיעוד לזירה המשפיעה עלינו באופן קרוב וישיר - העמוד הרשמי הפעיל של החמאס עם למעלה מ-90 אלף עוקבים ועמוד נוסף עבור דוברי האנגלית כמובן עם קרוב ל-20 אלף עוקבים. נכון לעכשיו, הפרופילים האלו מתנהלים באין מפריע.
4. א-שבאב, ארגון אסלאמיסטי המסופח לאל קאעידה ופועל בסומליה
אמנם פחות בכותרות שלנו ומוכר בעיקר בשל הפיגוע הגדול בניירובי ופעילותו הגדולה באפריקה. הארגון מבצע פעילות מרשימה ברשתות החברתיות. להלן פרופיל טוויטר של הארגון שהוסר לאחרונה והפיץ מסרים בשפה האנגלית.
איך הגענו להתעצמות המהירה הזו ברשת?
היכולות המופלאות המאפשרות לכל אחד מאתנו להעצים את חופש הביטוי ולהעביר את המסרים שלו בכל רגע ומכל מקום, אולי לראשונה בתולדות המהפכה הדיגיטלית, מתנפצות לנו בפנים.
אותן חולשות אנושיות בדמות יצר הסקרנות, הצורך בסיפוקים מידיים ובשיתוף מסרים, לא מזינות הפעם את ההתמכרות שלנו ללייקים בפייסבוק, אלא את אותם גורמים מסוכנים שמשתמשים בהן כנגדנו.
אמצעי הניו מדיה, שהקלו עלינו להתחבר לאנשים בעלי תחומי עניין דומים ברגע, הם אותם אמצעים שמחברים היום בין טרוריסטים לבין בני נוער המחפשים שיוך חברתי, תקווה, מרד.
העובדה שהמדיה החברתית העצימה את האני של כל אחד מאתנו והפכה אותו לכתב חדשות, למגיש, למסקר, לגוף מדיה שכל מה שהוא צריך זה מכשיר סלולארי, יצרה למעשה תמנון טרור שגם אם תורידו לו כמה זרועות, הוא פשוט יצמיח כמה אחרות תוך דקות.
אם בעבר, תעמולה שלילית נעשתה על ידי גוף אחד ברור המעביר מסרים אחידים וברורים ששודרו בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות, הרי שהיום, בעידן הסושיאל, יש לנו המון גופים שמעבירים מסרים פרסונאליים במהירות האור הישר לוריד-הנייד שבכיס שלנו.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות?
כאן אפשר לקחת את פייסבוק כדוגמא, שהרחיבה את מערך האבטחה שלה בשנה האחרונה ומצליחה להסיר את מרבית הגורמים הקיצוניים, הן בדמות עמוד עסקי והן בדמות פרופילים אישיים. לטוויטר, הרשת המועדפת על רוב גורמי הטרור, אין כרגע מענה הולם. רק לאחרונה, החלה הרשת להסיר פרופילים טרוריסטים וההנחה היא שגם ברשתות נוספות יפנימו את גודל האיום שהתעצם בזכות חופש הביטוי הכמעט מוחלט הקיים ברשת.
הכותבת היא יועצת ניו מדיה בצה"ל ומנכ"לית משותפת קניבל מדיה
- 9.דני 05/10/2014 13:36הגב לתגובה זוכל הכבוד על הכתבה המעניינת - מאיר עיניים
- 8.בואנה צה"ל שיחק אותה. (ל"ת)אי שם 03/10/2014 12:49הגב לתגובה זו
- 7.תומר 02/10/2014 16:50הגב לתגובה זווסביר להניח שזו רק ההתחלה. הם למדו וממשיכים ללמוד להשתמש בזירה הזו ורק משכללים את העשייה בתווך הזה...
- 6.גלעד 02/10/2014 13:20הגב לתגובה זועוד דוגמא לנורות אזהרה שצריכות להידלק מול המתרחש סביבנו.
- 5.אמאלה (ל"ת)אלה 02/10/2014 12:31הגב לתגובה זו
- 4.מפחיד יותר מכל רקטה (ל"ת)דניאל 02/10/2014 11:52הגב לתגובה זו
- 3.מרתק מחד, ומפחיד מאידך (ל"ת)יואב 02/10/2014 11:38הגב לתגובה זו
- 2.מרתק מחד, ומפחיד מאידך (ל"ת)יואב 02/10/2014 11:38הגב לתגובה זו
- 1.כל כך הרבה פוטנציאל לכתבת תוכן טובה אבל כלום (ל"ת)אבי 02/10/2014 11:24הגב לתגובה זו
- קטן שכמותך. (ל"ת)אתה כלום 03/10/2014 16:13הגב לתגובה זו
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהאירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים.
המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.
פריים טיים
השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים.
תוכניות אחה"צ וערב מוקדם
בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים.
בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225
במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף
צופים.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לייט נייט
ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה (נאסד"ק: TBLA) מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר Haaretz.com באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
