סמארטפון ביד וחדר עריכה בעיניים: הטרוריסטים החדשים במדיה החברתית
פרק ראשון, המיני-סדרה "מראה שחורה": אלמוני מעלה ליוטיוב סרטון בו הוא פונה לאומה הבריטית ולעומד בראשה, מודיע כי הוא חטף את הנסיכה הבריטית הצעירה והוא עומד לרצוח אותה. הדרך היחידה למנוע את הרצח, וכאן הוא פונה אישית לראש ממשלת הממלכה היא שהאחרון, יקיים יחסי מין עם חזיר בשידור חי, לעיני המצלמה בשעה 16:00 בדיוק.
למרות ניסיונות הממשלה להסיר את הסרטון, הוא מתפשט ברחבי העולם, צובר מיליוני צפיות תוך שעות ספורות, מייצר היסטריה במלוכה וכמובן בלשכת רה"מ עצמו.
נשמע מוכר? בזמן שידור הסדרה, הפרק עורר תדהמה ברחבי העולם ורובנו חשבנו לעצמנו "אין סיכוי שדבר כזה באמת יקרה". היום, אחרי 2 הוצאות להורג לעיני המצלמה, מיליוני צפיות ומנהיג ארה"ב אחד, אפשר לומר שהאפוקליפסה בהחלט התממשה.
העשור הנוכחי הוא ללא ספק עשור בו השתנו דרכי התקשורת שלנו. המדיה החברתית יצרה לא פחות ממהפכה בצורה בה אנחנו מכירים, משוחחים, אוהבים וכמובן גם משווקים. שפע המידע, טשטוש הגבולות הגאוגרפיים, יכולות השיתוף העצומות, כל אלו פתחו בפני כולנו אפשרויות אינסופיות.
אבל מה קורה כאשר כל העוצמה הזו מגיעה לידיים הלא נכונות? מה קורה כאשר קבוצות טרור נעזרות בניו מדיה כדי להסית, להטיף, להפיץ שנאה, לרצוח?
דאעש, "המותג" שצבר כנראה הכי הרבה מוניטין בזמן אפס ואילו היה מוצר צריכה כנראה שמשרד הפרסום שלו היה זוכה בפרס מצטיין השנה, הוא ממש לא הראשון ובטח שלא היחיד. תשכחו מטרוריסטים שישנים עם סכין בין השיניים ותכירו את הטרוריסטים עם הסמארטפון בידיים וחדר העריכה מול העיניים.
המסוכנים ביותר: 4 ארגוני הטרור המובילים במדיה החברתית
1. דאעש - מוביל את הרשימה
לא בכדי כולם מדברים על ארגון הטרור ההטרוגני הזה, המורכב מאלפי מוסלמים מכל העולם, כאשר אחוז נכבד מגיע דווקא מאירופה. נכון לעכשיו, ארגון דאעש, מבחינת העבודה ברשת, הוא הכי מאורגן והכי חזק בכל הפרמטרים בהשוואה לקבוצות טרור אחרות. לארגון יש אחראי הסברה בשם אחמד אבו סמארה אלאמריכי ו"מנהלי אזור" שמתפעלים את הזירות ומחליטים על המסרים.
לאחר שהבינו כי לא יוכלו לבצע פעילות גלויה ורשמית ברשתות החברתיות, הם מצאו דרך עקיפה בדמות ניהול ערוצים לפי אזורים. לא מוזכר שם הארגון או שמות מנהיגיו, רק אזור הפעולה. בדוגמא- ערוץ טוויטר מחוז א-רקה.
דוגמא נוספת לעוצמה של הארגון היא חשבון הטוויטר של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי (העמוד מתנהל בשמו), בו הוא מעדכן בשוטף על פעילויות הארגון בשם אללה. 8,500 עוקבים יש לו. העמוד עדיין לא הוסר ומתנהל כרגיל.
דאעש לא מסתפק בפלטפורמות "ידועות" ונעזר בשיטות מתוחכמות שהן יחסית "מתחת לרדאר". כך למשל, הוא נעזר באתר ask.fm, המשמש קרקע פוריה להעברת מסרים אישיים ושאלת שאלות כמו- "האם יחכה לי נשק בהגיעי לנקודה X"?. פעילי הארגון מגיבים ומעניקים הנחיות.
לסיכום, דאעש מתנהל בצורה מאוד חדשנית ויצירתית בכל הנוגע לפעילות ברשת. כל חסימה או הסרה של פרופיל/עמוד, מובילה לפתיחתה של זירה חדשה בשם או מיקום אחרים. פתרונות כמו שימוש בזירות "זניחות" יחסית יחד עם תוכן אטרקטיבי במיוחד, ממקמים את הארגון בצמרת ארגוני הטרור של עידן הניו מדיה.
2. אלנצרה (חזית הסיוע), קבוצה המשתייכת לאל קאעידה
בתוך המלחמה הפנימית בסוריה, בולטת פעילות ענפה ברשת של קבוצת אלנצרה המתחזקת פרופיל טוויטר ולו 82 אלף עוקבים. בדומה לדאעש, גם אנשי אלנצרה, מנסים להתחמק מהרדאר של טוויטר על ידי שימוש בפרופילים אזוריים ולא שמיים.
3. חמאס
והנה תיעוד לזירה המשפיעה עלינו באופן קרוב וישיר - העמוד הרשמי הפעיל של החמאס עם למעלה מ-90 אלף עוקבים ועמוד נוסף עבור דוברי האנגלית כמובן עם קרוב ל-20 אלף עוקבים. נכון לעכשיו, הפרופילים האלו מתנהלים באין מפריע.
4. א-שבאב, ארגון אסלאמיסטי המסופח לאל קאעידה ופועל בסומליה
אמנם פחות בכותרות שלנו ומוכר בעיקר בשל הפיגוע הגדול בניירובי ופעילותו הגדולה באפריקה. הארגון מבצע פעילות מרשימה ברשתות החברתיות. להלן פרופיל טוויטר של הארגון שהוסר לאחרונה והפיץ מסרים בשפה האנגלית.
איך הגענו להתעצמות המהירה הזו ברשת?
היכולות המופלאות המאפשרות לכל אחד מאתנו להעצים את חופש הביטוי ולהעביר את המסרים שלו בכל רגע ומכל מקום, אולי לראשונה בתולדות המהפכה הדיגיטלית, מתנפצות לנו בפנים.
אותן חולשות אנושיות בדמות יצר הסקרנות, הצורך בסיפוקים מידיים ובשיתוף מסרים, לא מזינות הפעם את ההתמכרות שלנו ללייקים בפייסבוק, אלא את אותם גורמים מסוכנים שמשתמשים בהן כנגדנו.
אמצעי הניו מדיה, שהקלו עלינו להתחבר לאנשים בעלי תחומי עניין דומים ברגע, הם אותם אמצעים שמחברים היום בין טרוריסטים לבין בני נוער המחפשים שיוך חברתי, תקווה, מרד.
העובדה שהמדיה החברתית העצימה את האני של כל אחד מאתנו והפכה אותו לכתב חדשות, למגיש, למסקר, לגוף מדיה שכל מה שהוא צריך זה מכשיר סלולארי, יצרה למעשה תמנון טרור שגם אם תורידו לו כמה זרועות, הוא פשוט יצמיח כמה אחרות תוך דקות.
אם בעבר, תעמולה שלילית נעשתה על ידי גוף אחד ברור המעביר מסרים אחידים וברורים ששודרו בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות, הרי שהיום, בעידן הסושיאל, יש לנו המון גופים שמעבירים מסרים פרסונאליים במהירות האור הישר לוריד-הנייד שבכיס שלנו.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות?
כאן אפשר לקחת את פייסבוק כדוגמא, שהרחיבה את מערך האבטחה שלה בשנה האחרונה ומצליחה להסיר את מרבית הגורמים הקיצוניים, הן בדמות עמוד עסקי והן בדמות פרופילים אישיים. לטוויטר, הרשת המועדפת על רוב גורמי הטרור, אין כרגע מענה הולם. רק לאחרונה, החלה הרשת להסיר פרופילים טרוריסטים וההנחה היא שגם ברשתות נוספות יפנימו את גודל האיום שהתעצם בזכות חופש הביטוי הכמעט מוחלט הקיים ברשת.
הכותבת היא יועצת ניו מדיה בצה"ל ומנכ"לית משותפת קניבל מדיה
- 9.דני 05/10/2014 13:36הגב לתגובה זוכל הכבוד על הכתבה המעניינת - מאיר עיניים
- 8.בואנה צה"ל שיחק אותה. (ל"ת)אי שם 03/10/2014 12:49הגב לתגובה זו
- 7.תומר 02/10/2014 16:50הגב לתגובה זווסביר להניח שזו רק ההתחלה. הם למדו וממשיכים ללמוד להשתמש בזירה הזו ורק משכללים את העשייה בתווך הזה...
- 6.גלעד 02/10/2014 13:20הגב לתגובה זועוד דוגמא לנורות אזהרה שצריכות להידלק מול המתרחש סביבנו.
- 5.אמאלה (ל"ת)אלה 02/10/2014 12:31הגב לתגובה זו
- 4.מפחיד יותר מכל רקטה (ל"ת)דניאל 02/10/2014 11:52הגב לתגובה זו
- 3.מרתק מחד, ומפחיד מאידך (ל"ת)יואב 02/10/2014 11:38הגב לתגובה זו
- 2.מרתק מחד, ומפחיד מאידך (ל"ת)יואב 02/10/2014 11:38הגב לתגובה זו
- 1.כל כך הרבה פוטנציאל לכתבת תוכן טובה אבל כלום (ל"ת)אבי 02/10/2014 11:24הגב לתגובה זו
- קטן שכמותך. (ל"ת)אתה כלום 03/10/2014 16:13הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמי הזיז את מדורת השבט שלי?
המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על 5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר.
פריים טיים
לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי
היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת
שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת
סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה
סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמי הזיז את מדורת השבט שלי?
המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על 5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר.
פריים טיים
לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי
היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת
שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת
סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה
סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
