סמארטפון ביד וחדר עריכה בעיניים: הטרוריסטים החדשים במדיה החברתית
פרק ראשון, המיני-סדרה "מראה שחורה": אלמוני מעלה ליוטיוב סרטון בו הוא פונה לאומה הבריטית ולעומד בראשה, מודיע כי הוא חטף את הנסיכה הבריטית הצעירה והוא עומד לרצוח אותה. הדרך היחידה למנוע את הרצח, וכאן הוא פונה אישית לראש ממשלת הממלכה היא שהאחרון, יקיים יחסי מין עם חזיר בשידור חי, לעיני המצלמה בשעה 16:00 בדיוק.
למרות ניסיונות הממשלה להסיר את הסרטון, הוא מתפשט ברחבי העולם, צובר מיליוני צפיות תוך שעות ספורות, מייצר היסטריה במלוכה וכמובן בלשכת רה"מ עצמו.
נשמע מוכר? בזמן שידור הסדרה, הפרק עורר תדהמה ברחבי העולם ורובנו חשבנו לעצמנו "אין סיכוי שדבר כזה באמת יקרה". היום, אחרי 2 הוצאות להורג לעיני המצלמה, מיליוני צפיות ומנהיג ארה"ב אחד, אפשר לומר שהאפוקליפסה בהחלט התממשה.
העשור הנוכחי הוא ללא ספק עשור בו השתנו דרכי התקשורת שלנו. המדיה החברתית יצרה לא פחות ממהפכה בצורה בה אנחנו מכירים, משוחחים, אוהבים וכמובן גם משווקים. שפע המידע, טשטוש הגבולות הגאוגרפיים, יכולות השיתוף העצומות, כל אלו פתחו בפני כולנו אפשרויות אינסופיות.
אבל מה קורה כאשר כל העוצמה הזו מגיעה לידיים הלא נכונות? מה קורה כאשר קבוצות טרור נעזרות בניו מדיה כדי להסית, להטיף, להפיץ שנאה, לרצוח?
דאעש, "המותג" שצבר כנראה הכי הרבה מוניטין בזמן אפס ואילו היה מוצר צריכה כנראה שמשרד הפרסום שלו היה זוכה בפרס מצטיין השנה, הוא ממש לא הראשון ובטח שלא היחיד. תשכחו מטרוריסטים שישנים עם סכין בין השיניים ותכירו את הטרוריסטים עם הסמארטפון בידיים וחדר העריכה מול העיניים.
המסוכנים ביותר: 4 ארגוני הטרור המובילים במדיה החברתית
1. דאעש - מוביל את הרשימה
לא בכדי כולם מדברים על ארגון הטרור ההטרוגני הזה, המורכב מאלפי מוסלמים מכל העולם, כאשר אחוז נכבד מגיע דווקא מאירופה. נכון לעכשיו, ארגון דאעש, מבחינת העבודה ברשת, הוא הכי מאורגן והכי חזק בכל הפרמטרים בהשוואה לקבוצות טרור אחרות. לארגון יש אחראי הסברה בשם אחמד אבו סמארה אלאמריכי ו"מנהלי אזור" שמתפעלים את הזירות ומחליטים על המסרים.
לאחר שהבינו כי לא יוכלו לבצע פעילות גלויה ורשמית ברשתות החברתיות, הם מצאו דרך עקיפה בדמות ניהול ערוצים לפי אזורים. לא מוזכר שם הארגון או שמות מנהיגיו, רק אזור הפעולה. בדוגמא- ערוץ טוויטר מחוז א-רקה.
דוגמא נוספת לעוצמה של הארגון היא חשבון הטוויטר של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי (העמוד מתנהל בשמו), בו הוא מעדכן בשוטף על פעילויות הארגון בשם אללה. 8,500 עוקבים יש לו. העמוד עדיין לא הוסר ומתנהל כרגיל.
דאעש לא מסתפק בפלטפורמות "ידועות" ונעזר בשיטות מתוחכמות שהן יחסית "מתחת לרדאר". כך למשל, הוא נעזר באתר ask.fm, המשמש קרקע פוריה להעברת מסרים אישיים ושאלת שאלות כמו- "האם יחכה לי נשק בהגיעי לנקודה X"?. פעילי הארגון מגיבים ומעניקים הנחיות.
לסיכום, דאעש מתנהל בצורה מאוד חדשנית ויצירתית בכל הנוגע לפעילות ברשת. כל חסימה או הסרה של פרופיל/עמוד, מובילה לפתיחתה של זירה חדשה בשם או מיקום אחרים. פתרונות כמו שימוש בזירות "זניחות" יחסית יחד עם תוכן אטרקטיבי במיוחד, ממקמים את הארגון בצמרת ארגוני הטרור של עידן הניו מדיה.
2. אלנצרה (חזית הסיוע), קבוצה המשתייכת לאל קאעידה
בתוך המלחמה הפנימית בסוריה, בולטת פעילות ענפה ברשת של קבוצת אלנצרה המתחזקת פרופיל טוויטר ולו 82 אלף עוקבים. בדומה לדאעש, גם אנשי אלנצרה, מנסים להתחמק מהרדאר של טוויטר על ידי שימוש בפרופילים אזוריים ולא שמיים.
3. חמאס
והנה תיעוד לזירה המשפיעה עלינו באופן קרוב וישיר - העמוד הרשמי הפעיל של החמאס עם למעלה מ-90 אלף עוקבים ועמוד נוסף עבור דוברי האנגלית כמובן עם קרוב ל-20 אלף עוקבים. נכון לעכשיו, הפרופילים האלו מתנהלים באין מפריע.
4. א-שבאב, ארגון אסלאמיסטי המסופח לאל קאעידה ופועל בסומליה
אמנם פחות בכותרות שלנו ומוכר בעיקר בשל הפיגוע הגדול בניירובי ופעילותו הגדולה באפריקה. הארגון מבצע פעילות מרשימה ברשתות החברתיות. להלן פרופיל טוויטר של הארגון שהוסר לאחרונה והפיץ מסרים בשפה האנגלית.
איך הגענו להתעצמות המהירה הזו ברשת?
היכולות המופלאות המאפשרות לכל אחד מאתנו להעצים את חופש הביטוי ולהעביר את המסרים שלו בכל רגע ומכל מקום, אולי לראשונה בתולדות המהפכה הדיגיטלית, מתנפצות לנו בפנים.
אותן חולשות אנושיות בדמות יצר הסקרנות, הצורך בסיפוקים מידיים ובשיתוף מסרים, לא מזינות הפעם את ההתמכרות שלנו ללייקים בפייסבוק, אלא את אותם גורמים מסוכנים שמשתמשים בהן כנגדנו.
אמצעי הניו מדיה, שהקלו עלינו להתחבר לאנשים בעלי תחומי עניין דומים ברגע, הם אותם אמצעים שמחברים היום בין טרוריסטים לבין בני נוער המחפשים שיוך חברתי, תקווה, מרד.
העובדה שהמדיה החברתית העצימה את האני של כל אחד מאתנו והפכה אותו לכתב חדשות, למגיש, למסקר, לגוף מדיה שכל מה שהוא צריך זה מכשיר סלולארי, יצרה למעשה תמנון טרור שגם אם תורידו לו כמה זרועות, הוא פשוט יצמיח כמה אחרות תוך דקות.
אם בעבר, תעמולה שלילית נעשתה על ידי גוף אחד ברור המעביר מסרים אחידים וברורים ששודרו בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות, הרי שהיום, בעידן הסושיאל, יש לנו המון גופים שמעבירים מסרים פרסונאליים במהירות האור הישר לוריד-הנייד שבכיס שלנו.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות?
כאן אפשר לקחת את פייסבוק כדוגמא, שהרחיבה את מערך האבטחה שלה בשנה האחרונה ומצליחה להסיר את מרבית הגורמים הקיצוניים, הן בדמות עמוד עסקי והן בדמות פרופילים אישיים. לטוויטר, הרשת המועדפת על רוב גורמי הטרור, אין כרגע מענה הולם. רק לאחרונה, החלה הרשת להסיר פרופילים טרוריסטים וההנחה היא שגם ברשתות נוספות יפנימו את גודל האיום שהתעצם בזכות חופש הביטוי הכמעט מוחלט הקיים ברשת.
הכותבת היא יועצת ניו מדיה בצה"ל ומנכ"לית משותפת קניבל מדיה
- 9.דני 05/10/2014 13:36הגב לתגובה זוכל הכבוד על הכתבה המעניינת - מאיר עיניים
- 8.בואנה צה"ל שיחק אותה. (ל"ת)אי שם 03/10/2014 12:49הגב לתגובה זו
- 7.תומר 02/10/2014 16:50הגב לתגובה זווסביר להניח שזו רק ההתחלה. הם למדו וממשיכים ללמוד להשתמש בזירה הזו ורק משכללים את העשייה בתווך הזה...
- 6.גלעד 02/10/2014 13:20הגב לתגובה זועוד דוגמא לנורות אזהרה שצריכות להידלק מול המתרחש סביבנו.
- 5.אמאלה (ל"ת)אלה 02/10/2014 12:31הגב לתגובה זו
- 4.מפחיד יותר מכל רקטה (ל"ת)דניאל 02/10/2014 11:52הגב לתגובה זו
- 3.מרתק מחד, ומפחיד מאידך (ל"ת)יואב 02/10/2014 11:38הגב לתגובה זו
- 2.מרתק מחד, ומפחיד מאידך (ל"ת)יואב 02/10/2014 11:38הגב לתגובה זו
- 1.כל כך הרבה פוטנציאל לכתבת תוכן טובה אבל כלום (ל"ת)אבי 02/10/2014 11:24הגב לתגובה זו
- קטן שכמותך. (ל"ת)אתה כלום 03/10/2014 16:13הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
דני אבדיה צילום: שוקה כהןדני אבדיה ומי עדן בקמפיין חדש: טסים לפגוש את הכוכב בארה"ב
מי עדן משיקה עם כוכב ה-NBA דני אבדיה מהדורה מיוחדת של בקבוקים ממותגים, והגרלה שהזוכים בה יטוסו לארה"ב לשבוע של אירוח ומפגש אישי עם אבדיה, כולל צפייה במשחק ביתי של פורטלנד. הקמפיין יתועד ויעלה בכל הפלטפורמות המרכזיות, , מהטלוויזיה ועד לרשתות החברתיות.
מדובר במהלך שמחזק את מעמדו של אבדיה לא רק על הפרקט אלא גם בזירה המסחרית
דני אבדיה, שעד לפני כמה שנים עוד רץ וקפץ על הפרקטים המקומיים, נהפך מאז לאחד השמות החמים ביותר בכדורסל הישראלי והבינלאומי. הוא עשה היסטוריה כבר ב-2020, כשנבחר במקום התשיעי בדראפט ה-NBA - המיקום הגבוה ביותר שאליו הגיע שחקן כדורסל ישראלי. אחרי תקופה בוושינגטון וויזארדס, המעבר האחרון שלו לפורטלנד טרייל בלייזרס נראה כנקודת המפנה בקריירה. בשלושת החודשים האחרונים הוא מציג יציבות ומספרים שלא נראו ממנו בעבר: יותר מ-20 נקודות למשחק, תרומה משמעותית בריבאונדים ובאסיסטים וחלק מרכזי בניצחונות של קבוצתו החדשה. בארה"ב כבר מדברים עליו כאחד הפורוורדים הצעירים המסקרנים בליגה, ואת העובדה הזו מי עדן בוחרת לתרגם לקמפיין גדול היקף.
הקמפיין החדש מציג בקבוקי חצי ליטר ממותגים עם דמותו של אבדיה ופקק ספורט שמותאם לאורח חיים פעיל. על כל בקבוק מופיע קוד שניתן לסריקה דרך QR, שמוביל להרשמה להגרלה שתתקיים בין 17 בנובמבר ל-18 בינואר 2026. הפרס הגדול כולל טיסה זוגית לארה"ב, שבעה ימי אירוח מלאים, מפגש אישי עם אבדיה וצפייה במשחק של פורטלנד - חוויה המשלבת בין הקרבה לכוכב הישראלי לבין ביקור באחד מהאולמות המרשימים של ה-NBA. זוכים נוספים יקבלו גופיות רשמיות וכדורי סל ממותגים וחתומים על ידי אבדיה עצמו. מי עדן מתכננת לפרסם את המהלך בטלוויזיה, ברשתות החברתיות, בסרטוני תוכן ובשלטים ברחבי הארץ, תוך תיעוד המפגשים, ההגרלות והחוויות של הזוכים.
הקריירה הנוסקת של אבדיה מרגישה טבעית למי שמכיר את הרקע שלו. אביו, זופר אבדיה, היה כדורסלן בולט ביוגוסלביה ובישראל, ולדני היה ברור מגיל צעיר שהכדורסל הוא חלק מהבית. ועדיין, מה שמגדיר אותו היום פחות קשור לגנים ויותר לאופי השקט ולעבודה הקבועה שהוא משקיע. בפורטלנד הוא מציג יכולת מקיפה: חדירות לסל, קליעות משלוש, הובלת התקפות וגם הגנה על שחקנים גדולים ממנו. המאמן נותן בו אמון בדקות החשובות, והקהל המקומי מתחיל לאמץ אותו כשחקן שעושה כמעט הכל על המגרש.
גם בזירה הבינלאומית אבדיה ממשיך לבלוט. בקיץ האחרון הוא היה הכוכב של נבחרת ישראל באליפות אירופה, שם סיפק הופעות גדולות, כולל משחק זכור במיוחד עם 34 נקודות מול סלובניה של לוקה דונצ’יץ’. התרוממותו במדי הנבחרת הפכה אותו לפנים החדשות של הכדורסל הישראלי, דמות שמצליחה לחבר בין הדור הצעיר לבין אוהדים ותיקים שמביטים בו כסמל למשהו חדש ובטוח יותר.
