TV

לקראת כנס ארגון העיתונאים: "אמרו לי - 'את אחראית לכך שנאבד את הפרנסה'"

כך סיפרה עינת פישביין מ'ידיעות אחרונות' ב'תיק תקשורת' שתשודר בערוץ 2. מחר בבוקר יתקיים כנס הייסוד של הארגון: אלכס ליבק ואבנר הופשטיין
אלכסנדר כץ | (4)

ארגון העיתונאים החדש יקיים מחר (יום ו') את כנס הייסוד שלו, בקולנוע לב בתל אביב בשעה 10:30. בכנס יוצגו מטרות הארגון והפעולות הצפויות בתקופה הקרובה לקידום זכויות העיתונאים ותנאי עבודתם. בשבועות האחרונים נרשמה התגייסות חסרת תקדים בקרב עיתונאים מכל כלי התקשורת. עד כה, הצטרפו לארגון מאות עיתונאים.

מקימי הארגון מקווים כי עיתונאים מכלל כלי התקשורת יתגייסו למאבק להצלת עובדי ערוץ 10 ויחתמו על עצומה להצלת הערוץ ועובדיו. בין הנואמים מחר: חתן פרס ישראל בצילום אלכס ליבק; דבורה גינזבורג מ'רדיו קול חי'; אבנר הופשטיין מערוץ 10; ויוזמי ארגון העיתונאים החדש דרור פויר, עינת פישביין ויאיר טרציצקי.

* רוצים לדבר על זה? כנסו לדף הפייסבוק של אייס

נורית קנטי, מראשי ועד הפעולה בארגון, אמרה: "הדיון שמתנהל סביב עתיד ערוץ 10, במכוון או שלא , זונח את העיקר: כ-3,000 משפחות במעגל הישיר והרחב צפויות לאבד את מקור פרנסתם ואף אחד לא מדבר על זה ולאף אחד לא איכפת. זוהי דוגמה בוטה אולם מייצגת את מעמד העיתונאים בישראל. היום, עם הסולידאריות בין כל העיתונאים ועם הקמתו של ארגון העיתונאים נוכל לפעול לחיזוק מעמד העיתונאי ושמירה על זכויותיו".

הארגון הוקם על ידי עיתונאים מכלי תקשורת שונים במטרה להתמודד עם המשבר בענף התקשורת המקרין על אלפי העובדים בו, שכרם, תנאי עבודתם, רווחתם האישית המקצועית וביטחונם התעסוקתי. בארגון טוענים כי בכוונתו לפעול למען חופש הביטוי, לשיפור מעמד העיתונאי בישראל מבחינה מקצועית ולקיומה של עיתונות עצמאית, חופשית וחזקה.

בשישי שעבר קיים הארגון כינוס הכרות ראשון, בו השתתפו כ-100 עיתונאים. פויר, מראשי ועד הפעולה של הארגון: "העיתונאים עוברים מדיבורים למעשים. עיתונות חופשית היא לא רק תוצאה של חוקים אלה או אחרים, היא גם תוצאה של עיתונאי חזק, מוגן, מיוצג. נגמרו הימים בהם העיתונאים נמצאים בתחתית המדרגה בזכויותיהם, ביכולתם לעבוד וביכולתם לחקור ולפרסם. עיתונאי מוחלש הוא הפסד של כלל החברה הישראלית".

על חשש והרגעה

בתוך כך, הודתה העיתונאית עינת פישביין מ'ידיעות אחרונות', אף היא מראשי ההתארגנות, כי ישנם לא מעט עיתונאים שחוששים להצטרף לארגון החדש מחשש למקום עבודתם ופרנסתם.

בשיחה עם עמנואל רוזן ב'תיק תקשורת' שישודר היום (יום ה', 17:30, חינוכית 2 ערוץ 2), אמרה: "יש מצד אחד התלהבות נורא גדולה. אתה פונה לאנשים שבאמת מאד מנוצלים במקצוע הזה, לתחקירנים, לפרילנסים, הם משוועים למשהו, למישהו שיידבר איתם, גם על הפרנסה המאד פגועה שלהם, אבל גם עם כבוד מקצועי, על 'למה בעצם רצינו להיות עיתונאים'. להזכיר לעצמנו, להחזיר את התחושה. מצד שני יש חשש, יש אנשים שאומרים לי 'אני חושש לילדים שלי'. יש אנשים שנתנו לי את השמות של הילדים שלהם, ואמרו לי 'את אחראית על כך שהמשפחה הזאת תאבד את פרנסתה, שלילדים שלי לא יהיה אוכל'. (מדובר ב...) אנשים שעובדים במקומות מסודרים, במקומות שיש בהם חשש גדול מהתארגנות".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוד אלף 22/01/2012 18:44
    הגב לתגובה זו
    עינת פישביין את דרור פויר שרלטנים. להקים איגוד מקצועי בחסותו של יושב ראש ההסתדרות. האם יהיה עתונאי, ולו רק אחד, חבר האגודה של פישביין, שיעיז לפרסם מילה שלילית אחת על עופר עיני. איגוד מקצועי של עתונאים שכפוף להסתדרות. נו מילא. אין לי מילה טובה אחת לא על עינת ולא על ברמוחא אלוף התחמנים שכל תפקידו לגבות מיסים ופעם בשנה לערוך כנסת עתונאים ארצי עם פוליטיקאים. חברה תבינו הסיפור של אגודת פישביין, רוצה לומר אגודת פישמפיש...זה קשקוש..לאיגוד מקצועי יכול להיות כוח רק אם,ואני מדגיש רק אם, יש לו כסף לסבסד שביתה של עתונאים. איגוד כזה לא היה קיים מעולם בישראל. גם לא האיגוד הארצי של עתונאי ישראל.
  • 3.
    בר מוחא יאכל אותה בענק!!! (ל"ת)
    המוהיקני או המרוקני 20/01/2012 01:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמי 19/01/2012 19:38
    הגב לתגובה זו
    כפי שאמר פויר בתחילת הדרך, ללמה לא להתאגד תמיד יש תרוצים: לא עכשיו, לא ככה, לא עם האנשים האלה. החדשות הגדולות הן שהעיתונאים, המוחלשים, המנוצלים - מתאגדים. הסיבה להצטרפות להסתדרות דווקא היא שולית - זו פשוט האופציה המעשית הסבירה שקיימת כרגע בשטח. זה גוף דמוקרטי ועיני לא היה ויהיה שם לנצח. האגודה שקיימת היום היא הבדיחה - היא לא עושה דבר וחצי דבר עבור העיתונאים כבר שנים ואם כבר מדברים על חוסר אובייקטיביות - דווקא באגודה הזו יושבים מלחכי פינכה חדלי אישים שלעולם לא ינשכו את היד שמאכילה אותם
  • 1.
    א 19/01/2012 17:27
    הגב לתגובה זו
    המטרה נעלה, אין ספק. אבל אתם רצים לחסות בצילו של הקומבינטור עיני. איך, איך אתם יכולים לדבר במשפט אחד על חופש עיתונאי ומיד בסיומו לרוץ ולבקש עזרה ממנו? איך עובדי ערוץ 10 יכולים להיות חלק מגוף ששידר כתבת תחקיר על עיני והקומבינות, ומצד שני לצפות לעזרתו? איך זה מתיישב עם עיתונאות? יש 2 אגודות עיתונאים, הצטרפו לאחר מהן, אתם כוח גדול, תובילו מאבק, שינוי, אבל אל תעשו צחוק מהעבודה!!
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

עדן חסון פייסבוק הערוץ הרשמי עדן חסוןעדן חסון פייסבוק הערוץ הרשמי עדן חסון

איך עדן חסון גדל מהכנסות קטנות למיליוני שקלים בשנה?

עדן חסון התחיל מהכנסות קטנות ביוטיוב והגיע למיליונים מהופעות וקמפיינים. בשנים האחרונות הוא נהיה אחד הזמרים הכי מצליחים בישראל איך זה קרה?

בן פלמון |
נושאים בכתבה עדן חסון

עדן חסון נולד לפני קצת יותר משלושים שנה בפרדס חנה־כרכור. הוא גדל בבית דתי צנוע,  אבא נהג משאית ואמא גננת. המוזיקה תמיד הייתה חלק ממנו, אבל היא לא נראתה כמשהו שיכול להפוך למקצוע. רק אחרי הצבא הוא התחיל לשבת לכתוב ברצינות, לנגן, ולהקליט כמה שירים.

בשלב מסוים הוא החליט לנסות לפרוץ ולהוציא שיר החוצה ולראות מה יקרה. שיר אחד שהקליט לבד עלה ליוטיוב ותפס חזק, משהו יעצור אותי. מאותו רגע הקריירה התחילה לרוץ. עוד שירים יצאו, חלקם הפכו ללהיטים גדולים שהושמעו בלי הפסקה. הוא מצא לעצמו סגנון ברור, שילוב של מזרחי עם פופ פשוט ונגיש, וזה דיבר להרבה אנשים. מילים ישירות, לחנים קליטים וקול ייחודי הפכו אותו לאחד הזמרים המושמעים ביותר.
חסון החל להופיע בפני קהלים גדולים יותר. ההופעות הראשונות היו במקומות קטנים, אך ככל שהפופולריות שלו גדלה, הוא עבר לאולמות גדולים יותר. הכרטיסים לאירועים אלה נמכרו במהירות. 

יחד עם הפופולריות הגיעו גם הכספים, ההערכות מצביעות על תמונה די ברורה, עדן חסון התחיל להרוויח בערך 1,200 דולר בחודש מיוטיוב בערוץ הראשוני שלו, סכום קטן יחסית. בשנים הראשונות לקריירה שלו, בסביבות 2017-2018, ההכנסות של עדן חסון מיוטיוב היו די צנועות, והוערכו בכ-1,200 דולר בחודש. זה היה סכום התחלתי שרמז על הפוטנציאל הכלכלי של המוזיקה שלו.

כמה שנים לאחר מכן, ב-2020-2021, כשמעמדו כאמן מוביל התבסס, המספרים קפצו משמעותית. ההערכות הן שהכנסותיו מערוץ היוטיוב שלו בלבד הגיעו לכ-9,200 דולר בחודש, שהם כ-110,000 דולר בשנה. באותה תקופה, גם האינסטגרם שלו הפך למקור הכנסה נוסף, עם הערכות של 5,600 עד 7,700 דולר בחודש מעסקאות עם מפרסמים, שהם כ-70,000 עד 90,000 דולר בשנה.

אך עיקר הכסף הגיע מהופעות חיות. החל מ-2022 ואילך, חסון החל להופיע באולמות גדולים ובאירועים מיוחדים, שם הסכומים היו גבוהים בהרבה. הופעה בודדת ביום העצמאות, למשל, הוערכה בכ-200,000 ש"ח. ההשתתפות שלו בפסטיגל הכניסה לו כ-1.4 מיליון ש"ח בסך הכל עבור כ-120 הופעות, שהם כ-11,000 ש"ח לכל הופעה.

בנוסף, הוא השתתף בקמפיינים פרסומיים גדולים כמו זה של ויזה, שהכניסו לו מאות אלפי שקלים נוספים.