גרף

ג'י.פי מורגן יצא היום בעדכון דרסטי למחיר היעד לנפט - הדובים לא הולכים לישון

מחיר החבית לא מוצא תחתית ומאבד כעת עוד 0.5% למחיר של 29.3 דולר בלבד. ותראו את ג'יפי מורגן
גיא בן סימון | (13)
נושאים בכתבה נפט

בזמן שמחיר הנפט צולל כעת 1.8% למחיר של 28.9 דולר ומרבית הכלכלנים סבורים שלא מדובר במחיר שיווי משקל וכי הצפי הוא תיקון מעלה לאזור 45-50 דולר, מגיע היום ענק הבנקאות ג'י.פי מורגן ונוקט בצעד סופר-אגרסיבי. 

דיוויד מרטין מחטיבת הסחורות בבנק חתך היום את מחיר היעד של הנפט ל-2016 בטענה כי עודף ההיצע הקיים כיום ימנע ממחיר הנפט לקפוץ חזרה - לפחות עד התקופה המאוחרת יותר של השנה. התחזית למחיר הנפט עודכנה ל-31.5 דולר בממוצע לאורך השנה, לעומת תחזית קודמת של 48.88 דולר לחבית. בנוגע לנפט מסוג ברנט התחזית נחתכה לרמה של 31.25 דולר לחבית, לעומת 51.5 דולר לחבית. בכך הופך הבנק להיות סמן קיצוני בכל הקשור למחיר היעד לנפט, בעוד מורגן סטנלי עדיין מחזיק במחיר יעד של 47.5 דולר, סיטי במחיר יעד של 47.75 דולר ו-UBS וגולדמן זאקס במחיר של 40 דולר לחבית. 

הסקירה הנוכחית באה לאחר שמחיר הזהב השחור צלל כבר ב-20% מתחילת השנה, ונוכח תום הסנקציות על אירן והחולשה בכלכלה הסינית שנראה כי הואצה מתחילת 2016. אירן צפויה להגדיל את ייצור הנפט בלפחות 500 אלף חביות ליום.

עוד היום, שר הנפט הסעודי אמר בכנס בריאד כי התייצבות של שוק הנפט אנחנו נראה רק באמצעות תאום בין המפיקות הגדולות. "כוחות השוק, לצד שיתוף פעולה בין המדינות המפיקות - זה דבר שתמיד החזיר את היציבות בשוק הנפט. אבל אלה דברים שלוקחים זמן". כך אמר שר הנפט הסעודי ולמעשה אותת כי סעודיה לא מתווכנת לבצע צעדים דרמטיים וכי היא למעשה נותנת לכוחות השוק לעשות את שלהם - ובמקרה הטוב משאירה את הדלת פתוחה לשיתופי פעולה לצורך החזקת הייצוב - לא יותר מזה. 

מנגד, ארגון אופ"ק, איך אפשר שלא, גילה היום אופטימיות בגל הנוגע למחיר הנפט בשנה הקרובה שלדבריו צפוי להתייצב. "לאחר שבע שנים רצופות של צמיחה באספקת נפט מצד המדינות שלא חברות בארגון, בשנת 2016 נראה ירידה בתוצרת כאשר הראה את אותות הקיצוצים בהוצאות הון". 

למרות שאופ"ק מודע לעובדה כי יותר מ-2 מיליון חביות של יצרנים חדשים ישוחרר בכל יום לשוק השנה, הארגון צופה כי הייצור של המדינות הלא חברות בארגון יפול בלפחות 700 אלף חביות ביום בשנת 2016 הודות לקיצוצים בהוצאות שיורגשו השנה.

ארה"ב צפויה להראות את הירידה הגבוהה ביורת בייצור כאשר לפי הערכות מדובר בירידה של 400 אלף חביות ביום. מנגד, באופ"ק טוענים כי קנדה, הים הצפוני, אמריקה הלטינית וחלקים באסיה נמצאים בסיכון גם כן.

קיראו עוד ב"גלובל"

גרף נפט מאמצע פברואר 2015:

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    חייב בסוף לעלות 18/01/2016 17:39
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שבסוף הנפט יעלה וחזק ... כול עוד לא המציאו משהו שבאמת יחליף את הנפט... הנפט בסוף יעלה...... למינימום 60$
  • 7.
    המשקיע האופטימי 18/01/2016 17:11
    הגב לתגובה זו
    השוק במגמת עליה תמיד. אפילו ההיסטוריה (50 שנה אחורה עד היום) מלמדת שמדדים תמיד עולים,יש תקופות משברים,תקופות שפל , צריך המון המון סבלנות. אבל בהסתכלות קדימה לטווח רחוק השוק יעלה . אני להבדיל מהרוב פה לא סוחר יומי ,אני עוסק בהשקעות והשקעות התוצאות נמדדות לטווחים ארוכים יותר. לא יועץ השקעות ולא ממליץ כלום.
  • וורן באפט 19/01/2016 23:20
    הגב לתגובה זו
    אני איתך, קניתי בחצי מיליארד דולר בשבוע החולף.(גילוי נאות, הכותב הינו מתחזה, אבל יודע מה שהוא אומר)
  • 6.
    האם זה אומר שכל השוק הולך לצלול בזמן בקרוב?? (ל"ת)
    רם 18/01/2016 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוסף פותר החלומות 18/01/2016 16:30
    הגב לתגובה זו
    ילכו לישון והשוורים התעוררו זה דרכו של עולם לא להתרגש גם אם ימשיכו הירידות להמשיך להגדיל פוזיציה במנות קטנות בכל פיק גדול למטה על ציר הזמן הפרות היו מתוקים בעתיד
  • מנוסה 18/01/2016 17:49
    הגב לתגובה זו
    אתה כותב דברים נכונים מאוד. אם כי לעיתים צריך סבלנות של כמה שנים במניות שהם לא סולידיות
  • הבנתי 18/01/2016 16:51
    הגב לתגובה זו
    היו על ציר הזמן מתוקות בעתיד. יענו היו מתוקות בעתיד וואלא יופי לך
  • לשוורים אין עיגולים ולכן אין פרות, רק לפרים יש (ל"ת)
    אלי 18/01/2016 18:34
  • 4.
    רגל ב2008 וגרם 18/01/2016 16:15
    הגב לתגובה זו
    להםסדי עתק למשקיעים......
  • 3.
    משה 18/01/2016 16:07
    הגב לתגובה זו
    סטטוס תאריך 16 ינואר 2016!חלק א: מאמר - חברת "וורלד וונצ'רס" - החברה שתאפשר לכם לנפוש בכל העולם ולהרוויח כסף"כסף קל" – כן או לא? – כדאי לעיין! חלק ב: ביצוע תקציב והכנסות המדינה ממסים – תמצית - נובמבר 2015תקציב הביטחון, הכנסות ממיסים ועוד – כדאי לעיין! חלק ג: מדד המחירים לצרכן – צפי למדדים ל- 12 החודשים הבאים לאחר פרסום מדד חודש דצמבר 2015כיצד צפוי מדד המחירים להשתנות בחודשים הבאים? – כדאי לעיין! חלק ד: מדד תשומות הבניה למגורים – צפי למדדים ל- 12 החודשים הבאים לאחר פרסום מדד חודש דצמבר 2015כיצד צפוי מדד תשומות הבניה למגורים להשתנות בחודשים הבאים? – כדאי לעיין!להמשך קריאה:http://goo.gl/ZTNVGpאם הקישור המקוצר אינו פעיל, אפשר להגיע לסטטוס בשתי הקלקות בלבד: נכנסים לאתר:WWW.KEC4U.CO.ILאחר כך מקליקים על קטגוריה בשם "כללי".זה הכל!קריאה נעימה?WWW.KEC4U.CO.IL
  • 2.
    יאיר 18/01/2016 15:56
    הגב לתגובה זו
    התחזית הקודמת עמדה על 48.88. שימו לב: לא 50 או 48. מדובר בדיוק על הסנט: 48.88 :))) וכעת,תיקון קטן: 31.5. גדול :))))
  • יוסי 18/01/2016 19:43
    הגב לתגובה זו
    כתיבה משובחת. הצחקת אותי
  • 1.
    אבי 18/01/2016 15:47
    הגב לתגובה זו
    אנאליסטים לא שחקנים בשוק ולכן הנייר סובל הכל
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.