בפוקוס

אלו כנראה 2 הסיבות לראלי כעת בבורסות בחו"ל- וגם בת"א שטסה לשיא חדש

המעו"ף פורץ את ה-1,700 נקודות, הדאקס טס 2% וגם שוק המט"ח סוער. Bizportal מביא את ההסבר לראלי
יוסי פינק | (6)
נושאים בכתבה סוחר

המסחר באירופה נפתח הבוקר בסערה עם עליות של כמעט 2% בדאקס. גם בת"א נרשם ראלי כאשר מדד ת"א 25 פרץ לשיא כל הזמנים עם עליות של 1.6% במה שנראה כמו "שורט סקוויז" שכרגע מתחיל להירגע מעט. הסיבות לאופטימיות הן קודם כל דבריו של חבר דירקטוריון הבנק האירופי, אבל גם דבריו של שר האוצר היווני. הנה הדברים:

1. חבר דירקטוריון הבנק המרכזי האירופי, בניוט קויור (Benoit Coeure) אמר כי הבנק המרכזי נערך להגדיל את רכישות האג"ח בחודשים מאי-יוני לקראת תקופת הקיץ שידועה בנזילות נמוכה. במילים אחרות, זה אומר לזרוק עוד כסף על השוק - ובטווח המיידי. שוק האג"ח מגיב לדברים בעוצמה, התשואה על האג"חים של גרמניה יורדת כעת ל-0.56% בלבד. חבר הדירטוקריון ניסה בכך להבהיר כי במידה והשוק יבחין בגידול משמעותי ברכישות האג"ח מצד הבנק המרכזי בשבועות הקרובות - זה לא קשור לתנודתיות האחרונה בשווקים.

2. שר האוצר היווני התראיין אמש לטלוויזיה המקומית ביוון ואמר כי הוא מעריך שהסכם של "מזומן תמורת רפורמות" עם הלווים האירופים יושג תוך כשבוע. שר העבודה היוווני שאף הוא התראיין - אמר כי מדובר בימים ספורים עד להשגת ההסכם. מבחינת יוון מדובר ללא ספק בדקה ה-90 שכן בחודשיים הקרובים אמורה יוון להחזיר חובות בסך של כ-15 מיליארד אירו, כסף שאין לה ללא סיוע, וזה אומר שה'דיפולט' קרוב מתמיד. 

גם שוק המט"ח סוער הבוקר. האירו צולל 1.3% מול הדולר שכן הגברת רכישות האג"ח מצד הבנק המרכזי האירופי זה איתות ברור להיחלשות האירו. ומדדי המניות מגיבים (כרגיל) בזינוקים להיחלשות במטבע האירו. נזכיר בעניין זה כי הסיבה המרכזית לעליות החדות בדאקס מתחילת השנה היו בעיקר בשל ההיחלשות הדרמטית (25%!) במטבע האירופי. הדולר רציף קופץ כעת 0.85% מול השקל.

מדד המעו"ף בשנה האחרונה:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הזדמנות קנייה בונוס ביוגרופ לפני עלייה לשער 65!! (ל"ת)
    בונוס 19/05/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סיבה יותר פשוטה 19/05/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    כמה סוסי מרוץ, היא קראה להם בשמות "בורסה", "נאסדק", אפל גוגל פריגו ועוד וככה ברכו חברת ההשקעות את הסוסים ברשת, כתבו דיו בורסה, דיו "נאסדק", דיו "פריגו" ועוד, הפעילים הניחו שהולך להיות זינוק כי הברכות הגיעו מחברת השקעות גדולה ורצו על המניות, תנחשו מה ? הסוסים עדיין לא התחילו ללכת, בקרוב הם יתחילו, הללויה.
  • 2.
    הבורסה בדרך 1800 (ל"ת)
    יאצק 19/05/2015 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רפי 19/05/2015 11:31
    הגב לתגובה זו
    זה יתפוצץ בסוף בפיצוץ אדיר ראו הוזהרתם
  • דוד מירושלים 19/05/2015 12:21
    הגב לתגובה זו
    אחר כך יגידו שהבנקים לחצו עליהם להיכנס למניות. יסירו את האחריות מעצמם. ריטואל קבוע. קורה כל כמה שנים.הבורסה עלתה במספר שבועות מ1615 ל 1710
  • אלי 19/05/2015 11:40
    הגב לתגובה זו
    אכול ושתה כי מחר נמות.מישהו זוכר היום את האשמים לפרוץ המשבר ב2008? אף אחד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.