איירביאנדבי
צילום: טוויטר

בעלי הדירות נגד Airbnb: נדחתה בקשה לסילוק ייצוגית

קבוצת משכירים ישראלים טענה כי Airbnb אפשרה לאורחים לבטל הזמנות ללא דמי ביטול בתקופת הקורונה, בניגוד למדיניות האתר ותוך פגיעה ישירה במארחים עצמם. החברה ביקשה מבית המשפט לדחות את התביעה הייצוגית בשל תניית שיפוט זר, אך בית המשפט קבע כי אין בכך די ובעקבות כך הדיון יימשך בישראל

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה Airbnb ייצוגית


בתחילת מרץ 2020, רגע לפני שישראל ושאר מדינות העולם סגרו את גבולותיהן בעקבות מגפת הקורונה, קיבלו בעלי דירות בישראל המשכירים נכסים לטווח קצר דרך פלטפורמת Airbnb הודעה מפתיעה. החברה הבינלאומית, שנהפכה בתוך שנים אחדות לשחקנית המרכזית בשוק התיירות העולמי, הודיעה כי החליטה לאפשר לאורחים לבטל הזמנות שבוצעו עד ה-14 למרץ 2020, וזאת ללא דמי ביטול או קנסות. מבחינת בעלי הדירות, ההחלטה הזו היתה לא פחות מרעידת אדמה כלכלית. הם התעוררו למציאות שבה הכנסותיהם העתידיות נמחקו בן־לילה, והכל, לדבריהם, בניגוד להסכמות שהיו להם עם השוכרים מראש דרך הפלטפורמה.

שני ישראלים שמשכירים נכסים בתל אביב ובערים נוספות, הגישו בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד Airbnb. בבקשתם טענו כי החברה פעלה באופן חד־צדדי, תוך עקיפת מדיניות הביטול של המארחים וללא כל בסיס בהסכמי השימוש הקיימים. לטענתם, "Airbnb יצאה פה במדיניות גורפת... בלי לבדוק כל מקרה לגופו, אולי אורח כזה או אחר כן יכול היה להגיע ואורח אחר, לא". מבחינתם, לא מדובר בהחלטה עניינית הנסמכת על כללים קיימים, אלא בהתערבות גסה ביחסים החוזיים בינם לבין השוכרים, שהיטיבה עם האורחים על חשבון בעלי הדירות.

טענות הצדדים: משכירים קטנים מול ענקית בינלאומית

המבקשים הדגישו שלא מדובר בחברות נדל"ן גדולות אלא באנשים פרטיים שמשכירים דירות בודדות לפרנסתם. "הם משכירים נכסים בודדים לצדדים שלישיים והתמורה משמשת למחייתם, אין להם כוח שוק, הם אינם מעסיקים עובדים, הם נעדרי מומחיות, אין להם ליווי משפטי והם תלויים לצורך פעילותם בפלטפורמת Airbnb". מנגד, החברה היא תאגיד בינלאומי חזק ששווי עסקותיו מגיע למיליארדי דולרים. לטענת המארחים, מדובר ביחסי כוחות בלתי שווים שבהם החברה כפתה מציאות חדשה - תוך פגיעה קשה בזכויותיהם.

Airbnb טענה להגנתה כי פעלה בהתאם לנסיבות יוצאות הדופן של המגפה. לדבריה, מדיניות "הנסיבות המקלות" שנכללה כבר קודם לכן בתנאי השימוש אפשרה לה להפעיל שיקול דעת במצבים חריגים כמו מגפות, מחלות, ביטולי טיסות או הגבלות מסע. החברה הדגישה כי שינויי המדיניות שבוצעו לאחר מכן בינואר 2021, שבהם הוסף המונח "מגפה", לא היו מהותיים אלא ניסוחיים בלבד, וכי גם הנוסח הישן כלל מצבים של "מגפה מתפרצת באופן פתאומי באזור מסוים".

אחת הטענות המרכזיות של Airbnb היתה שעל פי תנאי השימוש ותנאי התשלום של הפלטפורמה, הסכסוך צריך להתברר לפי דין זר - האירי לגבי החברה הרשומה באירלנד, והאנגלי לגבי החברה הפועלת בבריטניה. סעיף 21.3 לתנאי השימוש קובע במפורש כי, "If your country of residence or establishment is outside of the United States and China, these Terms will be interpreted in accordance with Irish law".

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

החברה טענה כי לאור תניית ברירת הדין ותניית השיפוט, לבית המשפט בישראל אין סמכות לדון בתובענה, וצריך לסלק אותה על הסף. היא הסתמכה על ההלכה שנקבעה בעניין בן חמו, שבה נפסק כי יש לאכוף תניות שיפוט זר גם בהליכים ייצוגיים. מנגד, המבקשים טענו כי נוסח התניות מבלבל ואינו ברור, וכי "משתמש סביר המעיין בנוסחן של תניות ברירת הדין בענייננו, יסיק אינטואיטיבית שבמקרה של סכסוך עם החברה הדין שיחול הוא הדין הישראלי, ולא דין זר אחר". עוד הם הוסיפו כי גם אם תניית השיפוט תקפה, הרי שיש לראות בה כתנאי מקפח בחוזה אחיד, ולכן היא בטלה.

הכרעת בית המשפט: אין לסלק את הבקשה על הסף

בית המשפט המחוזי בתל אביב, שדן בבקשה, קבע כי אין לקבל את עמדת Airbnb בשלב המקדמי. השופט הסביר כי כשבוחנים בקשה לאישור תובענה ייצוגית אין חובה שהמבקשים יתמודדו מראש עם כל טענות ההגנה האפשריות, לרבות שאלת תחולת הדין הזר. בנוסף, צוין כי נוסח התניות אינו בהיר דיו ואינו מגדיר במפורש מהו מעמדו של משתמש ישראלי - האם הוא צרכן או עסק, ולכן קשה לקבוע באופן חד־משמעי כי הדין הזר חל בהכרח.

קיראו עוד ב"משפט"

בהמשך פסק הדין שפורסם נכתב כי, "אין חולק על כי המסגרת החוזית המסדירה את היחסים בין Ireland Airbnb לכלל משתמשי הפלטפורמה... קבועה בהסכם המכונה Terms of Service... בנוסף מתקשרים משתמשי הפלטפורמה בישראל ובעולם בהסכם המכונה Terms of Payment עם Airbnb Payments UK". ואולם שאלת פרשנותם המדויקת של ההסכמים האלה ושאלת תוקפן של תניות ברירת הדין תידון בהמשך, ולא ניתן בשלב זה להכריע בה באופן סופי.

משמעות הדברים היא שהבקשה לאישור התובענה הייצוגית תמשיך להתברר בבית המשפט בישראל, והטענות של Airbnb ישוקללו בהמשך ההליך. בית המשפט לא קיבל את עמדת החברה כי יש למחוק את הבקשה על הסף בשל חוסר סמכות, והדגיש כי בשלב מקדמי זה די בכך שהמבקשים העלו טענות לכאורה סבירות המצדיקות בירור.

פסק הדין מדגים היטב את המתח שבין כוחן של פלטפורמות בינלאומיות, כמו Airbnb, לבין בעלי נכסים קטנים, שתלויים כמעט לחלוטין בתנאי השימוש שהחברה קובעת. המשכירים הדגישו את חוסר האיזון בין הצדדים: בעוד הכנסותיהם האישיות הגיעו למאות אלפי שקלים בודדים בשנים שלפני הקורונה, Airbnb דיווחה על הכנסות של מיליארדי דולרים. מבחינתם, ההחלטה של החברה לבטל את דמי הביטול לא היתה "מחווה של רצון טוב" אלא פגיעה כלכלית ממשית, ששינתה את כללי המשחק ללא שיתוף המארחים. Airbnb מצדה, התעקשה שהחלטותיה התקבלו בתום לב ובמטרה להגן על לקוחותיה בתקופת אי־ודאות חסרת תקדים. החברה טענה כי דווקא המבקשים הם שפעלו בחוסר תום לב כשביקשו להחיל את תנאי הביטול הרגילים על אורחים מחו"ל, "כאילו לא התקיימה מגפה בעולם ואף שברור שלא ניתן היה לממש הזמנות אלה".

פסק הדין הנוכחי לא מסיים את ההליך, אלא רק מאפשר את המשך בירורו. בית המשפט יידרש בהמשך להכריע האם ניתן לאשר את התובענה כייצוגית, האם יש תוקף לתניית ברירת הדין הזר, והאם אכן פעלה Airbnb בניגוד לתנאי ההתקשרות עם המארחים. אך כבר בשלב זה נקבע כי אין די בטענת השיפוט הזר כדי לחסום את דרכם של המארחים הישראלים לבית המשפט המקומי.



למה בעלי דירות בישראל תבעו את Airbnb?


כי בתקופת הקורונה החברה החליטה לאפשר לאורחים לבטל הזמנות בלי לשלם דמי ביטול. בעלי הדירות הרגישו שזה נעשה מאחורי גבם, בניגוד להסכמים שהיו להם עם האורחים, ושהם הפסידו כסף רב בגלל ההחלטה הזו.



מה היתה הטענה המרכזית של Airbnb בתגובה?


החברה אמרה שהכל נעשה מתוך רצון להגן על הלקוחות בתקופה חסרת תקדים, ושמדיניות "הנסיבות המקלות" אפשרה לה לפעול כך. מבחינתה, זה לא היה צעד חריג אלא פעולה מתבקשת בגלל המגפה והגבלות התנועה.



למה Airbnb ניסתה לטעון שבית המשפט בישראל לא מוסמך לדון בתביעה?


מכיוון שבהסכמים של האתר יש סעיפים שאומרים שהחוק שחל הוא החוק האירי או האנגלי, לא הישראלי. כלומר אם מישהו רוצה לתבוע, זה צריך להיות בחו"ל. לכן החברה ביקשה לסלק את התביעה כבר על הסף.



ובית המשפט קיבל את זה?


לא. השופט אמר שבשלב הזה אי־אפשר לקבוע שהתביעה לא רלוונטית רק בגלל הסעיפים האלה, ושצריך לברר את הטענות כאן בישראל. בקיצור, התיק ימשיך להתברר בבית המשפט בארץ.



מה ההבדל בין בעלי הדירות לבין Airbnb בהקשר הזה?


בעלי הדירות הם אנשים פרטיים, עם דירה או שתיים שהם משכירים למחייתם. Airbnb היא חברה ענקית, עם הכנסות של מיליארדי דולרים. הפער הזה בכוחות בין הצדדים היה אחד הנימוקים המרכזיים של התובעים.



האם השופט כבר קבע אם Airbnb באמת פעלה לא חוקי?


עדיין לא. כל מה שנקבע עד עכשיו זה שהתביעה לא נזרקת החוצה על הסף. השאלות הגדולות, כמו האם החברה פעלה בניגוד להסכם, והאם מגיע פיצוי לבעלי הדירות - יידונו בהמשך.



אז מה יכול לקרות בהמשך?


אם בית המשפט יאשר את התובענה כייצוגית, המשמעות היא שהמשכירים שנפגעו מהמדיניות של Airbnb יוכלו להיות חלק מהקבוצה ולדרוש פיצוי. אם לא - כל אחד ייאלץ להגיש תביעה פרטית.



מה החשיבות של ההחלטה הזו מעבר לסיפור של הקורונה?


ההחלטה נוגעת לשאלה עקרונית - האם חברות בינלאומיות גדולות יכולות "להכתיב" שמחלוקות מולן יתבררו רק בחו"ל, או שבית משפט ישראלי כן יכול לדון בהן כשהן נוגעות לישראלים.



במקרה אחר, מצאה עצמה תושבת תל אביב, אם לתלמידת כיתה ב', מתבוננת במבט מודאג במסך הטלפון של בתה. האפליקציה הצבעונית סנאפצ'ט סיפקה עבור בתה שעות של בידור - פילטרים, עיוותים ומסכות מצחיקות. ואולם סוקול החלה לתהות: האם מאחורי השעשוע החביב מסתתרת פעולה עמוקה וחודרנית הרבה יותר? השאלה הזו נהפכה עד מהרה לעתירה משפטית עקרונית מול אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. לאחר מאבק משפטי מקיף, הכריע בית המשפט המחוזי בתל אביב בנושא במאי האחרון. השופטת תמר סנונית פורר דחתה את טענות סנאפצ'ט בנוגע לחוסר סמכות שיפוטית, והצהירה כי אין מקום להעדיף את הערכאה הזרה. האשה טענה בתביעתה כי סנאפצ'ט אוספת נתונים ביומטריים ממשתמשים - בייחוד קטינים - ללא כל הסכמה מודעת, ובוודאי לא כזו שמתחשבת בדרישות החוק הישראלי. לדבריה, בזמן השימוש באפקטים הגרפיים של האפליקציה, נשאב מידע רגיש מהמשתמש, כמו תווי פנים, לצורך עיבוד בזמן אמת, וזאת מבלי שהמשתמשים מודעים להיקף המידע או למטרות השימוש בו. בבקשה לאישור התביעה כייצוגית, נטען כי מדובר בהפרה בוטה של חוק הגנת הפרטיות, וכי על הנתבעות - Snap Inc. ו-Snap Group Limited הבריטית - לשאת באחריות על פעילותן בישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
chatgpt
צילום: טוויטר

ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?

מקרה יוצא דופן בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים: תובע שביקש להפנות שאלות הבהרה למומחה-יועץ רפואי, נימק את בקשתו בין היתר בעזרת תשובה שקיבל מ-ChatGPT, שלפיה גם משיכת עגלה עלולה להזיק לגב. הביטוח הלאומי התנגד וטען שמדובר בספקולציה חסרת בסיס עובדתי. השופט קבע כי אמנם אין מניעה להשתמש בבינה מלאכותית במסגרת הליך משפטי, אך יש לעשות זאת בזהירות ומתוך הקשר עובדתי ורפואי ברור

עוזי גרסטמן |

באולם הקטן של בית הדין האזורי לעבודה בירושלים נשמעה באחרונה אחת הבקשות הכי בלתי שגרתיות שהגיעו לפתחה של מערכת המשפט. שלום דוד ביטון, עובד עירייה לשעבר, ביקש מבית הדין לאפשר לו להפנות שאלות הבהרה למומחה רפואי שמונה מטעמו של בית הדין - בקשה שגרתית לכאורה, אך הנימוק החריג שהציג משך את תשומת הלב: לדבריו, תשובה שקיבל מ-ChatGPT, מערכת הבינה המלאכותית, מחזקת את טענתו כי משיכת עגלה כבדה עשויה לגרום לנזק בגב.

פסק הדין, שניתן באחרונה על ידי השופט משה וילינגר, מציג מקרה יוצא דופן שבו הבינה המלאכותית נהפכת, ולו בעקיפין, לחלק מהשיח המשפטי. ביטון, שיוצג על ידי עו"ד נאוה אילון, הגיש את הבקשה בעקבות חוות דעת של ד"ר עידו ציון, מומחה בכירורגיה אורתופדית שמונה ליועץ רפואי מטעם בית הדין. ד"ר ציון קבע כי אין סבירות של יותר מ-50% לקשר סיבתי בין עבודתו של ביטון לבין הבעיה שהתגלתה בגבו. ביטון סבר כי קביעה זו דורשת הבהרה, והגיש בקשה מסודרת להעביר למומחה שאלות נוספות.

בין השאלות שהציג התובע נכללו סוגיות טכניות לגבי משיכת משאות כבדים, תפקוד שרירי הליבה, והאם פעולת המשיכה עלולה לגרום לעומס על הדיסקים בגב. כך למשל, הוא שאל האם נכון לומר כי, “בזמן משיכת מסע כבד שרירי הגב התחתון, הכתפיים והידיים מתאמצים מאוד גם אם הגב ישר”, וכן האם תנועת משיכה פתאומית - כמו במצב שבו העגלה נתקעת, “מגדילה את הסיכון למתיחה ואף לפריצת דיסק”. אלא שכאמור, הנקודה המסקרנת ביותר בבקשה היתה נימוקיו של ביטון. הוא כתב כי ביצע “בדיקה באמצעות ChatGPT”, ובמסגרתה עלה כי גם משיכת עגלה יכולה להזיק לגב. בהתאם לכך, הוא טען שמדובר בשאלות הבהרה רלוונטיות שמטרתן להבין לעומק את עמדת המומחה.

"ספקולציה לא רלוונטית"

המוסד לביטוח לאומי, שיוצג על ידי עו"ד יסמין דיגורקר, התנגד להעברת השאלות. לטענתו, מדובר ב“ספקולציה לא רלוונטית” שחורגת מהעובדות שנקבעו בהחלטת בית הדין. בין היתר, נטען כי בית הדין קבע שהתובע משך עגלה על גלגלים, ולא “מסע כבד”, כפי שנטען בבקשה. בנוסף, לא הוכח שהתובע לא הפעיל את שרירי הליבה או שביצע תנועות משיכה פתאומיות. גם השאלה בדבר העדיפות הארגונומית של דחיפה לעומת משיכה, כך נטען, אינה נוגעת כלל לחוות הדעת הרפואית.

השופט וילינגר קיבל חלק מטענות המוסד. בהחלטתו הוא כתב כי, “אין להעביר למומחה במסגרת שאלות הבהרה שאלות שבמסגרתן הועלו עובדות שאינן חלק מהתשתית העובדתית שנקבעה בהחלטת בית הדין”. לדבריו, שאלות על אי הפעלת שרירי ליבה או משיכות פתאומיות חורגות מהמסגרת העובדתית שנקבעה בהחלטה מ-7 ביולי.

בני זוג גירושין
צילום: Getty images Israel

טענה שלא ידעה על חובות של מיליון ש' - השופטת: “שוכנעתי אחרת”

איה שביקשה להחריג עצמה מחובות בעלה לשעבר טענה כי גילתה במקרה, משיחת חבר שלו, על הסתבכות העסק המשפחתי ועל חובות עתק. לטענתה, היא "הודרה לחלוטין" מענייני הכלכלה, אך השופטת לירון זרבל קדשאי קבעה כי דווקא הוכח שהיתה שותפה פעילה, או לפחות ידעה היטב, על התנהלות העסק והמשכנתאות שניטלו כדי להצילו. בית המשפט חייב אותה להשתתף בחובות - לצד זכויותיה ברכוש

עוזי גרסטמן |

בני זוג נישאו ב-2009 וחיו יחד בחיפה עם שלושת ילדיהם המשותפים, אחד מהם ילד עם אוטיזם שמוכר כנכה מלא. במשך שנים היה העסק של הבעל מקור הפרנסה העיקרי, והאשה עבדה כמורה. אך מאחורי שגרת היומיום נבקעו סדקים: העסק החל להידרדר, החובות תפחו, והנישואים הגיעו אל סופם. פסק הדין שניתן בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה מתאר מערכת יחסים שהתערבבו בה נושאים כלכליים, רגשות פגועים וטענות על הסתרת מידע.

האשה טענה בכתב תביעתה כי נדהמה לגלות על גובה החובות רק כשחבר של בעלה סיפר לה בשיחת אגב כי, “יש לו חוב של מיליון שקל”. לדבריה, “מעולם לא הייתי מעורבת בעסק, לא ידעתי מה קורה שם, לא חתמתי על דבר ולא נטלתי חלק בהחלטות”. היא סיפרה כי נחשפה למשבר רק לאחר אותה שיחה, כשניסתה להבין מה מצבו האמיתי של העסק וגילתה לדבריה כי בעלה משך כספים, רוקן חשבונות, הסתיר דיבידנדים ואף מכר את העסק מאחורי גבה.

האשה תיארה מצב שבו, לטענתה, נלקחה ממנה כל השפעה על חיי המשפחה הכלכליים. “הוא ביטל את כרטיס האשראי שלי, הפסיק להפקיד משכורת, והפך את חיי לסיוט”, היא כתבה בתצהירה. היא אף הדגישה כי כל ההלוואות והחובות שצבר הבעל נעשו, לדבריה, “מאחורי גבה, ללא ידיעתה, ולכן אין לה חלק בהם”. היא ביקשה מבית המשפט להכיר בכך שחובותיו האישיים של הבעל, שנצברו במסגרת העסק, אינם חובות משותפים.

האשה ידעה על החובות, והיתה בעלת גישה לחשבונות

מנגד, טען הבעל כי האשה ידעה היטב על מצב העסק והיתה שותפה מלאה להחלטות. לדבריו, העסק הוקם עוד ב-2014 “בהחלטה משותפת”, ועם השנים שניהם נהנו מהכנסותיו ומאורח חיים גבוה שכלל רכישת דירה, שיפוץ נרחב והוצאות נדיבות. הוא טען כי כל ההלוואות, כולל הגדלת המשכנתא, נעשו בידיעת האשה ובחתימתה. לדבריו, “היא קיבלה שכר חודשי מהחברה, ידעה על החובות, והיתה בעלת גישה לחשבונות”. הבעל גם הוסיף כי המשבר העסקי לא נבע, לדבריו, מהתנהלות בלתי סבירה אלא מנסיבות שוק. לדבריו, “ניסיתי להציל את העסק, אבל היא סיכלה כל אפשרות למכור אותו”, ואף טען כי יחסיה עם גבר אחר היו הסיבה האמיתית לקרע.

השופטת לירון זרבל קדשאי פתחה את הכרעתה בהבהרה עקרונית: הכלל הוא שחובות בני זוג, כל עוד נוצרו במהלך הנישואים, נחשבים משותפים - אלא אם הוכח אחרת. “נטל ההוכחה מוטל על הטוען שהחוב אישי בלבד”, כתבה. היא ציטטה פסיקה קודמת שקבעה כי חזקה על החובות שהם חובות משותפים, “עד שיבוא הצד הטוען אחרת ויוכיח כי בן הזוג הוציא הוצאות שאין לראותן כחובות משותפים”. מכאן היא פנתה לבחון את הראיות. השופטת התרשמה כי אף שהבעל היה זה שניהל את העסק בפועל, האשה ידעה עליו היטב ונהנתה מפירותיו. “שוכנעתי שהעסק היה מטה לחמה של המשפחה תקופה ממושכת ומקור עיקרי להכנסה שאפשר את רמת החיים הגבוהה שסיגלו לעצמם”, היא כתבה בפסק הדין שפורסם. לדבריה, “לא עלה בידי האשה להוכיח כי החובות נוצרו מאחורי גבה או שמדובר במניפולציות כספיות”.