סנאפצ'ט snapchat
צילום: Istock

האם סנאפצ'ט פוגעת בפרטיות של קטינים?

אשה שהגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד ענקית הטכנולוגיה הצליחה לשכנע את בית המשפט שיש לנהל את התביעה בישראל, ולא להעביר אותה לקליפורניה. האשה טענה כי סנאפצ'ט אוספת נתונים ביומטריים ממשתמשים - בייחוד קטינים - ללא כל הסכמה מודעת, ובוודאי לא כזו שמתחשבת בדרישות החוק הישראלי. לדברי השופטת, "לא ניתן לנתק את פעילותן של הנתבעות מהשוק הישראלי"

עוזי גרסטמן |

יום אחד מצאה עצמה תושבת תל אביב, אם לתלמידת כיתה ב', מתבוננת במבט מודאג במסך הטלפון של בתה. האפליקציה הצבעונית סנאפצ'ט סיפקה עבור בתה שעות של בידור - פילטרים, עיוותים ומסכות מצחיקות. ואולם סוקול החלה לתהות: האם מאחורי השעשוע החביב מסתתרת פעולה עמוקה וחודרנית הרבה יותר? השאלה הזו נהפכה עד מהרה לעתירה משפטית עקרונית מול אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. לאחר מאבק משפטי מקיף, קיבל באחרונה בית המשפט המחוזי בתל אביב החלטה תקדימית: תביעתה הייצוגית של סוקול תישמע בישראל, חרף ניסיונה של Snap Inc., הבעלים של סנאפצ'ט, להעביר את ההליך לארה"ב. השופטת תמר סנונית פורר דחתה את טענות סנאפצ'ט בנוגע לחוסר סמכות שיפוטית, והצהירה כי אין מקום להעדיף את הערכאה הזרה.



האשה טענה בתביעתה כי סנאפצ'ט אוספת נתונים ביומטריים ממשתמשים - בייחוד קטינים - ללא כל הסכמה מודעת, ובוודאי לא כזו שמתחשבת בדרישות החוק הישראלי. לדבריה, בזמן השימוש באפקטים הגרפיים של האפליקציה, נשאב מידע רגיש מהמשתמש, כמו תווי פנים, לצורך עיבוד בזמן אמת, וזאת מבלי שהמשתמשים מודעים להיקף המידע או למטרות השימוש בו. בבקשה לאישור התביעה כייצוגית, נטען כי מדובר בהפרה בוטה של חוק הגנת הפרטיות, וכי על הנתבעות - Snap Inc. ו-Snap Group Limited הבריטית - לשאת באחריות על פעילותן בישראל.


מיד עם הגשת התביעה, ניסו הנתבעות למנוע את בירורה בישראל. טענתן המרכזית היתה כי בתנאי השימוש של סנאפצ'ט קיימת תניית שיפוט ייחודית, שקיימת אצל ענקיות טכנולוגיה רבות מסוגה, שמחייבת דיון בבתי המשפט במדינת קליפורניה בלבד. התנאי הזה, כך טענו נציגי החברות, מוסכם על כל משתמש בעת פתיחת החשבון - גם אם מדובר בילדים. עוד טענו החברות כי Snap Inc. כלל אינה פועלת מחוץ לארה"ב, ולכן היא לא צד רלוונטי לתביעה. במקביל, הם ניסו להציג את סנאפ גרופ הבריטית כישות מנהלת שגרתית בלבד, ללא קשר ישיר לנתונים הביומטריים או לאחסונם.


עילת התביעה מבוססת על הפעילות בישראל


החלטתה של השופטת סנונית פורר מדגימה קריאה מדוקדקת של המציאות הדיגיטלית החדשה. בפסק הדין שלה נקבע כי לתובעת קיימת עילת המצאה לפי תקנה 10(1) לתקנות סדר הדין האזרחי, מכיוון שעילת התביעה מבוססת באופן מובהק על פעילות הנתבעות בתחומי ישראל, והפרת החוק נוגעת למשתמשים מקומיים. "לא ניתן לנתק את פעילותן של הנתבעות מהשוק הישראלי", כתבה השופטת בהכרעתה. "הן מפעילות שירות הפונה למשתמשים ישראלים, בשפה העברית, תוך שהן אוספות מידע אודותיהם - כולל מידע רגיש - ואין זה סביר לצפות כי צרכן ישראלי יידרש להגיש תביעה אישית בארצות הברית".


אחד מהרגעים המכריעים בהחלטה היה הקביעה החד-משמעית כי תניית השיפוט הזר, שאותה ניסתה סנאפצ'ט להפעיל, היא תנאי מקפח בחוזה אחיד. השופטת הסתמכה על סעיף 3 לחוק החוזים האחידים, וכן על פסיקת בית המשפט העליון בתיקים קודמים שהוכרו כבעלי משמעות ציבורית. "בעת התקשרות של קטין, בהעדר יכולת הבנה ממשית של התנאים, יש לבחון את תוקף התנאים במשנה זהירות", נכתב בהחלטה. "לא יעלה על הדעת כי ילד בן שבע יהיה מחויב לתניית שיפוט זרה שהוא או הוריו כלל לא קראו". בית המשפט אף הזכיר בפסק הדין שפורסם כי זו אינה הפעם הראשונה שבה מנסים תאגידים בינלאומיים להרחיק דיונים אל שיפוט זר תוך התחמקות מאחריות מקומית, והביע הסתייגות נחרצת מהפרקטיקה הזו.


אי רישום במאגרי המידע במשרד המשפטים


משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

אחת הטענות המרכזיות בתביעה, שהשפיעה רבות על החלטת בית המשפט, נוגעת לאי-רישום מאגרי מידע בישראל. לטענת האשה, הנתונים שנאספים מהמשתמשים (ובפרט קטינים) נשמרים במאגרים שפועלים מחוץ לגבולות המדינה, ללא כל דיווח לרשם מאגרי המידע במשרד המשפטים. השופטת סנונית פורר הדגישה בהחלטתה כי, "מדובר בטענה חמורה, שאם תוכח - יש בה כדי להוות הפרה של מספר סעיפים מרכזיים בחוק הגנת הפרטיות". היא גם ציינה כי אין להקל ראש בניתוח הנתונים הנאספים במסגרת שירות המכוון מראש לילדים ובני נוער.


בפסק הדין משתמעת גישה מהפכנית המותאמת לעידן הרשתות החברתיות: אחריות משפטית נמדדת לא רק לפי מקום מושבה של החברה, אלא לפי מקומות השימוש והשפעת השירות בפועל. זו קביעה שעשויה להשפיע באופן ישיר על מדיניות פעולה של תאגידי ענק בינלאומיים, שפועלים כיום תחת סטנדרטים של שקיפות מוגבלת במדינות רבות. נראה כי הפסיקה של השופטת סנונית פורר אינה רק הכרעה פרטנית, אלא מסר עקרוני לתעשיית הטכנולוגיה כולה: הקלות שבה נאסף מידע ממשתמשים אינה מצדיקה פטור מאחריות משפטית במדינות שבהן קיים קשר מובהק לפעילות.

קיראו עוד ב"משפט"


בעקבות דחיית בקשת הנתבעות, צפוי ההליך הייצוגי להיכנס לשלב המהותי: בירור הטענות לגופן. האם סנאפצ'ט באמת הפרה את חוק הגנת הפרטיות? האם מידע ביומטרי נאגר בניגוד לדין? השאלות האלה יעברו כעת לבירור עובדתית ומשפטי מעמיק - לראשונה בארץ, מול אחת מאפליקציות הרשת הפופולריות בעולם. התביעה מבקשת פיצוי כספי בשם קבוצת משתמשים רחבה - ילדים והוריהם - שעל פי הנטען נפגעו מפעילות שאינה תואמת את הדין הישראלי. אם תאושר כייצוגית, היא עלולה להוביל לחיובים בסכומים כבדים, ואף להכריח את סנאפצ'ט לשנות את מדיניותה כלפי המשתמש הישראלי.


האם בית המשפט התייחס לשאלה של גיל המשתמשים וההשלכות המשפטיות של קטינים המשתמשים באפליקציה?

כן. השופטת התייחסה לכך שהמשתמשת שהובילה לתביעה היא קטינה, ושמדובר באפליקציה שבה משתמשים רבים הם קטינים. היא הדגישה שהחלת תניית שיפוט על ילדים, שמראש אינם בעלי כשרות משפטית מלאה להבין את תנאי השימוש, מחייבת בדיקה מחמירה במיוחד - ולכן יש להפעיל כלפי תאגידים שמפעילים שירותים לילדים סטנדרטים מחמירים של שקיפות והוגנות.


האם הייתה התייחסות לשפה שבה מוצגים תנאי השימוש באפליקציה בישראל?

בית המשפט ציין כי האפליקציה זמינה בישראל ומתורגמת לעברית, אך תנאי השימוש מוצגים באנגלית - עניין שיש בו כדי להכביד עוד יותר על הבנתם על ידי משתמשים - בייחוד קטינים. נקודה זו חיזקה את הקביעה שתניית השיפוט היא מקפחת, שכן מרבית המשתמשים בארץ לא היו מודעים כלל להסכמות המשפטיות המובלעות בשימוש באפליקציה.


כיצד נבחנה השאלה האם Snap Inc. בכלל פועלת בישראל, ומה היתה עמדת בית המשפט בנושא?

Snap Inc. ניסתה לטעון כי אינה מפעילה את השירות מחוץ לארה״ב, ולכן אין לה יריבות עם התובעת. ואולם השופטת קבעה כי העובדה שהאפליקציה זמינה לציבור הישראלי, פועלת בישראל בפועל, ואוספת מידע ממשתמשים מקומיים, יוצרת זיקה מספקת שמצדיקה את בירור ההליך בישראל. כלומר אין הכרח בנוכחות פיזית בארץ כדי לקבוע סמכות שיפוט.


האם בית המשפט התייחס לאפשרות שבתי משפט אמריקאיים יטפלו בתביעה במקומו?

בהחלט. השופטת בחנה את האפשרות הזו, אך דחתה אותה משתי סיבות עיקריות: ראשית, נוכח הקשיים הרבים הניצבים בפני תובעת יחידה בישראל שמבקשת לנהל הליך ייצוגי בארה״ב; ושנית, משום שהעוולה הנטענת נוגעת לתחולת החוק הישראלי, שנועד להגן על אזרחים ישראלים. כלומר זו תביעה שראוי שתתברר בישראל, ולא תועבר למערכת שיפוט זרה.


האם פסק הדין מתייחס למהות ההסכמה של המשתמשים – והאם היא תקפה?

סוגיית ההסכמה עמדה בלב הדיון. בית המשפט הביע ספקות מהותיים בנוגע לתוקפה של הסכמה "מובלעת" או טכנית - בעיקר מצד קטינים - לשימוש בפרטי מידע רגישים. נקבע במפורש כי ההסכמה צריכה להיות מדעת, פרטנית וניתנת מתוך הבנה מלאה, ולא להיחשב תקפה רק משום שהמשתמש לחץ על אישור התנאים, מבלי שקרא או הבין אותם.


האם נבחן היבט של אכיפה עתידית של פסק דין אם יינתן בישראל?

כן, הנתבעות ניסו לטעון כי גם אם יינתן פסק דין נגדן בישראל, יהיה קושי לאכוף אותו מחוץ לתחום. אך השופטת לא השתכנעה מהטענה הזו, ואף ציינה שהעובדה שתאגיד פועל באופן גלובלי אינה פוטרת אותו מלקחת בחשבון את החוקים המקומיים באזורים שבהם הוא מציע את שירותיו.


האם יש התייחסות לסוג המידע שהאפליקציה אוספת, והאם הוא נחשב מידע ביומטרי לפי החוק בישראל?

בהחלט. בית המשפט הבחין בין מידע כללי למידע ביומטרי, וקבע שלפחות בשלב המקדמי הזה, די בכך שהתובעת הציגה טענות סבירות לכך שהמידע הנאסף, ובעיקר המידע הנדרש להפעלת פילטרים מבוססי זיהוי פנים, מהווה מידע ביומטרי כהגדרתו בחוק. הנושא ייבחן לעומק בהמשך ההליך, אך בשלב זה הונחה תשתית ראויה להמשך בירור.


במקרה דומה, אישר באחרונה בית המשפט המחוזי מרכז-לוד תובענה ייצוגית נגד פייסבוק בישראל. התובענה הוגשה בטענה שענקית הטכנולוגיה חדרה למרחב הכי אישי של המשתמשים - לתוך שיחות הטלפון והודעות הטקסט במכשירי האנדרואיד שלהם, ואף אספה מידע עליהם שנים לפני שהאפליקציה כלל הותקנה במכשיריהם. החברה מצדה, טענה כי כל פעולה שביצעה נעשתה על פי דין, בליווי תהליך הסכמה מסודר. לטענת נציגיה, האיסוף בוצע רק באמצעות תוכנה אופציונלית, ולא כחלק מובנה מהשירות. לטענתה המשתמשים קיבלו התראה ברורה - ואף בחרו בעצמם אם להפעיל את הפונקציה. "אין מדובר באיסוף נסתר, אלא בתהליך של opt-in ברור", נטען.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מלון מלכת שבא באילת צילום: Dr. Avishai Teicherמלון מלכת שבא באילת צילום: Dr. Avishai Teicher

העליון דחה את תביעת בעלי היחידות במלון מלכת שבא אילת

המאבק בין בעלי יחידות הנופש לבין הנהלת מלכת שבא מגיע שוב לבית המשפט, והעליון קובע: החוזה הוא סגור, ואין מקום להוסיף לו הבנות או מצגים חיצוניים. בעלי הזכויות ביקשו לכפות מינוי חברת ניהול בינלאומית ולשמר את דמי הניהול הישנים; ההנהלה טענה כי ההסכמות חוזיות בלבד. פסק הדין מספק הצצה לעולם החוזים המסחריים, למחירם של מצגים חוץ־חוזיים - ולגבולות תום הלב

עוזי גרסטמן |

בשעות הבוקר המאוחרות באולם בית המשפט העליון בירושלים, כשהצדדים שוטחים את הטענות האחרונות שלהם ורחש קל ממלא את החלל, נדמה היה כי הסכסוך רב־השנים סביב ניהול מלון מלכת שבא באילת עומד לקבל הכרעה סופית. מאחורי הדרמה המשפטית הסתתר סיפור מורכב על הבטחות, על הבנות שנולדו מחוץ להסכמים חתומים, ועל שורה של בעלי יחידות נופש שהרגישו כי ההנהלה חייבת להם יותר ממה שנכתב על הנייר. הם ביקשו שבית המשפט ייתן תוקף להבנות שלא נכנסו לחוזה, אך העליון קבע בפשטות כי החוזה הוא חוזה סגור, ואין להוסיף עליו דבר.

המערערים, קבוצת בעלי זכויות ביחידות הדיור שבמלון, טענו כי בעת שרכשו את היחידות הוצגו בפניהם מצגים ברורים וחד־משמעיים, שלפיהם המלון ינוהל תמיד בידי חברת ניהול בינלאומית כמו הילטון, ושדמי הניהול שעליהם לשלם יישארו קבועים - 3 דולרים למ"ר לחודש. לטענתם, מעבר ללשון הכתובה, הם הסתמכו על רוח הדברים, על דפוסי ההתנהלות בין הצדדים ועל תחושה שלפיה תנאים אלו מהווים חלק בלתי נפרד מן העסקה.

ההנהלה, מצדה, טענה כי הכל מצוי במסמכים: שלושה הסכמים מפורטים שפורטו עד דק, המהווים מערכת חוזית סגורה, שאינה פתוחה לשינויים אלא בהסכמה בכתב. לטענתה, לאחר שהסתיימה התקשרותה עם הילטון לאחר 20 שנה, פג תוקפו של מנגנון דמי הניהול הישן, ויש להחיל את עקרון המשק הסגור: כל בעל יחידה נושא בחלקו היחסי בהוצאות הניהול בפועל, בהתאם לשטח היחידה. השופטים אלכס שטיין, נעם סולברג ויעל וילנר, שישבו בהרכב, הכריעו באופן חד וברור. אך כדי להבין את משמעות הכרעתם, חיוני להעמיק רגע במערכת היחסים המורכבת שהצדדים כרתו לפני שנים.

"מערכת חוזית מפורטת עד-דק"

העליון הדגיש כי במקרה זה קיימת מערכת חוזית סגורה, ברורה, מפורטת וממצה. השופט שטיין כתב כי המערערים, "חתמו על מערכת חוזים עסקית שפורטה לפרטי-פרטים", וכי לא יישמעו טענות בדבר מצגים חיצוניים או הבנות שלא קיבלו ביטוי מפורש בהסכמים עצמם. הוא ציין במפורש כי, "אלה הן מושכלות היסוד" של דיני החוזים, ושכל ניסיון לסטות מהן פוגע ביציבות העסקית ובוודאות המשפטית.

ההסכמים - הסכם הרכישה, הסכם הניהול והסכם ההצטרפות למאגר - כולם כללו סעיפים ברורים המצהירים כי האמור במסמכים ממצה את כלל ההבנות בין הצדדים, וכי כל שינוי או תוספת מחייבים חתימה בכתב. כפי שמדגיש פסק הדין, בהסכם הרכישה נקבע כי הרוכש "אין הוא מושפע […] מכל פרסום, הצהרה, הבטחה, מצג או אמירה בע״פ או בכתב ואשר לא נכללו בהסכם זה". באותו קו נכתב גם כי כל שינוי בהסכמים "לא יעשו ולא יכנסו לתוקף אלא בכתב ובחתימת הצדדים".

בית המשפט
צילום: Pixbay

דיירת רחוב לשעבר תקבל מחיקת ריביות עבור חובותיה

רשמת ההוצאה לפועל קיבלה בקשה חריגה שהגישה אשה בת 62, גרושה ואם לחמישה, שחיה במשך שנים ברחוב ועברה משברים אישיים וכלכליים קשים. לאחר שבחנה את מסלול חייה, עמידתה בצו התשלומים ושינויי החוק האחרונים, היאר החליטה להפחית את דמי הפיגורים ב-100% ואת תוספת הריביות ב-40%.  ההחלטה מבטאת גישה רחבה יותר כלפי חייבים בתיקים ותיקים שבהם הצטברו חיובים שאינם משקפים עוד את המציאות הכלכלית שלהם

עוזי גרסטמן |

בלשכת ההוצאה לפועל בכפר סבא התייצבה יום אחד בפני הרשמת מיטל דלל־איינשטיין אשה שבמשך שנים ארוכות לא הצליחה להרים את ראשה מעל גובה המים. היא הגיעה לשם לא כדי להתחמק או לדחות את החוב שלה, אלא כדי לנסות להסביר מי היא היתה לאורך העשור האחרון, מה עבר עליה, וכיצד נהפך חוב קטן יחסית לתיק שגדל לממדים שלא תאמו את יכולותיה ואת נסיבות חייה. הסיפור שלה, כך עולה מההחלטה שניתנה באחרונה, הצליח לגעת בלבה של הרשמת, אך מעבר לכך, הוא הציג מקרה שבו החוק עצמו מאפשר לראות את החייב לא רק כנתון כלכלי אלא כאדם שלם שנושא עמו שנים של מצוקה.

על פי החלטת הרשמת, שמבוססת על תשתית עובדתית רחבה שהציגה החייבת, מדובר באשה בת 62, גרושה ואם לחמישה, שמוכרת כנכה ומתקיימת מקצבת נכות בלבד. מצבה הכלכלי והנפשי הידרדר לאורך השנים עד כדי כך שמ-2015 היתה, לדבריה, דיירת רחוב. היא תיארה בפני לשכת ההוצאה לפועל מציאות שבה נאלצה לחיות ללא קורת גג יציבה, תוך התמודדות עם קשיים נפשיים ופיזיים, ועם מציאות משפחתית קשה במיוחד. אחת מבנותיה נפטרה ב-2023 לאחר מאבק במחלה קשה, והותירה אחריה חמישה יתומים הזקוקים לסיוע - אחריות שהכבידה על האם החייבת עוד יותר. כפי שנכתב במסמכי ההחלטה: "החייבת בת 62, גרושה ואם לחמישה, הציגה לפני תמונה קשה של נסיבות חייה... אחת מבנותיה נפטרה בשנת 2023 לאחר מאבק במחלה קשה והותירה חמישה יתומים הזקוקים לתמיכת המשפחה",

תיק ההוצאה לפועל נפתח ב-2013 על סכום צנוע של 10,639 שקל בלבד. במשך שנים לא שילמה החייבת את חובה, אך לטענתה באותן שנים היא היתה שרויה במצוקה כה קשה, עד שלא היתה מסוגלת לנהל שום מערך כלכלי בסיסי. בתקופת הקורונה אף התקשתה עוד יותר לעמוד בהתחייבויותיה. אלא שבשנים האחרונות חל שינוי בהתנהלותה, כפי שהדגישה הרשמת. מ-2019 נקבע לה צו תשלומים על סכום של 150 שקל בחודש, ומ-2020, על פי לשון ההחלטה, היא עומדת בו בקפדנות. היא שילמה עד כה כ-11,550 שקל - סכום שגבוה מן הקרן המקורית של החוב. הנתון הזה שימש בסיס מרכזי בהחלטה של הרשמת, שהצביעה על שינוי חיובי ומובהק בהתנהלותה של החייבת. גם בהודעת הדוברות של רשות האכיפה צויין כי, "הרשמת קבעה כי החייבת הוכיחה שינוי חיובי ועקבי בהתנהלותה בשנים האחרונות, כאשר היא עומדת בצו התשלומים החודשי של 150 שקל מאז שנת 2019, ושילמה עד כה כ-11,550 שקל".

"השנים בהן לא שילמה החייבת תמו לפני שנים רבות"

הזוכה, מצדו, התנגד בתוקף לבקשה להפחתת הריביות. לטענתו, מדובר בחייבת שנמנעה במשך שנים מלשלם את חובה, הגישה התנגדויות שנדחו והעמיסה עליו פעולות גבייה רבות ומיותרות. לטענתו, העובדה ששילמה בשנים האחרונות אינה מוחקת את התנהלותה הקודמת, וכי החוק מאפשר לה לפנות להליכי חדלות פירעון במקום להפחית ריביות. אלא שהרשמת, בבואה לבחון את כלל הנתונים, סברה אחרת. היא הדגישה כי חלק מהשנים שבהן לא שילמה החייבת את חובה היו דווקא השנים שבהן חיה ברחוב, כשהיא שרויה במצוקה נפשית עמוקה. כפי שנכתב בהחלטה, "השנים בהן לא שילמה החייבת תמו לפני שנים רבות, כאשר מדובר על שנים בהן סבלה החייבת ממצוקה נפשית קשה ואף הגיעה לכדי דיירות רחוב".

הרשמת דלל־איינשטיין התרשמה עמוקות ממצבה האישי של החייבת כבר עם הובאתה בצווי הבאה בעבר. בפרוטוקולים נרשמה מצוקה ממשית, והדבר לא נעלם מעיניה בבואה להכריע בבקשה הנוכחית. החייבת אינה עובדת שנים רבות, מתקיימת מקצבת נכות זעומה, ומתגוררת כיום בחדר ששכרה ותלוי בסיוע בשכר דירה שהיא מקבלת. הנתונים האלה, לצד התשלום העקבי בחמש השנים האחרונות, נהפכו לבסיס לגיבוש עמדה שלפיה אין לראות בחייבת מי שמתעלמת מההליך, אלא מי שנאבקת לשמור על שגרת תשלומים בתוך מציאות כמעט בלתי אפשרית.