טירוף הנדל"ן: והנה זמני הנסיעה ב-8:00 בבוקר לת"א (עזריאלי) - מאיפה זה גיהנום?
אחד השיקולים המרכזיים בבחירת מקום מגורים הינו משך הזמן שלוקחת הנסיעה למקום העבודה בעיר הגדולה - תל אביב. בתקופה שבה מחירי הדירות באזור המרכז מרקיעים שחקים, לא מעט זוגות צעירים מחפשים את דירתם במעגלים המרוחקים יותר. פה נכנסת לתמונה שאלת זמן הנסיעה לעבודה כל בוקר.
בבדיקה מיפינו את משך ההגעה לת"א הבוקר (בחרנו את בנייני עזריאלי כנקודת ציון) מהערים השונות בשעה 8:00, בדגש על אותן ערים שבהן מוקמות בימים אלו שכונות מגורים גדולות. לדוגמה, העיר החדשה חריש שצפויה להתאכלס כבר במהלך השנה וצפויות בה בשלב הראשון 12 אלף יח"ד ובהמשך כ-24 אלף יח"ד. מיקום נוסף הוא 'כרמי גת' שצפויות להיבנות בה כ-14,400 דירות. בעיר יבנה ישנן כ-740 יח"ד בשיווק, ובשלב הבא צפויות להיבנות 1,885 יח"ד נוספות. אבל, הצעירים מחפשים בכל אזור המרכז.
את הנתונים אספנו מתוך אתר WAZE. שם נקודת היציאה היא ממש ממרכזי העירים. שלא במפתיע, העיר שהכי מהיר להגיע ממנה היא גבעתיים הסמוכה, ומשם זה הולך ומתארך. מחולון זה לוקח קצת יותר מחצי שעה, מכפ"ס זה ייקח כשעה של נסיעה, מיבנה זה ייקח מעל שעה ועשר דקות. חפשו את העיר שלכם:
- 18.שמתם תמונה לא נכונה. איפה רשימת הערים (ל"ת)אבי 14/04/2016 13:42הגב לתגובה זו
- 17.ANGUI 08/04/2016 17:42הגב לתגובה זועוד מעט יהיה בראשון לציון עזריאלי כמו כן יש הכול יכול למה חייבים ת"א .בעוד8-10 שנים תושבי ראשון גם יעבדו בראשון לאחר סיום הפרויקט של חולות הסופרלנד
- 16.ירושלמי 08/04/2016 09:25הגב לתגובה זו50 דקות...
- 15.חובב טבע 08/04/2016 09:01הגב לתגובה זווהדירות שם בחצי חינם
- 14.מ.י. 08/04/2016 07:54הגב לתגובה זולפני חודש קניתי דירת 4 ח' יפיפיה בשכונת רחובות המדע מפרויקט-חצי מהמחירים המטורפים ברמת אביב ובאותם סטנדרטים,עם נגישות קלה לתחנת הרכבת ,30 ד' מעזריאלי ויציאות קלות מהעיר ברכב,מה רע...?חושבים שרחובות זו פריפריה?ממש לא
- ישראלי 10/04/2016 23:13הגב לתגובה זוהמחירים בהתאם...
- 13.מי ניכנס לשם בשמונה מה רע ב9.30 (ל"ת)מחליפים. יעד 08/04/2016 06:56הגב לתגובה זו
- 12.משה 07/04/2016 20:16הגב לתגובה זומאזוכיסט - תעברו לטוסטוס
- 11.עדיין בפקק 07/04/2016 19:51הגב לתגובה זובשעה כזו 40 דק לרמת החייל מגבעתיים ושעה ו40 דק ממודיעין לרמת החייל ואני יכול להמשיך גם למקומות נוספים אז מדידה למגדלי עזריאלי זו מדידה רק של ציר ראשי ורק תחילת הפקק. מצפה בקוצר רוח לבדיקה רחבה יותר.
- 10.א 07/04/2016 17:36הגב לתגובה זו4 מסלולי רכבים מצתרפים ל 2 מסלולים התנועה מעפולה וואדי ערה ממזרח + חיפה מהצפון , וחדרה מצתרפים בצומת חדרה הנסיעה אורכת שעה וחצי-בזמנים 6.45 -9.30 הסיוט נימשך בערב כשחוזרים
- 9.אא 07/04/2016 16:59הגב לתגובה זוהיה כל כך מסובך למיין את הטבלה לפי זמנים? שנמצא ונקבל תמונה ברורה של מאיפה הכי מהיר ואיפה פחות? למה להציג את הכל בבלאגן?
- 8.asher.parnasa 07/04/2016 13:44הגב לתגובה זואין מצב שמאשדוד לעזריאלי זמן הנסיעה קצר יותר מאשר מראשון לציון לעזריאלי.....
- 7.האמת לא נראה לי משהו איום- נורמלי על הבוקר 30 דקות (ל"ת)HAKY1 07/04/2016 13:35הגב לתגובה זו
- 6.נתניה 07/04/2016 12:10הגב לתגובה זוצריך להחליף את פיירברג כמה שיותר מהר
- 5.במאי 07/04/2016 12:07הגב לתגובה זוגרתי בראשון ובחולון עד לפני 6מחודשים עברתי לכפר סבאמראשון לקח להגיע למסגר כשעה ורבעמחולון כמעט שעהכיום מכפר סבאלוקח כ 50 דקותכתבוס תחזיר את המפתחות
- 4.שטויות , אני מתל אביב לתל אביב ולוקח לי חצי שעה (ל"ת)שייקה 07/04/2016 11:56הגב לתגובה זו
- 3.א,ס 07/04/2016 11:20הגב לתגובה זויותר מהר להגיע מגבעתיים לעזריאלי ( ברוב המקומות של גבעתיים ) מאשר מתל אביב עצמה צפון או דרום , בטח בהשוואה מול המשתלה או רמת אביב ולכן גבעתיים ללא ספק היא עיר המרכזית ואיכותית מוכן למכור ב 3 מיליון בבועת הנדלן
- תל אביבי 10/04/2016 23:17הגב לתגובה זומרמת אביב אתה פשוט לוקח אוטובוס לעזריאלי, ומגיע בקלות ובנוחות, כשהאוטובוס נוסע רוב הדרך בנת"צ. בזמן הנסיעה אתה קורא עיתון או גולש בסמארטפון. מאד נוח. מגבעתיים נהגים נתקעים בפקק בכצנלסון וערבי נחל.
- סבתא שלי מוכרת ב1.5 07/04/2016 13:19הגב לתגובה זוגטעל נפש של עיר
- 2.תשקיעו קצת יותר 07/04/2016 11:15הגב לתגובה זואתם מתיימרים לתת מידע חשוב ומעניין, אז תעבירו מידע רלוונטי. תרשמו מאיזו נקודה בדיוק אתם בדקתם בכל עיר. חבל שיוצאת כתבה רק בשביל למלא מקום
- חזי 07/04/2016 12:48הגב לתגובה זותקרא בתוך הטבלה ותראה בדיוק מהיכן חישבו את היציאה. סתן מתקיף, עצבני.
- קצת מחשבה 07/04/2016 14:14הסוגריים נוספו בשלב מאוחר יותר
- 1.בשעה 8:30 זה תוספת של 30 דקות (ל"ת)מאחר 07/04/2016 11:12הגב לתגובה זו
- רפי 07/04/2016 19:57הגב לתגובה זובטבלה מופיע שמיבנה לוקח פחות משעה ואילו במלל של הכתבה כתוב שעה ו10 דקות. מי צודק?

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.