צפו איך תראה חזית הים בחיפה שתכלול נמל נוסעים ומוקדי בילוי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום את תוכנית חזית הים הכוללת טיילת, בתי קפה ומוקדי מסחר. יונה יהב: "נחבר מחדש אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר"
לירן סהר | (8)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') את תכנית חזית הים העירונית לנמל חיפה, המשלבת בין נמל בינלאומי לסחורות ולהגעת תיירים לאזור תיירותי הכולל: טיילת, בתי קפה ומוסדות ציבור התוכנית אשר הוכנה ביוזמת עיריית חיפה, תעבור עתה להערות הועדות המחוזיות והשגות הציבור

במוקד התוכנית עומד פיתוח החזית הימית של העיר. התכנית אשר אושרה היום היא המשך ישיר לפרויקט ההתחדשות הכולל את הפיתוח המאסיבי של קמפוס הנמל, השוק התורכי, כיכר פריז, המושבה הגרמנית והאזור כולו.

במסגרת זו יהפוך חלקו המערבי של הנמל, מול שדרות בן גוריון, לנמל נוסעים בלבד. לצדו יפותח מרכז בילוי שיכלול בתי קפה, מסעדות, מסחר ומגורים. עיריית חיפה מבקשת כי בהמשך, בחלקו המזרחי יוקם "נמל המפרץ" מסוף מכולות חדש בהשקעה ראשונית של כ - 4 מיליארד שקל.

בתוכנית נקבע שיותרו למשך חמש שנים שימושים של פריקת והטענת סחורות בנמל עד למציאת אתרים חלופיים לשימושים השונים, ובכלל זה לממגורות דגון. התוכנית עתידה לשפר את חזות הנמל במטרה לעודד תיירות, מסחר ופנאי בחיפה ותוכננה כך שישמר הקשר בין העיר לבין הים.

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, מסר: "אישור התכנית על ידי הוועדה הארצית, היא מכוננת והיסטורית ומשקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את חזית הים העירונית וכמו כן, לחבר מחדש אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר וזאת היא בשורה גדולה. יוזמה זו משתלבת בפעולה מקיפה של העירייה להחייאת העיר התחתית, פתיחת העיר אל מתחם הנמל ויצירת אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם."

יונה הוסיף כי "בתכנון הושם דגש על פיתוח התואם את הבינוי הקיים תוך השתלבות ושמירה על שטחים פתוחים נרחבים וניצול הזדמנויות בהתאמה לאילוצים קיימים. התוכנית מתווה אפשרויות להתחדשות חזית הבינוי הפונה לנמל, לפיתוח עירוני איכותי ופתיחת העיר התחתית אל אזור החוף והנמל."

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בשטח קורה בדיוק הפוך 05/07/2012 10:16
    הגב לתגובה זו
    להבטיח לא עולה כסף אז ממשיכים להבטיח לתושבי חיפה 30 מלונות, שהאמוניה יזוז ושהנמל ייפתח. לא עולה כסף להבטיח וגם לא צריך לקיים..
  • 6.
    שרית קונדריאה 04/07/2012 12:00
    הגב לתגובה זו
    נראה מדהים ומתאים!
  • 5.
    jimmy 03/07/2012 22:21
    הגב לתגובה זו
    זה רק מראה איך אנו כחברה נראים. העירייה כמו גם המדינה עושה את הפרויקט רק שלה הכל מותר, ולא משנה איך זה יפגע בתושבי חיפה. העיקר שראש העירייה יגיד שהוא עשה
  • 4.
    חיפאי לא מרוצה 03/07/2012 20:49
    הגב לתגובה זו
    הבטיחו לנו לפני שלוש שנים מה קורה שם?
  • 3.
    חיפאי לא מרוצה 03/07/2012 20:49
    הגב לתגובה זו
    הבטיחו לנו לפני שלוש שנים מה קורה שם?
  • 2.
    ג'-842 03/07/2012 18:18
    הגב לתגובה זו
    לא נעים להגיד אבל יש כמה מכשולים בדרך הנמל עצמו התוכנית לחשמול הרכבת מה שאומר שיש עוד זמן עד שזה יקרה.
  • 1.
    [x-x] 03/07/2012 18:00
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד מאשרים תוכנית לחזית ים עירונית ומצד שני מקדמים תוכנית לחשמול הרכבת בתוואי הנוכחי בקיצור מה הולך פה.
  • עיר הבטחות שווא 05/07/2012 10:18
    הגב לתגובה זו
    להבטיח לא עולה כסף והדמיות לא צריך לממש. אפשר לשווק לציבור את אותן הדמיות מלפני 10 ו-20 שנה כמו שאפשר כבר 10 שנים להבטיח שהאמוניה תזוז ויבנו 30 מלונות ועוד כל מיני הבטחות והבטחות..
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית?

על ירידות המחירים, על הגורמים שמשפיעים על מחירי הדירות, על השפעת הפחתת הריבית על החזר המשכנתא ועל הצעירים שמשלמים 9 אלף שקל החזר משכנתא בחודש

נדב אטיאס |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

כל פעם שבנק ישראל מרמז על הורדת ריבית, מהלך שיקרה בוודאות גבוהה וקרובה, לאור ירידות הריבית בארה"ב והסכם הפסקת האש של מלחמת "חרבות ברזל",  נשמעים קולות רבים שאומרים "הנה, מחירי הנדל"ן יחזרו שוב לעלות". זו אמירה הגיונית שמושרשת עמוק בשוק הנדל"ן הישראלי, ומניחה שמחירי הנדל"ן הם פונקציה כמעט בלעדית של הריבית ועלות המימון. זה היה נכון בעבר, וזה נכון חלקית גם בהווה, אבל הסיפור האמיתי שאנחנו רואים בשנים האחרונות הוא הרבה יותר מורכב.

אחת הבעיות המרכזיות בשוק הדיור למגורים כיום אינה רק גובה הריבית. הסיבה המרכזית לדעתי לכך שהמחירים לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית היא פשוטה ונגזרת מהמציאות: לרוב הזוגות הצעירים פשוט אין מספיק כסף לרכישת דיור במחירים הנוכחיים. לא בהון העצמי הדרוש ולא בהכנסה הפנויה.

במילים אחרות, גם אם הריבית תרד ב- 0.5% עד 1%, המציאות הכלכלית של רוכשי הדירות השתנתה באופן עמוק, בטח לאחר מלחמה סיזיפית של שנתיים, ומדובר לטעמי בשינוי מבני ולא בשינוי מחזורי. אני מניח שכן נראה התעוררות מסוימת בשווקים מסוימים בשוק הנדל"ן עם הורדת ריבית, אבל באופן רוחבי.

מחירי הדיור בירידה - והנתונים ברורים

לאחרונה התפרסמו נתוני רשות המיסים שמראים צניחה של כ-10-15% בגביית מס רכישה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתון שמעיד על ירידה במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לצד זאת, ישנו נתון נוסף ומשמעותי לא פחות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודשים האחרונים, מחירי הדירות רשמו ירידה מצטברת ממוצעת של כ־3% בחודשים האחרונים, כאשר אנחנו רואים ירידה עקבית בחודשים האחרונים. מדובר במגמה השלילית החדה ביותר בשנים האחרונות. זו לא ירידה זמנית וחד פעמית, אלא מדובר במגמה די קבועה. נתוני הלמ"ס גם "מתעלמים" מהמבצעים שמציעים היזמים לרוכשים (מבצעי 80-20, 90-10, סיוע במימון הריבית, ריהוט ועיצוב פנים ועוד ועוד). מבצעים אלו נועדו לשמור על מחירי מכירה רשמיים גבוהים אך דה פקטו מדובר בהפחתה של מחירי הדיור, הפחתה שלא באה לידי ביטוי באופן מלא בנתונים הרשמיים של הלמ"ס כפי שחשפו כאן בביזפורטל בשנים האחרונות. 

דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.