הבהלה לזהב השחור תגיע
בשני העשורים האחרונים מחירי הנפט חווים תנודתיות גבוהה והגיעו כעת לשפל. כמו כל שינוי בשוק מפותח, הדבר נובע מהיצע וביקוש. לפני שנדון בכך, ראוי להבהיר כי מחיר הנפט העולמי אינו אחיד. אין מחיר אחד בכל רגע נתון, אלא מגוון מחירים כתלות באזור האספקה: WTI (טקסס), Brent (הים הצפוני) וכו'. ההבדלים הופכים משמעותיים, במיוחד ברמת המחירים העכשווית.
כניסת ארה"ב לתמונה כשחקנית מרכזית: ישנן מדינות עתירות משאבים טבעיים כמו סעודיה ורוסיה, שסיפקו במשך שנים את התיאבון הגובר לנפט של אוכלוסיית העולם. בשנים האחרונות הייתה מהפכה: ארצות הברית הצליחה, בעזרת טכנולוגיה חדשנית ומתוחכמת, להפיק את הזהב השחור מבארות שנחשבו ריקות והפכה למעצמת נפט. אולם, התהליך יקר ודורש מחיר גבוה ביותר (כ-40 דולר לחבית).
חלק מיצרניות הנפט הגדולות בעולם מאוגדות באופ"ק+, במטרה לתאם ולהגביל תפוקות, כדי לשמר מחיר גבוה. הבעיה, שאם הארגון מצמצם את היקף הייצור - המחיר עולה, אך במקביל, נתח השוק פוחת ונתפס בידי האמריקאים. לקלחת נוספים אגו, גיאו-פוליטיקה וטסטוסטרון. בדיון של אופ"ק+ ממארס 2020 התברר כי סעודיה ורוסיה נמצאות בעימות, שבמסגרתו אינן מסכימות להפחית תפוקות נפט, ואפילו מנסות להגבירו.
בצד השני, החברות האמריקאיות במלכוד. הן לקחו הלוואות רבות כדי לממן רכישת בארות וציוד, וכעת נדרשות לתחזק את ההלוואות בתשלומי ריבית שוטפים. הן מפיקות נפט, גם במחיר הפסד, בשל ההעדפה לשלם תשלומי הלוואה, ולהימנע מחדלות פירעון. היינו, למרות מחיר נמוך, חברות הנפט בארה"ב ממשיכות ליצור עוד היצע.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביקוש: כל מדינות העולם צמאות לנפט, שמשמש לתחבורה, לתעשייה ועוד. יש המנסים לשנות את ההתמכרות לדלק מאובנים ע"י מעבר למקורות אנרגיה מתחדשים וירוקים יותר. המגמה חיובית ורצויה, אך עדיין נמצאת בשלבים מאוד מוקדמים ובהיקפים קטנים. ברבות השנים, בעקבות הפיתוח המואץ של סין, התיאבון של מעצמת העל לנפט הולך וגובר והיא יוצרת ביקושים עולמיים אימתניים. זו אחת הסיבות לעליית המחיר מ-20-40 דולר לחבית עד סוף שנות התשעים, למעל 60 ברוב השנים שאחרי.
משבר הקורונה: בדיוק כשסעודיה ורוסיה החליטו לייצר יותר נפט, רוב העולם נכנס לסגר ולהקפאת הפעילות הכלכלית. הביקוש לנפט נעלם בזמן שההיצע זינק. כתוצאה מכך מאגרי הנפט העולמיים, מחסני החירום ומכליות הענק מלאים בסחורה שאין לה קונה והמחיר צונח. בעבר, במצב דומה, חברות הנפט, התעופה ובתי הזיקוק היו רוכשים בכמויות. הפעם, בשל חוסר הוודאות, מכלי אחסון גדושים, ומצוקת מזומנים - הביקוש נעלם.
מה לגבי תחנות הדלק בישראל?
המחיר הנמוך של הנפט לא צפוי לבוא לידי ביטוי ממשי בעלות הדלק בישראל. הדבר נובע מחישוב מחיר הדלק, שמאפשר לבתי הזיקוק למכור לפי עלות הרכישה, ומהעובדה שכ-65% מהמחיר הינו מס (בלו). לאחרונה, בשל המצב, ריאד ומוסקבה התעשתו וסיכמו על צמצום נרחב בהיצע. הסכמה הנראית כמעט ומאוחר מדי.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
נוכח החוסר הממשי במכלי אחסון לנפט, ובשל החוזים העתידיים, שכוללים התחייבות של הקונה לקבל סחורה ממשית במחיר קבוע מראש, המשקיעים הסכימו למכור בהפסד ממשי. הם עשו שיקול קר, הבינו שאין מקום אחסון ומוכנים לשלם למישהו אחר שייקח את ההתחייבות לקבלת הנפט. זה מצב קיצוני שכולל הזדמנויות להשקעה.
צריך להמתין מקסימום שנתיים. כל זמן שחוסר הוודאות יימשך, מחיר הנפט עלול לדשדש ולהישאר נמוך. הכלכלה העולמית תחזור לאט ובזהירות למסלול כשיקרה לפחות אחד משלושה דברים: חיסון, תרופה או מערך בדיקות רחב ומהיר. כל אחד מהנ"ל יאפשר חזרה מסוימת לפעילות כלכלית ממשית, שתיצור ביקושים ועלייה במחיר הנפט. במקרה הגרוע, זה יקרה תוך שנתיים. יש מי שישכיל לנצל את ההזדמנות ולהרוויח הרבה כסף על העלייה הצפויה.
הכותב הינו הלל בש מרצה בכיר בפקולטה למנהל עסקים במרכז האקדמי לב וכן מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארטאופשנס
- 12.עידן 08/05/2020 14:16הגב לתגובה זותודות לראש ממשלה שהשחיתות אורך חיים בשבילו ושאר נבלות בכנסת ישראל מימין ומשמאל רובם מושחתים שם והכל מותר על חשבון הציבור
- 11.לרון 07/05/2020 18:43הגב לתגובה זוברמתו לתקופה יעזור לערי חוף כמו חיפה!
- 10.לרון 07/05/2020 18:41הגב לתגובה זומגביל את עצמו!!!!
- 9.10 דולר גג 07/05/2020 13:08הגב לתגובה זוכל הסיבות בכתבה לעלייה של מחירי הנפט רלוונטיות לתחילת שנות ה 2000 . העולם השתנה
- 8.ג'ק 07/05/2020 11:11הגב לתגובה זוהבריאות של האנשים ושל כדור הארץ מעדיפה אנרגיות נקיות ובטוחות כמו אנרגיה סולארית ודומות לה . יש לברך על כל ירידה בשימוש באנרגיה מזהמת כמו פחם נפט או גז .
- 7.קומונסנס 07/05/2020 07:55הגב לתגובה זוזה מה שמביאה שחיתות הפוליטיקאים לעולם ובמקום השקעה באנרגיה נקיה משקיעים בזהום
- 6.אנונימי 06/05/2020 16:45הגב לתגובה זוההפך מחיר הנפט יזנק!! לחצי מהחברות לא ישתלם להפיק יותר. ומכך יהיה חוסר. ואז המחיר יקפוץ פי2
- 5.היה מתרגל שלי בתואר (ל"ת)דודו 05/05/2020 22:32הגב לתגובה זו
- אז ???????????? (ל"ת)בידי 09/05/2020 09:47הגב לתגובה זו
- 4.אני 05/05/2020 22:03הגב לתגובה זואני לא כל כך מבין איך לאפשרות של חוסר בהיצע בהמשך הדרך.סביר שחלק לא קטן מהבארות יסגר וכשהביקוש יעלה יהיה מחסור בהיצע.כדי לפתוח את חלק מהבארות הללו מחיר הנפט יהיה חייב להיות מאוד אטרקטיבי ליצרניות.
- חוסר הבנה 05/05/2020 22:54הגב לתגובה זוזה לא כפתור ON-OFF אם ניתן היה לסגור בארות - מזמן היו מורידים את התפוקה. יש כאן מאזן אימה - באר שנסגרת ישנה סכנה שלא ניתן יהיה לפתוח אותה מחדש - אתה מפסיק את הזרימה - הבאר מתמוטטת. הרוסים חשבור על להפיק ולשרוף את הנפט על מנת לא לאבד את הבארות
- 3.כתבה כזאת גם אני יכול לכתוב (ל"ת)ערק 05/05/2020 21:36הגב לתגובה זו
- 2.זה מאוד נחמד שאתם מארחים כתבים חיצוניים, אבל כדאי לשמור גם על איכות הכתבה. כתבה זו לא חידשה שום דבר וסיכמה תוכן שנכתב עשרות פעמים בחודש האחרון. (ל"ת)למערכת ביזפורטל 05/05/2020 19:59הגב לתגובה זו
- 1.לא רלוונטי 05/05/2020 18:47הגב לתגובה זורק מי שקונה חוזים על מחיר הנפט יכול להרוויח משהוא שמתקרב לכותרות "הנפט עלה ב 30 אחוז בחודשיים" . מי שיקנה את XOM CVX או USO לא יראה רווחים בסדר כודל כזה כי הכול כבר מגולם במחיר המניות או תעודות הסל
- האמיתי 05/05/2020 20:15הגב לתגובה זומהשפל עלתה ארבעים וחמש אחוז אני מחזיק כמובן
- האמיתי 05/05/2020 20:05הגב לתגובה זוהתעודה בסיכון בינוני כבר עלתה המשפחה בארבעים אחוזים אתה יכול לבדוק תכף אספר מספר נייר יותר טוב שלא תאמין למה שכותבים כאן כל המומחים
- לא רלוונטי 05/05/2020 19:13הגב לתגובה זובתרבות הכותרות הנפט עולה היום 17 אחוז - במציאות רק החוזה הקרוב עולה 17 אחוז - לכן XOM CVX לא זזות כמעט

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.