הממונה על התחרות מיכל הלפרין
צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי
משבר הקורונה

הממונה על התחרות מפחיתה את הרגולציה בתקופת המשבר - האם זה נכון?

בנסיבות המיוחדות בהן המשק הישראלי מצוי, נכון להקל בבחינת מיזוגים בין מתחרים בתקופת המשבר וביציאה ממנו - למרות החשש מפני פגיעה בתחרות אשר תוביל לעליית מחירים
גיל רוזנברג | (1)
נושאים בכתבה M&A קורונה

רשויות התחרות בכל העולם, לרבות הממונה בישראל, פרסמו בשבועות האחרונים הקלות לעסקים לנוכח המצב הכלכלי שנוצר עקב משבר הקורונה. ההקלות נוגעות בעיקר לאפשרות של מתחרים לשתף פעולה ביניהם לאורך שרשרת האספקה – כגון מו"פ, ייצור, שיווק או הפצה משותפים.

הממונה על התחרות, מיכל הלפרין, הבהירה שבנסיבות המיוחדות שבהן אין לגוף עסקי יכולת לפעול באופן סביר, שיתופי פעולה בין מתחרים לא רק שאינם מגבילים תחרות – הם עשויים להבטיח המשך קיומה של תחרות אפקטיבית בטווח הארוך.

אולם בסיטואציה הנוכחית, מעבר לדיון בשיתופי פעולה זמניים בין מתחרים, נקודה מרכזית אפילו יותר נוגעת לאישור עסקאות מיזוג ורכישה: בזמנים של משבר כלכלי עמוק, התמריץ של עסקים להתייעל גדל והם יכולים לעשות זאת, בין היתר, בדרך של קונסולידציה. בדרך כלל, למיזוגים עם גורמים מתחרים יש סינרגיה חזקה והם עשויים להקנות יעילויות משמעותיות כמו יתרונות לגודל.

אולם, מנקודת הראות של דיני תחרות – מיזוג בין מתחרים ("מיזוג אופקי"), בפרט בשווקים ממועטי מתחרים עם חסמי כניסה גבוהים, עלול להוביל לפגיעה בתחרות ולציבור, בעיקר בדרך של העלאת מחירים בענף. ככלל, כאשר לדעת הממונה קיים חשש שכתוצאה ממיזוג תיפגע משמעותית התחרות בענף מסוים, עליו להתנגד למיזוג (או להתנותו בתנאים מתאימים). לטענה בדבר יתרונות יעילות לצדדים יש משמעות משנית והיא תישקל רק אם מוכח שהיעילות שתושג צפויה להגיע לצרכנים, למשל באמצעות הורדת מחירים.

לדעתנו, בנסיבות המיוחדות בהן המשק הישראלי מצוי, נכון להקל בבחינת מיזוגים בין מתחרים בתקופת המשבר וביציאה ממנה, גם במישור הפרוצדורלי - קביעת לוחות זמנים מזורזים לבחינת עסקאות כאלו, למרות המורכבות התחרותית שלהן - וגם במישור המהותי.

מבחינה מהותית ניתן לעשות שימוש ב"דוקטרינת הפירמה הכושלת" המשמשת בדיני התחרות בכל העולם כטענת הגנה של צדדים למיזוג, שניתוח שלו על בסיס המתודולוגיה המקובלת מחייב התנגדות, כיוון שהוא עלול לגרום בהסתברות גבוהה לפגיעה בתחרות. למרות זאת וכחריג, יאושר מיזוג כאשר מתברר כי עקב קריסה פיננסית של חברה, אין אפשרות להמשך קיומה כמתחרה בשוק, אלא בבעלות של מתחרה שירכוש את פעילותה.

כיוון שמדובר בהתרת מיזוג שבאופן רגיל אסור, מספר המקרים בהם אושרו בישראל מיזוגים על בסיס הדוקטרינה מועט מאוד; התנאים להתקיימותה מורכבים; ונטל הראיה המוטל להוכחתה גבוה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הדוגמא הבולטת היא אישור עסקת רכישת רשת קלאבמרקט, שנקלעה להקפאת הליכים, על-ידי שופרסל בסוף שנת 2005. העסקה אושרה, בכפוף לתנאים, למרות שהממונה סבר שהמיזוג "נושא בכנפיו בשורה רעה ומרה לתחרות במשק המזון בישראל" והסביר כי הסכמתו למיזוג שתיים מבין שלוש רשתות השיווק הגדולות ניתנה "תחת נסיבות קיצוניות וחריגות" ולאחר שמצא כי ההיתר למיזוג בתנאים שקבע הוא בבחינת הרע במיעוטו.

מיזוג בולט נוסף שאושר מכוח הדוקטרינה היה המיזוג בין רשת לערוץ 10 משנת 2018, בו הגיעה הממונה למסקנה לפיה בהיעדר המיזוג עלול היה ערוץ 10 לצאת מהשוק בסבירות גבוהה ובאופן שמעלה חששות חמורים לפגיעה בתחרות, כיוון שיציאתו הייתה מביאה להיעלמותה של אחת משתי חברות החדשות המרכזיות בטלוויזיה. לאור מסקנה זאת, אישורו של המיזוג (בתנאים) עדיף מבחינה תחרותית על התנגדות למיזוג, למרות הפגיעה האפשרית שטמונה בו.

מאז החלטת הממונה בעניין קלאבמרקט נמתחה עליה ביקורת רבה. אולם, נראה כי במיוחד בימים טרופים אלה, התייעלות במצבם של עסקים, לרבות באמצעות עסקאות M&A בין מתחרים, היא צו השעה ובמקרים רבים תנאי להישרדותם.

לפיכך, למרות הקשיים התחרותיים האפשריים הכרוכים בכך, ראוי לאפשר התייעלות כזו ככל הניתן, מתוך אותו היגיון שעמד בבסיס עמדת הממונה בהקשר לשיתופי פעולה עסקיים בין מתחרים. בסופו של דבר, התייעלות כזו עשויה, בטווח הארוך, לשמור על התחרות האפקטיבית בשווקים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נמרוד 19/04/2020 21:47
    הגב לתגובה זו
    אתם מכירים עוד מדינה בעולם שמקלה ברגולציה? שבוע הבא כול הסיפור נגמר ואנחנו ניתקע עם מונופולים אכזריים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע