האמת שכדאי שתכירו: כך רוכבים הפוליטיקאים על משבר הדיור
למרות שיא כל הזמנים בבנייה פעילה, הפוליטיקאים ממשיכים עם שלל פתרונות למשבר המדומיין // דעה
מרוני בר און ועד משה כחלון: הפוליטיקאים שרכבו על משבר הדיור
שיא כל הזמנים בבנייה, צפיפות הדיור בירידה
115 אלף דירות ישנן כעת בבניה פעילה! שיא כל הזמנים כולל שנות התשעים אז הגיעו מיליון עולים חדשים מברית המועצות, רובם במסגרת משפחתית אשר דרשו כמות דירות מתאימה ואכן עמדו בפני מחסור מסוים. היום עיקר הריבוי הטבעי הוא של תינוקות, בעיקר במגזרים הערבי והחרדי, ולהם ברוב המקרים יש כבר בית להיכנס אליו, וממילא אין להם כסף לרכוש דירה. בנוסף, לו היה משבר דיור, היינו מצפים לראות את צפיפות הנפשות הממוצעת למשק בית בעליה. אבל היא בכלל בירידה.
שיא כל הזמנים בבניה פעילה
הנתונים הללו לא מפריעים לאף פוליטיקאי לרכוב על גלי המשבר המדומיין ולהציע שלל פתרונות שכולם נשמעים דומים ובאורח פלא כוללים טיפול כמעט אך ורק בצד ההיצע. או יותר מדויק - בצד הבניה. לבנות לבנות לבנות, בזה מסתכמות רוב ההבטחות של רוב הפוליטיקאים. לבנות? עוד? כאשר אנחנו בשיא השיאים של הבניה הפעילה אי פעם?
אז מה עושים?
קודם כל מבינים שהבעיה היא מוניטרית, וככזו, אין ולא יכול להיות לה שום פתרון הנדסי. הפוליטיקאים לא יבינו את זה, הם מקרה אבוד, או שיבינו אבל עדיין ידברו על מחסור וצורך בעוד היצע. אבל הציבור, רצוי מאוד שיפנים את זה: יש עודף בניה ודירות במדינת ישראל. היקף הבניה אינו העניין ומעולם לא היה העניין. כאשר עלות המימון נמוכה מתשואת שכר הדירה זה לא משנה כמה תבנה, משקיעים יבלעו הכל.
האמת שלא ניתן לעשות הרבה למעט מספר צעדים פשוטים, אך כאלה שידרשו לעמוד כמעט מול כל מוקד כח אפשרי במדינה. לכן אין סיכוי שאף אחד יבצע ולו אחד מהצעדים הללו, אולם בדיוק אלו הצעדים הנדרשים. נתחיל בשוק השכירות: - הקמת רשם שכירויות באופן מיידי. כמו רשם עמותות, רשם חברות, יש להטיל את האחריות לאיסוף כל חוזי השכירות במדינה בידי גוף אחד - זאת לפני הכל.
- ביטול הדרגתי של הפטור ממס על השכרת דירה. אין שום סיבה שמשכירי דירות יופלו לטובה מבחינת מס.
- הכנסת סעיף קוגנטי (שלא ניתן להתנות עליו) לכל חוזה שכירות - כל הודעת פינוי/אי הארכת חוזה או העלאת שכר הדירה בשיעור גבוה ממדד המחירים לצרכן צריכה להינתן לפחות שנה מראש.
- מתן הטבות מס למשכירי דירות לטווח ארוך שיתחייבו לא להעלות את שכר הדירה מעל שיעור עליית המדד, גם אם מתחלף שוכר.
- מעבר לכך, תנו לשוק להתנהל לבד.
בנוגע לשוק הדירות החדשות/ יד שניה:
- יש לבטל את תכנית "מחיר למשתכן" ולחזור ולשווק את הקרקעות למרבה במחיר אבל עם הגבלת משך הבניה או אבני דרך להצגת אחוזי מכירה של הדירות בפרויקט. יזם שלא יעמוד בתנאים ייקנס. רוצה להפחית סיכון? תציע מחיר נמוך יותר על הקרקע!
- החזרת "מס הדגירה" על קרקע מאושרת לבניה שלא בונים עליה שבוטל אי שם בתחילת המילניום.
- יש להגביל את משך המשכנתא המקסימלי לעשרים שנים. לא 90% משכנתא, לא 30 שנה ולא 40 שנה. להוריד את תקופת ההשתעבדות המקסימלית.
כאמור, אף פוליטיקאי לא יאמץ אף צעד מההצעות שלהלן כי זה אומר לפגוע בכל בעלי ההון במדינה בערך. אבל זה בדיוק, אבל בדיוק, מה שצריך לעשות! אם הפוליטיקאים לא מבינים את זה או מעמידים פנים שאינם מבינים, לפחות תבינו את זה אתם, הציבור. הכותבת פעילה בדף הפייסבוק "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור"
- 22.אראל 17/02/2019 20:09הגב לתגובה זוומפאת כבודה לא אפרט. רק אומר שחמלה זה הרגש הנכון במקרה שלה. הזמן חולף והבדידות גדלה
- 21.דוד 15/02/2019 10:28הגב לתגובה זושוק הנדל"ן בצניחה חופשית. שומר נפשו ירחק ממנו.
- 20.א.ש 15/02/2019 07:20הגב לתגובה זומניסיוני הפרטי. בקריית שמונה והסביבה קשה מאוד להשכיר דירה, גם במחירים שפויים. יש עודף דירות מכל הסוגים. גם למכירה וגם להשכרה.למה? לא יודע.
- 19.אריה 15/02/2019 01:19הגב לתגובה זו115000 הדירות באו רק מהתערבות כחלון ולא מעצמם. לפניו נקטו בשיטה שלך "לא לעשות כלום" וקיבלנו עליית מחירי דירות פי 3 ובמאמץ אדיר כחלון הגיע ליציבות ואת רוצה להרוס הכל ולהתחיל מחדש ובינתיים המחירים יוכפלו.את מתלבשת עלינו כשפני ניסוי קלקלנית בשקל לאורם של נציגי החוגים הקיצוניים מהרפובליקאים בארה"ב הלא הם קרן המליארדרים "קרן תקוה" פורום קוהלת אתר מידה ועומר מואב.בישראל לא יכול להיות שוק חופשי. היא קטנה ענייה בקרקע וגבולותיה סגורים ואסור להביא קבלנים מחו"ל.
- 18.ישראל אחים 14/02/2019 23:52הגב לתגובה זושיקחו הלוואה בריבית גבוהה מהבנקים, משכנתא זה הטבה למגורים בלבד
- 17.טדי 14/02/2019 22:02הגב לתגובה זורק מה שחסר זה מחזורי הגאות והשפל, מדהים אני מדהים אני מדהים
- 16.חבר במחאה 14/02/2019 20:26הגב לתגובה זוגיתית יאלופת עולם...לא יכולנו לתאר את המחדל הקטסטרופלי יותר מדוייק ממך!! שאפוווו!!!!
- איציק מגלובס 14/02/2019 22:03הגב לתגובה זוכמה שטויות אתם מחרטטים ועוד מקשיבים לכם , חחחח.
- 15.צריך לדרוש מי בנק ישראל לעלות ריבית לילמוד מי טראמפ (ל"ת)בנק ישראל רק נזק 14/02/2019 16:03הגב לתגובה זו
- 14.יוסף 14/02/2019 14:52הגב לתגובה זורק במקום חומר מעכב בעירה הוא "התבלבל" ומילא דלק 115אוקטן
- 13.כתבה מעולה גיתית כל הכבוד (ל"ת)אדי פולי 14/02/2019 13:13הגב לתגובה זו
- 12.מאמר מצוין. בול!! (ל"ת)יוסי 14/02/2019 12:33הגב לתגובה זו
- 11.ניתוח מדויק! (ל"ת)אדם 14/02/2019 12:04הגב לתגובה זו
- 10.אין מחסור 14/02/2019 12:03הגב לתגובה זוזה לא מסתדר עם תאוריית ה"ברור שהשכירות מזנקת בישראל, זה בגלל שכחלון נלחם במשקיעים!", אבל זו האמת. אצלנו עלה 6% בשלוש השנים האחרונות, בארה"ב עלה 9% למרות ששם אין בירוקרטיה ויש קרקע ולא נלחמים במשקיעים. ואגב, בישראל המשכורות עלו יותר מאשר שם
- שי 17/02/2019 15:01הגב לתגובה זויש שם אינפלציה כללית בהכל..
- 9.סוף לביקושים 14/02/2019 12:00הגב לתגובה זוובכך תפיל את המחירים ביעילות. זה בדיוק כאילו הריבית עלתה כבר.
- 8.סאול ראוגו 14/02/2019 11:58הגב לתגובה זועצרו צרפתים עבריינים מלקנות עם כסף שחור, והטילו מס רכישה של כ 10% והופה- המכירות צנחו ב 80% מהשיא של 2015 והמחירים ירדו ב 25% בשנה וחצי האחרונות! זאת לעומת ירידה של 5%-10% בלבד בשאר השוק בתל אביב. עוד אינדיקציה שהגדלת "היצע היצע היצע" לא עוזרת, זה שכונות הרפאים בכרמי גת, רובע יזרעאל בעפולה, וחריש כמובן. המחירים לא ירדו למרות עודף היצע ברור! הכותב צודק- אם היו מחייבים יזמים למכור דירות תוך פרק זמן מקסימלי מוגדר, הם היו נאלצים להתפשר במחיר ולמכור, במקום לאגור מלאי, למשוך זמן (עם מימון בריבית נמוכה) ולקוות לטוב
- 7.מדהים. מנוסח היטב. (ל"ת)ירון 14/02/2019 11:32הגב לתגובה זו
- 6.לא פותרים בעיה מוניורית באמצעים הנדסיים (ל"ת)אבט גערה 14/02/2019 11:28הגב לתגובה זו
- 5.לי 14/02/2019 11:07הגב לתגובה זובניה ציבורית והתערבות נגד ניצול שוכרים זה חשוב
- 4.דב 14/02/2019 10:40הגב לתגובה זואכן זה המצב. הגרוע מכולם הוא כחלון=כישלון. הוא עוד יכניס את המדינה למשבר פיננסי עם התוכניות הנוראיות שלו, שאין בהם דבר לפתרון, שעולות מיליארדים למשלם המסים, מלבד פופוליזם של טיפש. מקווה שהוא ייעלם מהפוליטיקה בבחירות הקרובות.
- 3.יוסי 14/02/2019 10:32הגב לתגובה זוהיום המשכנתא היא עד הקבר אם תוגבל ל20 שנה המחירים יחתכו... אבל הבנקים לא יתנו לזה לקרות . זו הבוננזה להם. אנשים מתים מהלכים רק כדי לשלם משכנתא. רשם שכירויות זה גאוני! כמה הון שחור מסתובב שם אללא יסתור
- 2.פתרונות פשוטים ואמיתיים. שאפו (ל"ת)מדהים 14/02/2019 10:28הגב לתגובה זו
- 1.גיתית המלכה (ל"ת)אני 14/02/2019 10:24הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
