לייבפרסון – חובת ההוכחה על מערכת ה-LiveEngage

אריק פרץ, מנהל מחלקת תאגידים במנורה מבטחים, חושב שלאחר צניחה של יותר מ-60% ממחירי השיא, הגיע הזמן לבחון את הפעילות העסקית של החברה
אריק פרץ | (6)
נושאים בכתבה לייבפרסון

לייבפרסון -3.21% , אשר נסחרת ב-מדד ת"א 100 וב-נאסד"ק 0.55% , היא חברה העוסקת בפיתוח פתרונות מתקדמים לניהול קשר דיגיטלי בין חברות ללקוחות בדגש על המסג'ינג במובייל ובאונליין. החברה הוקמה לפני כ-20 שנה והיא משרתת כיום למעלה מ-18,000 לקוחות ברחבי העולם. 400 מעובדי החברה מועסקים במרכז הפיתוח הטכנולוגי ברעננה, ובין לקוחותיה אפשר למנות את סלקום, סיבוס, מכבי שירותי בריאות, הוט, וולט דיסני ועוד.

במהלך השנים האחרונות ביצעה החברה השקעות אדירות במעבר לפלטפורמת ה-LiveEngage שהביאה לירידה דרמטית ברווחיות החברה ועצירת הצמיחה בהכנסות. הפלטפורמה נועדה לאפשר לחברות לתמוך באופן אפקטיבי במספר ההולך וגדל של השיחות הדיגיטליות המתבצעות מול לקוחותיהן, מכיוון שמהפכת הדיגיטל דורשת מארגונים מהירות תגובה ומיקוד בחוויית הלקוח. בעידן בו אנחנו מחוברים לטלפונים הניידים שלנו בכל רגע נתון, המיקוד כיום הוא בפיתוח ערוצי המובייל ושימת דגש מיוחד על פיתוח ערוץ ה׳מובייל מסג׳ינג׳.

 

לייבפרסון ביססה את מעמדה כמובילה הגלובלית לפתרונות תקשורת דיגיטליים במובייל ובאונליין מסג׳ינג. בשנה שחלפה חיזקה החברה את מעמדה בתחום זה בשיעור ניכר, עם ההכרזות על שיתופי הפעולה עם פייסבוק וגוגל. במסגרת זו, החברה הכריזה לפני מספר חודשים על פיתוח טכנולוגי שישדרג את חווית השירות של עסקים ללקוחות ברחבי העולם ועל אינטגרציה של פלטפורמת LiveEngage עם פלטפורמת Facebook מסנג׳ר לחברות, כדי להבטיח קשר וחיבור של החברות עם לקוחותיהן באמצעות המסנג׳ר.

 

לפני חודשיים שחררה החברה הכרזה נוספת ומשמעותית, עת הפכה לחברה הראשונה להשיק שירות המאפשר לחברות להרחיב את השימוש בשירות AdWords click-to-message של Google שמאפשר ללקוחות להעביר הודעה למפרסם באמצעות SMS ישירות ממודעת pay-per-click. לייבפרסון תאפשר ללקוחות האנטרפרייז את ניתוב ההודעות בצורה חכמה למרכז המכירות והשירות של העסקים על גבי פלטפורמת ה-LiveEngage.

  

ניתן לומר כי ההשקעה האדירה של לייבפרסון בשנתיים האחרונות בתחומי המחקר והפיתוח מתחילה להניב פירות מאוד נאים. החיבור לשתי ענקיות האינטרנט הללו, השולטות כמעט לחלוטין בשוק, ממצבת את החברה בחזית כמובילת התחום.

 

רווחיות

ובכל זאת, בשנים האחרונות מציגה החברה ירידה ברווחיות, אשר נובעת מכמה השקעות משמעותיות שהחברה עשתה, בהן ההשקעה בפלטפורמת LiveEngage, מעבר לקוחותיה ל-LiveEngage שהביא לעלויות כפולות וכן ההשקעה בהתרחבות לשווקים הבינלאומיים מחוץ לארה"ב, דוגמת EMEA  ו-APAC , כאשר חשוב לציין  שההכנסות משווקים אלו יותר מאשר הוכפלו מאז 2011, והן עומדות כיום על יותר מ-70 מיליון דולר.

בקופת החברה כ-47 מיליון דולר והחל משנת 2012 היא פועלת בהתאם לתוכנית רכישה עצמית של מניות בהיקף כולל של כ-74 מיליון דולר. עד כה רכשה החברה כ-5 מיליון מניות וכמעט בכל רבעון מבצעת החברה רכישות עצמיות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

תחזית החברה לשנת 2016

 

 

  • הכנסות (במיליונים)
$222.5 - $223.5
  • הפסד נקי על בסיס GAAP למניה
$(0.34) - $(0.32)
  • הפסד נקי מדולל מתואם למניה
$(0.09) - $(0.07)
  • EBIDTA מדולל מתואם למניה
$0.34 - $0.35
  • EBITDA מתואם (במיליונים)
$19.1 - $19.6
  • סך מניות בדילול מלא
56.5 מיליון
 

 

בשורה התחתונה

כיום מבוצעות כ-270 מיליארד שיחות מידי שנה למרכזי שירות של החברות. ללייבפרסון כ-300 מיליון אינטראקציות מידי שנה בצורה מקוונת, כאשר על ידי המרה של כ-10% או אפילו 1% (2.7 מיליארד) של שיחות קוליות אל הודעות בפלטפורמת LiveEngage, תוכל החברה להכפיל פי כמה את האינטראקציות השנתיות שלה.

נכון להיום, כ- 80% מהלקוחות הקיימים כבר עברו למערכת החדשה ותהליך ההטמעה נמצא בישורת האחרונה כאשר שלב זה אמור להסתיים באמצע 2017 וצפוי להביא לחיסכון בעלויות וחזרה הדרגתית לרווחיות וצמיחה. ככל שיעבור הזמן והחברה תחזור לפסי צמיחה ושולי EBITDA המתואם של מעל 20%, אנו מעריכים שתמחור המניה יבוא לידי ביטוי בהתאם.

במאמר ביניים נציין כי לפני כחצי שנה נרכשה חברה מתחרה בשם TouchCommerce על ידי Nuance לפי מכפיל מכירות של  3.1. במידה ולייבפרסון תירכש על ידי אחת הענקיות על פי אותו מכפיל מכירות, שוויה יעמוד על כ-2.6 מיליארד שקלים.

בשורה התחתונה, נראה שפוטנציאל השוק של לייבפרסון הוא אדיר, ושינוי טעמי הצרכנים בעידוד החברות עשוי להביא להערכתנו לצמיחה דרמטית בהכנסות לייבפרסון. כעת ניתן רק להמתין שתהליך זה יתגבר ושההשקעות האדירות אשר ביצעה החברה יניבו פירות.

 

 

אריק פרץ מכהן כמנהל השקעות במנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות בע"מ, והיא ו/או מנורה ניהול תיקי השקעות או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי ענין אישי בנושאי הסקירה. שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 30/01/2017 13:06
    הגב לתגובה זו
    לייבפרסון היום החברה הגדולה בעולם לניהול מרכזי call center מאתרי אינטרנט. היום לייבפרסון פעילה חזק מאוד בערוצים נוספים כמו תוכנות למסרים מיידים, אפליקציות מוביל כבר היום קרוב לאחוז מהפניות למוקדי שירות לקוחות ומכירות מבוצעים על ידי לייבפרסון הצפי של החברה להגדיל את נתח השוק ל 10% ולי הצטרפות הלוקוחות הענקים בשנה האחרונה נראה שהם קרובים לזה, כבר בדוחות הקרובים של החברה נזכה לראות רווחים נעים
  • 3.
    מוצר מדהים חברה מדהימה (ל"ת)
    UMS 16/12/2016 11:33
    הגב לתגובה זו
  • נו מה 16/12/2016 12:44
    הגב לתגובה זו
    טוב שלא הוספת חברה "מהממת" או "מגניבה"
  • קוקו 18/12/2016 09:56
    החברה מובילה מוצר חדשני יחודי בשוק המאפשר לתקשר בין לקוחות ועסקים בהודעות טקסט. מאחורי הקלעים אין רק צ'ט אלא פתרונות big data ואנאליזות מתקדמות לבעלי העסקים. תתקדם
  • 2.
    חברה לא מעניינת עם מוצר לא מעניין (ל"ת)
    חברה שמייצרת צ'ט 15/12/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אל תפחד מהפחד! (ל"ת)
    רון77 14/12/2016 12:59
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.