לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר כאשר במוקד תעמוד החלטת הריבית של הפד' ביום רביעי הקרוב. נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט שפורסמו בשבוע שעבר העידו על אינפלציה של 2.5%, בהתאם לצפי האנליסטים ובהמשך לאינפלציה של 2.9% שהייתה בחודש יוני. הנתונים הפכו את הורדת הריבית לכמעט ודאית בהחלטה הקרובה השבוע. הסיכויים להורדה של 0.5% ירדו אחרי פרסום המדד, אך מאז הם עלו ועומדים כעת על בערך 50% אחרי הצהרה של נשיא הפד' של ניו יורק.
"מדד המחירים לצרכן בארה"ב סיכם בשבוע שעבר את הנתונים הכלכליים העיקריים לקראת הודעת הריבית, השבוע", כתב יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות. "על פי הנתונים, מדד המחירים לאוגוסט עלה ב-0.2%, כצפוי, וסייע למתן את האינפלציה השנתית במדינה לרמת 2.5%. ולמרות זאת, רכיבי המדד הצביעו על דינמיקה פחות 'רגועה' ממה שהנתון בכותרת הראה. בפרט, רכיבי הדיור חזרו לעלות ב-0.5% ניכרים במהלך החודש. הרבה מהעלייה נבע מזינוק במחירי המלונות, אשר הוסיפו 2% חריגים יחסית", כותב פנינג.
ג'רום פאוול, יו"ר הפד'; קרדיט: טוויטר
"כנ"ל, למרות ירידת מחירי הדלקים, ומה שאמור להיות סנטימנט צרכני מתון יותר, מחירי שירותי התחבורה עלו ב-0.9% במהלך החודש, על רקע זינוק של 3.9% במחירי הטיסות, ובניגוד בולט למגמה בחודשים האחרונים. בניגוד בולט לעליית מחירי השירותים למיניהם, מחירי המוצרים נותרו יציבים יחסית, וזאת למרות הגלים האחרונים שראינו במחירי השילוח הימי, אגב מתקפות החות'ים. למרות תגובת השוק המהוססת לנתוני המדד, ולהערכתנו בצדק, הציפיות מהפד נעו לכיוון 50-50 להורדה של 0.5% או 0.25%. בין היתר, אלה כללו הצהרה של נשיא הפד של ניו יורק, דאדלי, לפיה 'יש טיעון חזק להורדה של 50 נקודות בסיס, בין אם הם יעשו את זה או לא'. וכי הריביות נמצאות כעת כ-1.5%-2% מעל לשיעור הריבית הטבעי", כותב פנינג.
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם הפד' יוריד את הריבית ב-0.25% או ב-0.5%?
"פרשן הפד ב-WSJ, ניק טימיראוס, הצהיר כי לפאוול צפויה החלטה קשה האם 'להתחיל בקטן או בגדול', עוד פירשן כי הצהרת פאוול בג'קסון הול בחודש שעבר כי 'כיוון המסע הוא ברור וכי כיוון וקצב הורדת הריבית יהיו תלויים ביעד המתקבל, בציפיות המתפתחות ובאיזון הסיכונים' היא למעשה הותרה של שתי האופציות על השולחן", כותב פנינג.
"הנתונים לגבי המצב בשוק העבודה מצביעים על התייצבות, בעיקר במספר דורשי העבודה המתמשכים", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון. "גם מדד האמון הצרכני של מישיגן עלה ב-1.1 נק' ל-69 בספטמבר וציפיות האינפלציה שנה קדימה בקרב משקי הבית ירדו מעט ל-2.7% מ-2.8%, אך עלו מעט ל-3.1% לשנה בטווח של 5 שנים. מודל הפד' באטלנטה צופה צמיחה של 2.5% ברבעון השלישי. האינפלציה נותרה דביקה, ואין סימנים מדאיגים של הרעה משמעותית בשוק העבודה או בפעילות. מתחזקת ההערכה שהפד' יוריד את הריבית ב-0.25% (ולא ב-0.5%) השבוע ובהמשך צפוי להיות זהיר עם תוואי הורדת ריבית קדימה (לפי הערכתנו: צפויה עוד הורדה בדצמבר ושלוש הורדות ב- 2025), פחות מהציפיות בשוק".
"השווקים יושפעו מתחזית הפד' לא פחות מהחלטת הריבית"
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, ממשיך לדבוק בתחזיתו כי הפד' דווקא כן יוריד את הריבית ב-0.5% בהחלטה השבוע: "להערכתנו, עדיין קיים סיכוי גבוה יותר שריבית הפד' תרד ב-0.5% השבוע. נציין, שבניגוד לדעה הרווחת, שהשווקים ייבהלו מהורדת ריבית חדה מפני שהיא תאותת על בעיות קשות בכלכלה, השוק משקף שהמצב אולי הפוך. בימים האחרונים הסיכוי להורדת ריבית של 0.5% הגלום בחוזים עלה מכ-15% לכ-50% תוך עלייה של 1.3% ב-S&P 500 ושל 1.7% בנאסד"ק. לא נהיה מופתעים שהשווקים דווקא יתאכזבו אם הפד' יוריד ריבית רק ב-0.25%", כותב זבז'ינסקי.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"מלבד החלטת ריבית, הוועדה המוניטארית צפויה לפרסם תחזיות. מאז הפרסום האחרון של התחזיות ביוני האינפלציה בארה"ב כבר הספיקה לרדת מתחת לרמה שהוועדה המוניטארית ציפתה רק בסוף 2024 והאבטלה כבר עלתה מעל הציפיות שהיו לסוף השנה. נזכיר שביוני הפד' העריך שהריבית תרד עד סוף השנה רק פעם אחת ב-0.25%.
להערכתנו, תגובת השווקים תושפע מתחזיות הפד' לא פחות מאשר מהחלטה עצמה. אנו מניחים שאם התחזית של הוועדה המוניטארית להורדות הריבית תהיה נמוכה מהתחזיות הגלומות בשווקים (ירידה של 1.25% עד סוף 2024 וב-1.4% נוספים ב-2025) גם שוק האג"ח וגם שוק המניות עלולים להתאכזב. נציין שכבר היום ריבית הפד' הנמוכה ביותר שגלומה בחוזים עומדת ברמה של 2.7% (צפויה ביוני 2026) והיא נמוכה יותר מאשר הריבית שהפד' הציג בתחזיות שלו כריבית שיווי משקל ברמה של 2.8%".
האם בכלל יש קונים אקטיביים בשוקי המניות?
"מהדיווח Financial Accounts of the United States הרבעוני שפרסם ה-FED בשבוע שעבר, עולה שהרוכשים העיקריים של המניות בארה"ב ברבעון השני היו קרנות סל (ETF)", כותב זבז'ינסקי. "מלבדם, רק המשקיעים הזרים קנו מניות. המוסדיים, משקי הבית ובמיוחד קרנות הנאמנות מכרו מניות. זאת המגמה שכבר נמשכת בכל הרבעונים האחרונים.
מצב זה מבטא תופעה רחבה במסגרתה המשקיעים הפרטיים והמוסדיים מקטינים החזקה ישירה במניות ומעדיפים להיחשף אל שוק המניות באמצעות תעודות סל. בארבעת הרבעונים האחרונים קרנות סל קנו מניות בשוק האמריקאי בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, כאשר כל יתר המשקיעים יחד, כולל הזרים, מכרו מניות בכ-500 מיליארד דולר.
להשתלטות המוחלטת של ההשקעות הפאסיבית על שוק המניות יש השלכות רחבות, כגון, היחלשות הקשר בין שוק המניות לכלכלה ובין המניות הספציפיות לביצועי החברות, מתן יתרון למניות המומנטום, שהן בעיקר החברות הגדולות ביותר במדד", מוסיף זבז'ינסקי.
"שיעור החשיפה של משקי הבית למניות מתוך סך הנכסים הפיננסיים שהם מחזיקים הגיע ברבעון השני לשיא של כל הזמנים של 28%. החשיפה למניות של קרנות הפנסיה עלתה ל-45%, הגבוהה ביותר מאז 2008. חשיפת שיא של השחקנים העיקריים למניות בשוק יחסית יקר תוך הופעת סימני היחלשות בכלכלה ממחישה את העלייה בסיכון", כותב זבז'ינסקי.
- 1.יריב 15/09/2024 22:22הגב לתגובה זואין לפאוול כרגע את טראמפ על הראש שילחץ עליו להוריד ריבית הרבה ומהר והוא יזהר מאד מהורדת מהירה מדי. לקחי הצורך בהעלאות מהירות לנוכח החגיגה המוגזמת בסיבוב הקודם והאינפלציה שהפתיעה לא נשכחו אצלו. לדעתי גם הנאום שלו יהיה זהיר.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
