כלכלה בצומת דרכים: מאחורי ירידות השערים ביפן
ביום המסחר האחרון של שבוע המסחר הקודם (ו') ננעל מדד הדגל היפני ניקיי 225 בירידות של 5.8%. היום, הוסיף המדד לרדת וננעל בירידות של כ-12%, הירידה הגדולה ביותר מאז שנת 1987. מהלך שגם מכניס את השוק היפני לטריטוריות של שוק דובי, המאופיין בירידה של מעל 20% ביחס לשיא האחרון.
אחד המשפיעים המשמעותיים ביותר על השוק ביפן הוא ההחלטה של הבנק המרכזי היפני (BOJ), להעלות את הריבית בשבוע שעבר לרמה של 0.25%. בנוסף, בכירי הבנק התבטאו כי ייתכן והמהלך ילווה בהעלאות ריבית נוספות במהלך השנה הקרובה. מה שהעלה את החשש בקרב המשקיעים מפני התחזקות המטבע, הין, בעיקר על יצואנים וחברות יפניות שפועלות בחו"ל.
מהלך של העלאת ריבית
ההחלטה של הבנק המרכזי של יפן הגיעה לאחר שבעשור האחרון הוא שמר באדיקות על שיעורי הריבית קרוב או מתחת לאפס, בניסיון להמריץ את האינפלציה בכלכלה דפלציונית, בתקווה לשמור על צמיחה חזקה. בחודש מרץ האחרון, החליט נגיד הבנק, קאזו אואדה לזנוח את הריבית השלילית, ולהעלות אותה לשיעור של 0%-0.1%. לצד זאת, הודיעו בבנק המרכזי על שינוי המדיניות גם בכל הקשור לרכישות המאסיביות שלו של אג"ח ממשלתי ונכסים אחרים כדי להזרים מזומנים לכלכלה.
ברקע להחלטה עמד מחיר הין, שהלך ונשחק בשנים האחרונות אל מול המטבעות המובילים האחרים. בארבע השנים האחרונות נחלש הן היפני ב-40% מול הדולר וב-30% מול האירו. מה שהעמיד את אסטרטגיית הריבית האפסית השנויה במחלוקת, אל מול אתגרים משמעותיים. הין החלש דחף את המחירים ביפן כלפי מעלה, שכן הוא ייקר את הגז והנפט המיובאים לצד סחורות נוספות וחלק ממוצרי המזון. מה שהביא לעליית מחירים, שלא תאמה את קצב הצמיחה בשכר, שהובילו לכך שהצרכנים נטו להוציא פחות.
מי שהרוויחו מהין החלש הן בראש ובראשנה היצואניות היפניות, וכעת צפויות להיפגע באופן המשמעותי ביותר. מי שעוד הרוויחו הם שווקי ההון במדינה, שנהנו מהשקעה מקומית וזרה, לצד גידול ברווחים של החברות. מתחילת השנה ועד החלטת הריבית קפץ מדד ניקיי 225 בכ-17%, ובמהלך החודש החולף אף הגיע לרמות שיא. מהלך אשר נבלם כאמור על ידי העלאת הריבית הנוכחית, ששלחה את המדדים לטריטוריה דובית.
- הניקיי איבד 14%; החוזים העתידיים בירידה חדה
- "המניות בארץ זולות, האג"ח הקונצרני יקר" - מה צפוי בוול סטריט ובבורסה היפנית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן מעט מפתיע מי שהובילו את ירידות השערים הן מניות המגזר הפיננסי. עם הודעת הריבית, מדד הבנקים המקומי אמנם עלה ב-4.7%, אך ביום שישי האחרון הוא מחק את כל העליות וירד ב-11%. מניית בנק מיצובישי, הבנק הגדול במדינה, צנחה ב-12% ביום המסחר האחרון, והיום היא נסחרת בירידות של כ-18%, על אף שדיווחה ביום שישי האחרון על תוצאות רבעוניות חזקות, שהכו את צפי האנליסטים. אליה הצטרפה גם מניית Mizuho ו-Daiwa שירדו ביום שישי ב-11% ו-19% בהתאמה, על אף שהציגו גם הן תוצאות חזקות מהצפוי.
מניות אלו, של חבורת הביטוח והבנקים, הציגו בשנים האחרונות ביצועים מובילים ביחס לשוק, מה שתרם גם לירידה במדדים. עם זאת, האנליסטים המובילים שמסקרים את השוק, שטרם הגיבו לאירועים היום, לא נבהלו מהירידות בסוף השבוע, ומעריכים שהירידות נובעות מהסנטימנט השלילי ולא מחשש מעשי. להערכתם הרווחים של החברות הללו צפויים להשתפר בהדרגה, כאשר הם יתחילו לקבל ריבית על הפיקדונות שלהם בבנק המרכזי, ולהעלות את שיעורי המשכנתא.
הכלכלה היפנית תחזור לצמוח?
על פי קרן המטבע הבינלאומית, התמ"ג של יפן צפוי לרדת בשנה הבאה, ולהפוך אותה לכלכלה החמישית אחרי בעולם ארה"ב, סין, גרמניה והודו בשנה הבאה. ברבעון הראשון התכווצה הכלכלה היפנית בקצב שנתי של 1.8%, נתון מאכזב אך מעט גבוה מהצפי המוקדם שעמד על 2%. ברקע, צמיחת השכר נותרה איטית, ומחירי היבוא עלו, על רקע הירידה המתמשכת בשיעור הין מול הדולר. הין החלש אמנם תרם לענף התיירות והייצוא, אך פגע ביבוא, מגזר חשוב עבור הכלכלה שמייבאת כמעט את כל האנרגיה שלה. זאת לצד ההאטה בהוצאות הצריכה הפרטית אשר מהווה מחצית מהפעילות הכלכלית היפנית.
מנגד, האבטלה ברבעון הראשון נותרה נמוכה יחסית בכלכלה הרביעית בגודלה בעולם ועמדה על כ-2.6%. יפן סובלת ממחסור חמור בכוח אדם, שכן שיעור הילודה ממשיך לרדת, והגיע לשפל שיא בשנה שעברה, כשבמקביל ישנה ירידה עקבית בשיעור הנישואים. על פי חלק מהאנליסטים שמסקרים את יפן, מגמות דמוגרפיות כאלה עלולות להתברר כמסוכנות יותר בטווח הארוך.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
בעוד 10 ימים צפויה הממשלה היפנית לפרסם את נתוני התמ"ג עבור הרבעון השני של 2024. על פי ההערכות התוצר המקומי הגולמי הריאלי של יפן צפוי להתרחב ב-2.1% בחישוב שנתי. ברקע, על פי ההערכות הצריכה הפרטית חזרה לעלות ב-0.5%, מה שמסמן את העלייה הראשונה בנתון מזה חמישה רבעונים. עם זאת, האנליסטים מצביעים על העלייה האחרונה במחיר הין וסימני האטה בכלכלת ארה"ב, כגורמים העשויים להופיע כסיכונים חדשים לכלכלה שתלויה בייצוא.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
