יפן בנק מרכזי
צילום: טוויטר

כלכלה בצומת דרכים: מאחורי ירידות השערים ביפן

השוק היפני רשם היום את אחד מימי המסחר הגרועים בתולדותיו, על רקע המגמה העולמית והעלאת הריבית בשבוע שעבר; קובעי המדיניות ניצבים מול שחיקה מתמדת במחיר הין, שאמנם היטיבה עם השווקים והיצואנים אך פגעה בצריכה הפרטית וביבוא
איתן גרסטנפלד |

ביום המסחר האחרון של שבוע המסחר הקודם (ו') ננעל מדד הדגל היפני ניקיי 225 בירידות של 5.8%. היום, הוסיף המדד לרדת וננעל בירידות של כ-12%, הירידה הגדולה ביותר מאז שנת 1987. מהלך שגם מכניס את השוק היפני לטריטוריות של שוק דובי, המאופיין בירידה של מעל 20% ביחס לשיא האחרון.

אחד המשפיעים המשמעותיים ביותר על השוק ביפן הוא ההחלטה של הבנק המרכזי היפני (BOJ), להעלות את הריבית בשבוע שעבר לרמה של 0.25%. בנוסף, בכירי הבנק התבטאו כי ייתכן והמהלך ילווה בהעלאות ריבית נוספות במהלך השנה הקרובה. מה שהעלה את החשש בקרב המשקיעים מפני התחזקות המטבע, הין, בעיקר על יצואנים וחברות יפניות שפועלות בחו"ל.

מהלך של העלאת ריבית

ההחלטה של הבנק המרכזי של יפן הגיעה לאחר שבעשור האחרון הוא שמר באדיקות על שיעורי הריבית קרוב או מתחת לאפס, בניסיון להמריץ את האינפלציה בכלכלה דפלציונית, בתקווה לשמור על צמיחה חזקה. בחודש מרץ האחרון, החליט נגיד הבנק, קאזו אואדה לזנוח את הריבית השלילית, ולהעלות אותה לשיעור של 0%-0.1%. לצד זאת, הודיעו בבנק המרכזי על שינוי המדיניות גם בכל הקשור לרכישות המאסיביות שלו של אג"ח ממשלתי ונכסים אחרים כדי להזרים מזומנים לכלכלה.

ברקע להחלטה עמד מחיר הין, שהלך ונשחק בשנים האחרונות אל מול המטבעות המובילים האחרים. בארבע השנים האחרונות נחלש הן היפני ב-40% מול הדולר וב-30% מול האירו. מה שהעמיד את אסטרטגיית הריבית האפסית השנויה במחלוקת, אל מול אתגרים משמעותיים. הין החלש דחף את המחירים ביפן כלפי מעלה, שכן הוא ייקר את הגז והנפט המיובאים לצד סחורות נוספות וחלק ממוצרי המזון. מה שהביא לעליית מחירים, שלא תאמה את קצב הצמיחה בשכר, שהובילו לכך שהצרכנים נטו להוציא פחות.

מי שהרוויחו מהין החלש הן בראש ובראשנה היצואניות היפניות, וכעת צפויות להיפגע באופן המשמעותי ביותר. מי שעוד הרוויחו הם שווקי ההון במדינה, שנהנו מהשקעה מקומית וזרה, לצד גידול ברווחים של החברות. מתחילת השנה ועד החלטת הריבית קפץ מדד ניקיי 225 בכ-17%, ובמהלך החודש החולף אף הגיע לרמות שיא. מהלך אשר נבלם כאמור על ידי העלאת הריבית הנוכחית, ששלחה את המדדים לטריטוריה דובית.

באופן מעט מפתיע מי שהובילו את ירידות השערים הן מניות המגזר הפיננסי. עם הודעת הריבית, מדד הבנקים המקומי אמנם עלה ב-4.7%, אך ביום שישי האחרון הוא מחק את כל העליות וירד ב-11%. מניית בנק מיצובישי, הבנק הגדול במדינה, צנחה ב-12% ביום המסחר האחרון, והיום היא נסחרת בירידות של כ-18%, על אף שדיווחה ביום שישי האחרון על תוצאות רבעוניות חזקות, שהכו את צפי האנליסטים. אליה הצטרפה גם מניית Mizuho ו-Daiwa שירדו ביום שישי ב-11% ו-19% בהתאמה,  על אף שהציגו גם הן תוצאות חזקות מהצפוי.

מניות אלו, של חבורת הביטוח והבנקים, הציגו בשנים האחרונות ביצועים מובילים ביחס לשוק, מה שתרם גם לירידה במדדים. עם זאת, האנליסטים המובילים שמסקרים את השוק, שטרם הגיבו לאירועים היום, לא נבהלו מהירידות בסוף השבוע, ומעריכים שהירידות נובעות מהסנטימנט השלילי ולא מחשש מעשי. להערכתם הרווחים של החברות הללו צפויים להשתפר בהדרגה, כאשר הם יתחילו לקבל ריבית על הפיקדונות שלהם בבנק המרכזי, ולהעלות את שיעורי המשכנתא.

הכלכלה היפנית תחזור לצמוח?

על פי קרן המטבע הבינלאומית, התמ"ג של יפן צפוי לרדת בשנה הבאה, ולהפוך אותה לכלכלה החמישית אחרי בעולם ארה"ב, סין, גרמניה והודו בשנה הבאה. ברבעון הראשון התכווצה הכלכלה היפנית בקצב שנתי של 1.8%, נתון מאכזב אך מעט גבוה מהצפי המוקדם שעמד על 2%. ברקע, צמיחת השכר נותרה איטית, ומחירי היבוא עלו, על רקע הירידה המתמשכת בשיעור הין מול הדולר. הין החלש אמנם תרם לענף התיירות והייצוא, אך פגע ביבוא, מגזר חשוב עבור הכלכלה שמייבאת כמעט את כל האנרגיה שלה. זאת לצד ההאטה בהוצאות הצריכה הפרטית אשר מהווה מחצית מהפעילות הכלכלית היפנית.

מנגד, האבטלה ברבעון הראשון נותרה נמוכה יחסית בכלכלה הרביעית בגודלה בעולם ועמדה על כ-2.6%. יפן סובלת ממחסור חמור בכוח אדם, שכן שיעור הילודה ממשיך לרדת, והגיע לשפל שיא בשנה שעברה, כשבמקביל ישנה ירידה עקבית בשיעור הנישואים. על פי חלק מהאנליסטים שמסקרים את יפן, מגמות דמוגרפיות כאלה עלולות להתברר כמסוכנות יותר בטווח הארוך.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד 10 ימים צפויה הממשלה היפנית לפרסם את נתוני התמ"ג עבור הרבעון השני של 2024. על פי ההערכות התוצר המקומי הגולמי הריאלי של יפן צפוי להתרחב ב-2.1% בחישוב שנתי. ברקע, על פי ההערכות הצריכה הפרטית חזרה לעלות ב-0.5%, מה שמסמן את העלייה הראשונה בנתון מזה חמישה רבעונים. עם זאת, האנליסטים מצביעים על העלייה האחרונה במחיר הין וסימני האטה בכלכלת ארה"ב, כגורמים העשויים להופיע כסיכונים חדשים לכלכלה שתלויה בייצוא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.