לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר בסימן הדוחות הכספיים של ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA COR שצפויים להתפרסם ביום רביעי לאחר נעילת המסחר. מעבר להיותה אחת מיצרניות השבבים הגדולות בעולם, אנבידיה כבר הספיקה להפוך לשם נרדף לבינה מלאכותית לאחר שהטמיעה יישומי AI בשבבים שלה וזכתה לביקוש אדיר שהקפיץ את המניה פי 3 בשנה האחרונה לבדה והביא את החברה לשווי אדיר 2.27 טריליון דולר.
האנליסטים בוול סטריט מצפים שהחברה תציג רווח מתואם של 5.57 דולר למניה על הכנסות של 24.57 מיליארד דולר. מעבר לכך, ואולי יותר מכך, עיני המשקיעים יופנו בעיקר לתחזית החברה ולהתפתחויות - הן ברבעון הראשון והן קדימה - בכל הקשור ל-AI. בחברה הדגישו מספר פעמים כי הקושי הגדול ביותר שהם צופים כרגע זה עמידה בביקושים.
הדיווחים על תאונת המסוק של נשיא איראן איבראהים ראיסי עלולים לכשיתבהרו להשפיע הן על שוק המניות העולמי ובייחוד על שוק הנפט. איראן היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם וכל התפתחות פוליטית או ביטחונית במדינה משפיעה במקרים רבים על תנודות מחיר הנפט.
דוחות השבוע:
שני - פאלו אלטו, זום, Li-Auto, WIX, גלובל-אי, קומפיוג'ן, תרו.
שלישי - צים, אקספנג.
רביעי - אנבידיה, טארגט, Analog Devices, סנופלייק, ארבה, ווקמי.
חמישי - ראלף לורן, פול-סטאר.
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "מחירי הדיור (שכירות) ממשיכים לעלות בקצב של 0.4% לחודש, זה החודש השלישי ברציפות. לאור ההאצה במחירי השכירות ביד 2 (Zillow) ובבתים לרכישה (Case-Shiller), אשר מהווים אינדיקטורים מובילים, קשה לצפות להתמתנות בסעיף זה אשר מהווה 26.6% מסל הצריכה. מדד מחירי התפוקה PPI ליבה הפתיע כלפי מעלה ועלה ב-0.5% באפריל (הצפי היה ל-0.2%). באפריל, מחירי היבוא עלו ב-0.9% (מעל הצפי של 0.2%). חשוב לציין שבשבוע האחרון ביידן הטיל שורה של מכסים על היבוא מסין (כולל מכס של 100% על רכבים חשמליים), אשר צפויים להשפיע על האינפלציה קדימה. משמעות: אין סימנים של ממש להתקדמות משמעותית (Significant progress) בחזית האינפלציה כדי לתמוך בהורדת ריבית הפד'.
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מצבור של נתונים שליליים ואינפלציה מעט נמוכה מהצפי החזירו את הצפי לאפשרות של שתי הורדות ריבית הפד השנה. יחד עם זאת, מספר חברי הפד' הדגישו את הצורך להיות זהירים".
יוני פנינג, אסטרטג העסקאות הראשי של בנק מזרחי טפחות מסר כי "נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב, באפריל עמדו, ברובם, בציפיות. מצד אחד, אינפלציה כוללת שנותרת ברמת 3.4% זה רחוק כמובן מיעד הפד'. מצד שני, למרות היציבות הכללית באינפלציה, אפשר למצוא מעט סיבות לאופטימיות בעלייה של 0.3%, לעומת קונצנזוס של 0.4% בנתון החודשי, מזכיר, לכיוון ההפוך, את מה שראינו ביום הקודם במדד המחירים ליצרן. לא מעט מהאינפלציה החודש נבעה מרכיבי הדלק בתחנה, עם עלייה של 2.8%, המשלימה ל-1.2% בשנה האחרונה. כמובן שבחודש הבא נצפה להתמתנות עם הירידה במחירי הנפט".
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב: "החשש מהאינפלציה בשווקים פחת, אך הנתונים בינתיים לא ממש מרגיעים: אחרי שמדד מחירי הליבה עלה שלושה חודשים ברצף מעל התחזית (0.4% במקום 0.3%), המדד של אפריל עלה ב-0.3% בהתאם לתחזית והמדד הכללי היה אף מתחת לתחזית. יחד עם זאת, ברכיב השירותים ללא דיור, שנחשב לליבה היציבה של האינפלציה, קצב האינפלציה המשיך לעלות והגיע ל-4.9% אחרי שבספטמבר 2023 הוא עמד על 2.7%. קצב האינפלציה על פי 3 ו-6 המדדים מנוכי העונתיות נמצא במגמת עלייה וטיפס מעל 4%.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"למרות כל התהפוכות בחודש האחרון, הציפיות לריבית הפד' בסוף 2024 נותרו כמעט ללא שינוי ומגלמות הורדה של בין הורדת ריבית אחת או שתיים. לעומת זאת, הציפיות לריבית בסוף 2025 ירדו מתחילת מאי בכ-0.3% ואיתן גם תשואת האג"ח ל-10 שנים. לפיכך, השוק כבר פחות מתעניין במה יעשה הפד' השנה ובונה יותר על הורדות הריבית שיהיו בשנה הבאה.
"ההרעה המהירה בנתונים הכלכליים בארה"ב שהתחילה לפני כחודש הייתה אחת החזקות בשנים האחרונות. מדד ההפתעות בנתונים הכלכליים בארה"ב של Bloomberg ירד לרמה הנמוכה מאז 2019. כפי שניתן לראות בתרשים 20, למדד זה היה לאורך שנים קשר די הדוק לביצועי ה-S&P 500 (שינוי של 6 חודשים). קשר זה מרמז שלמשקיעים במניות יש ממה לדאוג.
"המשקיעים מצפים שהחולשה בכלכלה תוביל לירידה באינפלציה ובריבית. ציפייה זו הגיונית ואפשרית, אך האינפלציה מוכיחה את עצמה כחמקמקה ועלולה, לפחות לפרק זמן מסוים, להמשיך ולהיות גבוהה ואף לעלות עוד יותר למרות התמתנות בפעילות. מדד ההפתעות בנתוני האינפלציה בארה"ב של בלומברג שמקדים במספר חודשים את האינפלציה בפועל, שוב עבר לעלייה לאחרונה.
"השילוב בין ההיחלשות המהירה בכלכלה עם סיכוני אינפלציה משמעותיים וזאת על רקע שוק המניות בשיא משקף יחס סיכוי/סיכון פחות אטרקטיבי לאפיק המנייתי. שורה תחתונה: אנו ממליצים על הקטנת החשיפה לאפיק המנייתי מבינונית-גבוהה לבינונית. אנו ממליצים להגדיל חשיפה לאירופה על חשבון ארה"ב".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
