חברת האופנה שיין מגישה בקשה להנפקה בארה"ב
חברת האופנה הסינית שיין הגישה בחשאי בקשה להנפקה בארה"ב, במה שכנראה תהיה ההנפקה של אחת החברות הסיניות היותר יקרות. גולדמן זאקס, ג'יי פי מורגן ומורגן סטנלי נשכרו כחתמים הראשיים בהנפקה הראשונית, שצפויה לצאת לפועל מתישהו ב-2024.
בשיין עדיין לא קבעו את גודל העסקה או את הערכת השווי של ההנפקה ולפי הערכות היעד הוא 90 מיליארד דולר. החברה שנוסדה בסין ב-2012, הוערכה ביותר מ-60 מיליארד דולר בגיוס כספים שבוצע במאי, ירידה של כשליש מסבב הגיוס בשנה שעברה.
שוק ההנפקות בארה"ב
החברה היקרה ביותר עד כה שהוקמה בסין והונפקה בארצות הברית היא ענקית המסחר עליבאבא, שהונפקה ב-2014 לפי שווי של 231 מיליארד דולר. המהלך של ענקית האופנה הסינית לצאת להנפקה בארה"ב מגיע בזמן ששוק ההנפקות מתקשה להתאושש למרות הניסיונות עם ארבע הנפקות גדולות כששלוש מהן אכזבו את המשקיעים. מניות בירקנשטוק הגרמנית, אפליקציית משלוחי המכולת אינסטקארט ומעצבת השבבים Arm ירדו מתחת למחיר ההנפקה שלהן בימים שלאחר הופעת הבכורה, אם כי Arm נסחרת כעת מעל מחיר ההנפקה.
"זה לא נראה לי הזמן המתאים ביותר עבור שיין לצאת לציבור, אבל אם הם צריכים הון, השווקים פתוחים וסנטימנט המשקיעים חיובי יותר ממה שהיה לפני כמה שבועות", אמר ג'ייסון בנוביץ', מנהל תיקים בכיר ב-CI Roosevelt. "ברגע שהמשקיעים יוכלו לסקור את הנתונים הפיננסיים, הייתי מצפה לראות צמיחה די חזקה מבחינה היסטורית. שאלת המפתח תהיה האם הם יצליחו לשמור על הקצב ולהמשיך לצבור נתח שוק קדימה".
- גוצ'י תשלם מעל ל-100 מיליון אירו לאיחוד האירופי - קנס על תיאום מחירים
- בגיל 91: מעצב העל ג'ורג'ו ארמני הלך לעולמו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק ההנפקות בארה"ב גייס עד כה השנה כ-23.64 מיליארד דולר, לעומת 21.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשנת 2021, המספר עמד על קרוב ל-300 מיליארד דולר בזמן ששוק ההנפקות היה קרוב לשיא. עדיין לא ברור אם החברה הגישה כבר בקשה להנפקה בארה"ב לנציבות הרגולטורית לניירות ערך בסין (CSRC). חברות סיניות צריכות לקבל אישור מהרגולטור לפני שיוכלו להיות מונפקות בחו"ל.
"מכיוון שהחברה היא שחקן משמעותי מאוד בתחום הקמעונאי, שיין צפויה למשוך עניין רב של משקיעים", אמר מנכ"ל GlobalData, ניל סונדרס. שיין הסינית ידועה בזכות הבגדים האופנתיים והזולים ביותר שלה ובעובדה כי היא שולחת ישירות לצרכנים את המוצרים מסין, דבר שאיפשר לה להימנע ממלאי שלא נמכר ולהימנע ממס יבוא בארה"ב, אחד השווקים הגדולים ביותר שלה. החברה נהנית מהפופולריות הגוברת בארה"ב של חנויות האופנה אונליין והחלה אף לנגוס בנתח השוק של גאפ, כשהצרכנים מחפשים סגנונות רעננים יותר.
באוגוסט האחרון, תובעים כלליים מ-16 מדינות בארה"ב ביקשו מהרשות לניירות ערך לבדוק את שרשרת האספקה של שיין לאחר שהועלו השערות כי החברה משתמשת בעבודות בכפייה, עד כה לא דווח על ממצאים חדשים.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 3.רן 29/11/2023 17:42הגב לתגובה זושיעשו עם האמריקאים עסקאות תראו כמה ארצות הברית צבוא עושה עסקים עם נאצים מוצהרים
- 2.רועי 29/11/2023 01:25הגב לתגובה זוהעבדות חוזרת לאמריקה
- 1.רק שורט על האנטישמים האלה! (ל"ת)נבלות 28/11/2023 21:50הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
