לומברד אודייר: פתיחתה המחודשת של סין היא בשורה טובה לשווקים המתעוררים
פתיחתה המחודשת של סין, היחלשות הדולר האמריקאי והאטת האינפלציה הם בשורה עבור שווקים מתעוררים, כך אומר סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר. עבור משקיעים בינלאומיים, זה הופך את הנכסים הפיננסיים בשווקים המתפתחים לאטרקטיביים. השפעות הקורונה פחתו בשנת 2022, המלחמה באוקראינה והביקוש הגובר לסחורות ושירותים הובילו לעלייה במחירי המזון והאנרגיה. התחזקות הדולר הגבירה את הלחצים האינפלציוניים על יצואנים בשווקים מתעוררים ובנקים מרכזיים רבים בעולם הגיבו בהעלאות ריבית.
כיום, הדולר האמריקני נחלש והאינפלציה מואטת על רקע ירידה בביקוש בארה"ב ובאירופה וירידה במחירי האנרגיה. התחזית בשווקים המתעוררים נראית כעת טובה יותר מאשר בכלכלות מפותחות. הכלכלה הגלובלית עדיין לא חזרה לעצמה אך אפשר לומר שהזעזועים הגרועים ביותר מאחורינו.
בשנת 2022 רשמה סין את צמיחת התמ"ג האיטית ביותר מזה עשרות שנים, זאת בין השאר בעקבות פגיעה בחברות טכנולוגיה, סערה בשוק הנכסים, מדיניות קפדנית בקורונה ואוכלוסייה פחות מוגנת מקורונה.
למרות שהשווקים המתעוררים הם שילוב של יבואני ויצואני אנרגיה נטו, ירידת מחירי הנפט מקלה על שתי הכלכלות הגדולות ביותר, סין והודו. מחיר הנפט נותר גבוה, אך ירד משיאו בחודש מרץ 2022 אז עמד על כ-128 דולר לחבית לכ-85 דולר היום. בנוסף, מדינות אלה מתאפיינות ביסודות כלכליים חזקים יותר מבעבר. בנוסף, גירעונות נמוכים יותר בחשבון השוטף ועתודות מטבע חוץ גדולות יותר מביאים את השווקים המתעוררים להנות מהתחזקות המטבעות המקומיים. סין אחראית לחלק גדול מגידול ברזרבות המטבעות, המוערך ב-3 טריליון דולר. בנוסף, תהליך הפתיחה המחודש מספק דחיפה מקומית לכלכלת סין ואמור להמריץ את השוק במהירות גבוהה יותר ביחס לפתיחת השווקים המפותחים.
- בנק ההשקעות לומברד אודייר: הדולר ימשיך להתחזק מול היורו
- לומברד אודייר: "הדומיננטיות של ענקיות הטק מעוררות חששות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחד עם זאת, החוסר במלאים במגפה הביא חברות בינלאומיות לגוון את שרשראות האספקה שלהן, מה שהביא להסתמכות פחותה על מקורות הייצור הסיניים. כתוצאה מכך, התחזית הכוללת לנכסי שווקים מתעוררים השתפרה, אך עדיין אנו מתאימים את חשיפתנו לאט ומחכים לאישור להתייצבות התנאים הפיננסיים.
אנו נותרים זהירים לגבי אג"ח מבוסס מטבע קשיח, כי איננו רואים שמרווחי האשראי מפצים במלואם על סכנות המיתון הכלכלי. למרות שהמרווחים גדלו ב-2022 הם כעת צרים יותר מאשר במיתונים קודמים, ואיננו יכולים לשלול את הסיכון שהבנקים המרכזיים ישמרו על המדיניות המוניטרית ההדוקה מדי זמן רב מדי. בנסיבות אלה, אנו מעדיפים אשראי בשווקים אלו על פני אג"ח ריבוניות, מכיוון שהראשונים מציעים יסודות אשראי טובים יותר ופדיון ממוצע קצר יותר. בנוסף להעדפתנו למניות סיניות, בינואר הגדלנו את ההקצאה שלנו למניות בשווקים מתעוררים בהם אנו מאמינים שהתאוששות חזקה ברווחים תניע תשואות אטרקטיביות ב-2023.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
