הבנקים הוציאו דוחות טובים, אולי זאת הזדמנות?
מניות הבנקים נמצאות בירידות חדות מתחילת השנה, על אף שמדובר יחסית באפיק השקעה שנחשב כסולידי. בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA וג'יי פי מורגן JP MORGAN ירדו מעל ל-30% מתחילת השנה, בנקי השקעות כמו מורגן סטנלי MORGAN STANLEY וגולדמן זאקס GOLDMAN SACHS ירדה מעל ל-25%.
מצד אחד, העלאות הריבית צפויות לתרום להכנסותיהן של הבנקים הגדולים ונותני ההלוואות והם אכן. מצד שני, החששות ממיתון והאטה כלכלית פיננסית מרחיקה את המשקיעים מהבנקים, הם בתגובה, הוציאו דוחות טובים ביחס לצפי ולתקופה המאתגרת, ואולי עכשיו, לאחר הירידות - יש מקום לסקטור הפיננסי בתיק ההשקעות.
ג'יי פי מורגן, הבנק הגדול ביותר בארה״ב דיווח שהכנסות הבנק מריבית נטו זינקו ב-34% הודות לעלייה בשיעורי הריבית. עד כה, המשקיעים לא היו בטוחים עד כמה הבנקים באמת נהנים מעליית הריבית, ופרסום זה מצד ג'יי פי מורגן, עודד אותם וגרם לג'יי פי מורגן ביום יציאת הדוח לסיים בעלייה בזמן שהשוק כולו היה אדום.
לטווח הקרוב, משקיעים ירצו להתמקד בבנקים הרגישים יותר לריבית, כלומר אלו שיראו את הגידול הגדול ביותר של הכנסות הריבית נטו (NII) זה יהיה הנתון שבטווח הקרוב ינסו המשקיעים לחפש ואת אותן המניות לבחור ״בפינצטה״.
- הבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
- רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובהופכי לכך, משקיעים יצטרכו להיזהר מהבנקים אשר חשופים יתר על המידה לסגמנט ההנפקות, והבנקים שחלק גדול מהכנסותיהם חשוף להכנסות ממסחר וביצוע עסקאות. למה? 2 הסגמנטים האלה הם הסגמנטים שפגיעים להעלאות הריבית. שוק ההנפקות בשנת 2022 נחלש והתייבש, כמעט ללא הנפקות מהותיות, והבנקים אשר חשופים יתר על המידה או ״נשענו״ על ההכנסות מההנפקות - נפגעו. בנוסף, בנקי השקעות אשר חשופים להכנסות ממסחר בשיעור גבוה, גם ראו ירידה מהותית בהכנסות בעקבות הפעילות המועטת של משקיעים בתקופה כזו של ירידות.
מניות סקטור הפיננסים זולות כעת ביחס להיסטוריה, האמנם?
בנק אוף אמריקה נסחרת לפי מכפיל רווח של 10, בעוד שהממוצע ב-5 שנים האחרונות עומד על 14. ג'יי פי מורגן נסחרת לפי מכפיל רווח של 9.4, בעוד שהממוצע ב-5 שנים האחרונות עומד על 13. מכפיל הרווח של גולדמן זאקס עומד על 6.8, בעוד שהממוצע הוא 10. משמע, מניות הבנקים ובנקי ההשקעות כעת נסחרים בחסר על רקע הירידות בשווקים בשנה האחרונה.
- 10.יריב 17/10/2022 15:02הגב לתגובה זותאכלו חרא שורטיסטים אתם תקבלו היום זובור ארוך וחזק
- 9.רובניו ה 0 מנסה מזלו כל פעם מחדש (ל"ת)צביקה 17/10/2022 15:01הגב לתגובה זו
- 8.השורטיסטים כולל רובניו הנפגר הם טיפשים מאוד (ל"ת)זיו 17/10/2022 14:48הגב לתגובה זו
- 7.אמיר 17/10/2022 14:48הגב לתגובה זומי שיקמה דאקס ומניות גרמניות יעשה את סיבוב חייו 50 עד 79 אחוז למעחה
- רובין הוג 18/10/2022 05:34הגב לתגובה זוהאם תוכל להמליץ על מניות בבורסה בגרמניה.תודה
- 6.אמיר 17/10/2022 14:47הגב לתגובה זומי שיקמה דאקס ומניות גרמניות יעשה את סיבוב חייו 50 עד 79 אחוז למעחה
- 5.כמו שאמרתי דאקס דאקס דאקס.מחרבן כל השורט (ל"ת)אמיר 17/10/2022 14:46הגב לתגובה זו
- 4.הדאקס הכי טוב עולה יפה מ 11500 כבר12500 (ל"ת)סבינה 17/10/2022 14:40הגב לתגובה זו
- 3.רק לונג .דאקס מצויין נסדק ומניות גרמניות (ל"ת)ארז 17/10/2022 14:39הגב לתגובה זו
- 2.רק לונג .דאקס מצויין נסדק ומניות גרמניות (ל"ת)ארז 17/10/2022 14:28הגב לתגובה זו
- 1.לקנות מניות נמצאה תחתית .לא נרד מ 10 נסדק (ל"ת)חיים ליכט 17/10/2022 14:27הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
