אלעד שרון מנכל קוגנייט
צילום: צילום מסך אתר החברה
זרקור

קוגנייט - מה גרם למניה הישראלית ליפול ב-85% והאם זו הזדמנות?

מה הקשר בין NSO וקוגנייט האם NSO הדביקה את קוגנייט בתדמית שלילית  ואיך זה שהצבר של קוגנייט מבטא חוזקה, בעוד שהמכירות ירדו?
נתנאל אריאל | (7)

חברת הסייבר וניתוח הנתונים הישראלית  קוגנייט  (Cognyte Software) היא ספין אוף שבוצע לפני קצת פחות משנתיים מחברת ורינט שמנוהלת על ידי דן בונדר. ורניט נשארה עם המודיעין העסקי בתחום האזרחי וקוגנייט עם הצד הביטחוני. אלעד שרון, שהיה נשיא חטיבת הסייבר בחברה והפך להיות מנכ"ל קוגנייט, קיווה באותם ימים שהחברה "תייצר ערך לטווח הארוך לבעלי המניות". אבל בינתיים, שנתיים אחרי זה לא קורה. אז נכון ששנתיים זו תקופה קצרה, אבל סביר להניח שמשקיעי החברה לא ציפו לנפילה של 85% במניה משווי של יותר מ-2 מיליארד דולר ל-314 מיליון בלבד. אז מה קרה בעצם בחברה שפועלת בתחום הנכון - סייבר,  שיש לה לקוחות של 20 שנה, שמוכרת מוצרים הכרחיים לממשלות וארגוני ביון בתחום שרק הולך וגדל?

קוגנייט אומנם לא כיכבה עם הכרזתה כחברה עצמאית, אבל סה"כ היא היתה "בסדר", עד שהגיעה החולשה בתוצאות בשנה האחרונה כשלפתע הוטלה הפצצה - דוחות איומים ברבעון האחרון. הדוחות הפילו את המניה ב-28% נוספים. הנהלת החברה הנבוכה ניסתה להסביר למשקיעים שמול הלקוחות הכל מתנהל כרגיל ושמדובר בדחיות של ביצוע הזמנות ללא סיבה גורפת ועניינית. אבל המשקיעים מריחים בעיה גדולה. זו לא בעיה של טכנולוגיה, זו לא בעיה של מוצרים. החשש הוא מבעיה של תדמית. ייתכן מאוד שמה שקרה לקוגנייט הוא תוצאה  של פרשת NSO-פגסוס. 

NSO היא חברת סייבר התקפי שלתוכנה שלה קוראים פגסוס. התוכנה הזו יכולה לרגל-לעקוב אחרי מחשבים-סמארטפונים ולשאוב מידע רחב. יש לא מעט חברות שפועלות בסייבר התקפי (אבל יש פחות כאלה מאשר בתחום סייבר הגנתי), אבל יש כל מיני רמות של תחכום ופרצות בתחום הזה. אם מדינה תעשה הכל כדי לאתר מחבלים, ואין קווים אדומים מבחינת חדירה לפרטיות של חשודים, הרי שפירמות וגופים עסקיים כמובן שלא רשאים לעשות מהלכים כאלו. מעבר לכך, בשם ההגנה על הציבור, ניתן להשתמש בתוכנה הזו למניעים פסולים - התוכנה של NSO שימשה גם למעקב אחרי עיתונאים, מתנגדים למשטר וכנראה גם אזרחים תמימים במשטרים שונים בעולם. 

קוגנייט סבלה מהתפוצצות פרשת NSO בארה"ב, כאשר בשנה שעברה הואשמה NSO על ידי אפל בכך שפרצה לטלפונים של עובדי מחלקת המדינה (משרד החוץ) בארה"ב. עוד לפני כן אמזון החליטה להפסיק את פעילותה של NSO בשרתים שלה בעקבות הדלפה של 50 אלף מספרי טלפון שהיו תחת מעקב. האמת היא שהבעיות של NSO התחילו כבר ב-2018 כאשר דווח כי פגסוס סייעה למדינות כמו איחוד האמירויות וערב הסעודית, וב-2019 פייסבוק הגישה תביעה נגד NSO על הונאות מחשב והפרה של החוק בארה"ב, לאחר שטענה שהיא פרצה לטלפונים תוך ניצול בעיית אבטחה בוואטסאפ, שנמצאת בבעלותה של פייסבוק, ובהמשך גם מיקרוסופט וגוגל הצטרפו לתביעה. 

ההמשך כבר היה בארץ כאשר עיתון כלכליסט טען כי המשטרה השתמשה ב-NSO כדי לפרוץ לטלפונים של חשודים בישראל, אפילו בחשדות לעבירות קלות למדי כמו הפגנות,  מבלי לקבל צו שופט. אז אמנם ועדת מררי שמונתה לחקור את העניין קבעה שהטענות לא נכונות, ועדיין נשאר טעם מר וחשש שהתוכנה "עברה את הגבול".

ועל הרקע הזה, NSO הורחקה - הוצא לה כרטיס אדום והמשטרים הדמוקרטיים, בראשות ארה"ב, נמנעו ממנה. זה התחיל באזהרה, עבר להתבטאויות. זו נקודה מאוד רגישה כי בסופו של יום המוצרים האלו נדרשים, אבל בשיח הפוליטקלי-קורקט ובהינתן המעקבים האסורים שבהם היו מעורבים המוצרים של NSO, החברה הפכה לשנואה ומורחקת. מעבר  לכך - התעשייה של הסייבר ההתקפי הפכה למוקצה עם תדמית שלילית. חברות שנגעו בסייבר התקפי, קיבלו כתף קרה מלקוחות. החברות הישראליות בתחום ספגו יותר, כיוון שהקירבה שלהן ל-NSO לכאורה גדולה מאשר של חברות זרות. 

לקוגנייט היתה פעילות התקפית. לא ממש מצליחה, סוג של סטארטאפ, אבל זה ככל הנראה הכניס אותה לתוך הרשימה הלא מחמיאה. הפעילות הזו נסגרה בחודש יוני, אז אולי מכאן ואילך משהו ישתפר ביחס של הלקוחות. לא בטוח. לא ידוע. ממש לא ברור. קוגנייט עוסקת בדברים החשופים-גלויים ונדרשים של עולם הסייבר אבל התדמית שלה כנראה נפגעה. או שכמו במקרים רבים - הלקוחות פשוט לא רוצים לספוג כעת ביקורת, ולכן הם דוחים קצת את ההזמנות, עד יעבור זעם, עד שהשיח יעבור לנושאים אחרים והם יחזרו לרכוש את המערכות של קוגנייט. 

קיראו עוד ב"גלובל"

צבר הזמנות חזק, אבל ירידה חדה בהכנסות והפסד מפתיע הפילו את המניה ב-28% במניה. מה אמרו בחברה?

בדוחות האחרונים שפרסמה החברה בחודש יוני דיווחה החברה על נפילה של 25% בהכנסות ל-86.4 מיליון דולר, לעומת 114.7 מיליון דולר ברבעון המקביל והרבה מתחת צפי האנליסטים ל-112.6 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה החברה במפתיע על הפסד של 79 סנט למניה, בעוד הצפי היה לרווח של 9 סנט למניה.

בחלוקה למגזרים - מגזר התוכנה ספג את עיקר המכה, עם נפילה של 52% בהכנסות ל-24.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, לעומת 51.7 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. ההכנסות משירותי תוכנה ירדו גם הם אבל הרבה פחות: 45.8 מיליון דולר ברבעון הראשון, ירידה של 10% לעומת 50.8 מיליון ברבעון המקביל. המגזר היחיד שהחברה עלתה בו הוא השירותים האישיים, בו עלתה החברה ב-28% ל-15.7 מיליון דולר, לעומת 12.3 מיליון דולר אשתקד.

יצוין כי לחברה יש מזומנים בהיקף של 107 מיליון דולר, והיא שרפה ברבעון 8.7 מיליון דולר מפעילות שוטפת. בהינתן שלא היה מדובר ברבעון מוצלח ניתן להניח שמדובר על קצב גבוה יחסית של שריפת מזומנים ולכן נראה שבשלב זה יש לה מספיק מזומנים לפעילות.

בתחזית לרבעון הבא, האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 92.5 מיליון דולר והפסד של 17 סנט למניה. בתחזית לשנה כולה צופים האנליסטים לחברה הכנסות של 380.7 מיליון דולר והפסד של 1.04 דולר למניה.

צבר הזמנות של 512 מיליון דולר - עדיין צומח

אבל בעוד התוצאות לא טובות, צבר ההזמנות של החברה דווקא חזק ועומד על 512 מיליון דולר. צבר הוא בעצם ההזמנות שיש לחברה בקנה. היא תספק את המוצרים והשירותים ותקבל את הכסף. במקרה של קוגנייט, הצבר צמח בקצב של "כמה מיליוני דולרים לעומת הרבעון המקביל" בשעה שהמכירות קרסו. זה מעיד לכאורה שהמצב בחברה (מול הלקוחות) לא נורא כפי שמספרות המכירות. 

מתוך אותם 512 מיליון דולר החברה מעריכה כי כשני שלישים אמורים להפוך להכנסות תוך שנה ושליש בהמשך, וכי כפי שהסביר מנכ"ל החברה אלעד שרון: "אנו מאוכזבים מתוצאות הרבעון הראשון שלנו, שהושפעו מהמרה איטית בצנרת ובעיות בשרשרת האספקה. בשלב זה, איננו מסוגלים לתת תחזית. אך ממשיכים להאמין בהזדמנות ארוכת הטווח". עם זאת, הוסיף "אנו מאמינים שהאתגרים העומדים בפנינו הם זמניים באופיים".

סמנכ"ל הכספים דוד עבאדי הסביר שהירידה בהכנסות מתוכנה התרחשו "עקב עיכובים בפריסה של לקוחות והמרה איטית של הצבר". בתחום השירותים הוא הסביר את הירידה ב"צמצום הלקוחות הפדרליים בהוצאות התמיכה והמנויים". 

"אנו ממשיכים לזכות בעסקאות גדולות מלקוחות קיימים המדגימים את הצורך בטכנולוגיה" אמר בשיחת הוועידה, המנכ"ל שרון, "העסקאות האלו ממחישות את החוזק של קשרי הלקוחות שלנו, וכיצד הלקוחות מסתכלים עלינו כדי לעזור להם להתמודד עם איומי אבטחה מתפתחים.

"אנחנו ממשיכים לקבל הזמנות גדולות שממחישות את האמון שיש ללקוחותינו בטכנולוגיה שלנו ואת היכולת שלנו לפרוס פתרונות מורכבים גדולים. במונחים של פעילות ההזמנות הכוללת, הרי שעלינו בצבר שלנו בכמה מיליוני דולרים, וזו עלייה רציפה. הצבר בדרך כלל מספק לנו נראות טובה לטווח הקרוב. עם זאת, ברבעון האחרון, אתגרי שרשרת האספקה ​​פגעו בנו. הנה דוגמה שתעזור להסביר את הנקודה הזו: היה לנו צבר הזמנות של מיליוני דולרים שציפינו לפרוס ברבעון הראשון. במקרה זה, הלקוח שלנו הזמין מאיתנו תוכנה והזמין בנפרד חומרה מספק אחר כדי להפעיל את התוכנה שלנו. במהלך הרבעון, הלקוח הודיע ​​לנו שאספקת החומרה שלו מתעכבת וביקש לשנות את מועד הפריסה של התוכנה עד לאחר הגעת החומרה. ההשפעה של עיכוב לקוחות זה הייתה שלא יכולנו לספק את התוכנה ולהכיר בהכנסות ברבעון הראשון לפי לוח הזמנים המקורי.

"אנו מאמינים שהקושי ברבעון נובע משני גורמים. הראשון הוא ביצוע פנימי והשני הוא עיכובים של לקוחות בביצוע הזמנות שיכולים להיות קשורים להשפעה של הסביבה המאקרו-כלכלית והגיאופוליטית הכוללת. כפי שאמרנו לפני מספר חודשים, שכרנו  CRO

(Chief Revenue Officer) חדש כדי לשפר את הביצוע הפנימי שלנו. חלק מהפעולות שכבר נקטנו כוללות מיקוד צוותי המכירות שלנו בטריטוריות שבהן אנו רואים את הפוטנציאל הגבוה ביותר, זיהוי נקודות הכאב הדוחקות ביותר ללקוח, ושימוש בגישת מכירה מייעצת יותר, והגדלת תדירות בדיקת הצנרת.

"במהלך החודשים האחרונים, ה-CRO שלנו והצוות שלו פגשו לקוחות רבים כדי להבין טוב יותר את הסיבות מאחורי ההמרה האיטית בצנרת. למרות שמוקדם מדי להגיע למסקנות מראיונות הלקוחות שלו, אני רוצה לחלוק כמה דוגמאות אנקדוטליות, שאני מקווה שתמצאו בהן שימושיות. הדוגמה הראשונה היא סוכנות ממשלתית, שאמרה לנו שתקציב הסוכנות שלהם לשנה ירד, ובעקבות כך הם החלו בתהליך של התאמת תוכניות התפעול שלהם. אנו מאמינים שהעיכובים שחווינו עם לקוח זה הם תוצאה של התהליך שלו לשקול מחדש את סדרי העדיפויות שלו בפרויקט. דוגמה שנייה היא סוכנות ממשלתית נוספת, שאיתה השלמנו את תהליך המכירה ברבעון הרביעי בשנה שעברה תמורת הזמנה של מיליוני דולרים. במקרה זה, ציפינו שההזמנה תתבצע במהלך הרבעון הראשון, אך ההזמנה עדיין לא הגיעה. לא ברור מה הסיבות לעיכוב. אבל בהתבסס על דיונים עם הלקוח, אנחנו ממשיכים לצפות להזמנה. דוגמה שלישית קשורה לאירופה שבה חווינו המרה נמוכה מאוד בצנרת. זה עשוי להיות קשור למשבר באוקראינה ולאופן שבו מדינות אחרות באירופה מגיבות אליו או לא. חשוב לציין שמהמפגשים על הלקוחות האלו ועוד אנחנו מעריכים שלא איבדנו עסקאות מפתח עקב תחרות, וששמרנו על עמדת המוצר המיוחדת שלנו. אנו מאמינים שמערכות היחסים שלנו עם הלקוחות נשארות חזקות ושההמרה האיטית בצנרת לא נגרמה מחוסר שביעות רצון של הלקוחות מהפתרונות או השירותים שלנו".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 27/08/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
    זוכרים את קומברס? את תעשו העתק הדבק שומר נפשו ירחק
  • 6.
    עובד לשעבר 26/08/2022 09:22
    הגב לתגובה זו
    10 שנות עבודה, אנשים טובים חברה בינונית. ההנהלה עייפה שיודעת לעשות more of the same תמיד מגיבים אחרונים. אם יש תקווה לחברה זו רענון שורות ההנהלה והחל מהשמות בכתבה
  • 5.
    חברה עייפה, לא חזרה מהקורונה (ל"ת)
    אלי 24/08/2022 23:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דני 24/08/2022 14:51
    הגב לתגובה זו
    אם נעשה פיצול מניות אגרסיבי אז כנראה זו הסיבה
  • 3.
    אחד שחושב 24/08/2022 14:05
    הגב לתגובה זו
    לא בהכרח מפריע ללקוחות, גופים ביטחוניים, הזיקה ל- NSO יש עוד הרבה ניחושים טובים יותר - 1. מחיר פיצול מוגזם 2. טכנולוגיה מיושנת 3. שינוי מודל עסקי 4. צוות מכירות חלש (סמנכ"ל של 30 שנה עזב) 5. קשיים תפעוליים עקב עזיבת אנשי מפתח בשוק גואה דווקא NSO ?
  • 2.
    ריקרדו 24/08/2022 12:49
    הגב לתגובה זו
    צריך להשוות את החברה לפלנטיר (PLTR) ולא ל NSO קוגנייט היתה בתחום הספציפי ועם פור אדיר לפני פלנטיר אבל הנהלה מאוד שמרנית וללא מעוף גרמה לכך שפלנטיר הצליחה בפחות זמן להיות שווה פי חמישים
  • 1.
    אנונימי 24/08/2022 12:17
    הגב לתגובה זו
    הנהלה ישנה וחלשה שלא מבינה את השוק, טכנולוגיה וחסרת אסטרטגיה. חברה חיה מתה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

דלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיותדלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיות

דיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"

כמעט שנה לאחר שהכתה את עולם ה-AI בתדהמה ושיבשה את השוק במשך כמה שבועות, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק חוזרת לבמה הציבורית עם מסר פסימי: החוקר הראשי ויקטור צ'ן מזהיר כי בתוך עשור תחל הבינה המלאכותית להחליף בני אדם במשרות רבות, וקורא לתעשייה לחשוב לא רק על מה שבונים אלא על מה משמרים; במקביל, סין ממשיכה להציג את החברה כסמל לחדשנות לאומית ולעליונות טכנולוגית מול ארצות הברית

רן קידר |
נושאים בכתבה דיפסיק AI

לאחר חודשים ארוכים של שתיקה, חברת הבינה המלאכותית דיפסיק ערכה השבוע את הופעתה הציבורית הראשונה מאז פריצתה העולמית בינואר השנה, אך בניגוד לציפיות, המסר שהעבירה לא היה טכנולוגי או שיווקי, אלא אזהרה נוקבת מפני השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר וּוּזֶ’ן שבמזרח סין, הופיע החוקר הבכיר צ'ן דלי, והביע פסימיות עמוקה באשר לעתיד האנושות בעידן ה-AI. “אני אופטימי מאוד לגבי הטכנולוגיה,” אמר, “אבל אני פסימי באשר להשפעה החברתית שלה". 

לדבריו, הבינה המלאכותית עשויה להועיל בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני והארוך, לדבריו בתוך חמש עד עשר שנים, היא עלולה להחליף בני אדם במשרות רבות ולהוביל לאתגר חברתי וכלכלי עצום. “בעשור או שניים הקרובים,” הוסיף, “הבינה המלאכותית עלולה להשתלט על רוב העבודה האנושית. על חברות הטכנולוגיה להבין שהן לא רק מפתחות קוד, אלא ן מעצבות מציאות. ויש עליהן אחריות להגן על החברה האנושית".

ממהפכנות לאזהרות

דבריו של צ'ן מהווים תפנית חדה בתדמית החברה, שנחשבת לגאוות ההייטק הסיני. בינואר 2025, דיפסיק נכנסה לשוק בסערה, כשהשיקה את מודל R1, ששבר כל אמת מידה אפשרית, בזכות עלות פיתוח שהוערכה בפחות מ־300 אלף דולר, תוך ביצועים שהתקרבו ואף עקפו את GPT-4 במבחני הבנה, לוגיקה ומתמטיקה. הישג זה הוצג בסין כהוכחה ליכולתה של המדינה להתמודד עם מגבלות הסנקציות האמריקאיות ולפתח טכנולוגיה מתקדמת באופן עצמאי. 

ממשלת סין אימצה את החברה כסמל לחדשנות מקומית והציבה אותה בחזית הקמפיין הלאומי להאצת בינה מלאכותית “Made in China”. אולם מאז ההצלחה המרעישה, דיפסיק כמעט ונעלמה לחלוטין מהבמה הציבורית. המייסד והמנכ"ל ליאנג ונפנג הופיע בפברואר לצד נשיא סין שי ג’ינפינג, אך נמנע מאז מהתבטאויות פומביות. החברה דילגה על רוב הכנסים הגדולים, מה שהגביר את המסתורין סביבה. 

לכן, דבריו של צ'ן בכנס ווז’ן נתפסו לא רק כהופעה נדירה, אלא גם כהצהרת כיוון ערכית חדשה: החברה שמסמלת את הקידמה הסינית והיתה גורם דיסרפטיבי, הופכת עכשיו לקול של אחריות, ומזהירה מפני ההשלכות של הטכנולוגיה. "אם נמשיך לפתח בלי לשקול את ההשפעות החברתיות", אמר, "ניצור עולם שבו רוב בני האדם יהיו מיותרים מבחינה כלכלית. זה הזמן לחשוב איך מגנים על החברה, לא רק איך מקדמים את הטכנולוגיה".