אילון מאסק
צילום: יוטיוב

צבא סין אוסר הכנסת רכבי טסלה למתקנים צבאיים

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, בבדיקה בטחונית שערך הממשל נמצא כי קיים חשש לתיעוד של מתקנים רגישים ע"י המצלמות המותקנות ברכבי המותג של היזם אלון מאסק. גם עובדי חברות ממשלתיות מתחומי הביטחון יצטרכו לצמצם את השימוש בדגמי טסלה
איתי פת-יה | (8)
נושאים בכתבה טסלה סין

סין מגבילה את השימוש ברכבי TESLA INC בצל סוגיות של בטחון לאומי. לפי הדיווח בבלומברג, הצבא הסיני אסר על רכבי המותג של היזם אילון מאסק להכנס למתקנים צבאיים במדינה עקב חשש ממידע שיאסף על ידי המצלמות המותקנות בהם, כך לפי מקורות שקיבלו לידם את הצו שהוצא. ההוראה מתירה לבעלי רכבי טסלה המשרתים בצבא סין לחנות את רכביהם מחוץ למתקנים הצבאיים. 

במקביל, בוול סטריט ג׳ורנל מדווחים כי מעבר לאנשי צבא המגיעים למתקנים צבאיים, למעשה הממשל הסיני מבקש לצמצם את השימוש ברכבי טסלה בכלל בקרב משרתים בצבא, חברות ממשלתיות הפועלות בתחומים רגישים וכן סוכנויות ממשלתיות חיוניות, וזאת כאמור עקב החשש מדלף של מידע בטחוני סודי.

ברכבי טסלה מותקנות אם כן מספר מצלמות המסייעות לנהגים לחנות ולראות את סביבת הרכב, וכמו כן מיועדות ליישומי רכב אוטונומי שמקדמים בחברה. בדגמי טסלה 3 וטסלה Y מותקנת גם מצלמה במראה האחורית, אשר כבויה כברירת מחדל.

מאסק מצדו התייחס ב-2019 לאותה מצלה הנמצאת בפנים הרכב וצייץ בטוויטר ב-2019 כי ״היא שם בשביל מתי שנתחיל להתחרות באובר ובליפט ואנשים יאפשרו לרכב שלהם לעשות בשבילם כסף, כחלק ממיזם הצי האוטונומי של טסלה״.

הכוונה היא כשהרכבים יהיו אוטונומיים באופן מלא, במקום שנהג יבצע שליחויות בעצמו או יסיע נוסעים בתמורה לתשלום, הוא יוכל לשלוח את הרכב לבצע משימות לבדו, בעודו נשאר בבית - ובמקום שסתם יישב בחניה. ״כך, במקרה שמישהו ׳דופק׳ לך את הרכב, תוכל לראות את זה בוידאו״. מאסק דיבר לא פעם על הערך בדאטה המצולמת שאוספים רכבי טסלה, שעשויים לשמש את יישומי רכב אוטונומי, כפי שצוין ובהתאם לדוגמה לעיל עליה הסביר היזם בטוויטר.

שוק הרכב האוטונומי כולו נסמך על איסוף של נתונים כדי לקלוט את סביבת הרכב ולהמנע מתאונות וכד׳. לצד השימוש במצלמות ״רגילות״, קיים גם שימוש במצלמות תרמיות ( פורסייט 0.78% ), ברדארים (ארבה) ובליידארים (LiDar, רדארים מבוססי קרן לייזר - כמו אלה של אינוויז הישראלית, AEVA, לומינאר ועוד). מלבד הסיוע לנהג, לנתונים הנאספים על ידי כלים אלה יש גם ערך כלכלי כפי שרמז מאסק. למשל, בחברת אוטונומו הישראלית שתונפק דרך ספאק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, פיתחו זירת מסחר אליה מגיעים נתונים שכאלה מחברות הרכב, ואלה נמכרים לחברות ביטוח בין היתר.

ובחזרה לסין ולטסלה, בהמשך הפרסום של הוול סטריט ג׳ורנל צויין כי הצעד של ממשלת סין אינו מגיע בחלל ריק, כי אם בתום בדיקה בטחונית של רכבי טסלה, כך לפי מקורבים לסוגייה. גורמים רשמיים מטעם המעצמה מצאו כי החיישנים של טסלה יכולים לשמור תיעוד ויזואלי של סביבת הרכב.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמובן שאותם אנשי צבא ועובדי תעשיות בטחוניות בסין אינם הלקוחות היחידים של טסלה במדינה. למותג הרכב החשמלי שוק גם מלבדם, וטסלה אף מחזיקה במפעל ייצור בסין, אותו הקימה ב-2019 בהשקעה של כ-2 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נחמד אחד 30/05/2021 20:08
    הגב לתגובה זו
    מתי יפול האסימון של אנשי הסייבר
  • 6.
    חכם ביום 30/05/2021 19:42
    הגב לתגובה זו
    ישראל נרדמת בעמידה....סייבר זה העתיד
  • 5.
    תכלס צודקים (ל"ת)
    [email protected] 21/03/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
  • מעניין מתי יפול האסימון אצלנו בארץ... (ל"ת)
    חכם ביום 30/05/2021 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טכנולוג 20/03/2021 21:45
    הגב לתגובה זו
    לצד השימוש במצלמות ״רגילות״, קיים גם שימוש במצלמות תרמיות ( פורסייט +3.82% ), ברדארים (ארבה) ובליידארים (LiDar, רדארים מבוססי קרן לייזר - כמו אלה של אינוויז הישראלית, AEVA, לומינאר ועוד).????????????????????? מיליון חברות משתמשות בטכנולוגיות האלה... מה הטעם להזכיר כמה חברות קיקיוניות מישראל????????????????? כתב על סמים
  • 3.
    BAAS (ל"ת)
    רק NIO 19/03/2021 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שגיא 19/03/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
    עכשיו nio , תהיה המכונית הנמכרת ביותר...
  • 1.
    SIV 19/03/2021 17:43
    הגב לתגובה זו
    זאת אומרת, לא טסלה ולא שום חברת יצור רכבים חשמליים אחר לא יתפוס באופן מלא את השוק. תמיד יהיה צורך בשוק כלי רכב עם מנועים לא חשמליים!!
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

קוואלקום  כריסטיאנו אמון
צילום: קוואלקום

מנכ"ל קוואלקום: "הבינה המלאכותית כנראה מוערכת בחסר"

כריסטיאנו אמון טוען כי השוק עדיין לא מבין את גודל המהפכה שבינה מלאכותית תביא. לדבריו, ההשקעות של טריליוני דולרים בתשתיות הן רק ההתחלה, וקוואלקום מתכננת לתפוס מקום מרכזי בזירת השבבים והמכשירים החכמים האישיים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קוואלקום

כריסטיאנו אמון, מנכ"ל קוואלקוםQUALCOMM INC -3.42%  , סבור שהשוק עדיין לא מבין את ממדי הצמיחה הצפויים בתחום הבינה המלאכותית. לדבריו, למרות שחברות כמו אנבידיה הוסיפו טריליוני דולרים לשווי השוק שלהן בעקבות ההתלהבות מהתחום, זו רק תחילתה של מגמה רחבה בהרבה. אמון משווה את המצב הנוכחי לתקופת בועת האינטרנט בסוף שנות ה-90, אז מעטים העריכו עד כמה האינטרנט יהפוך לחלק מרכזי מהחיים הכלכליים והיומיומיים.


אמון, שחווה מקרוב את שנות הצמיחה הראשונות של האינטרנט, רואה בבינה המלאכותית תופעה דומה. טכנולוגיה שנראית היום מהפכנית אך צפויה להיות הרבה יותר רחבה ועמוקה ממה שרוב האנשים מתארים לעצמם.


על פי תחזית של מורגן סטנלי, חברות צפויות להשקיע כ-3 טריליון דולר במרכזי נתונים ובתשתיות בינה מלאכותית עד 2028. היקף כזה מעורר חשש מפני היווצרות בועה בדומה למה שקרה בתחילת שנות ה-2000, אך אמון אינו שותף לחששות. לשיטתו, רמת ההשקעות הנוכחית נדרשת כדי לספק את הביקוש הגובר לכוח חישוב, והוא מאמין שהשוק רחוק ממצב של עודף השקעות.


קוואלקום, הנחשבת ליצרנית המעבדים הגדולה בעולם לטלפונים חכמים, מרחיבה את פעילותה בתחום הבינה המלאכותית. בחודש שעבר השיקה החברה סדרה חדשה של שבבים המיועדים לשימושי בינה מלאכותית, שמטרתם להתחרות במוצרים המובילים של אנבידיה. הלקוח הראשון יהיה הסטארט-אפ הסעודי Humain.


קוואלקום מבקשת לנגוס בנתח השוק שבו אנבידיה שולטת כיום כמעט לבדה. שוק שבבי הבינה המלאכותית מתפתח בקצב מהיר במיוחד, והביקוש למעבדים מתקדמים גדל מדי חודש. קוואלקום מנסה לנצל את מומחיותה בתחום המעבדים הניידים כדי להציע פתרונות יעילים וחסכוניים יותר באנרגיה, יתרון שיכול להקל על אימוץ רחב של טכנולוגיות בינה מלאכותית במכשירים אישיים.