נפט
צילום: iStock

"החיסון לקורונה לא ישפיע על שווקי הנפט עד אמצע 2021"

בתחזית המלאה ל-2020, סוכנות האנרגיה הבינ"ל חתכה את צפי לביקוש של הזהב השחור ב-8.8 מיליון חביות ליום, כשגם בשנה הבאה לא נחזור לרמות הצריכה של לפני המגפה
ארז ליבנה |

לאחר החגיגות בשווקים סביב הצלחת שלב 3 בניסוי לחיסון של פייזר PFIZER (PFE) וביונטק (BNTX), לאט לאט יותר ויותר גופים דואגים לשפוך מים קרים על האופטימיות ומזכירים לנו שהשפעות המגפה על הכלכלה רחוקות מלהסתיים. הפעם תורה של סוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA), שחוזה צמצום משמעותי בצריכת הנפט ב-2020 ועלייה חזרה ב-2021 – אבל עדיין לא נגיע לרמה של תרום המגפה עד 2022.

 

הידיעה של החיסון הקפיצה גם את מחירי הנפט. זה לא מפליא. הנפט נחשב לסם החיים של הכלכלה. הוא מניע ספינות, מטוסים, רכבים, מפעלים וגם תעשיית הפלסטיק תלויה בו. אז ביום שבואינג (BA), החברה הגדולה והכי מוכה בשנה האחרונה בשוק התעופה העולמי עולה ב-14.5%, סביר להניח שהנפט יעשה ראלי דומה, על רקע התחזיות לעלייה בכלכלה.

 

המחיר לחוזה לחודש דצמבר לפני הדיווח בשני עמד על 38.1 דולר לחבית כשאתמול כבר הגיע לרמה של 42.9 דולר וכעת הוא החל במגמת ירידה מחודשת לרמה של 41.55 דולר לחבית. הנפט מסוג ברנט עבר בערך פחות או יותר את אותו העקום, מרמה של 40.3 דולר לחבית, לשיא של 45.2 דולר וירידה ל-43.8 דולר לחבית נכון לכתיבת שורות אלה.

התחזית ל-2021 מעודדת - אבל לא מאוד

לפי התחזית הכוללת של ה-IEA, ב-2020 צפויה קיטון יומי של 8.8 מיליון חביות ביום ומדובר בירידה של 400 אלף חביות מהתחזית הקודמת. זאת בשל התגברות הסגרים באירופה והעלייה המהותית במספר הנדבקים בארה"ב בשבועות האחרונים.

 

לגבי 2021, התחזית קצת יותר אופטימית ובה מעלה ה-IEA את התחזית, כך שבממוצע היומי יצרכו 5.8 מיליון חביות – עדיין פחות 3 מיליון חביות ביום ביחס ל-2019. "מוקדם מדי כדי לדעת מתי החיסונים יאפשרו לנו לחזור לחיים נורמליים. לעת עתה, התחזיות שלנו לא צופות השפעה משמעותית על המחצית הראשונה של 2021", כתבו ב-IEA.

 

בתחילת החודש הבא קרטל הנפט, אופ"ק ומדינות אופ"ק+, צפויות להיפגש ולנסות להגיע מדיניות שאיבה חדשה. לאחר מלחמת המחירים – שהורידה את מחיר החוזים העתידיים על הסחורה למינוס 38 דולר לחבית לפני שהתאזנו על 11 דולר לקראת פקיעתם – במאי השנה הסכימו המדינות לחתוך 9.7 מיליון חביות בתפוקה, כדי להתמודד עם העודף העולמי שנוצר עקב השפעות המגפה. באוגוסט צמצמו את הצמצום לכדי 7.7 מיליון חביות.

 

עם זאת, באופ"ק קצת יותר פסימיים מה-IEA, כשאתמול בתחזית השנתית שלהם הארגון של 13 המדינות חזה כי תהיינה התכווצות שנתית של 9.8 מיליון חביות ב-2020, אבל עלייה ל-6.2 מיליון חביות יומיות ב-2021.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


רחפן חדש
צילום: רחפן חדש

אובר נכנסת לעולם משלוחי הרחפנים בשיתוף חברה ישראלית

אובר נכנסת לראשונה לתחום משלוחי הרחפנים עם השקעה של עשרות מיליוני דולרים בפלייטרקס הישראלית, שצפויה להפעיל פיילוט משלוחים אוטונומיים בארה"ב עד סוף השנה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אובר רחפנים

חברת אובר Uber 1.96%   הכריזה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת הרחפנים הישראלית פלייטרקס (Flytrex), שיסמן את ההשקעה הראשונה של אובר בתחום משלוחי הרחפנים, ופותח עבורה ערוץ חדש לעולם הלוגיסטיקה האוטונומית. השירות החדש יושק כפיילוט בארה"ב כבר עד סוף השנה, ויאפשר שילוב של מערך משלוחי הרחפנים של פלייטרקס בתוך פלטפורמת Uber Eats.

על פי הדיווח של החברה, המהלך נועד לבנות רשת שילוח גמישה שתשלים את צי הרכבים, האופניים והשליחים של אובר, ותתרחב לראשונה גם למשלוחים אוויריים אוטונומיים. פלייטרקס, שנחשבת לאחת מארבע ספקיות הרחפנים היחידות שקיבלו אישור FAA לפעילות בטווח מעבר לקו הראייה (BVLOS), כבר ביצעה מעל 200 אלף משלוחים בארה"ב בשלוש השנים האחרונות.

באובר הסבירו כי שילוב הרחפנים של פלייטרקס עם הרשת הגלובלית של מסעדות, סוחרים ולקוחות יאפשר לקצר זמני משלוח, להפחית עלויות ופליטות מזהמים, ולהפוך את הלוגיסטיקה העירונית ליעילה ובטוחה יותר. "אנו נכנסים לפרק הבא, שילוח מהיר ובר קיימא מהאוויר", אמר סרפראז מרדיה, נשיא תחום התחבורה והמשלוחים האוטונומיים של אובר. מנגד, יו"ר פלייטרקס נועם ברדין הוסיף כי "רחפנים אוטונומיים הם העתיד של משלוחי המזון, מהירים, זולים וללא מגע יד אדם. השילוב עם מומחיות הלוגיסטיקה של אובר הוא הצעד שיאפשר לעשות את זה בהיקף עולמי."

החברות מציינות כי מעבר לפיילוט, אובר גם תשקיע הון ישיר בפלייטרקס כדי להאיץ את פיתוח הטכנולוגיה והטמעתה בקנה מידה רחב. אם הפיילוט יצליח, מדובר במהלך שעשוי לשנות את כללי המשחק בתחום ה"לסט מייל" ולהפוך את משלוחי המזון והמצרכים למהירים ודלים יותר בפליטות מזהמים.

חברת הרחפנים פלייטרקס

פלייטרקס (Flytrex) היא חברת טכנולוגיה ישראלית שהוקמה בשנת 2013 על ידי יריב בש ועמית רגב, ומתמחה בפיתוח והפעלה של מערכי משלוחי רחפנים אוטונומיים. החברה פועלת כיום בעיקר בארה״ב, בין היתר במדינות צפון קרוליינה וטקסס, ומבצעת משלוחים של מזון ומצרכים ישירות לחצרות הבתים של לקוחות פרטיים. עד היום השלימה פלייטרקס יותר מ־200 אלף משלוחים, והיא אחת מארבע החברות היחידות שקיבלו אישור מרשות התעופה האמריקאית (FAA) להפעיל רחפנים בטיסות מעבר לקו ראייה (BVLOS) ללא צורך בצופים אנושיים, מה שמוזיל משמעותית את עלויות המשלוחים. החברה גייסה עד כה למעלה מ־100 מיליון דולר ממשקיעים, בהם BRM וג׳ואי לאו, ובחודשים האחרונים הצטרף אליה נועם ברדין, לשעבר מנכ״ל Waze וסגן נשיא בגוגל, כיו״ר, במטרה להוביל את המעבר משלב הפיתוח והרגולציה להתרחבות עסקית רחבת היקף.