"החיסון לקורונה לא ישפיע על שווקי הנפט עד אמצע 2021"
לאחר החגיגות בשווקים סביב הצלחת שלב 3 בניסוי לחיסון של פייזר PFIZER (PFE) וביונטק (BNTX), לאט לאט יותר ויותר גופים דואגים לשפוך מים קרים על האופטימיות ומזכירים לנו שהשפעות המגפה על הכלכלה רחוקות מלהסתיים. הפעם תורה של סוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA), שחוזה צמצום משמעותי בצריכת הנפט ב-2020 ועלייה חזרה ב-2021 – אבל עדיין לא נגיע לרמה של תרום המגפה עד 2022.
הידיעה של החיסון הקפיצה גם את מחירי הנפט. זה לא מפליא. הנפט נחשב לסם החיים של הכלכלה. הוא מניע ספינות, מטוסים, רכבים, מפעלים וגם תעשיית הפלסטיק תלויה בו. אז ביום שבואינג (BA), החברה הגדולה והכי מוכה בשנה האחרונה בשוק התעופה העולמי עולה ב-14.5%, סביר להניח שהנפט יעשה ראלי דומה, על רקע התחזיות לעלייה בכלכלה.
המחיר לחוזה לחודש דצמבר לפני הדיווח בשני עמד על 38.1 דולר לחבית כשאתמול כבר הגיע לרמה של 42.9 דולר וכעת הוא החל במגמת ירידה מחודשת לרמה של 41.55 דולר לחבית. הנפט מסוג ברנט עבר בערך פחות או יותר את אותו העקום, מרמה של 40.3 דולר לחבית, לשיא של 45.2 דולר וירידה ל-43.8 דולר לחבית נכון לכתיבת שורות אלה.
התחזית ל-2021 מעודדת - אבל לא מאוד
לפי התחזית הכוללת של ה-IEA, ב-2020 צפויה קיטון יומי של 8.8 מיליון חביות ביום ומדובר בירידה של 400 אלף חביות מהתחזית הקודמת. זאת בשל התגברות הסגרים באירופה והעלייה המהותית במספר הנדבקים בארה"ב בשבועות האחרונים.
- מדוע מחירי הדלק עולים בעוד הנפט יורד? סקירת נפט
- חשש מעודף היצע: אופ״ק+ מקפיאה את התפוקה ברבעון הראשון של 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי 2021, התחזית קצת יותר אופטימית ובה מעלה ה-IEA את התחזית, כך שבממוצע היומי יצרכו 5.8 מיליון חביות – עדיין פחות 3 מיליון חביות ביום ביחס ל-2019. "מוקדם מדי כדי לדעת מתי החיסונים יאפשרו לנו לחזור לחיים נורמליים. לעת עתה, התחזיות שלנו לא צופות השפעה משמעותית על המחצית הראשונה של 2021", כתבו ב-IEA.
בתחילת החודש הבא קרטל הנפט, אופ"ק ומדינות אופ"ק+, צפויות להיפגש ולנסות להגיע מדיניות שאיבה חדשה. לאחר מלחמת המחירים – שהורידה את מחיר החוזים העתידיים על הסחורה למינוס 38 דולר לחבית לפני שהתאזנו על 11 דולר לקראת פקיעתם – במאי השנה הסכימו המדינות לחתוך 9.7 מיליון חביות בתפוקה, כדי להתמודד עם העודף העולמי שנוצר עקב השפעות המגפה. באוגוסט צמצמו את הצמצום לכדי 7.7 מיליון חביות.
עם זאת, באופ"ק קצת יותר פסימיים מה-IEA, כשאתמול בתחזית השנתית שלהם הארגון של 13 המדינות חזה כי תהיינה התכווצות שנתית של 9.8 מיליון חביות ב-2020, אבל עלייה ל-6.2 מיליון חביות יומיות ב-2021.
- מהמסכים לשטח: למה קרנות הגידור מרחיבות פעילות ישירה בשוק הסחורות
- איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
