טראמפ פוטין
צילום: צילום מסך

רוסיה שולחת מסר לטראמפ - אנחנו לא מבודדים ויכולים לפעול עם סין

רוסיה עורכת סדרת תרגילי ענק צבאיים עם סין, הודו ופקיסטין, במהלך שנתפס כמסר ששולחת מוסקבה לארה"ב ולמדינות המערב
ערן סוקול | (5)

רוסיה עורכת סדרת תרגילי ענק צבאיים עם סין, הודו ופקיסטין, במהלך שנתפס כמסר ששולחת מוסקבה לארה"ב ולמדינות המערב.

התרגילים הצבאיים של רוסיה מתקיימים אחת לשנה, אולם רוסיה העלתה את הרף השנה והזמינה להשתתף בתרגילים כוחות צבאיים מסין, הודו, פקיסטן, קזחסטן, קירג'יסטן, טג'יקיסטן ואוזבקיסטן. על פי משרד ההגנה הרוסי, התרגילים יכללו, בין היתר, 128 אלף חיילים, 600 מטוסים וכ-15 ספינות.

מוקדם יותר החודש, שר ההגנה הרוסי, סרגיי שוייגו (Shoigu) עמד על כך שהתרגילים הצבאיים לא מכוונים כנגד מדינה כלשהי, אלא ממוקדים בהתמודדות עם איום הטרור הבינלאומי.

עם זאת, מומחים מעריכים כי התרגילים נועדו גם כדי להדגים את כוחה הצבאי ויכולותיה של רוסיה ומעל לכל, נועדו להעביר מסר למערב.

"מדובר במסר אנטי אמריקני חזק, מסר אנטי מערבי לפיו רוסיה איננה מבודדת ויכולה לפעול בשיתוף עם יריב פוטנציאלי - שכן סין נתפסת גם כבעלת ברית של רוסיה וגם כאויב שלה וכאיום פוטנציאלי על האינטרסים של רוסיה בעתיד", אמר מת'יו בולגו, חוקר בתכנית רוסיה ואירואסיה בבית צ'אטם.

"המסר די ברור כאשר הוא מגיע מרוסיה, הכוונה היא - אנחנו לא לבד, יש לנו שותפים רבים, אנחנו לא מבודדים, אז לא משנה כמה מאמץ ולחצים מדינות המערב ינסו להפעיל כנגדנו, אנחנו עדיין מסוגלים ליצור בריתות צבאיות עם סין, הודו ופקיסטן", אמר בולגו.

למרות זאת, לדבריו אין לראות בתרגילים כסימן לברית אסטרטגית חדשה בין רוסיה לסין, כאשר שתי המדינות מנסות לבנות קשרים יציבים נוכח כוחה הבלתי צפוי של ארה"ב, ונשארות יריבות פוטנציאליות ברמה הכלכלית והפוליטית.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עידו 03/10/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
    טוענים שזה מה שהעלה אותו כנגד הסיכויים
  • 3.
    ארהב הולכת לפרק לסינים את הצורה (ל"ת)
    דוד 17/09/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    י"ע 17/09/2019 15:10
    הגב לתגובה זו
    התמרונים נגד הטרור. באמת 128 חיילים ו600 מטוסים נגד הטרור. זה אימון לקראת מלחמה !
  • 1.
    לרון 17/09/2019 14:02
    הגב לתגובה זו
    חוזרת ובמשנה תוקף רק חבל שאותם כוחות לא פועלים נגד ראש הדרקון איראן!
  • הדרקון האמיתי הוא טראמפ !!! איראן מקסימום קרצייה בתחת (ל"ת)
    פועלים נגד הדרקון 18/09/2019 11:19
    הגב לתגובה זו
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות

לאחר חששות ממונופול ותחרות, שילוב AI בחיפוש מחזק את מנוע הרווחים; אנליסטים מעלים יעדים עד 400 דולר

עמית בר |
נושאים בכתבה גוגל

מניית אלפבית, חברת האם של גוגל,  עלתה כ-70% מתחילת השנה והיא מובילה בתשואה מבין "שבע המופלאות". המניה נסחרת כעת סביב 310 דולר, לאחר שיא של 323 דולר בנובמבר. ההתאוששות הזו מגיעה לאחר שפל של כ-145 דולר באפריל 2024, על רקע חששות מתחרות AI ופסיקה בקשר לריכוז מונופוליסטי של גוגל. כעת, השילוב של AI בתוך מנוע החיפוש משנה את התמונה, ומגביר את מעורבות המשתמשים תוך שמירה על הכנסות הפרסום וגם מסיר, לפ]חות חלקית, את החשש מהכרזה של רגולטורים על כוח לא מוצדק וניסיון להגבילו דרך פיצולים והכרזות על כוח מונופוליסטי. 

ב-2024, צ'אטבוטים כמו ChatGPT ופרפלקסיטי עוררו חשש שחיפוש מסורתי יאבד רלוונטיות, עם תשובות ישירות שמפחיתות צורך בגלישה. זה העמיד בסיכון את ההכנסות מפרסום, שמהוות 76% מסך ההכנסות של אלפבית. במקביל, פסק דין קבע לפני מספר חודשים שגוגל מחזיקה במונופול בחיפוש כללי, וחייב שיתוף נתוני חיפוש ודירוג עם מתחרים, אך דחה דרישות לפרק את כרום או את עסקי הפרסום. השוק הגיב בהקלה, כשההשפעה על הרווחיות נראית מוגבלת.

אלפבית הגיבה בשילוב AI ישירות בחיפוש, במקום להתחרות בו. כלים כמו AI Overviews, שמציגים סיכומים מבוססי ג'מיני בראש התוצאות, ו-AI Mode, שמאפשר חיפוש שיחתי מותאם, הושקו ב-2025. התוצאה: עלייה של 15% בשאילתות חיפוש ברבעון השלישי, כשה-AI מוסיף 20% חיפושים חדשים ללא קניבליזציה. מחקרים מראים ירידה של 60% בשיעור ההקלקה האורגני, אך זאת בגלל חשיפה רחבה יותר, שמגדילה תנועה כוללת ב-12%.


החיפוש - ליבת העסקים של גוגל


החיפוש נותר ליבת העסק, עם הכנסות של 56.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי 2025 - עלייה של 15% משנה קודמת, כשפרסום חיפוש תרם 75% מכך. סך ההכנסות הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16%, כשה-AI מאפשר מוניטיזציה חכמה יותר: פרסומות מוטמעות בסיכומי AI, שמגדילות קליקים ב-8% בממוצע. ג'מיני, מודל ה-AI של אלפבית, רשם גידול של 25% בארבעה חודשים ומשלב כעת קישורים למנויים בתשלום בארה"ב, מה שמגביר נאמנות משתמשים ב-15%.

השינוי הזה הופך את החיפוש ממכונת פרסום פסיבית לפלטפורמה אקטיבית, עם פוטנציאל צמיחה שמוערך על ידי האנליסטים ב-15% עד 20%.  זה מקטין סיכונים מתחרות, כש-50% מהחיפושים כוללים כעת אלמנט AI, ומגדיל זמן שהייה ב-22%.