נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)

חברת התוכנה, הסמי-ישראלית Navan השלימה הנפקה בוול סטריט לפי שווי של 6.2 מיליארד דולר

הדס ברטל |
נושאים בכתבה נבאן

חברת Navan, המספקת תוכנה לניהול נסיעות והוצאות לעסקים, השלימה הנפקה ראשונית לציבור (IPO) בנאסד"ק וגייסה כ-923 מיליון דולר. המניה הונפקה במחיר של 25 דולר - באמצע טווח התמחור שהוצג, 24 עד 26 דולר למניה.

Navan מכרה כ-30 מיליון מניות, בעוד שמייסדי החברה, המנכ"ל אריאל כהן ומנהל הטכנולוגיה אילן טוויג, יחד עם בעלי מניות נוספים, מכרו 6.9 מיליון מניות נוספות. לאחר ההנפקה, החברה נסחרת לפי שווי שוק של 6.2 מיליארד דולר, ושווי מדולל מלא (כולל אופציות לעובדים ויחידות מניות חסומות) של יותר מ-6.7 מיליארד דולר. עם זאת, מדובר בירידה לעומת הערכת השווי הקודמת של החברה שעמדה על כ-9.2 מיליארד דולר באוקטובר 2022

Navan, נוסדה על ידי יזמים ישראלים ב-2015 וממוקמת בפאלו אלטו, קליפורניה, אך מפעילה מרכז פיתוח משמעותי בישראל. היא פיתחה אפליקציה שמאפשרת לעובדים לנהל את הנסיעות העסקיות שלהם, כולל הזמנות מלונות, טיסות והחזרי הוצאות. לפי הדוחות, לחברה היו 3,400 עובדים נכון ליולי 2025, וכ-10,000 לקוחות פעילים נכון לינואר השנה. בין לקוחותיה נמנות חברות כמו זום, Canva ו-Paysafe.

שוק ניהול הנסיעות העסקיות תחרותי ביותר, עם שחקניות ותיקות כמו SAP Concur ואמריקן אקספרס גלובל ביזנס טראוול ששולטות בנתחי שוק משמעותיים. נבאן בונה את היתרון התחרותי שלה דרך טכנולוגיה מתקדמת: פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית שמפשטת תהליכי הזמנות, מעקב הוצאות ואכיפת מדיניות ארגונית.

בחצי השנה שהסתיימה ביולי, החברה רשמה הכנסות של 329 מיליון דולר - עלייה לעומת 253 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, ההפסד הנקי שלה עלה מ-92.5 מיליון דולר ל-99.9 מיליון דולר.  בתזרים המזומנים של החברה נרשמה התקדמות משמעותית: משריפת מזומנים של 52 מיליון דולר בלבד בשנה האחרונה, לעומת 167 מיליון דולר בשנה הקודמת. נכון לסוף יולי 2024, יתרת המזומנים עומדת על 223 מיליון דולר

המבנה הארגוני של החברה שומר שליטה למייסדים: כהן וטוויג יחזיקו בכ-34.5% ו-49% מכוח ההצבעה בהתאמה, באמצעות מניות מסוג B. קרנות הון סיכון כמו Lightspeed, Zeev Ventures ו-Andreesen Horowitz צפויות להחזיק יחד במעל 48% ממניות A.

את ההנפקה הובילו גולדמן זאקס וסיטיגרופ. מניית Navan צפויה להתחיל להיסחר היום תחת הסימול NAVN


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

תחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיותתחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיות

קארוונה צונחת: למרות זינוק במכירות ובהכנסות, פספסה את תחזית הרווח

למרות ששברה שיאי מכירות והכנסות, נראה כי הקצב המסחרר שבו צומחת חברת מכירת הרכבים קארוונה מגיע עם מחיר: שחיקה בשולי הרווח והחמצה של תחזיות האנליסטים; מניית החברה מאבדת כעת כ-8% במסחר המוקדם בוול סטריט

רן קידר |
נושאים בכתבה קארבנה

קארוונה Carvana -2.28%  היא חברה פורצת דרך בתחום מכירות הרכבים המשומשים בארה"ב, תחום שהתנהל במשך עשורים באולמות תצוגה ובמגרשי מכוניות. החברה מציעה פלטפורמה דיגיטלית מלאה, שבה הלקוחות יכולים לבחור, לממן, למכור או להחליף רכב באופן מקוון, כולל חתימת המסמכים ומשלוח הרכב עד לפתח הבית. במקרים מסוימים, החברה מאפשרת גם מסירה דרך "מכונות מכירה" אוטומטיות, שהפכו לסמל המזוהה עמה. במלים פשוטות, לקוח אמריקאי יכול להזמין רכב משומש אונליין ולקבל אותו באותו היום, או לגשת למכונה ולבצע רכישה במקום, ללא שום גורם אנושי. 

המודל של החברה נשען על שילוב בין טכנולוגיה, לוגיסטיקה ואוטומציה, במטרה לייעל את תהליך רכישת הרכב ולהוזיל עלויות תפעול. החברה מחזיקה במרכזי שיפוץ עצמאיים ברחבי ארה"ב ומנהלת מערך שילוח משלה, מה שמאפשר לה שליטה על כל שלב בשרשרת הערך.

במקביל, החברה מפעילה גם זרוע פיננסית למימון עסקאות ומכירת הלוואות לרכב, וכך, חלק ניכר מהכנסותיה והרווחיות שלה מגיע מהתחום הפיננסי ולא רק ממכירת רכבים.

מה שמוביל אותנו לדוח הרבעון השלישי של 2025, ובו למרות שהגדילה את מכירות הרכב ב-44% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עם כ-156 אלף רכבים, ובהתאמה, הגדילה גם את ההכנסות ב-55% מהרבעון המקביל אשתקד, לכ-5.65 מיליארד דולר, החברה פספסה את תחזית הרווח בכ-21%. הרווח עמד על 1.03 דולר בלבד, 0.29 דולר נמוך מהקונצנזוס, שהיה 1.32 דולר. 

גם בהקשרי EBITDA, הוא ירד קלות לעומת הרבעון הקודם, ועמד על 11.3% לעומת 11.7%. בשורה התחתונה, החברה הציגה רווח נקי של 263 מיליון דולר, עלייה של 61% משנה לשנה, אך נמוך במעט לעומת הצפי בשוק.

שחיקת הרווחיות והמערך הפיננסי