בריטניה תשקיע מעל 97 מיליארד דולר בשנה בשדרוג תשתיות

על רקע ירידה באמון הציבור ממשלת בריטניה בראשות קיר סטארמר יוצאת במהלך דרמטי שמקווה להצית צמיחה כלכלית ולשקם את השירותים הציבוריים בעשור הקרוב; התוכנית כוללת בין היתר תחזוקה של בתי חולים, ובתי ספר, השקעות בתחבורה ובבנייה

אביחי טדסה | (1)

ממשלת בריטניה הציגה תוכנית השקעה שאפתנית במיוחד, הכוללת הזרמה של מעל 97 מיליארד דולר מדי שנה במשך 10 שנים לשיקום ושדרוג התשתיות ברחבי הממלכה, מהלך שמסתכם בהשקעה כוללת של כמעט טריליון דולר בעשור הקרוב (974 מיליארד דולר, 725 מיליארד ליש"ט). מטרת התוכנית - לבלום את השחיקה בשירותים הציבוריים, להמריץ את הכלכלה ולהחזיר את אמון הציבור במוסדות המדינה.


לפי הצהרת משרד האוצר הבריטי, לפחות 9 מיליארד ליש"ט בשנה יוקצו לתחזוקה קריטית של תשתיות בסיסיות: בתי ספר, בתי חולים, בתי כלא ובתי משפט. תחומים אלו, שנזנחו במשך שנים רבות, נמצאים כעת בראש סדר העדיפויות הממשלתי, כחלק מהבטחת ראש הממשלה קיר סטארמר "להוביל עשור של התחדשות לאומית".


מלבד תחזוקה שוטפת, תוכנית התשתיות כוללת השקעות ייעודיות בהיקפים משמעותיים: 16 מיליארד ליש"ט יוזרמו לטובת בניית בתים חדשים, 590 מיליון ליש"ט יוקצו לפרויקט Lower Thames Crossing שנועד להקל על עומסי התנועה בדרום אנגליה, ומיליארד ליש"ט יופנו לתחזוקת גשרים, מחלפים ותשתיות תחבורה מיושנות. 


רשתות הכבישים והרכבות, נמלי התעופה והתשתיות הדיגיטליות ייהנו כולם משדרוג משמעותי, לא רק לצורכי נוחות, אלא כחלק מאסטרטגיה להנעת צמיחה. "תשתיות הן מפתח לשחרור הפוטנציאל הכלכלי של המדינה", אמר סגן שר האוצר דארן ג'ונס. "הן מחברות בין אנשים, שירותים ועסקים וכשהן קורסות, כל המערכת נפגעת".


התוכנית מגיעה על רקע שחיקה באמון הציבור ובזמן שהמפלגה השולטת מאבדת תמיכה בסקרים, מול התחזקות מפלגת Reform UK. במציאות זו, ראש הממשלה סטארמר מנסה להמריץ את הכלכלה ולחזק את התמיכה הציבורית בו על ידי השקעות ממשלתיות ענקיות, זוהי גישה שמבוססת על התיאוריה של קיינס, שלפיה במצבי קושי הממשלה צריכה לפתוח את הארנק ולעזור לצמיחה להתחדש. שרת האוצר רייצ'ל ריבס הדגישה כי "מבנים ציבוריים מתפוררים הם תוצאה של כישלון מתמשך בתכנון ובביצוע, והגיע הזמן לתקן את זה".


מעבר לחשיבות הכלכלית, התוכנית מבטאת חזון כולל של ממשלת בריטניה לייצר צמיחה מכלילה, לצמצם פערים אזוריים ולהחזיר את הממלכה לעמדת הובלה עולמית בתחום השירותים הציבוריים. בהינתן היקפי ההשקעה, מדובר באחד ממהלכי התשתית השאפתניים ביותר בעולם המערבי בעשור הנוכחי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק אצלנו מתחזקים את המושחתים שבכנסת ולא משנה ימין או שמאל. ציבור טיפש (ל"ת)
    אנונימי 19/06/2025 16:36
    הגב לתגובה זו
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -1.1%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

אמזון נכנסת לשוק הרכב: תשתף פעולה עם הרץ למכירת כלי רכב משומשים

ענקית המסחר מרחיבה את שירות Amazon Autos ותאפשר לראשונה ללקוחות לרכוש רכבים מצי ההשכרה של הרץ; המהלך מעניק לאמזון דריסת רגל באחד השווקים הגדולים בארה"ב ומפעיל לחץ על מתחרות כמו קרוואנה ו-CarGurus

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -1.84%  משיקה שירות חדש למכירת רכבים בשיתוף עם חברת השכרת הרכב הרץHertz . 5.96%  . המהלך מהווה צעד נוסף בכניסת אמזון לשוק הרכבים, תחום שטרם כבשה. מניית הרץ עלתה ב-5%, בעוד מניות חברות רכב מקוונות ירדו.


ההסכם הופך את הרץ ללקוחה הראשונה שמוכרת ישירות דרך אמזון. עד כה עבדה הרץ עם קרוואנה מאז 2021, אך שיתוף הפעולה עם אמזון שונה לחלוטין בהיקפו. שירות Amazon Autos כבר פועל עם סוחרי רכב, וההרחבה הנוכחית מוסיפה רכבים משומשים מצי ההשכרה.


דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים

המהלך נועד להעניק לאמזון דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים – אחד השווקים הגדולים בארה״ב שבו עדיין לא ביססה שליטה. לפי הודעת החברה, המטרה היא "לחדש את חוויית קניית הרכב ולהיות נוכחים במקומות שבהם הלקוחות נמצאים". אמזון מתכוונת לפשט את תהליך הקנייה ולהנגישו לקהל רחב יותר.


עבור הרץ, השותפות צפויה לשפר את שולי הרווח, שכן חברות השכרה נדרשות כל העת לחדש את צי הרכב ולמכור כלי רכב משומשים. עד כה הן הסתמכו על סוחרים ואתרי מכירה, בעוד אמזון מציעה גישה ישירה למיליוני לקוחות.


מניות המתחרות ירדו: מניית קרוואנה ירדה ב־3.5%, CarGurus איבדה 2.1%, ו־Cars.com נחלשה ב־0.6%. האנליסט רוברט מולינס מ־Gordon Haskett ציין כי מדובר בהתפתחות שלילית עבור קרוואנה ו־CarGurus, אך העריך שההשפעה תורגש באופן הדרגתי ככל שאמזון תמשוך אליה יותר סוחרים.