שופיפיי
צילום: טוויטר
דוחות

שופיפיי נופלת ב-4% - מה היה בדוחות?

ההפסד הנקי התרחב ל-682 מיליון דולר על רקע האטה בנפח המסחר; החברה מתמודדת עם חששות בנוגע למכסים חדשים תוך שהיא מפתחת כלים לסיוע לסוחרים
נושאים בכתבה שופיפיי

מניית שופיפיי Shopify -0.21%  נופלת ב-4% לאחר שפלטפורמת המסחר האלקטרוני דיווחה על הפסד רבעוני גדול יותר בהשוואה לשנה שעברה, לצד האטה קלה בצמיחת נפח המסחר של הסוחרים. ההפסד הנקי התרחב ל-682 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 273 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, ההכנסה המתואמת, שאינה כוללת הפסדים מהשקעות הוניות, עמדה על 226 מיליון דולר – עלייה מ-144 מיליון דולר בשנת 2024. ההכנסה התפעולית של החברה גם כן השתפרה, כאשר עלתה ל-203 מיליון דולר לעומת 86 מיליון דולר לפני שנה.


הכנסות החברה ברבעון הראשון הסתכמו ב-2.36 מיליארד דולר, תואמות את תחזיות וול סטריט. נפח המסחר הכולל (Gross Merchandise Volume), המודד את הערך הכולל של הסחורות שנמכרו על פלטפורמת שופיפיי, הגיע ל-74.8 מיליארד דולר. נתון זה תאם בקירוב את ההערכות המוקדמות, אך מהווה האטה בהשוואה ל-94.5 מיליארד דולר שנרשמו ברבעון הקודם.


לגבי הרבעון השני של 2025, שופיפיי צופה צמיחה בהכנסות בשיעור של אמצע שנות העשרים באחוזים בהשוואה לשנה הקודמת, וצמיחה ברווח הגולמי בשיעור של שנות העשרה הגבוהות באחוזים. החברה צופה כי ההוצאות התפעוליות יהוו בין 39% ל-40% מההכנסות.


בכירי החברה ציינו כי התחזית מביאה בחשבון אי-ודאויות מאקרו-כלכליות, כולל השפעת המכסים. עם זאת, הם הדגישו כי רוחות הנגד הפוטנציאליות יקוזזו ברובן על ידי שערי חליפין נוחים יותר. "אנחנו כמובן מנטרים אפשרות להאטה, אך הנתונים שלנו עד אפריל מראים מעט מאוד סימנים לכך," אמר הארלי פינקלשטיין, נשיא שופיפיי.



שופיפיי ומלחמת הסחר

לפי רג'ינלד סמית', אנליסט ג'יי פי מורגן, הירידה במניה משקפת את הערכת השוק שההנחיות של החברה היו "מעט רכות, אך מרמזות על יציבות כללית." צ'רלי מיינר, אנליסט בחברת הייעוץ Third Bridge, הסכים עם הניתוח הזה והוסיף כי למרות שהרווחיות נראתה כמתקשה ברבעון זה, הדבר נבע מהפסדי השקעות ו"יש לו מעט מאוד רלוונטיות ליסודות ארוכי הטווח של שופיפיי," אשר נותרו "איתנים בעיקרם."


גורם נוסף שהוביל לירידת המניות ביום חמישי הוא חוסר הוודאות המתמשך בנוגע לחשיפת שופיפיי לייבוא מסין, שכעת כפוף לשיעור מכס של 145%. למרות שהחברה ניסתה למשוך קמעונאים גדולים יותר לפלטפורמה שלה, חלק ניכר מלקוחותיה עדיין מורכב מסוחרים קטנים יותר. המשקיעים מודאגים שעסקים אלה עלולים לחוש את ההשפעות של המכסים ושינויים אחרים במדיניות הסחר ביתר שאת.


אחד השינויים המשמעותיים במדיניות הסחר כולל סגירת פרצה שאפשרה לחבילות בשווי נמוך מ-800 דולר להיכנס לארה"ב ללא מכס. חששות המשקיעים מתמקדים בהשפעה שעשויה להיות לשינויים אלה על הסוחרים הקטנים יותר, שמהווים בסיס לקוחות משמעותי עבור שופיפיי. שופיפיי הבהירה כי רק 1% מנפח המסחר הכולל שלה היה קשור לייבוא מסין הכפוף לפטור המכס. עם זאת, בכירי החברה נמנעו מלספק פרטים מדויקים יותר על החשיפה הכוללת לייבוא מסין. מה שכן חשפו הבכירים הוא שהזמנות חוצות גבולות היוו 15% מנפח המסחר הכולל של שופיפיי ברבעון, מה שמספק אומנם הבנה טובה יותר של מידת התלות של החברה בסחר בינלאומי, אך עדיין משאיר שאלות לגבי ההשפעה הפוטנציאלית של שינויי מדיניות הסחר.

קיראו עוד ב"גלובל"


החברה הודיעה כי הוסיפה כלים חדשים לפלטפורמה שלה, שאמורים לסייע לסוחרים אמריקאים להסתגל לשינויים במדיניות הסחר "תוך שעות". בין כלים אלה נכללים מחשבון מכסים ויישום בינה מלאכותית המספק שיעורי מכס על בסיס תיאורי מוצרים וארץ המקור. בנוסף, שופיפיי פועלת להקל על צרכנים לרכוש מוצרים מקומיים באמצעות הוספת תכונה המאפשרת לקונים לסנן סחורות לפי מדינת המקור, צעד שנועד לעזור לסוחרים ולקונים כאחד להתמודד עם האתגרים הנובעים משינויי מדיניות הסחר ושיעורי המכס החדשים.


מניית שופיפיי איבדה 15% מתחילת השנה ועלתה ב-45% ב-12 החודשים האחרונים לשווי של 118.6 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

ענקיות הטכנולוגיהענקיות הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה עוברות לעידן עתיר הון - כיצד ה-AI משנה את פני התעשייה

מיקרוסופט, גוגל ואמזון השקיעו מעל 600 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית ונאלצות לגייס חוב כשקופות המזומנים מתכווצות - בעוד וורן באפט מצמצם את ההחזקה באפל ולראשונה רוכש מניות  אלפאבית ב-4.3 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ענף הטכנולוגיה נכנס לשלב חדש. שנים דיברו על חברות הענק כעסקים שמייצרים עוד הכנסה כמעט בלי להגדיל עלויות. אבל המציאות של הבינה המלאכותית דוחפת אותן לטריטוריה אחרת לגמרי. היום הן נראות הרבה יותר כמו תעשיות כבדות שזקוקות להון עצום כדי להמשיך לרוץ. במרכז המגמה עומדות מיקרוסופט Microsoft Corp 1.37%  , גוגל Alphabet -0.78%  ואמזוןAmazon.com Inc. -1.22%  . שלושתן פתחו את הכיס בהיקפים שלא נראו בענף. תשתיות AI, חוות שרתים, חוזי ענן ארוכי טווח וציוד מחשוב מתקדם. בתוך תקופה קצרה הן השקיעו מעל 600 מיליארד דולר, והמספרים ממשיכים לעלות.


מה שמרתק הוא שהחברות האלו יכלו להרשות לעצמן את ההשקעה. הן נכנסו לעידן הבינה המלאכותית כמעט ללא חוב, עם הרבה מזומן ותזרים חזק. הן נהנו מרווחי עתק של השנים האחרונות, שלא קשורים דווקא ל־AI. עכשיו התחושה היא שהן משתמשות בכסף כדי לשמור על ההובלה. עם זאת, משהו חורק. רואים את זה בשקט במאזנים. כריות המזומנים מתכווצות. מיקרוסופט, שבעבר כמעט מחצית מנכסיה היו במזומן ובהשקעות קצרות טווח, נמצאת היום בפחות מחמישית. אצל אמזון וגוגל הסיפור דומה. הנכסים גדלים, אבל המזומן לא עומד בקצב.

זה לא מסתיים שם. התזרים של גוגל ואמזון חלש יותר לעומת השנה הקודמת. גם אצל מיקרוסופט התמונה פחות יפה כשמכניסים לחישוב התחייבויות לעלויות תשתית שמופיעות מחוץ לדוח. במילים פשוטות, גם ענקיות כאלה מתחילות להרגיש את העומס.

האנליסטים כבר מצפים לעלייה דרמטית נוספת בהוצאות בשנה הבאה. מיקרוסופט צפויה להוציא כ־159 מיליארד דולר, אמזון כ־145 מיליארד וגוגל תתקרב ל־112 מיליארד. בתוך ארבע שנים מדובר כבר על טריליון דולר. רובו על AI. בינתיים ההכנסות עדיין מחזיקות את המערכת, כאשר שלושתן גדלות בקצב שמאפשר להן להמשיך להשקיע. אבל זה לא יהיה מספיק לאורך זמן. ברגע שההוצאות הופכות למפלצת, חברות חייבות לגייס חוב. מטא כבר עשתה זאת כשגייסה 30 מיליארד דולר. אורקל הוציאה 18 מיליארד נוספים, רק כדי לעמוד בדרישות התשתית.


השינוי לענף עתיר הון

הענף שהיה מזוהה עם צמיחה כמעט אינסופית והוצאות יציבות הופך לענף עתיר הון. כל החלטה אסטרטגית הופכת להימור על מיליארדים. כל עיכוב בביקושים או טכנולוגיה שנזנחת עלולים להפוך השקעה יקרה לנטל. זה משפיע גם על הדרך שבה משקיעים מסתכלים על חברות טכנולוגיה. פחות תשומת לב לכמות המשתמשים בשירות מסוים ויותר לביצועים של מערכות AI. יותר עניין בהתחייבויות עתידיות ובהסכמי ענן, ופחות במשפטים כלליים על חדשנות.