ביטול מענקים חתך לחצי מימוש המשכנתאות ע"י החלשים
מחקר חדש שנעשה באגף אכלוס של משרד השיכון בדק את ההשפעה של ביטול מרכיב המענקים במשכנתאות הממשלתיות בשנת 2003. מהמחקר עולה, כי ביטול המענקים פגע בכ-21,250 זכאים (על פי מספר הזכאים שקבלו מענקים בשנת 2002), מתוכם 10,100 באזורי עדיפות לאומית.
עוד עולה, כי ירידה בולטת נרשמה במימוש משכנתאות מוכוונות באזורי עדיפות לאומית בשנת 2004 לעומת 2003. באזור עדיפות לאומית א' וב' קטן המימוש ב-43% בעוד שבשאר הארץ הירידה הייתה של 7% בלבד. האוכלוסיות שנפגעו במיוחד כוללות זכאים וותיקים (לעומת עולים חדשים), אשר צברו מעל 1400 נקודות באזורי עדיפות לאומית - ירידה של 53% באזור עדיפות לאומית א' ושל 55% באזור עדיפות לאומית ב'. לעומתם, עלה המימוש של הזכאים הוותיקים שצברו פחות מ-1400 נקודות ,שלא באזורי עדיפות לאומית, ב-10%. נשיא התאחדות הקבלנים, אהרון כהן, אמר בתגובה לתוצאות המחקר, כי ביטול מרכיב המענקים במשכנתאות הביא לירידה דרסטית ברכישת דירות באזורי עדיפות לאומית ועל ידי הקבוצות ה"חלשות" יחסית. כלומר, הוא מוסיף, שאחד האינטרסים החשובים של ממשלת ישראל, התיישבות באיזורי עדיפות, נפגע, בעוד שבאיזורים שאינם בעלי עדיפות, ניתן לראות גידול במספר הזכאים המממשים זכאותם.
נשיא התאחדות הקבלנים טוען, על רקע הדברים, כי יש להחזיר את האפלייה המתקנת לאיזורי העדיפות הלאומית, בדמותם של מענקים וזאת על מנת להחזיר לממשלת ישראל כלי חשוב לקביעת סדרי העדיפויות של ההתיישבות בארץ ישראל.
מבחינת הקבלנים הפועלים באיזורי העדיפות הלאומית, טוען כהן כי הפגיעה בהם קשה. קבלנים שרכשו קרקע בתקופת המענקים תוך שהם מסתמכים על מתן המענקים כגורם המעודד רכישת דירות באיזורים אילו , מצאו עצמם במצב של הרעת תנאים. שכן מרגע שבוטלו המענקים המכירות נפסקו. כמו כן נתונים אילו מסבירים גם את העובדה כי למכרזים חדשים שמפרסם משרד השיכון באיזורי העדיפות הלאומית, אין דורש מקרב הקבלנים.