"הארמון של ארדואן": עלות הבניה הסתכמה ב-616 מיליון דולר, כמעט כפול מההוצאה המתוכננת - צפו בסרטון

שר האוצר הטורקי חשף היום את תג המחיר של מה שמכונה - "הארמון של ארדואן" - והרוחות סוערות
מערכת Bizportal | (8)
נושאים בכתבה ארדואן

טורקיה כמרקחה. היום נחשף כי עלות ניית הארמון שיזם ארדואן הסתכמה ב-616 מיליון דולר, כמעט כפול מההוצאה המתוכננת שעמדה על 350 מיליון דולר.

מדובר במבנה עצום שמעורר ביקורת רבה בקרב האופוזיציה בטורקיה, המבנה למשל גדול פי 4 מארמון ורסאי שבצרפת. עם גודל של 289 אלף מ"ר, זה מבנה המגורים הגדול ביותר בעולם. 1,000 חדרים יש בארמון של ארדואן. מעבר לכך, הארמון נבנה על אדמת פארק (national park) וזאת בניגוד להחלטת בית משפטכפי שניתן לראות שבסרטון, הארמון נחנך בשבוע שעבר בטקס רב הוד והדר.

מנהיג האופוזיציה: "הסולטן לכאורה בנה לעצמו ארמון במדינה שבה 3 מיליון אנשים הם מחסורי עבודה." עם זאת, טורקיה עדיין צומחת בקצב של כ-5% בשנה, הרבה יותר מאשר המדינות השכנות - וזה מספק לארדואן לא מעט שקט ללפעול כרצונו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מוש 05/11/2014 22:49
    הגב לתגובה זו
    מנהיג חולה נפש מטורף כמו סאדם חוסייו
  • 7.
    אריאל שרון 05/11/2014 21:04
    הגב לתגובה זו
    ארדואן זה אולמרט של הטורקים.גורלו יהיה בסוף כגורלם של כל הרודנים
  • 6.
    משה 05/11/2014 20:49
    הגב לתגובה זו
    מטוס הבוינג שביבי רוצה לקנות עלותו דומה לפחות הבנין של ארודואן ישמור על ערכו ויותר מזה
  • 5.
    ביבי ואשתו עולים לנו הרבה יותר :) (ל"ת)
    אלעד 05/11/2014 20:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ייאי 05/11/2014 18:01
    הגב לתגובה זו
    הטיפשים,המאפשרים לשועינו לעשות סיבובים עלינו,נתנחם בכך שיש את הטורקים - הטיפשים מאיתנו.
  • 3.
    רודן ארדואן 616 מליון דולר פושעי הדור (ל"ת)
    ציון 05/11/2014 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כך יבנה הארמון כשהשולטן חפץ ביוקרתו (ל"ת)
    ייאי 05/11/2014 17:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוני 05/11/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    להחליף את שם שדה התעופה באיסטנבול לארדואן במקום שמו של מייסד טורקיה המודרנית
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.