אין לראות את העובד כמי שפוטר מעבודתו עקב יציאתו למילואים, עת הגיע הסכם העסקתו לתקופה קצובה לסיומו הטבעי
העובדות
-----------------
חברת ש.כ. מאגרי אנוש (להלן:"המעבידה") הינה חברת כוח אדם אשר סיפקה שירותי כוח אדם לבנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ (להלן: "הבנק").
מר.... (להלן: "העובד") הועסק על ידי המעבידה כפקיד ארכיב בבנק החל מיום 18.02.2010.
מיום 25.04.2010 ועד ליום 29.04.2010 יצא העובד למילואים.
ביום 02.05.2010 חזר העובד לעבודתו.
ביום 13.05.2010 הודיע הבנק למעבידה על הפסקת עבודתו של העובד ביום 17.05.2010.
ביום 17.05.2010 סיים העובד עבודתו, לאחר הודעה מוקדמת של 4 ימים.
העובד הגיש תביעה לועדת התעסוקה בהתאם לסעיף 21 לחוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה), התש"ט 1949 (להלן: "החוק"). לטענתו, פיטוריו נעשו במהלך התקופה האסורה לפיטורים בהתאם לחוק חיילים משוחררים, קרי במהלך תקופת 30 הימים ממועד סיום המילואים ולפיכך הינו זכאי לפיצוי על פי חוק, שכן המעבידה לא פנתה לוועדה לקבלת היתר קודם לפיטורים.
ביום 12.07.2011 התכנסה הוועדה ולאחר שמיעת העדויות הן מטעם המעבידה, הן מטעם העובד והן מטעם הבנק, נתנה החלטתה ולפיה העובד פוטר בתקופה המוגבלת ולא הוגשה כל בקשה להיתר ולפיכך קבעה לעובד פיצוי בגובה 2.5 משכורות, בגובה השכר הממוצע במשק ובסך 21,745. (יש לציין כי הוועדה הפעילה סמכותה וקבעה כי נוכח הנסיבות הספציפיות יש להפחית את הפיצוי לכדי 2.5 משכורות בלבד).
על החלטה זו הוגש הערעור.
במסגרת הערעור, טענה המעבידה, כי שגתה הוועדה בהחלטתה, שכן העובד הועסק לתקופה קצובה של 3 חודשים בלבד. בהתאם לסעיף 41א(ה) לחוק, אי חידוש חוזה לתקופה קצובה הפחותה משניים עשר חודשים ואשר לא הוארכה, אינו מהווה מעשה פיטורים.
בהתאם לסעיף 41א(ב) לחוק על המעסיק לבקש היתר לפיטורי העובד, במהלך תקופת המילואים ו/או 30 יום לאחר מכן. היות ועל פי סעיף 41א(ה) לחוק הפסקת עבודתו של העובד לאחר 3 חודשים אינה בגדר פיטורים, הרי שלא חלה על המעבידה ההוראה המחייבת בקשת היתר מהוועדה.
העובד טען, כי הטענה לפיה הועסק לתקופה קצובה בת 3 חודשים אינה נכונה.
פסק הדין
---------------
סמכותה של ועדת התעסוקה מעוגנת בסעיף 21(א) לחוק בו נקבע:
"אדם הטוען שחוק זה מקנה לו זכויות ושזכויותיו אלה הופרו (הנקרא להלן "תובע"), רשאי תוך זמן המתקבל על הדעת לפנות לועדת תעסוקה בבקשה שתפסוק בכל ענין הנוגע לזכויותיו האמורות".
האיסור לפטר עובד שנקרא לשירות מילואים קבוע בסעיף 41א לחוק ,לפיו חל איסור על פיטורי עובד על רקע שירות מילואים.
תכלית הוראה זו הינה ליתן הגנה ראויה לעובדים המשרתים במילואים,התורמים להגנה על בטחון המדינה. עם זאת במסגרת ההחלטה נדרשת הוועדה לבחון האם קיים קשר בין הפיטורים לשירות המילואים ולהימנע ממתן היתר מקום בו סבורה היא, כי פיטורי העובד יסודם בשירות המילואים.
בית הדין הארצי לעבודה עמד על כך בפסיקתו וקבע, כי "הוראות החוק ברורות: חל איסור על פיטורי עובד בשני מעגלים: המעגל הרחב חל איסור על פיטורי עובד בשל שירות במילואים, בשל קריאה לשירות מילואים או בשל שרות צפוי במילואים (סעיף 41(א(א1)) והמעגל הצר הוא המעגל הנוגע לענייננו אוסר על פיטורי עובד בתקופת שרותו במילואים, עם הרחבה לתקופה של 30 ימים שלאחר שירות מילואים בן יומיים רצופים לפחות (סעיף 41א(ב)).
האיסור במעגל הרחב הוא מוחלט: פיטורים בשל שרות במילואים או קריאה לשירות במילואים או שירות צפוי במילואים בטלים ואין דרך לסטות מכך. לעומת זאת, האיסור במעגל הצר הוא יחסי: נקודת המוצא היא שפיטורים במהלך שירות המילואים חזקה עליהם שהם קשורים בשרות (ראו הצעת חוק החיילים המשוחררים (החזרה לעבודה) (תיקון מס' 12) התשס"א 2001, הצ"ח תשס"ג, 794, בעמ' 800). פיטורים אלה אסורים אפוא אלא בהיתר של ועדת התעסוקה וזו אינה מוסמכת ליתן היתר אלא אם הפיטורים "אינם בשל שירות המילואים". לעניין זה קובע החוק במפורש כי הנטל להוכיח כי הפיטורים "אינם בשל שרות המילואים" מוטל על המעסיק" (ע"ע 346/07 מדינת ישראל נ' משרד הביטחון נ' תנה תעשיות בע"מ (ניתן ביום 3.1.2007).
לאחר עיון בכלל החומר שהובא בפניו, פסק בית הדין, כי דין הערעור להתקבל.
בית הדין קבע, כי הוועדה שקלה את מכלול הראיות אשר עמדו בפניה, לרבות חוזי העבודה עליהם הסתמך העובד, ובסופו של דבר קבעה באופן חד משמעי כי העובד הועסק לתקופה קצובה בת שלושה חודשים.
נוכח האמור מסקנת בית הדין הייתה, כי ההסכם שנחתם בין הצדדים אינו עונה על אף אחד מהתנאים המגדירים את אי חידושו כפיטורים, לפי סעיף 41א (ה) לחוק. משכך, אין לראות את העובד כמי שפוטר מעבודתו עקב יציאתו למילואים, עת הגיע ההסכם לסיומו הטבעי וזאת רק משום שלא חודש לתקופה נוספת.
- 2.בקיצור מותר לפטר אחרי מילואים ? לא משרת יותר. (ל"ת)אזרח 20/05/2012 00:04הגב לתגובה זו
- 1.לא יתכן. פסקו נ ג ד העובד?זה לא בימ" ש לעבודה (ל"ת)סתם 17/05/2012 11:59הגב לתגובה זו
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעאנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום
ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI
ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25% ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.
מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת
סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם
כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.
האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.
עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."
- וול סטריט ננעלה בעליות עד 1.2%; סולראדג' זינקה 5% ופורד טסה 12%
- גילת קפצה ב-7%, טסלה עלתה ב-2.3%; וול-סטריט ננעלה בירוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."
טראמפ ונתניהו (X)טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק
מאיפה יגיעו 100 מיליארד דולר לשיקום עזה, ומהם התנאים להזרמת הכסף?
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בנאום בפני הכנסת כי "מדינות ערביות ומוסלמיות" התחייבו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשיקום רצועת עזה. טראמפ, שתיאר את הרצועה כ"אתר הריסות" שנחרב בעקבות שנתיים לחימה בין ישראל לחמאס, הביע תודה למדינות המפרץ על תמיכתן בתוכנית השלום שלו, שהובילה להסכם הפסקת אש ראשוני. "הן התחייבו לתמוך בשיקום בטוח של עזה ומעבר לה", אמר טראמפ, והוסיף כי ארה"ב תשתתף במאמץ באמצעות כוח בינלאומי שיפקח על התהליך.
אולם, מאחורי ההצהרות האופטימיות מסתתרת מציאות מורכבת: הערכות עלויות השיקום נעות בין בכ-100 מיליארד דולר, וההתחייבויות נתקלות באתגרים פוליטיים, כלכליים וגיאופוליטיים שמרחיקים את המימוש בפועל.
קריאה חשובה: מי ישלם את הנזק בעזה? והאם זה יכול להתגלגל לתקציב של ישראל?
על פי דוחות האו"ם והבנק העולמי, הנזק כולל הריסת 55 מיליון טון פסולת, פגיעה במערכות מים, חשמל וביוב, וצורך בשיקום כולל, הקמת נמל ימי, תחנות כוח ותשתיות תעשייתיות. הערכה ראשונית בפברואר 2025 עמדה על 53 מיליארד דולר, אך עדכונים מלפני מספר חודשים העלו אותה ל-70 מיליארד, ואף ל-100 מיליארד אם כוללים שיקום כלכלי ארוך ותמיכה באוכלוסייה.
- מה יקרה ב-30 באוקטובר והאם זה יוביל לעליות בשווקים?
- שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ, הציג תוכנית "20 נקודות" לשלום בעזה, הכוללת פירוז חמאס, הקמת כוח ביטחון בינלאומי בהובלת ארה"ב (עם 200 חיילים אמריקאיים), ושיקום כלכלי שיימומן בעיקר על ידי מדינות המפרץ. התוכנית זכתה לתמיכה ראשונית ממדינות ערב, אך כפי הנראה, ההתחייבויות הן בעיקר הצהרתיות, והמימוש תלוי בתנאים קשיחים.
