אין לראות את העובד כמי שפוטר מעבודתו עקב יציאתו למילואים, עת הגיע הסכם העסקתו לתקופה קצובה לסיומו הטבעי
העובדות
-----------------
חברת ש.כ. מאגרי אנוש (להלן:"המעבידה") הינה חברת כוח אדם אשר סיפקה שירותי כוח אדם לבנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ (להלן: "הבנק").
מר.... (להלן: "העובד") הועסק על ידי המעבידה כפקיד ארכיב בבנק החל מיום 18.02.2010.
מיום 25.04.2010 ועד ליום 29.04.2010 יצא העובד למילואים.
ביום 02.05.2010 חזר העובד לעבודתו.
ביום 13.05.2010 הודיע הבנק למעבידה על הפסקת עבודתו של העובד ביום 17.05.2010.
ביום 17.05.2010 סיים העובד עבודתו, לאחר הודעה מוקדמת של 4 ימים.
העובד הגיש תביעה לועדת התעסוקה בהתאם לסעיף 21 לחוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה), התש"ט 1949 (להלן: "החוק"). לטענתו, פיטוריו נעשו במהלך התקופה האסורה לפיטורים בהתאם לחוק חיילים משוחררים, קרי במהלך תקופת 30 הימים ממועד סיום המילואים ולפיכך הינו זכאי לפיצוי על פי חוק, שכן המעבידה לא פנתה לוועדה לקבלת היתר קודם לפיטורים.
ביום 12.07.2011 התכנסה הוועדה ולאחר שמיעת העדויות הן מטעם המעבידה, הן מטעם העובד והן מטעם הבנק, נתנה החלטתה ולפיה העובד פוטר בתקופה המוגבלת ולא הוגשה כל בקשה להיתר ולפיכך קבעה לעובד פיצוי בגובה 2.5 משכורות, בגובה השכר הממוצע במשק ובסך 21,745. (יש לציין כי הוועדה הפעילה סמכותה וקבעה כי נוכח הנסיבות הספציפיות יש להפחית את הפיצוי לכדי 2.5 משכורות בלבד).
על החלטה זו הוגש הערעור.
במסגרת הערעור, טענה המעבידה, כי שגתה הוועדה בהחלטתה, שכן העובד הועסק לתקופה קצובה של 3 חודשים בלבד. בהתאם לסעיף 41א(ה) לחוק, אי חידוש חוזה לתקופה קצובה הפחותה משניים עשר חודשים ואשר לא הוארכה, אינו מהווה מעשה פיטורים.
בהתאם לסעיף 41א(ב) לחוק על המעסיק לבקש היתר לפיטורי העובד, במהלך תקופת המילואים ו/או 30 יום לאחר מכן. היות ועל פי סעיף 41א(ה) לחוק הפסקת עבודתו של העובד לאחר 3 חודשים אינה בגדר פיטורים, הרי שלא חלה על המעבידה ההוראה המחייבת בקשת היתר מהוועדה.
העובד טען, כי הטענה לפיה הועסק לתקופה קצובה בת 3 חודשים אינה נכונה.
פסק הדין
---------------
סמכותה של ועדת התעסוקה מעוגנת בסעיף 21(א) לחוק בו נקבע:
"אדם הטוען שחוק זה מקנה לו זכויות ושזכויותיו אלה הופרו (הנקרא להלן "תובע"), רשאי תוך זמן המתקבל על הדעת לפנות לועדת תעסוקה בבקשה שתפסוק בכל ענין הנוגע לזכויותיו האמורות".
האיסור לפטר עובד שנקרא לשירות מילואים קבוע בסעיף 41א לחוק ,לפיו חל איסור על פיטורי עובד על רקע שירות מילואים.
תכלית הוראה זו הינה ליתן הגנה ראויה לעובדים המשרתים במילואים,התורמים להגנה על בטחון המדינה. עם זאת במסגרת ההחלטה נדרשת הוועדה לבחון האם קיים קשר בין הפיטורים לשירות המילואים ולהימנע ממתן היתר מקום בו סבורה היא, כי פיטורי העובד יסודם בשירות המילואים.
בית הדין הארצי לעבודה עמד על כך בפסיקתו וקבע, כי "הוראות החוק ברורות: חל איסור על פיטורי עובד בשני מעגלים: המעגל הרחב חל איסור על פיטורי עובד בשל שירות במילואים, בשל קריאה לשירות מילואים או בשל שרות צפוי במילואים (סעיף 41(א(א1)) והמעגל הצר הוא המעגל הנוגע לענייננו אוסר על פיטורי עובד בתקופת שרותו במילואים, עם הרחבה לתקופה של 30 ימים שלאחר שירות מילואים בן יומיים רצופים לפחות (סעיף 41א(ב)).
האיסור במעגל הרחב הוא מוחלט: פיטורים בשל שרות במילואים או קריאה לשירות במילואים או שירות צפוי במילואים בטלים ואין דרך לסטות מכך. לעומת זאת, האיסור במעגל הצר הוא יחסי: נקודת המוצא היא שפיטורים במהלך שירות המילואים חזקה עליהם שהם קשורים בשרות (ראו הצעת חוק החיילים המשוחררים (החזרה לעבודה) (תיקון מס' 12) התשס"א 2001, הצ"ח תשס"ג, 794, בעמ' 800). פיטורים אלה אסורים אפוא אלא בהיתר של ועדת התעסוקה וזו אינה מוסמכת ליתן היתר אלא אם הפיטורים "אינם בשל שירות המילואים". לעניין זה קובע החוק במפורש כי הנטל להוכיח כי הפיטורים "אינם בשל שרות המילואים" מוטל על המעסיק" (ע"ע 346/07 מדינת ישראל נ' משרד הביטחון נ' תנה תעשיות בע"מ (ניתן ביום 3.1.2007).
לאחר עיון בכלל החומר שהובא בפניו, פסק בית הדין, כי דין הערעור להתקבל.
בית הדין קבע, כי הוועדה שקלה את מכלול הראיות אשר עמדו בפניה, לרבות חוזי העבודה עליהם הסתמך העובד, ובסופו של דבר קבעה באופן חד משמעי כי העובד הועסק לתקופה קצובה בת שלושה חודשים.
נוכח האמור מסקנת בית הדין הייתה, כי ההסכם שנחתם בין הצדדים אינו עונה על אף אחד מהתנאים המגדירים את אי חידושו כפיטורים, לפי סעיף 41א (ה) לחוק. משכך, אין לראות את העובד כמי שפוטר מעבודתו עקב יציאתו למילואים, עת הגיע ההסכם לסיומו הטבעי וזאת רק משום שלא חודש לתקופה נוספת.
- 2.בקיצור מותר לפטר אחרי מילואים ? לא משרת יותר. (ל"ת)אזרח 20/05/2012 00:04הגב לתגובה זו
- 1.לא יתכן. פסקו נ ג ד העובד?זה לא בימ" ש לעבודה (ל"ת)סתם 17/05/2012 11:59הגב לתגובה זו

מהי ויזת זהב ואיפה עדיין אפשר להשיג אחת?
בעולם שמקשיח גבולות ומגבלות הגירה, מדינות רבות ממשיכות להציע מסלול מהיר לתושבות ולעיתים גם לאזרחות - למי שמוכן לשלם; מה עומד מאחורי הטרנד, למה הוא מצטמצם ואיפה הוא עדיין פתוח
ממשל טראמפ השיק לאחרונה רשמית את תוכנית ה-Gold Card בארה"ב, שמאפשרת לזרים אמידים להשיג אשרת הגירה קבועה (גרין קארד) בתמורה לתרומה של מיליון דולר לאוצר הפדרלי, או שני מיליון דולר דרך תאגיד. התוכנית, שהוכרזה בפברואר 2025 והוסדרה בצו נשיאותי מספר 14351, כוללת גם אופציית Platinum Card בעלות של חמישה מיליון דולר, שמקנה פטורים ממס על הכנסות מחוץ לארה"ב. מאז השקת האתר trumpcard.gov, הוגשו אלפי בקשות ראשוניות, בעיקר ממשקיעים מסין, הודו והמזרח התיכון, עם הכנסה צפויה לארה"ב של 50 מיליארד דולר בשנה הראשונה. זוהי התפתחות משמעותית בשוק הגלובלי של ויזות זהב, ששווי השוק שלו הוערך עד כה ב-30-50 מיליארד דולר בשנה וצפוי לגדול אפילו פי 2 בזכות המהלך של טראמפ.
ויזות זהב, או תוכניות תושבות בהשקעה (Residence by Investment), קיימות כבר ארבעה עשורים ומשמשות ככלי כלכלי למדינות שמחפשות זרימת הון זר. בשנת 2024 נמכרו כ-10,000 ויזות כאלו ברחבי העולם, עם השקעה ממוצעת של 500 אלף דולר למשקיע. עם זאת, בשנת 2025 נרשמת מגמה של צמצום: 12 מדינות סגרו או הגבילו תוכניות, בעיקר באירופה, בעקבות לחץ מהאיחוד האירופי על סיכוני הלבנת הון וביטחון. למרות זאת, כ-30 תוכניות נותרו פעילות, עם דגש על אסיה, המזרח התיכון והקריביים.
מהי ויזת זהב
ויזת זהב מאפשרת למשקיע זר להשיג תושבות זמנית או קבועה במדינה בתמורה להשקעה מינימלית מוגדרת. ההשקעה יכולה לכלול רכישת נדל"ן (בממוצע 300-800 אלף דולר), השקעה בקרנות ממשלתיות (מ-250 אלף דולר), הקמת עסק שיוצר 10-50 מקומות עבודה, או תרומה ישירה לממשלה (מ-100 אלף דולר). ברוב התוכניות אין דרישה למגורים קבועים - רק ביקור מינימלי של 7-30 יום בשנה - מה שהופך אותן לפתרון גמיש למשפחות אמידות שמחפשות גיוון גיאוגרפי, אופטימיזציית מס (למשל, פטורים על מס הון) או גישה לשווקים חדשים.
בשנת 2025 השוק מושך כ-150 אלף משקיעים פוטנציאליים, בעיקר מסין (35% מהבקשות), רוסיה (20%) והודו (15%), על רקע חוסר יציבות כלכלית ומגבלות יצוא הון. היתרונות כוללים ניידות גלובלית: למשל, תושבות באיחוד האירופי מאפשרת כניסה ללא ויזה ל-180 מדינות, וגישה למערכות חינוך ובריאות מתקדמות. עם זאת, התוכניות כוללות בדיקות רקע קפדניות (Due Diligence) שדורשות ניקיון פלילי ומקורות כספים לגיטימיים, עם שיעור דחייה של 5%-10%.
דרכון זהב, או אזרחות בהשקעה (Citizenship by Investment), לוקח את הרעיון צעד קדימה ומעניק אזרחות מלאה בתוך 3-12 חודשים, ללא דרישת מגורים קודמת. בשנת 2025, 14 מדינות מציעות תוכניות כאלו, בעיקר באיים הקריביים, עם השקעה מינימלית של 200 אלף דולר. היתרון העיקרי הוא חופש תנועה: דרכון מהקריביים, למשל, מאפשר כניסה ללא ויזה ל-145-160 מדינות, כולל האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה.
