דווקא עכשיו: הזדמנויות באג"חים של חברות הליסינג

קרן צדוק, מנהלת השקעות בקרנות הנאמנות של מגדל שוקי הון, מתייחסת לכדאיות ההשקעה בתקופה הנוכחית לאג"חים חברות הליסינג
קרן צדוק | (11)

השבוע התבשרנו שחברת דורנט, חברת ליסינג שפשטה את הרגל במשבר של 2008, הצליחה לשלם לבעלי האג"ח את מלוא החוב, לאחר שמימשה שעבודים במשך כשנה וחצי. זו ללא ספק, בשורה משמחת מאוד לבעלי אג"חים מגובות בשעבודים ספציפיים של חברות ליסינג אחרות.

עושה רושם, שמבין כלל השעבודים המוצעים לבעלי חוב, ציי רכב הם מהנזילים. לכן מאפשרים מימוש תוך זמן קצר לעומת שעבודים אחרים, למשל בנדל"ן.

המפתיע הוא שפעמים רבות פרמיית הסיכון על אג"ח ללא שעבודים לא באמת מפצה או לא גבוהה מזו של אג"ח מקבילה של אותה חברה במח"מ ובהצמדה דומים אשר שעבוד בצידה. עובדה זו מפתיעה הרבה יותר, אם נזכור שמדובר בענף שרווחתו תלויה תלות הדוקה בעוצמתן או בחולשתן של הפירמות שהן לקוחותיו. מצב זה בא לידי ביטוי בעיקר בתקופות של משברים כלכליים. כל זאת עוד בטרם הזכרנו את רמת המינוף הלא מבוטלת ועלויות המימון.

למרות כך, חשוב לזכור שלענף הליסינג יכולת הסתגלות מרשימה ויצירתית, תולדה של היותו גורם האחראי למעל 40% מסך מסירות כלי הרכב בארץ בשנים האחרונות. חברות הליסינג השכילו במשבר של 2008 לגלגל את האשראי על יבואניות הרכב במעין תכנית "ליסינג לליסינג". כלומר לקבל הנחות מפליגות ולצאת בתוכניות של ליסינג לפרטיים.

לחברות הליסינג הגדולות תפקיד משמעותי במשחק הכולל של הענף מול היבואניות ומול החברות הקטנות יותר, בשמירה על אינטרסים ושיפור תנאים גם במצבי שוק קשים. פרמטרים דומים בענף הרכב והנדל"ן, הם המיסוי והמינוף הגבוהים היוצרים יחד תזרים שוטף גבוה.

בסוף 2012 יעברו כל חוזי הליסינג לשיטת חישוב חדשה - השיטה הלינארית, במקום שווי שימוש לפי קבוצות רישוי, שהיה נהוג עד סוף 2009. כך הושלמה העלאת התשלום החודשי של כ-70% ממכוניות הליסינג בכמה מאות שקלים.

אם נוסיף לכך את העובדה שענף הרכב הוא מהממוסים שיש במדינה החל ממס קניה ועד למיסוי הדלק - מיסים כבדים של עשרות ומאות אחוזים, נבין שמדובר פה בהוצאות חד פעמיות ושוטפות משמעותיות כמעט כמו של חוזה שכירות והחזר משכנתא.

לכן, דווקא עכשיו ובאופן כללי בעיתות משבר, מי שעוקב אחרי אג"ח חברות הליסינג ובקיא בתזרים ובמעקב אחר הבטוחות, יכול לגלות הזדמנויות מעניינות לרכישת איגרות מגובות בבטחונות מלאים, בשעבודים קבועים מדרגה ראשונה, בחצי מחיר. ממש כמו לקנות טויוטה קורולה אחרי שלוש שנות ליסינג בחצי מחיר ממחיר המחירון.

מה שכן, חשוב לשים לב לרמת הביטחונות שניתנת לכל איגרת. יש שווי הרכב כולו, היינו הן הגרט (הרכב) והן התזרים משועבדים לטובת בעלי האג"ח, ויש שהביטחונות הניתנים פחותים בהרבה ומשעבדים את הגרט בלבד והתזרים חסר.

דבר נוסף שמצריך מאיתנו לחזור ולבדוק את שעבודי האג"ח הקיימים הוא מבצעי סוף השנה. אלו החלו לפני כחודש בתנאים חסרי תקדים, הן ברמת מחיר המחירון לרכב חדש, שיורד לעיתים בהנחה דו ספרתית, והן בסכום ובתנאי המימון הניתנים לרוכשים, בריבית אפסית ולעיתים אף במימון מלא. לכל זה השפעה מהותית וישירה על מחירי רכב יד שנייה ושווי ציי הרכב הקיימים בליסינג, שהם המרכיב העיקרי בשעבודים על האג"חים האלה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אבי 27/11/2011 14:32
    הגב לתגובה זו
    רק לאחרונה התבשרנו כי האג" ח של ניו קופל/שלמה, לא מובטח כראוי. הם שיעבדו את כלי הרכב אבל לא המחו את אמצעי התשלום שמשלמים לקוחות הליסינג. בשורה התחתונה- אג" ח ללא בטחונות !
  • 8.
    עידו אלסטר 10/11/2011 12:07
    הגב לתגובה זו
    לפי מה שהבנתי יש את האג" חים למי שרוצה בקרן שהיא מנהלת מגדל אג" ח קונצרני BBB
  • 7.
    שמולין 10/11/2011 11:45
    הגב לתגובה זו
    קרן יקיקתי, אתה חדשה במערכת. נא הסבירי לפורום איך בית ההשקעות שאת מייצגת שניהל בעבר 40 מיליארד מנהל כעת רק 18.3 מיליארד (לפי הפרסום בעחתונות), מה קרה לקרנות שלכם, למה הן לא מדורגות בין עשר המובילות בתשואה. למה כמו במשבר 2008 אין לכם מענה אמיתי לכספי הלקוחות גם בנוב' 2011. עדיף ציפור אחת ביד (אג" ח ממשלתי שהניב 5% השנה) לעומת סיפורים על תשואות דמיוניות. מנהלי הקרנות שלכם יודעים את האמת. חבל שאתם ממשיכים למכור בדיות.
  • 6.
    כלהכבוד ליובל ויגאל 10/11/2011 07:03
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד ליגאל ויובל
  • 5.
    אריק 09/11/2011 16:58
    הגב לתגובה זו
    חברות הליסינג ממונפות מאוד.. כל אחד יודע ששוק מכוניות יד שניה במצב קשה והחברות מתפטרות מרכבים בהוזלות ענק. מימוש רכבים אחרי שנה וחצי יכולים לשחוק את התמורה ב30% נוספים. בקיצור לא מציאה גדולה.
  • 4.
    r 09/11/2011 16:33
    הגב לתגובה זו
    לפחות היתה הכותבת מפרטת מהם האגחים בשוק ומה הבטחונות, כללי ולא רציני.
  • 3.
    היה מתבקש שהמאמר יכלול 2-3 דוגמאות בולטות (ל"ת)
    לא שווה לדבר באוויר 09/11/2011 14:59
    הגב לתגובה זו
  • הנהג 09/11/2011 15:37
    הגב לתגובה זו
    שלמה אג" ח 11, 12 ושלמה אג" ח ט אגרות חוב עם שיעבודים בנוסף דן רכב אג" ח 5 תשואה של 4 צמוד מתחיל לשלם קרן כבר שנה הבאה
  • 2.
    למוד נסיון 09/11/2011 14:53
    הגב לתגובה זו
    אם כבר את אומרת שיש הזדמנות תנקבי בכמה דוגמאות ספציפיות והראי ההבדל ביניהם ותני המלצה למועדפת. בלי זה מדובר בכתבה סטמית
  • 1.
    דודי 09/11/2011 13:46
    הגב לתגובה זו
    ב30 אחוז לפחות
  • הנהג 09/11/2011 15:34
    הגב לתגובה זו
    אם המחירים ירדו אז גם מגירי הליסינג ירדו ואז יפתח שוק חדש של אהשים שלא דימינו את עצמם עם רכב חדש...
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.