מהי הסחורה העדיפה להשקעה תירס, חיטה או סויה?

אבירם ברדוגו, מנהל אסטרטגיות מסחר בתטא בית השקעות, סוקר את מצב הסחורות. אילו סחורות כדאיות להשקעות אלטרנטיביות?
אבירם ברדוגו | (1)

שוק ההון כסערה, המשקיעים אחוזי בילבול וכולם שואלים מהו המקום הנכון להשקיע את כספם בתקופה מאתגרת שכזו. זה הזמן המתאים ביותר לחשוב מחוץ לקופסה ולזכור שישנו תחום שנקרא השקעות אלטרנטיביות. היתרון הגדול בהשקעות אלטרנטיביות, שהרווח או ההפסד לא תלויים בכיוון השוק.

השקעה בסחורות היא אחת מהאפשרויות לביצוע השקעות אלטרנטיביות. תחום ההשקעה בסחורות הולך ומתפתח כל הזמן. לא עובר שבוע בלי שגורו מסויים ימליץ להשקיע בסחורות על רקע הצמיחה המואצת בסין או ההיפר אינפלציה שעתידה לפגוע בעולם, בעקבות המלחמה שמנהלים הנגידים נגד המיתון הגלובלי באמצעות שמירה על ריבית נמוכה מאוד.

רבים מעדיפים להשקיע בסחורות באמצעות תעודות סל. יש היגיון בכך, משום שהמתאם בין הסחורות השונות הוא מאוד גבוה. למרות זאת ניתן לבחון את הסחורות באופן פרטני כדי לבחור את זו שחזקה יותר. כמובן שניתן לבצע אסטרטגיית מרווח באמצעות קנייה של הסחורה החזקה ומכירה בשורט של החלשה.

תירס, חיטה וסויה הן מהסחורות המובילות בשוק. להלן גרף שמשווה את הביצועים שלהן ב-3 השנים האחרונות:

ניתן לראות מהגרף שהתירס (בכחול) מפגין עוצמה לעומת החיטה (בירוק) והסויה (באדום) ובואו נראה איך זה בא לידי ביטוי במספרים:

הדבר הבולט ביותר שניתן להבחין בו מהסתכלות על הגרף ועל הטבלה, הוא שמתוך 3 הסחורות שלהלן, התירס הוא החזק ביותר והחיטה היא החלשה ביותר. לכן אסטרטגיה מתאימה תהיה קנייה של התירס כנכס בודד ואז ההשקעה היא כיוונית. או לחילופין, בשילוב מכירה בשורט של החיטה. במקרה כזה, אנחנו מנטרלים את כיוון השוק ומרוויחים או מפסידים בהתאם להתנהגות התירס ביחס לביצועי החיטה.

בחודשים האחרונים הסחורות נמצאות בתיקון כלפי מטה, זאת על רקע החשש ממיתון גלובלי. אבל אין ספק שהמגמה ארוכת הטווח של הסחורות היא מגמת עלייה. היתרון הגדול בהשקעה בסחורות, שהיא נחשבת להשקעה אלטרנטיבית שלא תלויה בכיוון השוק. היא מהווה הגנה למשקיע במקרה שאכן העולם הולך לתקופה של אינפלציה גבוהה.

הכותב, אבירם ברדוגו הינו מנהל אסטרטגיות מסחר של תטא בית השקעות

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דורון 24/09/2011 18:51
    הגב לתגובה זו
    בשנה הבאה הכל יעלה לדעתי מכיוון שהולכת ומתקרבת אלינו אינפלציה קשה מאוד! אני אישית הייתי מחכה טיפה ומחזק כלפי הסויה!
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.