הקפאת המקדמה לקבלנים
רשות המסים פרסמה הודעה שלפיה תינתן הארכה עד ליום 30.6.2011 להקפאת תשלום מקדמת מס שבח
רשות המסים פרסמה הודעה שלפיה תינתן הארכה עד ליום 30.6.2011 להקפאת תשלום מקדמת מס שבח, למי שרוכש זכות במקרקעין מקבלן שאין בידו טופס 50
אחד מהחידושים שהביא עימו חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)(תיקון מס' 70), התשע"א-2011 (להלן: "התיקון"), נוגע לחובת הרוכש לשלם למנהל מיסוי מקרקעין (להלן: "המנהל") מקדמה על חשבון מס השבח של המוכר. על פי התיקון, הרוכש מחויב להעביר למנהל מקדמה בשיעור הקבוע בחוק מתמורת המכר, לאחר ששילם 40% מהתמורה למוכר.
ברם, נוצרת בעיה כאשר רכישת הזכויות מהקבלן נעשית במסגרת פרויקט שיש בו ליווי בנקאי סגור, שכן הרוכשים מחויבים להעביר את התמורה לקבלן באמצעות חשבון הליווי והם מנועים מלהעביר תשלומים שלא באמצעות חשבון זה. החובה החלה על הרוכשים לשלם את התמורה לקבלן אך ורק באמצעות חשבון הליווי, מתנגשת עם החובה החלה עליהם לשלם את המקדמה למנהל. כפועל יוצא, נוכח קושי זה כל העוסקים בתחום כגון המייצגים, הנישומים, הבנקים ורשות המסים עומדים חסרי אונים.
פניות רבות בעניין זה הגיעו לרשות המסים וזו החליטה לפני כמה חודשים, כפתרון ביניים, לפרסם לציבור הודעה שלפיה כל מי שירכוש זכות במקרקעין מקבלן עד ליום 1.6.2011, לא יהיה חייב בהעברת המקדמה למנהל גם אם אין בידי הקבלן אישור פקיד שומה לפי סעיף 50 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק").
במשך הזמן שחלף שקדו הגורמים המעורבים על מציאת פתרון לבעיה ונבחנו הצעות שונות, אך אף אחת מהן לא התגבשה לכדי פתרון כולל. בכנס רואי החשבון השנתי שנערך לאחרונה באילת, ד"ר חיים גבאי, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, העלה רעיון שלפיו יופקד בחשבון הליווי הבנקאי סכום בשיעור 24% מהרווח הצפוי של הקבלן. סכום זה ישמש כמקדמה ויועבר לרשות המסים מחשבון הליווי. המכשול הניצב בפני יישום רעיון זה והפיכתו לכדי הסדר מחייב נעוץ בקשיים התזרימיים של הקבלנים, והיעדר היכולת הכלכלית להפקיד בבנק כספים על חשבון רווח צפוי.
בינתיים ועד למציאת פתרון קבוע, לאור העובדה שתמה תקופת הארכה שניתנה עד ל-1.6.2011, ביום 30.5.2011 פרסמה רשות המסים חוזר נוסף ובו קבעה כי "שיעור המקדמה החל על רוכש זכות במקרקעין מקבלן, העומד כיום על 'אפס', יוארך עד ליום 30.6.11".
הוראה נוספת שפרסמה רשות המסים לאחרונה בנוגע לאישורים על פי סעיף 50 לחוק, נוגעת למוכרים אשר אינם רשומים כקבלנים (עדכון להוראת ביצוע מ"ה 2/2010). בהוראה זו נקבע כי מוכר שאינו רשום כקבלן אך מדווח על מכירותיו לפקיד השומה לפי חלק ב' לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961, יכול לקבל אישור ספציפי לפרויקט הבנייה אם יעמוד בתנאים של הוראת הביצוע, יגיש בקשה לאישור הפרויקט ויצרף לה רישיון תקף של הקבלן הראשי.
ההוראה מתייחסת גם ליחיד (לרבות חברה משפחתית), וקובעת כי אפשר יהיה לקבל אישור לפרויקט אם תופקד ערובה בשיעור 6% ממחזור המכירות המשוער של הפרויקט לפני מע"מ, או ממחזור המכירות המשוער של היחיד במקרה של אישור פרטני. אפשר יהיה לשכנע את פקיד השומה להקטין את גובה הערובה, אם יוכח כי החבות במס הכנסה מהכנסות הפרויקט (או מהכנסות היחיד) עתידה להיות נמוכה יותר.

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבלת מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה - סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
