הוצאות עודפות של כלי רכב תפעוליים חייבות במס

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עמה 131/08 המערער: עיריית מעלה אדומים המשיב: פקיד שומה ירושלים 2
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עמה 131/08

המערער: עיריית מעלה אדומים

המשיב: פקיד שומה ירושלים 2

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את ערעור עיריית מעלה אדומים בדבר חיובה בהוצאות עודפות של כלי רכב תפעוליים. בית המשפט קבע כי המערערת לא עמדה בנטל הראיה בדבר אי החלת תקנות הרכב בעניינה, בכך שלא הוכיחה כי היא החילה נהלים המבטיחים שאכן אין שימוש פרטי בכלי הרכב. עם זאת, לעניין רכבי הביטחון קבע בית המשפט כי אף על פי שאף בעניינם לא הוכחו נוהלי רישום המבטיחים הימנעות מנסיעות פרטיות, הרי קיים מקום להבחין בינם לבין כלי הרכב האחרים לנוכח האינטנסיביות של הפיקוח המופעל בהקשרם, הנובע באופן אינהרנטי ממהות תפקידם.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

המערערת ביקשה מהמשיב לתקן את דיווחיה לעניין "הוצאות עודפות של כלי רכב תפעוליים" לשנות המס 2007-2004, ולהשיב את המקדמות על חשבון הוצאות עודפות ששילמה, בטענה כי לא בוצע בכלי הרכב כל שימוש פרטי ודיווחיה הקודמים מקורם בטעות. בלב המחלוקת לעניין הוצאות הרכב מונחת פרשנות לתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995 (להלן: "תקנות הרכב"), שהותקנו על ידי שר האוצר מכוח סמכותו לקבוע בתקנות את התנאים להתרת ההוצאות לפי סעיף 31 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). אין מחלוקת כי על פי תקנות הרכב, רק הוצאות שהן מעל 9,900 ק"מ בשנה ייחשבו להוצאות תפעוליות, כאשר עד ל-9,900 ק"מ בשנה ההוצאות מיוחסות לשימוש פרטי.

המערערת טוענת כי כל כלי הרכב התפעוליים נשוא הערעור (כגון רכבי פיקוח עירוני, רכבי הובלות קטנים וכדומה, המסתכמים בכ-15 כלי רכב) אינם משמשים את עובדיה לשימוש פרטי כלשהו אלא משמשים למשימותיה בלבד, ולכן חלות לעניינם הוראות סעיף 17 לפקודה, הקובע את הכלל שלפיו אפשר לנכות את כל ההוצאות העסקיות שהוצאו לצורך הפעילות העסקית. לשיטת המשיב, תקנה 2 לתקנות הרכב קובעת חזקה חלוטה לעניין ההוצאה המותרת, ולחלופין קבעה חזקה שכדי לסתרה יש לעמוד בנטל ראייתי כבד ורב.

המערערת טענה כי עניינה אינו חוסה תחת תחולת סעיף 31 לפקודה מאחר שהשימוש ברכבים התפעוליים וברכבי הביטחון שלה לא נעשה כלל לצרכים פרטיים, דהיינו השימוש ברכבים הוא תפעולי בלבד, ולכן יש להכיר בהוצאות רכבי העירייה כאמור, החל מן הקילומטר הראשון, על פי הכלל הקבוע בסעיף 17 לפקודה. לשיטת המערערת, מטרת תקנות הרכב היא לקבוע כללי ניכוי הוצאות להוצאות מעורבות, קרי הוצאות המיוחסות לשימוש עסקי ופרטי ללא הבחנה ברורה. על פי הנטען, יש ליישם את האומדנים לעניין החלוקה בין הוצאות פרטיות והוצאות עסקיות רק כאשר יש קושי להבחין בין הוצאות לטובת העובד להוצאות לטובת המעביד.

המשיב טוען כי המערערת לא הרימה את נטל הראיה בדבר אי החלת תקנות הרכב בעניינה, בכך שלא הוכיחה כי היא החילה נהלים המבטיחים שאכן אין שימוש פרטי בכלי הרכב. לטענת המשיב, המערערת לא ערכה כל מעקב ובקרה אחר השימוש בכלי הרכב, ולמעשה היא מסתמכת על האמון שהיא נותנת בעובדיה שלא יעשו שימוש בכלי הרכב. עוד נטען כי כל שיש בידי המערערת הם יומני רכב שהעובדים עצמם ממלאים, אשר גם בהם ישנם ליקויים לרוב. נוכח קיומם של הליקויים, אין ביד המערערת לטעון כי עמדה בנטל לסתור את החזקה.

המערערת טוענת מנגד כי הרישומים הלקויים היו רק כשלושה אחוזים מיומני הרכב (על פי חישובה נמצאו על ידי המשיב ליקויים ב-432 רישומים, כשמדובר ב-15,000 רישומים בסך הכול בשנות המס הרלוונטיות).

עוד טוענת המערערת כי נקטה בכל האמצעים לשם הבטחת מניעת שימוש פרטי, במספר מעגלי אבטחה כדלקמן: קיומם של נהלים מפורטים בכתב הנאכפים ללא כחל וסרק באשר לאופן השימוש בכלי הרכב התפעוליים, הכוללים בין היתר איסור מפורש וברור על כל שימוש בכלי הרכב שלא לצורכי העירייה; הוצאת עדכונים שוטפים ורענונים של ההוראות בדבר השימוש בכלי הרכב לצרכים תפעוליים בלבד של העירייה, בעל פה ובחוזרים בכתב, המוצאים באופן שוטף על ידי העירייה לנהגים; הנהיגה בכלי הרכב התפעוליים מחייבת אישור בכתב ממנהל אגף הרכב או ממנכ"ל העירייה, וחל איסור מוחלט על שימוש ברכב למי שאינו נושא בידו אישור כאמור; כל עובד עירייה מחויב לרשום ביומן הרכב את פירוט הנסיעות שביצע, ובכלל זאת את יעדן, את מטרתן ואת כמות הדלק שמילא, וזאת כדי לוודא שברכב התפעולי מבוצעות נסיעות "עסקיות" לטובת פעילויות העיירה בלבד; כמו כן, בסוף כל יום עבודה, על העובד להחנות את הרכב התפעולי במגרש החניה של העירייה, וחל איסור מוחלט להחנות רכבים אלו בביתם של העובדים.

באשר לרכבי הביטחון - המערערת טוענת כי חלים לעניינם אותם נהלים. המערערת מחזיקה חמישה רכבי ביטחון, שכולם משולטים בסימון רכב ביטחון בארבעת צדדיהם. המערערת מוסיפה כי אין כל שימוש פרטי ברכב בעת הכוננות. רכב הביטחון צמוד לכונן בכל עת בשבוע שבו הוא כונן, נאסר על הכונן לצאת מתחום השיפוט של העירייה ועליו להיות זמין 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, לכל קריאת כוננות.

דיון

הטענה הבולטת ביותר של המערערת שלא נסתרה היא שהמערערת אוסרת על עובדיה לעשות שימוש פרטי כלשהו ברכביה, ומעמידה לפניהם הנחיה ברורה להימנע מכך מפני שדבר זה עלול לסכן את מעמדם בעירייה. אלא שדרכם של בני אדם להפר איסורים, בייחוד כאשר לא מבוצע מעקב הדוק אחר אכיפתם, ולכן השאלה היא אם מבוצע פיקוח הולם.

טענות המערערת בעניין אכיפת האיסור לא היו משכנעות. מדבריו של מזכיר העירייה עלה כי בעיקרו של דבר, המערערת נותנת אמון בעובדיה. הגם שניתן להכיר בכך שיש נפקות לעצם האיסור, אין האיסור כשלעצמו ערובה לקיומו. נראה כי הטלת תפקיד על גורם נוסף לצורך וידוא הצורך בנסיעה - כגון שומר בפתח החניון שאינו הנהג עצמו אשר יבדוק את הצורך בנסיעה באמצעות בירור עם המחלקה הנוגעת בדבר ואת משך הזמן שלה באשר לאותה מטרה - היה בה כדי למנוע ספקות ולבסס את טענת המס שהעלתה המערערת. נוסף על כך, גם בדיקה אקראית היה בה כדי להגביר את הוודאות בדבר הקשר בין הנסיעה למשימות המערערת עצמה, מאחר שהיה בה כדי להרתיע מהפרת האיסור ולתרום להקפדה על ההוראות.

כתוצאה מחסרונם של תהליכים המוודאים את ההקפדה על אי ביצוע נסיעות פרטיות על ידי עובדי העירייה, לא ניתן לומר כי האיסור שהעמידה המערערת אשר עליו היא נשענת אמנם נאכף, ובנסיבות אלו אין לשלול את תחולתה של הוראת תקנה 2 לתקנות הרכב. ראוי שהמערערת תבנה מערך ביקורת של ממש השולל נסיעות פרטיות, כדי שבעתיד תוכל למנוע תשלום מס שהוא מיותר מבחינתה.

דין שונה צריך לחול לעניין רכבי הביטחון. אמנם גם לעניין רכבי הביטחון לא הוכחו נוהלי רישום המבטיחים הימנעות מנסיעות פרטיות, אולם יש מקום להבחין בינם לבין כלי הרכב האחרים לנוכח האינטנסיביות של הפיקוח המופעל בהקשרם. ההבחנה ברורה דווקא כשמדובר בכוננות. לשיטת המשיב, העובדה שהרכב מוצמד לכונן מלמדת שהוא מגיע לביתו ונוסע מביתו לעבודה עם רכב הביטחון, ולכן מצביעה בהכרח על שימוש פרטי. ברם, בשל הכוננות שבאה להבטיח את יכולתו של הכונן לעסוק באופן מיידי בנושא הביטחוני, יש לראות בחלקים אלו של פעילותו כשייכים אינהרנטית גם הם לפעילות הציבורית.

תוצאה

הערעור נדחה, פרט לעניין רכבי הביטחון.

בבית המשפט המחוזי בירושלים

לפני כב' השופטת מרים מזרחי

ניתן ב-1.5.2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).