תמורה, שקיבל מפעיל תחנת דלק בגין הפסקת התקשרות עם חברת פז, כמוניטין

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר ע"א 4975/09 אהרון פינטו נ' פקיד שומה עפולה
עו"ד לילך דניאל |

תקציר ע"א 4975/09

אהרון פינטו נ' פקיד שומה עפולה

בית המשפט העליון קיבל באופן חלקי את הערעור, וקבע כי ניתן לייחס חלק (15%) מן התשלום שהתקבל על ידי המערער, שהפעיל תחנת דלק בעבור חברת פז במסגרת הסכם להפסקת ההתקשרות עימה, כתמורה בגין מוניטין.

הרקע העובדתי וטענות הצדדים

המערער ניהל תחנת דלק של חברת פז אשר ירש מהוריו. ביום 31.7.2002 נערך חוזה בין המערער לבין חברת פז, שלפיו סוכם על הפסקת ההתקשרות ביניהם תמורת 3.55 מיליון ש"ח שתשלם חברת פז למערער. המערער דיווח על העסקה למשיב בשנת המס 2002 כרווח הון ממכירת מוניטין. המערער ביקש לשכנע את המשיב כי המוניטין שבגינו קיבל מאת חברת פז את התמורה - מקורו במיקומה המיוחד של תחנת התדלוק, בפיתוח מועדון לקוחות לתחנה, בקשרים מסחריים עם הלקוחות, ובאמינות השירות שנתן ללקוחותיו, בעוד לדעת המשיב מדובר ברווח הון רגיל.

בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את עמדת המשיב, וקבע כי התמורה ששילמה חברת פז למערער לא נעשתה בעבור מוניטין, אלא כדי להביא את המערער לפנות לאלתר את התחנה, ולהעבירה לידי חברת פז ללא מאבק משפטי וללא שיעשה דבר כדי לחבל בפעילותה לאחר שתעבור מידיו. מכאן ערעורו של המערער.

דיון

בנסיבות האופפות את המקרה הקונקרטי, לא נמצא ביסוס מספק למסקנה כי יש לסווג את כל התמורה כרווח הון הנובע ממכירת מוניטין. במהלך הדיון שהתנהל הועלתה האפשרות שלפיה חלק מהתמורה יסווג כמוניטין. תחושת הצדק ונסיבות המקרה תומכות בתוצאה שלפיה חלק מהתמורה יסווג כמוניטין.

דרך זו אינה נקייה מקשיים: בראש ובראשונה המערער לא הניח תשתית, אף לא בחוות דעתו של המומחה מטעמו, שבאמצעותה ניתן יהא לכמת את המוניטין שלא על דרך אומדנה. עם זאת, התוצאה שלפיה ייפסק סכום מוניטין - אף אם מינימלי - עדיפה על דחיית הערעור כולו, וזאת על סמך המארג העובדתי בתיק המאפשר לבסס מוניטין בשיעור מסוים על סמך האומדן.

בענייננו עומדים שני נתונים בעלי משקל כדי לסווג חלק מן התמורה כרווח הון ממכירת מוניטין: הנתון הראשון - קביעת בית משפט המחוזי בעניין גוטמן (עמ"ה 1013/01) שעניינו דומה לעניין נשוא הערעור. בעניין זה נקבע כי סעיף בחוזה בדבר תנית אי תחרות ותנית הייעוץ בא להבטיח כי המוניטין ייוותר בידי הרוכש. סעיף דומה לכך הוא חלק מהחוזה בין המערער לבין חברת פז.

הנתון השני - מהחומר המשפטי עולה כי אביו של המערער היה פעיל בהקמת התחנה במקום שבו היא מצויה עד היום - הוא פנה למועצה המקומית קריית טבעון בבקשה לקבלת שטח להקמת התחנה. עובדה זו, בשילוב העובדה כי ניהול המקום התבצע על ידי אביו של המערער ולימים על ידי המערער עצמו, רלוונטית לנושא המוניטין גם אם מבחינה משפטית הזכויות במקרקעין שייכות לחברת פז.

על נתונים אלה יש להוסיף נתונים נוספים, לרבות העדים שהעידו מטעם המערער במהלך המשפט. לנוכח התמונה שהוצגה, יש מקום לקבוע על דרך האומדנה כי 15% מסך התמורה יסווגו כמוניטין.

תוצאה

הערעור התקבל בחלקו (נקבע כאמור כי 15% מסך התמורה ייוחס למוניטין).

בבית המשפט העליון

לפני כב' השופטים מ' נאור, ע' ארבל ונ' הנדל

ניתן ב-10.4.2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.