שכר דירקטורים - האם ההכנסה פטורה מדמי ביטוח לאומי?
בבית הדין האזורי לעבודה נדונה תביעה בדבר מתן פטור מתשלום דמי ביטוח בגין הכנסה משכר דירקטורים. המחלוקת בין המוסד לביטוח לאומי לבין המבוטח נסבה סביב השאלה אם כלל הכנסותיו בשנת 2006 חייב בדמי ביטוח לאומי, או שמא רק הכנסותיו כעובד עצמאי.
ביום 16.3.2011 נדונה בבית הדין האזורי לעבודה תביעתו של אלון רם (ב"ל 3550/09) בדבר מתן פטור מתשלום דמי ביטוח בגין הכנסתו של התובע משכר דירקטורים.
המחלוקת בין המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") לבין המבוטח נסבה סביב השאלה אם כלל הכנסותיו בשנת 2006 חייב בדמי ביטוח לאומי, או שמא רק הכנסותיו כעובד עצמאי.
רקע עובדתי
בדוח השנתי לשנת 2006 דיווח המבוטח על הכנסות מישיבות דירקטורים כהכנסה ממשכורת. בעקבות בקשתו לתיקון הדוח ביום 24.10.2010, דווחה ההכנסה כהכנסה אחרת שאינה מיגיעה אישית. למען הסר ספק, הדיווח הוא בבחינת שומה עצמית ואינו משקף בהכרח את עמדת פקיד השומה. לא נתבעו בניכוי הוצאות ולא קוזזו הפסדים מההכנסה משכר הדירקטורים.
לטענת המבוטח, הכנסותיו בשנת 2006 כללו הכנסה מעסק, ואילו יתרת ההכנסה העיקרית נבעה משכר הדירקטורים.
ביום 12.5.2008 שלח המל"ל דרישת תשלום להפרשי דמי ביטוח על פי הדוח שהתקבל ממס הכנסה. לטענת המבוטח, רשות המסים (מס הכנסה) לא הפרידה בין הכנסתו מהעסק להכנסותיו משכר הדירקטורים. המבוטח פנה לרשות המסים (מס הכנסה) וביקש להפריד בין ההכנסות האמורות.
ניתן להבין כי עמדת המל"ל היא שהכנסות משכר דירקטורים הן הכנסות מכוח סעיף 2(10) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), לאור חוות דעת משפטית של המל"ל שניתנה ביום 26.10.2004.
לטענת המבוטח, אין חובת תשלום דמי ביטוח על הכנסות שמקורן על פי סעיף 2(10) לפקודה, מכוח תקנה 14 לתקנות הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח), התשל"א-1971 (להלן: "התקנות").
טענת המל"ל
על פי השומה שדווחה לרשות המסים (מס הכנסה), ההכנסה משכר הדירקטורים דווחה כהכנסה מכוח סעיף 2(1) לפקודה, וסווגה כהכנסת עובד עצמאי. הכנסות המבוטח שדווחו בדוח לשנת המס 2006, שהוגש בחודש דצמבר 2007, דווחו על ידי רואה החשבון של המבוטח כהכנסה משכר בלבד.
פניית המבוטח לרשות המסים (מס הכנסה) נעשתה כשלוש שנים לאחר הגשת הדוח בשנת 2007. יתרה מזאת, פניית המבוטח לתיקון הדוח בדיעבד נעשתה רק לאחר הגשת התביעה לבית הדין.
טענת המל"ל היא כי סעיף 345 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק"), הדן בחישוב הכנסתו השנתית של מבוטח, קובע כי כל מקורות ההכנסה מסעיף 2 לפקודה חייבים בדמי ביטוח, לרבות הכנסות מכוח סעיף 2(10) לפקודה.
דיון והחלטה
בית הדין חזר וציין כי המבוטח פנה לרשות המסים (מס הכנסה) בבקשה לתיקון הדוח רק לאחר שהגיש תביעה לבית הדין לעבודה. עובדה זו מלמדת כי בזמנים הרלוונטיים לתביעה המבוטח דיווח על הכנסותיו כשכר, ורק לאחר שהובהרה לו עמדת המל"ל פנה לתקן את הדוח.
טענת המבוטח שלפיה לא ניתן באופן טכני לדווח לצורכי מס הכנסה על שכר דירקטורים נדחתה, שכן בדוח האישי אשר מוגש לרשות המסים (מס הכנסה) ישנה אפשרות לדווח על "הכנסות אחרות שאינן מיגיעה אישית".
בית הדין הדגיש כי מכוח סעיף 345 (א) לחוק, הכנסות על פי סעיף 2 לפקודה חייבות בדמי ביטוח, לרבות הכנסות על פי סעיף 2(10) לפקודה.
באשר לטענת המבוטח כי תקנה 14 לתקנות לא חלה בעניינו הואיל ונעדר ממנה סעיף 2(10) לפקודה כמקור הכנסה, בית הדין קבע כי מקור הכנסתו של המבוטח משכר דירקטוריון "איננו בא בגדר סעיף 2(10) לפקודה ואף אם תתקבל טענת המבוטח כי חלה בעניינו תקנה 14(א) לתקנות לא מדובר במקרה שבו התובע לא יהא חייב בדמי ביטוח".
בית הדין אף הדגיש כי למרות הסתמכות המבוטח על חוזר המל"ל משנת 2004, מאחר שנקבע מהותית שלא מדובר בהכנסה על פי סעיף 2(10) לפקודה, בית הדין אינו מחויב לקבל את טענתו.
תיקון סעיף 371(א) לחוק מצביע על כך שלא בכדי נקבע: "וזאת אף אם הכנסתו האחרת פחותה ממחצית סך הכנסותיו". אין מחלוקת על כך שההכנסה האחרת של המבוטח בשנת 2006 הייתה יותר מסך הכנסותיו מעבודה, ולכן חלה חובת תשלום על ההכנסה האחרת.
המל"ל אומנם לא נקט בעמדה עקבית ושינה גרסתו בעניין סיווג ההכנסות משכר הדירקטורים, אך עם זאת, משנבחנה הכנסת המבוטח בצורה מהותית, לא התקבלה עמדתו של המבוטח, ודין התביעה להידחות.
הכותבים - ממשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ


תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
