ראיון

יואב בורגן: "כאנליסט מצפים ממני לאמירה, ללכת עם הקונצנזוס זה לא מעניין"

72% רשם תיק המניות עליו המליץ בורגן לשנת 2010, גם בהמלצותיו ל-2011 הוא אגרסיבי. ל-Bizportal הוא אומר - "מניות זה עסק מסוכן, אבל המלצה שמבוססת על נתונים פונדמנטליים - זה לא הימור"
אריאל אטיאס | (60)

"הייתה לי תפיסה ששנת 2010 תהיה חזקה מאוד בסקטור הגז וזאת הסיבה שבחרתי שלוש מניות הפועלות בתחום ובעלות חשיפה ישירה ל'לוויתן'", כך אומר יואב בורגן בראיון ל-Bizportal ברקע לתשואה של יותר מ-70% שרשם תיק ההשקעות עליו המליץ ב-2010.

בשבוע שעבר לאחר שסיפקו את המניות המומלצות של בתי ההשקעות והבנקים המובילים לשנת 2011 - חלק א', חלק ב', חלק ג'. Bizportal פרסם את התשואה שרשמו תיקי המניות המומלצים של בתי ההשקעות שניתנו בסוף 2009 במסגרת הפרויקט השנתי של "המניות החמות לשנה החדשה". תיק המניות המומלץ של בורגן, המנהל כיום את מחלקת המחקר של פועלים סהר, היה מורכב מאבנר יהש, דלק אנרגיה, רציו, כיל, טבע ואלביט מערכות ורשם תשואה של 72.6% במהלך השנה החולפת.

בורגן, בן 38 עם ותק של כ-10 שנים בתחום האנליזה, מאמין שאנליסט לא אמור לתת ללקוחות שלו את המובן מאליו אלא לספק להם זווית מחשבה שונה מהקונצנזוס. "תפיסת העולם שלי היא שמצפים ממני לדעה. הלקוחות שלי לא חייבים להסכים איתי אך הם מצפים לשמוע ממני אמירה ודאי אם זה בניגוד לקונצנזוס. כך, כשקורה שהלקוחות חולקים על הדעות שלי, אך הם עדיין מעוניינים לראות את חומרי הגלם עליהם אני מבסס את התובנות שלי".

72% בשנה על תיק של 5 מניות זו תשואה מדהימה אבל האם זה לא היה סוג של הימור שהצליח?. "אני לא מסכים לקרוא להמלצה המבוססת על נתונים פונדמנטליים הימור. כל המידע שזרם ב-2009 גרם לי להבין שיש פוטנציאל מאוד גדול בתחום הגז והנפט. ניתוח הממצאים, האירועים הצפויים, קצב זרימת החדשות והעניין הגובר של הציבור בתחום כפי שבא לידי ביטוי במחזורי המסחר בבורסה עמד מאחורי ההמלצות שלי על הסקטור".

הבחירה ברציו הזניקה לך את התשואה של התיק למעלה (בלעדיה התשואה של התיק עומדת על 24%). סטיית התקן של התיק שלך עומדת על 123% לעומת 19% אצל יתר בתי ההשקעות שנבדקו. לא היית מסכים שמדובר בבחירה מסוכנת?

"אין ספק שתמיד הזהרתי שרציו היא מנייה עם סיכון מאוד גבוה. אך תמיד ידעתי שהסיכויים נוטים יותר לכיוון האחד מאשר לכיוון האפס. באופן כללי, מניות זה עסק מאוד מסוכן שהרבה פעמים מצריך בטן מאוד חזקה, כפי שהוכיחו לנו שוב 2008-2009, לכן אני מאמין שאם אתה כבר נכנס לשוק אתה צריך לחפש את הפוטנציאל וככל שאתה מחפש את הפוטנציאל הגבוה יותר, ככל שאתה יותר חד משמעי בהמלצה שלך, אז או שאתה פוגע באופן מובהק או שאתה מפספס".

יש כאלה שיזכרו לך את המלצת הקנייה האגרסיבית על כיל ביולי 2008, העלת את מחיר היעד למנייה מ-69 שקלים ל-110 שקלים, בעיצומו של גל המימושים המסיבי בשווקים, כדוגמא להמלצה שהתפספסה ובגדול.

"2008 הייתה שנה מיוחדת מאוד בשוק ההון. אף אחד לא העריך נכון את שיעור הצניחה והמהירות בה היא התרחשה. טובי האסטרטגים בוול סטריט לא העריכו במידה מספקת את עוצמת ההשפעה של קריסת ליהמן ברדרס ולכן כל המלצה שורית פספסה ובגדול. אם אנחנו מדברים על תחום הדשנים, אז אף אחד מראשי התעשייה לא ידע לצפות את קריסת המחירים כפי שהתרחשה.

"שלא תבין לא נכון. אני לא אומר שלא טעיתי. כשנוקטים עמדה, צריכים לעשות זאת לאחר שמנתחים את המצב לעומק. אם אחרי שבדקת אתה עדיין משוכנע שברמת הייסוד יש פה סיכוי משמעותי אז לא צריך להילחץ. אם פספסתי אני חוזר ובודק את עצמי וכך היה גם עם כיל, שהייתה ברשימת המניות המומלצות שלי גם בשנת 2010".

אתה מסכים עם האמירה "אסור להתאהב במנייה"? "כן. אני חד משמעית חושב שאסור להתאהב במנייה אך באותה מידה אני לא חושב שצריך לשרוף מנייה שקיבלת ממנה כוויה בעבר. בשביל ליהנות מתשואה מהותית צריך לעבוד בשיטה של בחירת מניות וזה הרבה פעמים גם אומר שצריך אורך רוח ועצבים של ברזל, קל וחומר אחרי תקופה של משבר. כך לדוגמא, מי שלא איבד את העשתונות בתקופת המשבר, לא רק שלא נפגע אלא גם עשה הרבה מאוד כסף אם ידע לנצל את רמות המחירים. בשנת 2010 חזרתי על המלצה על כיל מאחר וצפיתי לה שנה מצוינת, מבחינת המנייה והביזנס ובדיעבד היא אפילו הפתיעה לטובה".

אתה מסכים שגם השנה הרכבת תיק בסיכון גבוה (מכיל את כהן פיתוח, דלק אנרגיה, נפטא וגבעות יהש לצד החברה לישראל)?

"כן. אם מסתכלים על המניות הגדולות השנה לא נופלים מהכיסא מאפסייד הפוטנציאלי. לכן, אני חושב שהשנה תהיה דווקא של המניות הקטנות, להוציא את החברה לישראל אותה אני מוצא כמעניינת ביותר במעו"ף."

"ל-2011 יש פוטנציאל להיות עוד שנה מעניינת מאוד בסקטור הנפט. מצד אחד יש לנו את המשך פרויקט לוויתן. כך לדוגמא, 'סימני נפט' בקידוח ישנו לגמרי את כללי המשחק בסקטור וישפיעו גם על תמחור 'תמר' וכלל תעשיית החיפושים בארץ. יהיה גם מעניין לעקוב אחרי ההתפתחויות בגבעות עולם. למרות הביקורת על ההתנהלות של השותפות בעבר, שהייתה מוצדקת מאוד, בסוף נובמבר נפל דבר וקיבלנו דו"ח עתודות בעל משמעות ביחס לגבעות".

רוצים לשמוע עוד על תחום הגז בישראל? כנס היועצים של Bizportal ואקסלנס ב-25 בינואר - "ועידת האנרגיה של ישראל"

תגובות לכתבה(60):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 56.
    יואב בורגן לא אמין 11/01/2011 09:43
    הגב לתגובה זו
    אחכ ירד ל75 מאז ההמלצות כיל התרסקה ל 18!!!! לשיא השפל ואף פעם לא הגיעה מאז למחיר שנקב לא צריך קונצנזוס אבל לטעות כך בגדול זה להוליך שולל מי שהאמין בו זה לא רציני . ופשוט לא לסמוך עליו
  • 55.
    שועל ותיק בשוק ההון 10/01/2011 16:45
    הגב לתגובה זו
    הוא מקצועי מאוד, תמיד זהיר, תמיד קולע. ישר כוח
  • 54.
    \"כיל זה כסף על הרצפה\" (ל"ת)
    78 ש\"ח למניה 10/01/2011 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 53.
    רצמרתון 10/01/2011 09:02
    הגב לתגובה זו
    בורגן לא חושש לקחת סיכון יחד עם ניתוח מהוקצע יותר מאשר כל האנליסטים החלולים שקוראים לעצמם אנליסטים. הוא פשוט ראה את העתיד של סקטור הגז.
  • 52.
    סוף סוף מישהו ישר ואמיתי (ל"ת)
    אור174 10/01/2011 06:37
    הגב לתגובה זו
  • 51.
    שי123 10/01/2011 06:24
    הגב לתגובה זו
    ככה זה שההוצאות גבוהות מהכנסות ועוד צפו לגיוס מהציבור כי נגמר הכסף
  • 50.
    לא נשכח 10/01/2011 05:26
    הגב לתגובה זו
    כשכיל היה ב-8000 ב-2008, בורגן טען שבמחיר הזה כיל היא כסף על הרצפה: http://www.bizportal.co.il/shukhahon/biznews02.shtml?mid=179844
  • 49.
    גבעותי לשעבר 10/01/2011 02:38
    הגב לתגובה זו
    אבל לא מצויינת כמו מודיעין...כל מניות של תמר ושל היונק הכי גדול יתנו עוד 20-30 אחוז השנה...2 מניות עם פוטנציאל אדיר למאות אחוזים-גבעות ומודיעין, לצערי כבר אכלתי אותה בגבעות 4 פעמים ואני בחוץ כרגע...התוצאות יהיו שם כישלון(הלוואי שאני טועה) טוביה החולב שוב מריץ את המניה...מודיעין יהש תעלה השנה 250 אחוז! תירשמו את דבריי...
  • 48.
    אוהב אותך 10/01/2011 00:38
    הגב לתגובה זו
    כמה גאווה יש לך? אני הייתי מחזיק ממך לו הייתה אומר שההחלטה שלך לקניית המניות הייתה על בסיס כלכלי,והתוצאה היא מיקרית לחלוטין. ועל כיל שהמלצת בזמנו הייתי מצפה ממך להודות שהנתונים הפנדומנטלים שהיו לך על כיל היו על סמך נתוני קריאת דוחות העבר וכמו שגרפים מבוססים על נתוני העבר כך גם הניתוחים הכלכליים,ואין הבדל בינהם. ותודה גם שמשתמשים בכם ככסת\"ח למקרה של תביעה.
  • 47.
    מרקוביץ 10/01/2011 00:31
    הגב לתגובה זו
    ומנסיון לשחק אותה כי אתה לוקח מטייקונים!!! זה יהיה ככה או ככה או ככה כתוב בביוגרפיה שלך!!
  • 46.
    אביגדור 10/01/2011 00:22
    הגב לתגובה זו
    חלס לגזל!!!
  • 45.
    מחר דלק נדלן מקבלת 500 מיליון (ל"ת)
    יוסי 10/01/2011 00:21
    הגב לתגובה זו
  • 44.
    אנליסט עם חזון וראייה קדימה (ל"ת)
    יגאל 09/01/2011 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 43.
    להערכתי מניית 2011 (ל"ת)
    יגאל 09/01/2011 23:30
    הגב לתגובה זו
  • 42.
    elig54 09/01/2011 22:27
    הגב לתגובה זו
    לדעתי יואב בורגן כתב עם אומץ ויושרה לא פוחד להודות גם בטעויות מעבר לזה הניתוחים שלו קורקטיים ומבוססים על נתונים כלכליים.
  • 41.
    שונא לפידות חלץ 09/01/2011 22:19
    הגב לתגובה זו
    מחקו שם 3 אופציות והרביעית בדרך
  • 40.
    יואב - שכחת את מודיעין - תכין כובע ! (ל"ת)
    משקיע 09/01/2011 22:17
    הגב לתגובה זו
  • 39.
    עדי 09/01/2011 21:33
    הגב לתגובה זו
    ב2011 תקבל את התשואה המרבית מגיבעות עולם = רציו 2011 . יואב בורגן אן עליך .
  • 38.
    dfgh 09/01/2011 21:25
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל זקוקה לנפט שהתגלה במגד 5
  • 37.
    גדעון 09/01/2011 21:21
    הגב לתגובה זו
    תוד על ההכרה והיושרה
  • 36.
    כץ 09/01/2011 21:12
    הגב לתגובה זו
    שוקינסקי-לפי המקובל אצלנו !!!שם מחיר שיא!!! ??? כדי שאחרי מחאות רמות בכל הדרגים -פשוט! יחזור לנורמל!!! ויגיע ל%שנצפו מראש!!! הבנתם???????? שוווווק!!!
  • 35.
    המאמין 09/01/2011 20:41
    הגב לתגובה זו
    גבעות לפני העליה הגדולה .בעז\"ה כל העבודות יצליחו ובשורה טובה וגדולה בקרוב.גם שאר חברות האנרגיה יעלו.הכל לפי דעתי האישית ללא המלצה לפעולה כלשהי במניות .בבקשה להמשיך ולהדליק נר ולתת צדקה לע\"נ רבי מנחם מנדל בן חנה ולע\"נ הרב מרדכי צמח בן מזל.הכל בידי שמים ותשועה קרובה לבוא .בהצלחה לכל עם ישראל .
  • 34.
    יוסי 09/01/2011 20:26
    הגב לתגובה זו
    כל יום שלא מנצלים את תגליות הגז שנמצא בארץ זה הפסד של מיליוני $ שנזרקים לפח אשפה לא חבל??? וכאן מתווכחים על אחוזים בודדים.שר האוצר איבד את הכבוד עם התרגיל המסריח שעשה לחברות שבאו לכאן עם סיכון עצום.והנה שטייניץ תוקע להם סכין בגב בלי כל נקיפת מצפון.שטייניץ מוריד עליהם את שישינסקי השמאלן.שמטרתו להפיל את נתניהו זה כל האמת על רגל אחת......מקס הזועם ............................
  • הנביא 09/01/2011 22:01
    הגב לתגובה זו
    כל יום שעובר לא חוזר, וכל הזמן ויכוחים, אך בתכלס כל אחד דואג לתוחס שלו, ולא שם לב (כי לא מעניין אותו) אם זה כלכלי, או לא כלכלי. הכל מתנהל במדינה בצורה שלומיאלית ואינטרסנטית.
  • 33.
    גילי 09/01/2011 20:17
    הגב לתגובה זו
    היום קניתי בשער הנעילה. מחר יסקרו את המניה אנליסטים שהיא מתומחרת בחסר (חדשות לבקרים) ותזניק אותה לשער 44. בהצלחה לכולם.
  • הנביא 09/01/2011 21:59
    הגב לתגובה זו
    ביום אחד, ולמחרת תזנק ב-300 אחוז. זה נראה לי מה שיקרה. לא נורא - הכיוון הכללי למעלה.
  • 32.
    קרן 09/01/2011 20:17
    הגב לתגובה זו
    קנאים מגעילים
  • הנביא 09/01/2011 22:02
    הגב לתגובה זו
    שדות נוספים. קידוחים נוספים...
  • 31.
    יוסף חקק 09/01/2011 20:17
    הגב לתגובה זו
    וגרמו להם לברוח מהמניה .
  • 30.
    מספר חברי כנסת מושקעים בגבעות המבין יבין. (ל"ת)
    יוסף חקק 09/01/2011 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    למה לקח שישנסקי 10 חודשים לחשב את מומוצע OECD (ל"ת)
    מאירוביץ גיא 09/01/2011 20:13
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    גבעות עולם לעולם לא תיצעדי לבד. (ל"ת)
    יוסף חקק 09/01/2011 20:13
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    יוסף חקק 09/01/2011 20:12
    הגב לתגובה זו
    ותירים למגד 5 בכדי להראות להם מזה אתר אנרגיה לאומי.
  • 26.
    יוסף חקק 09/01/2011 20:08
    הגב לתגובה זו
    אתה הוא הההמקצוען בתחום .אני מקווה מאוד שבזמן הקרוב יזמינו אותך ללילה כלכלי .
  • 25.
    הטעות היחידה שלו זו גבעות שבסוף תיפול ל 1 אגו (ל"ת)
    ד\"ר מינץ 09/01/2011 20:03
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    בלי סיכון אין סיכוי (ל"ת)
    ימנה 09/01/2011 19:58
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    זיכרו-דלק אנרגיה ואבנר ניסחרות כמעט חינם (ל"ת)
    ימנה 09/01/2011 19:57
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    שי 09/01/2011 19:51
    הגב לתגובה זו
    ולא להגרר אחרי העדר
  • 21.
    בן 09/01/2011 19:50
    הגב לתגובה זו
    לקח עוד פעם הימור, פעם שעברה הצליח, נראה עכשיו.. בכל מקרה לא הייתי ממליץ לעקוב אחריו אלא אם יש לכם עצבים חזקים ויכולת לספוג הפסדים.
  • 20.
    גלעד 09/01/2011 19:49
    הגב לתגובה זו
    המעבר מבאר כלכלית למצב של תגלית מפחיתה עד כמעט 0 את הסיכון בהשקעה בגבעות.זו גם הסיבה שמהרגע שהתגלה בדו\"ח של שישנסקי המילה תגלית על מגד המניה החלה להגיב בעליה רצופה במחזורי מסחר הולכים וגדלים.זה לא הציבור שנכנס זה גופים מוסדים.הציבור יכנס בעוד מספר שבועות שהמניה תהיה ב 13 ולגופים הגדולים יהיו מספיק מניות ואז יצאו בהמלצת קניה עם יעד 25.
  • 19.
    PLX 09/01/2011 19:49
    הגב לתגובה זו
    לסקר את ענף הביומד? פרוטליקס מחכה לך - הטבע הבאה!!!
  • 18.
    קזימודו 09/01/2011 19:47
    הגב לתגובה זו
    זה ניתוח שכלתני?תעשה לי טובה,אתה מהמר שאינו שונה מכל משקיע קטן שהחליט לחלום על הנפט.
  • 17.
    גבעות עולם 09/01/2011 19:46
    הגב לתגובה זו
    גבעות לאחר דוח העתודות השמרני שלה שווה מליארד דולר ופעולות הפראק שככל הנראה יהיו מוצלחות מאורות להכפיל את השווי לפחות,כיום גבעות נמצאת בשווי של כ- 900 אלף שקל יש לה אפסייד ענק של כמה מאות אחוזים לדעתי שבטווח הקרוב מאוד נראה את שער 20 ןבטווח הבינוני נראה את שער 30-35....בהצלחה אין באמור המלצה על קניה או מכירה של הנייר
  • 16.
    אלברטו 09/01/2011 19:43
    הגב לתגובה זו
    וזה ללא ספק, חבל שאמרנו את זה כבר מתחילת 2010 ואתם הקנטתם אותנו המאמינים...
  • 15.
    אפילו שישנסקי לא עצור את הנפט של גבעות (ל"ת)
    גוריל 09/01/2011 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    רצון 09/01/2011 19:34
    הגב לתגובה זו
    יש בשוק ההון זילות של המקצוע הזה, אין אנלסטים חכמים, רובם יושבים על התחת והולכים לפי סטטיסטיקות יבשות ועבשות, אין להם מעוף וחדשנות. לבורגן יש חוכמת ניתוח שלאחרים אין.
  • 13.
    T 09/01/2011 19:33
    הגב לתגובה זו
    אמיץ מאוד -עד לא מיזמן עשו צחוק ממשקעי גבעות ואמרו סיכון אדיר בעיקר בגבעות אך גם על שאר המגזר של הנפט להערכתי בלבד גבעות תהא מבין הראשונות למכור נפט באופן משמעותי, ולכן כדאית זו לא המלצה.
  • 12.
    יואב בורגמן האנליסט הטוב בארץ לדעתי. (ל"ת)
    שגיא 09/01/2011 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אז היכן הרשימה של יואב ל2011 לא ברור. (ל"ת)
    מחפש 09/01/2011 19:29
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אורי 09/01/2011 19:26
    הגב לתגובה זו
    לא הולך אחרי הזרם קורא נכון את הכיוונים בשוק מאתר מניות \"חלום\" והכי חשוב - מנמק הכל ולא יהיה!
  • 9.
    אנרגטיקו 09/01/2011 19:24
    הגב לתגובה זו
    כמו שהאמננו גיבעות עולם לא איכזבה .מה לא עברנו אנו הינו הזויים אנו הינו מהמרים.הדבר האמיתי נפט בכמות אדירה ביבשה זה גיבעות עולם.לוסקין תודה.יואב תודה על האמון במנייט נפט גיבעות עולם!שאפו
  • 8.
    המאתגר 09/01/2011 19:24
    הגב לתגובה זו
    נדמה שבורגן זיהה נכון את הפוטנציאל הגלום בגבעות. הכל פועל שם באופן מקצועי ביותר בניגוד לעבר וכפי הנראה הממצאים יהיו מבטיחים מאד.
  • 7.
    קשישי 09/01/2011 19:21
    הגב לתגובה זו
    מבין מבין
  • 6.
    meir56 09/01/2011 19:15
    הגב לתגובה זו
    אותך תותח כי גבעות תוך 3 חודש שער 50 פלוס גזור ושמור לא יעזור לאף נקניק הפעם להפריע לנו מרגע זה הנפט מדבר ב ה צ ל ח ה גבעות עולם
  • 5.
    גילה 09/01/2011 19:15
    הגב לתגובה זו
    מחר גבעות תבדוק שער 10
  • 4.
    רבינטקס 09/01/2011 19:13
    הגב לתגובה זו
    לא אשכח המלצתך לרבינטקס בשער 2000-2100 העלתה באוב את המלצתך לקניה שתגיע ל-4000 .ומרגע שכתבת שהיא תגיע ל-4000 היא רק ירדה עד לשער 80 בשנתיים האחרונות. מה תגיד אנליסט...
  • 3.
    איש השטח... 09/01/2011 19:08
    הגב לתגובה זו
    ללא ספק שמניית גבעות תכבוש את שנת 2011....הנפט ידבר...אני קורא בין השורות בכתבה שבורגן בהחלט שם עיין על גבעות...צריך לזה שכל והגיון חריף וגם אומץ...לחרוג מהכלל ולהיות הראשון מבין האנליסטים שמודיע...שימו לב לגבעות ואפילו לרכוש גבעות....אנחנו בעיצומו של תהליך הפראק באתר הקידוח...עד עכשו יש הצלחה מלאה בעבודות...ועוד מעט תראו תוצאות מדהימות...שלא תגידו לא ידענו...
  • 2.
    דלק אנרגיה-האמא של אבנר,דלק קידוחים וישראמקו (ל"ת)
    זוהרה 09/01/2011 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הנביא 09/01/2011 19:04
    הגב לתגובה זו
    טיסה שלא תיגמר, ושום משברון לא יעצור אותה.
  • גבעותי לשעבר 10/01/2011 02:40
    הגב לתגובה זו
    1000 לחלק לאלף.....שוב מרמים את כולנו כמו תמיד...תעברו למודיעין מניית השנה ב-2011 כרגע שער 5 סוף שנה 50 תכפילו את הכסף פי 10.....מי שלא נכנס דפוק בראש כאשר הכסף מתחת לתחת שלכם