מנכ"ל סלקום: "ניתן זיכוי של שבוע שלם על שיחות והודעות SMS" - כ-30 שקלים ללקוח

תגובות בשוק: "הפיצוי הוא בהחלט הוגן". מנכ"ל סלקום: גידול מדומה בשימוש גרם לקריסת הרשת. עלות הפיצוי המשוערת: 90-80 מ' ש'. המשמעות - כ-30 ש' ללקוח
יונתן גורודישר |

"הרשת פועלת בצורה תקינה, אך אנחנו עדיין עובדים במצב חירום", כך אמר מנכ"ל החברה עמוס שפירא במסיבת עיתונאים נוספת שכינסה החברה היום, לאחר התקלה החמורה שאירעה אתמול לרשת הסלולרית. במסיבת העיתונאים הסביר שפירא לראשונה פרטים אודות הסיבה לתקלה והכריז כי החברה תפצה את כל לקוחות החברה באופן גורף על שיחות והודעות שקיימו בארץ בשבוע שקדם לתקלה.

"אתמול עדכנתי אותכם במה שהיה ידוע לנו בשעת הערב", אמר שפירא. "הבטחתי שנמשיך לדווח בצורה שקופה, אמינה, בלי לנסות לטייח שום דבר גם במהלך הדרך. זימנתי אותכם פה על מנת לספר לכם מה אנחנו יודעים בצורה יותר מסודרת". מנכ"ל סלקום אמר כי לא כל הפרטים ידועים, אך ציין כי החברה נמצאת בקשר עם חברת נוקיה, שאף שלחה 5 מהנדסים לישראל בכדי לסייע בחקירה.

"נכון לאתמול ב-9 בערב הרשת עובדת בצורה מלאה ותקינה, אך איננו רואים את התקלה הזו מאחורינו. הרשת עדיין עובדת במצב חירום כדי לוודא שהתקלה הזו לא תחזור על עצמה". שפירא מסר נתונים אודות היקף הפגיעה בשירות ומסר כי 25% מהשיחות לא בוצעו, אך עם זאת אמר כי אין זה שיעור זניח וכי הוא עצמו נפגע מהתקלה בשירות. "בעניין זה אין ממוצעים", אמר.

שפירא סיפק מידע ראשוני אודות הגורמים לתקלה ואמר שהיום הם מזהים "גידול מדומה בהיקף השימוש ברשת שגרמה לקריסת הרשת", אך מקור גידול זה עדיין אינו ברור עד סופו. לדבריו, אין מדובר בעומס אמיתי על הרשת: "המערכת עומדת בפיקים של ערב חג, לא כל שכן בשעה רגועה כמו 10 בבוקר".

שפירא התייחס גם לראשונה לדרישת הלקוחות לפיצוי ואמר שלקוחות החברה יקבלו החזר מלא על כל השיחות וההודעות שמקיימים בין בין ה-25 בנובמבר ועד ה-1 בדצמבר. "זו מתנה שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו לאמון שנתנו לנו", אמר שפירא וסרב להשתמש במילה "פיצוי". "אין קנה מידה לפיצוי לתקלה, בפועל התקלה הייתה 12 שעות, חשבנו שצריכים לעשות זאת בגדול ואנחנו רוצים להביע בגדול את התודה ללקוחות שלנו".

שפירא לא שלל אפשרות שהתקלה נגרמה מחבלה, אך עם זאת הוסיף כי אף אפשרות לא נשללת ברגע זה: "אמרתי שאני לא פוסל כל אפשרות אבל מזה לא ניתן להבין שיש לנו אינדיקציה לחבלה". יו"ר החברה עמי אראל אמר שהמערכת בנויה כך שהיא אמורה לעמוד במצב של מתקפה, "כם אם יהיה פיגוע או טיל". לדבריו, "המערכת יצאה משליטה ללא קשר לשימוש בה. אנחנו רק בתחילת האירוע של בחינת התקלה".

יו"ר החברה, עמי אראל, אמר כי תופעות כאלה קורות בכל אחת מחברות התקשורת אחת להרבה שנים. צריך למדוד ולשפוט חברות כשיש בעיה, תקלה מהסוג שהייתה. עמוס וההנהלה של סלקום עושים כל שביכולתנו שניהול המשבר יעשה בצורה שקופה, באופן מהיר, פעם הבאה שתהיה תקלה כזו כולנו נהיה בבית אבות".

באשר לתביעות הייצוגיות שכבר הוגשו בבתי המשפט, אמר שפירא שהן עדיין לא הגיעו לידיו, אך העריך כי הן חסרות בסיס.

הערכות - הפסד הכנסות של 90-100 מיליון שקלים

לפי הערכות, שיחות הסלולר תורמות לסלקום בין 15 ל-16 מיליון שקל ביום בשורת ההכנסות, כך שלפי הערכה גסה, עלות ההטבה נאמדת בכ-80-90 מיליון שקלים. צריך לקחת בחשבון שהזיכוי הוא לשיחות ו-SMS בארץ בלבד ולא על גלישה באינטרנט או שיחות לחו"ל. לקוח ממוצע של סלקום משלם 140 שקלים בחודש - משמעות הזיכוי היא כ-30 שקלים. אנליסטים אומרים היום כי לא מדובר באירוע שיכול להעיב על שווייה של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי

מנדי הניג |

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו.

וכך מגיע היום הנגיד, פרופ' אמיר ירון לכנס על תמורות בשוק האשראי הקמעונאי ומסביר על הפעולות של הבנק, ההצלחות, הכיוון קדימה. אפשר להתרשם, וננסה להיות עדינים שהנגיד לא ממש מבין את הסיטואציה או מנסה לייצר נרטיב שגוי בעם. האמת היא שהאחריות עליו והוא לא שינה את יחסי הכוחות בין הבנקים לציבור - אפילו ההיפך. בתקופתו הבנקים הפכו לחזקים עוד יותר. הוא זה שאשם במצב לצד צמרת בנק ישראל שהמוני ישראלים לא מקבלים ריבית על העו"ש וזו רק דוגמה. מאות סעיפים של עמלות מיותרות ויקרות לצד ניצול ועושק של ציבור הדיוט, מטשטשים את היכולת לבדוק ולהבין על מה הציבור משלם. בנק ישראל יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה. הוא מדבר גבוה על הרצון לשמור על עצמאיות הבנקים - אם בעולם המערבי עושים כך, גם אצלנו אפשר, כשנזכיר לנגיד שאצלנו השוק לא תחרותי ולכן רגולטור יכול וצריך להתערב.

אבל זה לא האינטרס של הנגיד. הוא רוצה ללכת לישון כל לילה כשהוא רגוע לחלוטין שאין שום סכנה ליציבות הבנקים והדרך לעשות זאת היא לפטם אותם ברווחים. הנגיד הוא המנכ"ל על של הבנקים. הוא קובע את הרווחים שלהם דרך המרווחים על הבנקים, דרך עמלות, דרך קביעת התחרות, דרך קביעת מבנה השוק המקומי, השחקנים בו ותעריפי העמלות והריביות. כשהוא רואה שהריבית היא אפס, והוא מדבר על כך שהוא משנה את יחסי הכוחות בין הבנקים לבין הציבור, מצופה שיורה על ריבית על העו"ש. הבנקים ירוויחו במקום 16% על ההון "רק" 14% (הם בתשואות שיא על ההון). מספיק שהבנקים ישלמו כ-2.5%-3% על העו"ש כדי לשנות משמעותית לובה את המאזן כוחות בין בנקים לציבור - הוא בוחר לא לעשות זאת. למה לריב עם החברים שלך? 10 מיליון איש הם אנונימיים בלי שמות, אבל את עשרות הבכירים במערכת הבנקאית הוא מכיר אישית. 

אז הנה דברי הנגיד, איכשהו הם לא ממש מתחברים למציאות - "הצעדים השונים שאנו נוקטים מהווים מהלך סדור שמטרתו לייצר שוק אשראי תחרותי, מגוון וחדשני בו הכוח עובר לצד של הצרכן וכושר המיקוח שלו מול ספקי האשראי השונים, מתעצם. אנחנו פועלים כדי להעביר את הכוח מספקי האשראי והבנקים לציבור הלווים. הדרך לכך נשענת על שני צירים מרכזיים.

"הציר הראשון עוסק בהעצמת כוחו של הצרכן ביחס למידע הפיננסי שלו. בעידן המודרני, מידע הוא אחד הנכסים החשובים ביותר. הוא מאפשר לגופים פיננסיים להבין את צורכי הלקוח, להעריך סיכונים בצורה מיטבית, להציע מוצרים מותאמים ולפעול בסביבה תחרותית והוגנת יותר.