גם בתכנון מס צריך שניים לטנגו
סעיף 86 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") מעגן את סמכותו של פקיד השומה להתעלם מעסקה ו/או מפעולה, אם הוא סבור כי עסקה פלונית המפחיתה, או העלולה להפחית, את סכום המס המשתלם על ידי אדם פלוני, היא מלאכותית או בדויה, או שהסבה פלונית אינה מופעלת למעשה, או כי אחת ממטרותיה העיקריות של עסקה פלונית היא הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותות.
לפי המקובל בפסיקה, כדי לבחון אם עסקה היא מלאכותית יש ליישם את מבחן הטעם הכלכלי, דהיינו, לבחון האם קיים טעם כלכלי לעסקה מעבר לשיקול חיסכון המס. כמו כן נהוג לבחון האם מדובר בעסקה בעלת דפוסים מקובלים בחיי הכלכלה להשגת תוצאה כלכלית מסוימת (ראו למשל ע"א 3415/97 ורע"א 11490/03).
מבחן הטעם הכלכלי בא לידי ביטוי בשנים האחרונות בשורה של פסקי דין שעסקו בשאלה - האם פירוק חברה והקמת חברה חדשה תחתיה נעשו משיקולים כלכליים נוספים, או שכל שעמד בראש מעייניהם של אדריכלי העסקה היה חיסכון מס ותו לא.
עניין שיטרית
פסק דין ראשון ומרכזי בעניין היה פסק הדין בעניין סילבאן שיטרית (ע"א 10666/03). באותו עניין דובר במערער, אדריכל במקצועו, אשר החזיק במניותיה של חברה שעסקה באדריכלות. על לקוחותיה של החברה נמנה משרד השיכון והבנייה. החברה צברה רווחים ראויים לחלוקה בסכום של 1,458,145 שקלים.
ביום 20.12.1994 הקים המערער חברה חדשה שעסקה אף היא באדריכלות. בין החברה החדשה לבין החברה המקורית הייתה קיימת זהות כמעט מוחלטת: אותם תקנונים, אותם עובדים, אותם משרדים. בסמוך לאחר שהקים את החברה החדשה פירק המערער בפירוק מרצון את החברה המקורית. זמן קצר לאחר מכן נחתם הסכם בין משרד הבינוי והשיכון, החברה המקורית והחברה החדשה, להסבת עשרה חוזי עבודה פעילים מן החברה המקורית לחברה החדשה.
עם פירוק החברה המקורית והפסקת פעילותו של המערער כמנהל החברה, משך המערער את הרווחים הראויים לחלוקה בשיעור של 10% בהתאם לסעיף 94ב לפקודה כנוסחו דאז, וקיבל מן החברה המקורית "פיצויי פיטורין" בסכום של 61,230 שקלים פטורים ממס בהתאם לסעיף 9(7א) לפקודה.
פקיד השומה טען כי פירוק החברה והקמת החברה החדשה תחתיה נעשו אך משיקולי מס, ולכן מדובר בעסקה מלאכותית.
בית המשפט העליון צידד בטענת פקיד השומה, וקבע כי "באיזון בין זכותו של המערער לתכנן את המס ובין האינטרס הציבורי בגביית מס צודק ושוויוני ידו של השיקול האחרון על העליונה... מכלול הנסיבות מצביעות על מיקומו בגבולות תכנון המס הבלתי לגיטימי. מאחורי פירוק החברה המקורית לא עמד כל טעם מסחרי מלבד הרצון להפחית את המס.
אכן, זהות כמעט מוחלטת קיימת בין החברה המקורית לחברה החדשה. מדובר באותם בעלים, אותם מנהלים, אותם תקנוני התאגדות, אותם משרדים, אותה פעילות ואותם חוזי עבודה."
יצוין כי בית המשפט העליון חזר על הלכה זו לאחרונה בעניין שלמה דורפברגר (ע"א 3365/06), וראו גם את עניין מאיר אליהו (ע"מ 1225-07), שביקורת על הכרעת בית המשפט המחוזי באותו עניין פורסמה באתר המשרד תחת לשונית "מס הכנסה".
בתי המשפט דנו גם בהקמת חברה חדשה כחלק מהליך של השקעה של צדדים שלישיים בחברה.
עניין ראובני
בעניין דורון ראובני (ע"א 4374/05) דן בית המשפט העליון בסוכן ביטוח עצמאי שעבד כעצמאי במשך 13 שנים. בשנת 1993 הקים סוכן הביטוח חברה ("דורון ראובני אחזקות בע"מ"), העביר אליה את כל הפעילות העסקית ועבר לעבוד בה כשכיר. נוסף על כך העביר סוכן הביטוח לחברה את המוניטין שצבר באופן אישי, וכן מוניטין שרכש מחברת ביטוח אחרת.
תמורת המוניטין האישי קיבל הקצאת הון בסך 500,000 שקלים, ותמורת המוניטין שרכש קיבל הלוואה בסך 250,000 שקלים. העברת המוניטין לא דווחה למשיב ולא התבקש פטור לפי סעיף 104ז(א) לפקודה.
בשנת 1998 נערך הסכם בין החברה, סוכן הביטוח ואשתו, לבין חברת סלעית חברה להשקעות ואחזקות בע"מ ("סלעית"), שלפיו רכשה סלעית 40% מהמוניטין של החברה. לאחר מכן הוקמה חברה חדשה ["דורון ראובני סוכנות לביטוח (1998)"] שאליה העבירו סוכן הביטוח, החברה וסלעית את המוניטין שבידיהם וקיבלו בה מניות. העברה זו דווחה למשיב והתבקש בגינה פטור לפי סעיף 104 לפקודה.
במסגרת הסיכומים שבין החברה וסוכן הביטוח לבין סלעית נקבע כי עסקי הביטוח של החברה יועברו לחברה החדשה, וסוכן הביטוח התחייב לשמש מנכ"ל החברה החדשה.
בבסיס שיקולי המס עמד הרצון של החברה ושל סוכן הביטוח למכור את המוניטין, שהיווה את החלק הארי של נכסי החברה, בשיעור מס של 10% בלבד, בהתאם להוראות הפקודה באותה העת. מכירת מניות החברה הייתה מקימה לסוכן הביטוח חבות במס רווח הון בשיעור של 50%.
בית המשפט העליון תמך בעמדת רשות המסים שלפיה מדובר בעסקה מלאכותית, באשר עיקר מטרתה היא הימנעות ממס. בית המשפט דחה את הטעמים הכלכליים שהוצגו בפניו למבנה העסקה. כך דחה בית המשפט את הטענה כי סוכן הביטוח ראה להפוך את החברה לחברת החזקות. מעניין לציין בענייננו כי בית המשפט דחה גם את טענת המערערים, כאילו הקמת החברה נבעה גם מרצון החברה המשקיעה (סלעית).
ובלשונו: "קשה מאוד להשתכנע כי השיקול של הקמת חברה חדשה 'נקיה' מנושים ומהתחייבויות קודמות, שהוצג על-ידי המערערים, הוא שיקול מסחרי שביסוד העיסקה. הדעת נותנת כי אנשי עסקים המתקשרים בעיסקה, לענייננו סלעית, יידעו מראש את מצבת החובות של המערערת, וגם נערכו בדיקות בהתאם (Due Diligence).
אנשי סלעית לא הובאו להעיד, ולדעתי הנטל להביאם רבץ על המערערת ולא על המשיב, ויכולה איפוא המערערת להלין בעניין זה אך על עצמה. את הטענה לפיה ביקשה סלעית לרכוש חברה נקיה מחובות או שעבודי עבר ניתן היה להוכיח על נקלה באמצעות העדת מנהלי החברה, מה גם שבהתחשב בבדיקות שערכה סלעית קשה להלום טענה זו."
לאור האמור קבע בית המשפט העליון כי יש לראות בעסקה עסקה מלאכותית, ולסווגה לצורכי מס, מכוח סעיף 86 לפקודה, כעסקה למכירת מניות או זכות ראויה אחרת בחברה.
עניין זלינגר
בעניין דורון זלינגר (ע"מ 1023/04) נדון עניינה של חברת מסטר דר בע"מ ("החברה"), שעסקה בתחום שירותי הדפוס. בשנים הרלוונטיות החזיק המערער ב-95% מהון מניותיה של החברה. יתרת הון המניות של החברה הוחזקה בידי יחיד אחר.
בשנת 1996, מיד בתום שירותה הצבאי, הצטרפה לחברה אחייניתו של היחיד האחר ("האחיינית") כעובדת שכירה, ואט-אט נעשתה לעובדת בכירה בחברה.
ביום 29.11.2000 התאגדה חברת היי מסטר טק בע"מ ("החברה החדשה"), העוסקת בתחום הדפוס. המערער והאחיינית החזיקו בהון מניותיה של החברה החדשה בחלקים שווים.
כחודש לאחר מכן קיבלה החברה החלטה על פירוקה מרצון. במסגרת ההחלטה נקבע בנוסף כי המערער ישמש כמפרק החברה, וכי עודפי הרכוש של החברה שיישארו לאחר כיסוי חובותיה יועברו לידיו. בטרם פירוקה מכרה החברה הישנה את פריטי הרכוש הקבוע (ציוד מיחשוב ודפוס, כלי רכב וציוד משרדי) לחברה החדשה. המכירה התבצעה בתמורה לשווי השוק של הרכוש, אשר בקביעתו נעזרה החברה בהערכת שמאי חיצונית.
בהתאם חילקה החברה לבעלי מניותיה כדיווידנד פירוק בשיעור של 10% את הרווחים הבלתי מחולקים בסך 2,320,423 שקלים, שנצברו בחברה עד ליום 31.12.2000. כמו כן דיווח המערער על הכנסה פטורה בסך 106,175 שקלים בגין פיצויי פיטורין שנתקבלו מהחברה הישנה.
פקיד השומה סבור היה כי אין הצדקה של ממש לסגירתה של החברה הישנה ולהקמתה של חברה חדשה תחתיה, מלבד הרצון להימנע מתשלום מס בגין משיכות הכספים מהחברה. לפיכך קבע פקיד השומה את הכנסת המערער כך שתשלום פיצויי הפיטורין יסווג כהכנסת עבודה, וחלוקת דיווידנד הפירוק תסווג כדיווידנד רגיל, הממוסה ב-25%.
בית המשפט המחוזי, בראשות כב' השופט מגן אלטוביה, קיבל את הערעור ודחה את קביעות פקיד השומה. בית המשפט מצא כי לאור הליך הגירושין שניהל המערער, הוא מיעט לתפעל את העסק ונמצא בו אך מעט. הלכה למעשה, תפקידיו של המערער נפלו על כתפיה של האחיינית.
כמו כן, החברה החדשה חילקה דיווידנד למערער ולאחיינית. הרי כי כן, בית המשפט קבע כי לא עלה בידו של פקיד השומה להוכיח כי האחיינית מחזיקה במניות החברה רק למראית עין.
בנוסף, וחשוב לענייננו, בית המשפט ייחס חשיבות רבה לעדותה של האחיינית,
שלפיה הקמת החברה החדשה נעשתה נוכח דרישתה לעבוד במסגרת חברה חדשה. וכדברי בית המשפט:
"לא עלה בידי המשיב לסתור את גרסתה של הגב' כהן כי העמידה כתנאי להצטרפותה כשותפה למערער, פתיחתה של חברה חדשה. המדובר בתנאי לגיטימי של המעוניין בהצטרפות לפעילות עסקית קיימת. באשר למבקש לצרף בעלים נוספים, קבלתו של התנאי תוך פירוק הפעילות הקיימת, הגם שרכיב שקול המס קיים ברקע הרי לא שוכנעתי כי במקרה זה הוא הרכיב המוביל והמרכזי... במקרה שלפני איני סבור כי רצונה העיקרי של הגב' כהן בפתיחתה של חברה חדשה נבע מרצונה להקל על נטל המס של המערער אף אם היתה מודעת לכך. שוכנעתי כי דרישתה היתה כנה וממשית ונבעה, בהמשך ליעוץ שקבלה, משיקולים שאינם שיקולי מס כפי שפרטתי לעיל."
לבסוף מדגיש בית המשפט כי "כאשר בפני הנישום מספר חלופות להשגת יעדיו, אין בכך כדי ללמד כי הבחירה בחלופה דלת המס תחת הבחירה בחלופה עתירת המס הינה כשלעצמה עסקה מלאכותית. אין חולק כי על הנישום ליתן טעם של ממש לבחירתו אך משזה הוצג 'שב הנטל אל המשיב. על זה האחרון במצב דברים זה להזים הטעמים האמורים ולהוכיח כי עיקר תכליתו של המהלך הוא הפחתת מס או הימנעות ממס, שאינן נאותות'."
בשולי הדברים יצוין כי מעניין לעמת אמירה זו מול אמירתו של בית המשפט המחוזי בעניין יהושע טוטנאור (עמ"ה 8047/04) מפי כב' השופטת מזרחי, שלפיה "אם קיימות דרכים פחות מורכבות להשגת מטרת העסקה, ונבחרה דווקא דרך יותר מסובכת המפחיתה מס, יש לשיטתי להגיע למסקנה שמדובר בעסקה מלאכותית, זאת מאחר שאופן עשיית העסקה מעורר במצב כזה תמיהה על פניו והוא נעדר טעם מסחרי."
סיכום
פסקי הדין שנסקרו לעיל דנו בפירוק חברה והקמת חברה חדשה, לאור הטבות המס שניתנו בעבר לחלוקה של רווחים ראויים לחלוקה בעת פירוק חברה (סעיף 94ב לפקודה) ולמכירת מוניטין (סעיף 88 לפקודה וסעיף 91(ג) לפקודה). הטבות אלו בוטלו, ככלל, במסגרת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 132), התשס"ב-2002. עם זאת, דומה כי ניתן להפיק מהן כמה תובנות:
ראשית, פירוק של חברה והקמת חברה חדשה תחתיה ייחשב ככלל עסקה מלאכותית לצורכי מס, אלא אם לפירוק החברה נוספו טעמים כלכליים ואחרים של ממש.
שנית, מבחן הטעם הכלכלי הוא מבחן עובדתי, החוקר ומתחקה אחר השיקולים שעמדו בבסיס העסקה ובמבנה שנבחר לה.
שלישית, לא די בהעלאת שיקולים תיאורטיים, אלא יש להוכיח כי שיקולים אחרים מלבד השיקול המיסויי נטלו חלק מרכזי בהוצאתה של העסקה אל הפועל.
לצורך כך מצינו כי טענת המערערים בעניין ראובני, שלפיה הקמת החברה החדשה הותוותה גם משיקולים של הרוכש (סלעית), נדחתה, שכן גרסה זו לא הוכחה בבית המשפט. מנגד, בית המשפט בעניין זלינגר ייחס חשיבות רבה לעדותה של האחיינית, שלפיה הקמת החברה החדשה נעשתה לפי דרישתה.
משמע, אחד ההבדלים הבולטים בין עניין ראובני לעניין זלינגר היה נכונותו של צד ג' להעיד כי מבנה העסקה שירת בראייתו מטרות לבר מיסויות.
אם כן, ניתן לומר כי שיתוף פעולה בין הצדדים השונים לעסקה, גם לעניין אופן בניית העסקה מהיבט המס, מוסיף מאליו טעם כלכלי לעסקה, ויכול לסייע רבות בהתמודדות מול טענה אפשרית כי מדובר בעסקה מלאכותית. וכדברי המימרה המפורסמת - "צריך שניים לטנגו".
הכותב הוא עו"ד (רו"ח) מאורי עמפלי ממשרד עמפלי עריכת דין (מסים)

משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
