מניות הבנקים צנחו: קסם - "סיטי צריך להעביר אלינו 47 מיליון ש' עד יום רביעי"
מניות הבנקים רשמו היום ירידות שערים חדות והפילו את מדד המעו"ף לרמה של 592 נקודות בלבד, ירידה של 6.57%. מניות מניות הבנקים הובילו את המגמה השלילית, זאת על רקע החשיפה של הבנקים לענקית הבנקאות האמריקנית, חברת סיטי גרופ, שמצוייה בימים אלו בעין הסערה בוול סטריט.
מניית לאומי איבדה לא פחות מ-9.73% ומניית דיסקונט איבדה 6.15%. בשוק מעריכים כי החשיפה של שני הבנקים הללו לסיטי גרופ עומדת על כ-300 מיליון דולר כ"א ואף יותר מכך. בתוך כך, מניית בנק הפועלים שחשוף הרבה פחות לסיטי גרופ (לפי ההערכות - 40-50 מיליון דולר), צנחה בשיעור של 7.87%.
מניית סיטי גרופ איבדה בשלושת ימי המסחר האחרונים לא פחות מ-55% משוויה על רקע חשש המשקיעים מקריסת הבנק. בסה"כ רשמה מניית הבנק ירידה של כ-95% משוויה מאז השיא במאי 2007. עם זאת, ההערכה היא שהבנק יקבל בסופו של דבר סיוע מהממשל באמצעות הון או רכישת נכסים בעייתיים.
החשיפה של תעודות הסל
מעבר לכך, גם לתעודות הסל יש חשיפה לא מועטה לסיטי גרופ ובשעות אלו מדווחות חברות תעודות הסל על החשיפה.
חברת תעודות הסל קסם מבית אקסלנס, אותה אחת שהביאה ביום חמישי
בתוך כך ממידע שהגיע ל-Bizportat עולה, כי מדובר בכספים של הנוסטרו של קסם שהושקעו במהלך השנה האחרונה באג"חים ופיקדונות של סיטי. בקסם כנראה ראו את ההידרדרות המהירה במניית סיטי והחליטו להקדים תרופה למכה ולסגור את הפוזיציות.
נזכיר, כי בסופ"ש שקדם לקריסתו של ליהמן ברדרס, בנק ההשקעות האמריקני, בנק לאומי הודיע, כי פדה ניירות ערך בשווי של כ-100 מיליון דולר מליהמן ברדרס. אולם לאחר שהבנק קרס, הודיע לאומי, כי הוא נתקל בקשיים בקבלת התמורה. (לכתבה המלאה על
הסיפור נסגר, לאחר שביהמ"ש המחוזי בתל אביב, נעתר לבקשתו של לאומי לעקל את כל הכספים של חברות שונות מקבוצת ליהמן ברדרס המצויים בבנק דיסקונט ישראל עד לסך של כ-370 מיליון שקלים. למרות זאת, לאחר פדיון הניירות נשאר בנק לאומי בחשיפה של 88 מיליון דולר לבנק ההשקעות ליהמן ברדרס.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
