סנטורים בארה"ב: להציע לאופ"ק נשק והגנה תמורת הגדלת תפוקת הנפט

הסנטור צ'ארלס שומר: "הסעודים צריכים להבין שזהו רחוב דו סיטרי"
אילן קליקה |

לאחר התקפת התנועה למען האמנסיפציה של ה- Niger Delta בניגריה, האחראית למרבית הפגיעות במתקני הנפט בניגריה - יצואנית הנפט הגדולה באפריקה אשר נאנסה לירידה של יותר מ-20% בייצוא הנפט, וכיוצא בכך מחירי הנפט בעולם זינקו על רקע פגיעת האספקה. בנוסף, הודעת אופ"ק במהלך סוף השבוע, כי אין הארגון מתכוון להגדיל את תפוקת הנפט, עודדו אף הן את מחירי הנפט הגבוהים.

לאחר שהפצרותיה של ארה"ב במדינות אופ"ק להגדיל את תפוקת הנפט נפלו על אוזניים חרשות, הסנטורים בארה"ב ביקשו היום להציע לארגון מדינות אופ"ק הצעה שאין הם יכולים לסרב לה. 5 סנטורים בארה"ב ביקשו ליצור הסכם אל מול מדינות אופ"ק, על פיו אם יסרבו מדינות אופ"ק להגדיל את תפוקת הנפט, על ארה"ב "לעודד" את הגדלת התפוקה בעזרת הצעת עסקת נשק בשווי של מיליוני דולרים.

"הסעודים צריכים להבין שזהו רחוב דו סיטרי", כך אמר היום סנטור צ'ארלס שומר. "אנו נספק להם נשקים, חיילינו יספקו להם אבטחה, והם יספקו לנו שפע של נפט". שאר הסנטורים שהגו את התוכנית הם: ביירון דורגן, ברני סנדרס, בוב גאסי ומרי לנדוריו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מסלול העברת נכס - ניתן להעביר נכס (מקרקעין, מטלטלין, זכויות, טובת הנאה, גם נכסים בחו"ל) לבעל מניות יחיד, ללא פירוק החברה.  המועד האחרון להעברה הוא עד 30 בנובמבר 2025  והעברה כזו תיחשב "הכנסת דיבידנד" אצל בעל המניות ומקנה פטורים ממס שבח וממס רכישה. 

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.