הבורסה באחד העם סגרה בעליות: החברה לישראל עלתה 1.5%

המעו"ף הוסיף 0.34% ותל טק עלה 0.74%. הדולר סגר ברמה של 3.942 שקל. וול סטריט פתחה בעליות. מניית כיל הוסיפה עוד 1.4%. אלביט מערכות עלתה 3.05%. אלביט הדמיה עלתה 1.1%. טאואר הוסיפה 4.07%
שי יוכט |

חמשת המניות העומדות בראש מצעד המניות המניבות של השנה הצליחו לדחוף את המעו"ף לסגירה ירוקה. היום, נראה כי המשקיעים העדיפו למכור ולקנות מניות סביב מחירי הבסיס ומחזור המסחר הסתכם ב-1.7 מיליארד שקל.

בין המניות שהמשיכו לככב היום, היה ניתן לראות את החברה לישראל שהוסיפה היום עוד 1.5% ובכך הצליחה להגיע לתשואה של 101% מתחילת השנה ולשווי של 31.8 מיליארד שקל. כיל אחריה המשיכה להיסחר במגמה חיובית ומסכמת היום תשואה של 92.9% מתחילת השנה.

המדדים המובילים בוול סטריט פתחו בעליות שערים קלות, בהמשך לפרסום תוצאות חיוביות של מכרז הזרמת הכספים של הפדרל ריזרב בו הוענקו 20 מיליארד דולר הלוואות לטווח-קצר בריבית של 4.65%. סך הבקשות הגיעו ל-62 מיליארד דולר מכ-90 בנקים.

הנאסד"ק פתח את יום רביעי בירידה של 0.44% לרמה של 2,607 נקודות. הדאו ג'ונס פתח סביב רמות בעלייה של 0.32% לרמה של 13,275 נקודות.

מדד המעו"ף הוסיף 0.34% לרמה של 1188 נקודות. מדד תל אביב 100 עלה 0.13% לרמה של 1,129 נקודות. מדד התל טק עלה 0.74% לרמה של 351 הנקודות.

באסיה, הצבע הירוק שלט היום במסכים, זאת הפעם הראשונה במהלך ששת ימי המסחר האחרונים. מניות הבנקים ויצרניות האלקטרוניקה הובילו את העליות לאחר שהבנק המרכזי באירופה הודיע אמש על הזרמת 500 מיליארד דולר למערכת הפיננסית כחלק מהמאמץ להתגבר על משבר האשראי אשר פוקד את השווקים. במדדים: שנחאי זינקה 2.19%, הניקיי היפני איבד 1.17%, האנג סנג הוסיף 1.11%, מדד הקוספי התחזק 1.18% ומדד פוטסי סין עלה 1.64%.

מטח: הדולר נסחר בירידה של 0.87% לרמה של 3.9396 שקל, האירו משיל 0.92% לרמה של 5.6688 שקל.

מניות במרכז

היום נסחרו הבנקים הישראלים בהמשך לסקירתה של ענקית ההשקעות, מריל לינץ'. תחת הכותרת, "שנת 2008 תהיה שנה קשה לסקטור הבנקים הישראלים", נפתחת סקירת הפירמה על הציפיות לשנת 2008. "נאבקים למצוא את זהותם, איפה שהוא בין מדינה מתפתחת למפותחת, הבנקים הישראלים ילחמו בתחרות העולה מצד חברות הפיננסים (הלא-בנקים) וחברות הביטוח המפוקחות בחסר (מבחינת רגולציה) וקשיחותה של מערכת עבודה יקרה", כותבים הכלכלנים.

בפירמת ההשקעות, ממליצים לקנות את מניות בנק דיסקונט (דיסקונט א), עם מחיר יעד של 11 שקל למניה. "אנו מאמינים שהרווחיות צפויה להשתפר באופן משמעותית במהלך השנים הקרובות, הודות לשינוי הבעלות על הבנק". מניות פועלים, לאומי ובנק מזרחי טפחות, מקבלים המלצת ניטרלי.

חברת חלל תקשורת (spacecom), מפעילת לווייני התקשורת עמוס-1 ועמוס-2, הודיעה היום (ד') כי במהלך שלושת החודשים האחרונים השלימה 5 עסקאות נוספות באוקראינה, רומניה, סלובניה והונגריה בשווי כולל של כ-3.5 מיליון דולר. באוקראינה נחתם הסכם לשלוש שנים עם ערוץ המוסיקה music box, וברומניה חתמה חלל תקשורת הסכם עם ערוץ הטלוויזיה trinitas tv של הכנסייה, גם כן לתקופה של שלוש שנים.

חברת טאואר סמיקונדקטור הודיעה היום, כי חתמה עם חברת cmt medical technologies, ספק מוביל של מערכות הדמיית צילומי רנטגן דיגיטאליים לדיאגנוסטיקה רפואית, על הקמת שותפות לפיתוח ומכירת גלאים לצילומי רנטגן עבור שימושים רפואיים. שוק היעד של השותפות מוערך במעל 500 מליון דולר עד שנת 2010 והחברה צופה להגיע לנתח של בין 20-40% משוק זה. ד"ר אבי שטרום, מנהל כללי בטאואר: "השותפות עם CMT מהווה עבור טאואר הזדמנות למנף את המצוינות הטכנולוגית שלה למוצרי קצה אסטרטגיים".

מניות החברה לישראל, נסחרו היום בהמשך להודעת החברה, כי ממשלת סין, אישרה את מיזם ייצור המכוניות הראשון בינה לבין חברת צ'רי שבבעלות ממשלת סין. המיזם המשותף נועד לעסוק בייצור כלי רכב תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, ושיווק כלי הרכב והפצתם בסין וברחבי העולם תחת מותג איכותי. החברה לישראל תשקיע במיזם 225 מיליון דולר.

חברת אלביט הדמיה נסחרה היום בהמשך להודעת על כניסתה למדד הנאסד"ק t החל מה- 1 בינואר, 2008. העלייה בדרוג הרישום נובעת מהתאמת החברה לסטנדרטים הגבוהים של ה- Nasdaq המבוססים בעיקר על דרישות כספיות.

מר שמעון יצחקי, מנכ"ל אלביט, מסר: "אנו שבעי רצון מקבלת המינוי היוקרתי לאחר עמידתנו בדרישות הרישום המחמירות של ה- Nasdaq הנדרשות כדי להיכנס לרשימה זו. צרוף החברה לרשימה החדשה יאפשר למניותינו להיסחר לצידם של החברות הראשונות במעלה מה- Nasdaq".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.