אדמה רכשה עם שותפים נדל"ן בטורקיה בכ-800 מיליון ש'

הקונסורציום - שכולל את אדמה, אימואיסט ומגנט בחלקים שווים – זכה במכרז שפרסם בנק יאפי וה-קרדי (YKB-Yapi Ve Kredi) הטורקי למכירת נכסי נדל"ן שברשותו, ושאינם שייכים לליבת העסקים שלו
סיון איזסקו |

חברת הנדל"ן הציבורית אדמה הולדינגס, יחד עם שותפתה קרן אימואיסט האירופאית (Immoeast) ועם קרן הנדל"ן הציבורית מגנט (Magnat) הודיעו היום, כי השלימו עיסקה לרכישת פורטפוליו של נכסי נדלן בטורקיה תמורת כ-800 מיליון שקל (כ-136.5 מיליון יורו). יצויין, כי טורקיה נחשבת לאחד משוקי הנדל"ן הצומחים באזור מרכז-מזרח אירופה.

הקונסורציום - שכולל את אדמה, אימואיסט ומגנט בחלקים שווים – זכה במכרז שפרסם בנק יאפי וה-קרדי (YKB-Yapi Ve Kredi) הטורקי למכירת נכסי נדל"ן שברשותו, ושאינם שייכים לליבת העסקים שלו. הקונסורציום גבר במסגרת המכרז על מתחרים בינלאומיים.

חלק הארי של פורטפוליו הנכסים (כ-69% ממנו) ממוקם באזור איסטנבול, בירתה הכלכלית של טורקיה, כאשר שאר הנכסים פרושים ברחבי טורקיה, ובעיקר בערי מפתח נוספות במדינה. הפורטפוליו הנרכש הינו מגוון מאד, כאשר כ-33% מהנכסים בפורטפוליו הינם נכסים מעורבים, כ-30% מהנכסים בפורטפוליו הינם נכסים למגורים, וכ-26% מנכסי הפורטפוליו הינם שטחי מסחר. בסך הכל, מכיל הפורטפוליו הנרכש כ-400 נכסים, הבנויים של שטח של כ- 250,000 מ"ר.

מבחינת שילוב השוכרים, חלק גדול מהפורטפוליו מורכב מנכסים מסוג "מכור וחכור" (Sell and lease back), שיושכרו חזרה לבנק הטורקי ולחברות הבנות שלו, לרבות לסניפי הבנק השונים ברחבי המדינה, בחוזים ארוכי טווח. נכסים אלה מאופיינים במיקומים מרכזיים באזורי עסקים של ערים מרכזיות בטורקיה, לרבות במחוז סיסלי (Sisli) ואזור לאבנט פלאזה באיסטנבול (Lavent Plaza). יתרת הפורטפוליו מורכבת מנכסים עם פוטנציאל לפיתוח כפרוייקטים בגדלים בינוניים בתחומי המגורים והמסחר.

הפורטפוליו הנרכש ינוהל על ידי חברה משותפת לקונסורציום ולקרן ההשקעות Turk Ventures Advisory (טורקבן), הפועלת בטורקיה כקרן פרטית ועצמאית. את הצוות הניהולי של הקרן הטורקית ילוו מנהלים מקצועיים מקומיים, שיסייעו בניהול הפורטפוליו ובאיתור הזדמנויות עסקיות רלבנטיות.

דיוויד פלסברג, מייסד ונשיא אדמה, אמר בהתייחסו לסגירת העיסקה: "אנחנו שבעי רצון לעבוד יחד עם שותפים מהרמה הבינלאומית הגבוהה ביותר כדוגמת אימואיסט, מגנט וטורקבן, יחד איתם מיצבנו את עצמנו בשוק הנדל"ן הצומח במהירות של טורקיה".

ד"ר קארל פטריקוביקס, יו"ר אימואיסט, אמר היום: פורטפוליו הנכסים של YKB הוא הזדמנות מיוחדת להשקעה בשווקים מתעוררים בסיכון נמוך, הנובע מהחוזים ארוכי הטווח עם אחת מהחברות הטורקיות המכובדות ביותר. מציאת פרטנרים, שהינם עתירי ניסיון בשוק הטורקי מהווה עבורנו יתרון משמעותי. בנוסף, טורקיה היא תוספת מתאימה לליבת העסקים שלנו הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת תנאי השוק, בדומה לאלה הקיימים במרכז ומזרח אירופה ובבריה"מ לשעבר".

יאן רוסטר, מנכ"ל מגנט, הוסיף: "זוהי אבן דרך בפיתוח של חברתנו. מצד אחד, זכיהו במכרז בטורקיה היא תוצאה של בחירה נכונה בשותפים לפרוייקט, ומצד שני, זוהי פלטפורמה שמציעה הזדמנות ייחודית להכנס אל שוק הנדל"ן הטורקי עם פורטפוליו אטרקטיבי של פרוייקטים ועם שותפים יוצאים מהכלל. מאגנט צופה להשיג תשואות דו-ספרתיות מעיסקה זו".

אדמה הולדינג, שגייסה בדצמבר האחרון כ-200 מיליון שקל בהנפקת אג"חים בבורסה בתל-אביב, ולפני כחודש גייסה כ-150 מיליון שקל נוספים בהרחבת סדרת אגרות החוב, פועלת במרכז ומזרח אירופה ובעיקר ברומניה, הנחשבת לאחד השווקים היותר דינמיים ומתפתחים באזור. נכון למאי 2007, הפורטפוליו המתפתח של החברה כולל פרוייקטים (חלקם בשותפויות) בהיקף של כ-1,200,000 מ"ר בנוי בהיקף השקעה כולל של כ- 1 מיליארד יורו בעיקרם למגורים. בעלי מניות נוספים בחברת אדמה הנם קרן ההשקעות האמריקנית טייגר גלובל (Tiger Global) וחברת רומרי (RomRe) שבבעלות משפחת יסלזון.

אדמה דיווחה לאחרונה, כי חתמה על מזכר הבנות עם בנק השקעות בינלאומי מוביל, על פיו תקצה חברת אדמה לבנק 5% ממניותיה (בדילול מלא) לפי שווי חברה של כ- 1.77 מיליארד שקל אחרי הכסף (כ- 326 מיליון יורו). יש לציין, כי לפני מספר חודשים נחתם הסכם עם קרן ההשקעות האירופאית אימואיסט (Immoeast) על כניסתה כשותפה אסטרטגית אל חברת אדמה. הקרן רכשה 25% ממניות החברה לפי שווי חברה של כ-1.28 מיליון שקל (כ-240 מיליון יורו אחרי הכסף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.