החזון של דיסקונט: תשואה על ההון של 13% החל מ-2010
בנק דיסקונט א, הבנק השלישי בגודלו במדינה, דיווחה הבוקר על תוצאותיו הכספיות לשנת 2006 והציג רווח שנתי של 836 מיליון שקל, זינוק של 82.5%. התשואה על ההון עמדה על 12.2% לעומת 7.2% ב-2005.
מכירת אילנות דיסקונט עומדת מאחורי הזינוק המרשים בשורת הרווח וכך גם מכירת מניות חברת הביטוח הראל. במהלך השנה מכר הבנק את אילנות דיסקונט לכלל ביטוח של אי.די.בי ברווח של 254 מיליון שקל והרווח ממכירת המניות בהראל הסתכם ב-104 מיליון שקל וזאת בהתאם למסקנות ועדת בכר.
במקביל לדיווח שנת 2006, בנק דיסקונט מסמן מטרות: להציג גידול דו ספרתי ברווח התפעולי ולהגיע לתשואה של לפחות 13% על ההון החל מנת 2010. כאשר בין היתר, בכוונת הבנק לרכוש בנק מקומי בשווייץ.
"בנק דיסקונט יחזור כבר בשנת 2007 למעמדו ההיסטורי. השנה נהיה עדים לצמיחה גבוה של הבנק הן בשוק המקומי והן בשוק הבינ"ל", כך אמר הבוקר יו"ר בנק דיסקונט, שלמה זוהר, במסיבת העיתונאים שנערכה לרגל פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2006.
יו"ר הבנק ניצל את הבמה לסמן מטרות, כאשר מטרת העל כלשונו היא להשיג צמיחה מואצת. היעדים המרכזיים שמנה היו"ר כדי להשיג המטרה הם: להגיע לתשואה להון מפעילות רגילה של לפחות 13% החל משנת 2010, ולהציג גידול שנתי בשיעור דו ספרתי ברווח כתוצאה מפעולות רגילות. לדבריו של זוהר, דוחות שנת 2006 מציגים בפעם הראשונה יחס הלימות הון של כ-10.5%. לדבריו, נמשיך לחזק את הלימות ההון ונפעל לשימור יחס הלימות גבוה שישמר את חוסן הבנק".
זוהר מנה את הדרכים לעמוד ביעדים אלו. בין היתר, על ידי גיוון בהשקעות, התמקדות בבנקאות פרטית בינ"ל ושיפור עקבי במדדים תפעוליים על ידי שיפור ההכנסות על ידי צמצום הוצאות והתייעלות. בנוסף, בכוונת הבנק להרחיב באופן משמעותי פעילותו בישראל ובחו"ל. בין היתר- בכוונת הבנק לרכוש בנק מקומי בשוויץ ולהרחיב הפעילות העסקית בניו יורק ולונדון.
בנוסף, היו"ר ביקר את הרגולציה "המואצת יתר על המידה", כלשונו, שאינה מסייעת לשיפור התחרותיות במגזר אלא משמרת אותו, במיוחד לאור העובדה כי על חברות הביטוח והגופים הפרטיים לא חלות אותן הגבלות כמו על הבנקים, למרות שאלו מתחרות בבנקים בתחומים רבים, ביניהם בתחום מתן האשראי.
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
