מקוב: לצערי חברות ישראליות מעדיפות להיות טרף
"לצערי רצון החברות הישראליות להימכר לחברות גלובאליות אחרות הוא הכי פופולארי. הלוואי ועל כל 10 מכירות של חברות ישראליות תהיה חברה ישראלית אחת שקונה". כך אמר ישראל מקוב, מנכ"ל ונשיא טבע לשעבר, במפגש פורום מנכ"לי ההי-טק של המי"ל. לדבריו, "באסטרטגיה שלך אתה צריך להחליט אם אתה הטורף במשחק (הקונה את החברות) או הנטרף (המוכר) החברות הישראליות מעדיפות להיות הנטרפות."
מקוב טוען שהשינוי הגדול בתקופה האחרונה הוא בגלובליזציה שהביאה איתה את הקונסולידציה (התמזגות). לדבריו, "היום אין שום עסק, אפילו הקטן ביותר שלא מושפע מהגלובליזציה. לדבריו, יש מחקרים המוכיחים שבתהליך הסופי שלה יש שתי חברות מובילות שמרוויחות הרבה יותר מהשאר, חברה שלישית שהיא בסדר וחברה רביעית שהיא השוטר של התעשייה. שאר החברות באותו התחום הן קטנות ולא משפיעות."
מקוב לא רק מעלה את התיאוריה הגלובאלית שכולם מדברים עליה, אלא גם נותן את הפתרונות איך לעשות אותה בצורה היעילה ביותר כפי שעשה זאת כמנכ"ל טבע. לדבריו, "הקושי הגדול ביותר הוא היכולת לחזות את השינויים. ובכדי לנסות למצוא את נקודת השינוי היינו מקיימים אחת לשנה פגישה שבה היינו נפגשים כל מנהלי השווקים שלנו, וכל אחד סקר את תוכנית האסטרטגית שלו לשלוש השנים הקרובות. ככה איתרנו את האיום ההודי והסיני מהר מאוד, וידענו איך להתמודד עם זה."
מקוב מסביר שתוכניות אסטרטגיות, תכנון מוקדם, המוצר הטוב, ניהול וכו' הם מאוד חשובים, אבל הדבר החשוב ביותר הוא המשמעת האסטרטגית. לדבריו, "אני כמנכ"ל טבע מצאתי עצמי מוותר על עסקאות שלמראית עין נראות טובות בגלל המשמעת האסטרטגית .ובכך מנענו טעויות גדולות"