בנק ישראל נגד האוצר: בנקים גדולים ליעוץ הפנסיוני
בנק ישראל פותח חזית הבוקר למשרד האוצר בנושא יישום רפורמת שיווק הביטוח הפנסיוני בבנקים. בניגוד לעמדתו הנחרצת של האוצר, לפיה רק הבנקים הבינוניים והקטנים ייכנסו בשלב בראשון לתחום הייעוץ הפנסיוני, על מנת למנוע ריכוזיות רבה מדי של הבנקים הגדולים, בבנק ישראל מודיעים הבוקר: אנו בעד כניסתם של הבנקים הגדולים- פועלים ולאומי יחד עם שאר הבנקים לתחום הייעוץ הפנסיוני.
מבנק ישראל נמסר, כי לאחר שנבחנה בבנק ההצעה לעכב את כניסתם של שני הבנקים הגדולים לשוק הייעוץ הפנסיוני לשכירים ע"י הצוות המקצועי של הפיקוח על הבנקים, ולאחר שהתקיימו שיחות והתייעצויות עם משרד האוצר, ועם נציגי הבנקים הגדולים והבינוניים, הוחלט לתמוך בכניסת הבנקים הגדולים לשוק הייעוץ הפנסיוני לשכירים יחד עם יתר הבנקים.
נזכיר כי רק בשבוע שעבר, חשף המפקח על הביטוח באוצר, ידין ענתבי את לוח הזמנים לתוכנית התלת שלבית ליישום הרפורמה שתחל כבר השנה. בשלב ראשון - יכנסו הבנקים הקטנים והבינוניים מיידית לענף הביטוח. בשלב השני יכנסו הבנקים הגדולים אולם - רק עם רשיונות לייעוץ לעצמאיים.
המטרה, כלשונו, היא "להרחיק אותם מהשכירים ומשקי הבית בשל עודף הריכוזיות שלהם במגזרים אלה". רק בשלב האחרון, הוא הדגיש, יטפל האוצר בצורה מסודרת בכניסת כל הבנקים (גם הגדולים) לתחום הביטוח, בדגש על ייעוץ אוביקטיבי שיתאפשר תודות לעמלות ההפצה הזהות של קופות הגמל וקרנות הנאמנות.
בבנק ישראל מסבירים כי מידת הספק הקיימת לגבי מוכנותם של הבנקים הבינוניים לספק ייעוץ פנסיוני לחלק גדול מהציבור השכיר בישראל, בפרק הזמן שהוקצב, גבוהה מאוד. הדבר בולט בעיקר באזורי הפריפריה, על רקע פיזור הסניפים של הבנקים הבינוניים והמשאבים העומדים לרשותם. על כן, הדבר עלול לעכב את פיתוח שוק הייעוץ הפנסיוני לשכירים ואף מעורר חשש של פגיעה בייעוץ הכולל למספר רב של לקוחות.
יתירה מזו, קיים ספק רב האם עיכוב כניסתם של שני הבנקים הגדולים לשוק הייעוץ הפנסיוני יביא לצמצום הריכוזיות של הבנקים בשוק זה ו/או למעבר לקוחות מהבנקים הגדולים לאחרים ולהגברת התחרות במערכת הבנקאית. זאת, משום שטווח הקצר מסוגלים הבנקים הגדולים לפתח מוצרים תחליפיים שיוצעו ללקוחותיהם ובטווח הארוך, עם כניסתם לשוק הייעוץ הפנסיוני לשכירים, ישמרו את לקוחותיהם.
בבנק ישראל מדגישים, כי הגברת התחרות במערכת הבנקאית הוא נושא חשוב שנמצא במקום גבוה בסדרי העדיפויות של הבנק בכלל ושל הפיקוח על הבנקים בפרט. על כן, עוסק הפיקוח על הבנקים בבחינת הנושא ובגיבוש צעדים שיסייעו בכך מבלי שיידרש לכך מחיר משמעותי, תוך שמירה על טובת הלקוחות ועל יכולתם להמשיך ולקבל את מגוון השירותים הפיננסיים.
ממשרד האוצר טרם נתקבלה תגובה בעניין.