גרטנר: בשנת 2010 יגיעו ההכנסות מ-IPTV ל-13.2 מיליארד דולרים

על פי גרטנר, צפון אמריקה צפויה להיות שוק ה-IPTV בעל שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר בחמש השנים הבאות ומספר המנויים כמעט יכפיל את עצמו בכל שנה עד לשנת 2010

מספר משקי הבית ברחבי העולם המנויים לשירותי טלוויזיה בפרוטוקול האינטרנט (IPTV) באמצעות ספקיות שירותי תקשורת יגיע ל-48.8 מיליון בשנת 2010. כך מעריכה חברת המחקר והייעוץ גרטנר. השקת שירותים חדשים תכפיל את מספר מנויי ה-IPTV מ-6.4 מיליון מנויים בשנת 2006 ל-13.3 מיליון בשנת 2007. למרות צמיחה של פי שמונה במספר המשתמשים בין השנים 2006-2010, לדעת גרטנר ייאלצו הספקים להיאבק קשה כדי להפוך את ה-IPTV לפלטפורמה ראשית לשירותי טלוויזיה בתשלום המשתווה לשירותי הלוויין או הכבלים המבוססים.

"הקושי בגיבוש שירות ייחודי שיבדיל באופן ברור בין ה-IPTV לבין שירותי הטלוויזיה המבוססת, יגרום לספקי שירות רבים בעולם לשווק את ה-IPTV באמצעות תחרות מחירים בחמש השנים הבאות", אמר אלרוי ג'ופלינג, מנהל מחקר בקבוצת שירותי התקשורת הצרכניים בגרטנר.

"כתוצאה מכך, תמונת ההכנסות מ-IPTV פחות מרשימה מאשר מספר המנויים", אמר ג'ופלינג. "היקף ההכנסות בעולם מ-IPTV יצמחו מ-872 מיליון דולרים בשנת 2006 להיקף צנוע יחסית של 13.2 מיליארד דולרים בשנת 2010. ה-IPTV לא תהיה התרופה להכנסות הפוחתות של ספקי התקשורת משירותי קול, אבל בטווח הביניים היא יכולה להיות מכשיר רב עוצמה המסייע לספקים לשמור על לקוחות שירותי הקול והפס הרחב הקיימים".

גרטנר מגדירה IPTV כשירות המספק תוכניות וידאו (בשידור או על פי דרישה) על גבי רשת פס רחב מנוהלת של הספק, למכשיר הטלוויזיה של הלקוח. ההגדרה לא כוללת העברת מדיה זורמת על גבי האינטרנט אל המחשב האישי.

לדברי גרטנר, הספקים צריכים להסתכל מעבר להזדמנויות העסקית המיידיות ולהבין את החשיבות ארוכת הטווח של ה-IPTV. זאת מכיוון ש-IPTV אינה שירות בודד – היא פלטפורמת הפצה חדשה עבור ספקיות התקשורת, המאפשרת בסופו של דבר להציע לצרכנים שירותי תקשורת ובידור רבים.

למרות הצלחות מוקדמות של קומץ ספקים, המוכיחות שהצרכנים מוכנים לאמץ את ה-IPTV - במיוחד בצרפת, באיטליה ובהונג קונג - השוק נשאר עדיין בחיתוליו. הרבה מהספקים הגדולים בעולם נוקטים בגישה זהירה בכל הנוגע להשקת שירותים, ערים לכך שגם מפעילי שירותי הכבלים והלוויין מפתחים ללא הרף את שירותי הטלוויזיה בתשלום, ושהם, בדיוק כמו ספקי התקשורת, צריכים להתאים עצמם לתחרות בתחומי התפקודיות והתוכן, אם ברצונם להשפיע על השוק.

מדובר בנושא מרכזי בשוק בצפון אמריקה, בו הספקים צריכים להתמודד עם אתגר קשה ולא לפגר אחר מפעילי הכבלים, אשר יכולים להציע גם שירותי קול, פס רחב ושירותי טלוויזיה. בנוסף, תקנות רגולציה במספר שווקים גדולים, המונעות מספקים להפוך לחברות שידור, מעכבות השקה המונית של שירותי IPTV באסיה.

לדברי גרטנר, הצמיחה במספר המנויים ב-9-12 החודשים הבאים תהיה בעיקר בשירותי IPTV קיימים שכבר הושקו. יחד עם זאת, בתחילת 2007 שירותים חדשים רבים יהיו מסחריים והצמיחה במספר המנויים תתחיל להמריא.

"העדויות מהשקות קודמות של שירותי IPTV מלמדות בוודאות שהמחיר הוא גורם מרכזי בעליה במספר המנויים", אמר אנדרו צ'טהם, סגן נשיא למחקר בקבוצת שירותי התקשורת הצרכניים בגרטנר. "שירותי ה-IPTV המוצלחים ביותר עד כה ניתנו או במסגרת חבילת שירותים ביתיים מלאה, הכוללת גם את שירותי הקול והפס הרחב, או שהם אפשרו ללקוחות לקצץ בעלויות באמצעות תשלום רק תמורת התכנים בהם הם צופים. בשני המקרים, שירות ה-IPTV עצמו ניתן בהנחה משמעותית יחסית לאפשרויות האחרות של טלוויזיה בתשלום. בעוד ששירות ה-IPTV מציע סיכויי צמיחה לספקים, הרווחיות הנמוכה שהוא מייצר לא הופכת אותו לעסק חדש ומלהיב במיוחד העומד בזכות עצמו".

צפון אמריקה צפויה להיות שוק ה-IPTV בעל שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר בחמש השנים הבאות ומספר המנויים כמעט יכפיל את עצמו בכל שנה עד לשנת 2010. למרות שכעת שוק זה מפגר אחרי אירופה ודרום מזרח אסיה, 12 החודשים הבאים יהיו נקודת מפנה מכיוון שהשחקניות הראשיות ישיקו שירותי טלוויזיה חדשים.

מערב אירופה הוא האזור עם מספר המנויים הגדול ביותר לשירותי IPTV, המסתכם ב-1.6 מיליון מנויים. גרטנר צופה שהמספר יגיע השנה ל-3.3 מיליון מנויים ול-16.7 מיליון מנויים ב-2010. צרפת מובילה את השוק האירופי וצפויה לסיים את שנת 2006 עם כמחצית מכל מנויי ה-IPTV במערב אירופה.

גרטנר צופה שעד 2010 יהיו בצרפת כמעט חמישה מיליון מנויים, קרוב לשליש מכל מנויי ה-IPTV במערב אירופה, אשר ייצרו הכנסות בהיקף של 682 מיליון יורו. גרטנר מייחסת את הצלחת ה-IPTV בצרפת לשיווק האגרסיבי (מחיר כניסה נמוך) של המתחרות, בהן החברות Free ו-Neuf והאימוץ המוקדם של IPTV על-ידי חברת France Telecom.

למרות הגידול היציב במספר המשתמשים, גרטנר מעריכה כי בחמש השנים הבאות ייאלצו שירותי ה-IPTV להיאבק על מעמדם כיצרן מזומנים מרכזי של ספקיות התקשורת. בתחרות כנגד המפעילות המתבצרות של שירותי הטלוויזיה בתשלום וכנגד רשתות השידור האלחוטיות הארציות, המספקות תוכניות טובות בחינם, ספקי התקשורת ייאלצו להציע שירותים במחיר נמוך וחבילות שירות שלמות, על מנת להניע את הצמיחה. התוצאה: הכנסות שירותי ה-IPTV במערב אירופה יצמחו מ-336 מיליון יורו ב-2006 ל-3 מיליארד יורו בלבד ב-2010.

"למרות בסיס המנויים הרחב, עתיד שירותי ה-IPTV בצרפת אינו ברור לגמרי כפי שהוא נראה במבט ראשוני", אמרה סוזאן ריצ'רדסון, אנליסטית ראשית בגרטנר. "אמנם מספר המנויים גבוה, אך הוא מבוסס על לקוחות המקבלים גישה חינם לשירותי IPTVבאמצעות חבילת שירות כוללת, ולא על לקוחות המשלמים באמת תמורת השירות". סקר גרטנר שנערך לאחרונה מגלה כי רק 39% מלקוחות חברת Free שקיבלו שירות Freebox, באמת משתמשים בו לצפייה בטלוויזיה. מהאנשים המשתמשים ב-Freebox, רק 37% משלמים דמי מנוי חודשיים לספק. לכן ההכנסה הממוצעת נשארת נמוכה.

בבריטניה יש את המספר הקטן ביותר של מנויי IPTV במערב אירופה , הצפוי להסתכם בכ-75 אלף מנויים בלבד ב-2006. למרות שמספרם צפוי לגדול בקצב מהיר למדי ולהגיע ל-1.9 מיליון מנויים ב-2010, עם השקת שירותים כמו BT Vision של בריטיש טלקום בסתיו השנה, צופה גרטנר סיכויי הצלחה נמוכים לשירותי IPTV בבריטניה. זאת, בעיקר בגלל השימוש הנרחב בשירותי טלוויזיה בתשלום (Pay TV) והשליטה של חברת TV Sky בשוק.

גרמניה היא שוק קשה לשירותי טלוויזיה בתשלום בגלל מספרם הרב של ערוצים איכותיים המשודרים לאוויר בחינם. גרטנר מעריכה שכיום רק 10% ממשקי הבית בגרמניה משלמים עבור שירותי פרימיום, אבן דרך שנדרשו 15 שנים להשיגה, והושגה בעיקר בגלל רצון הצרכנים לצפות בשידורי כדורגל בתשלום.

יחד עם זאת, השוק נמצא על סף שינוי, כפי שהדבר הומחש בהכרזות המשותפות האחרונות של דויטשה טלקום, מיקרוסופט ו-Premiere. גרטנר מעריכה שמספר משקי בית שיצטרפו לשירותי IPTV יגיע ל-47 אלף השנה ויצמח ל-2.8 מיליון בשנת 2010, במהלכה יסתכמו ההכנסות ב-465 מיליון יורו.

"בגרמניה מתחילים רק כעת להתרגל לרעיון של תשלום עבור שירותי פרימיום, עם תחילת הגבייה של סכומים קטנים עבור טלוויזיה בלוויין", אמרה ריצ'רדסון. "אם דויטשה טלקום תוכל להשיק שירותים מלהיבים חדשים, אנשים יהיו מוכנים לשקול אותם יותר ברצינות, שכן הם כבר לא ישוו את שירותי ה-IPTV לשירותי טלוויזיה בחינם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןרו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קליין
ראיון

הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים

חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך

מנדי הניג |

לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.

סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".

יש מהלכים שאפשר לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.

אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?

"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".

דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

אנשים וגרפים
צילום: FREEPIK

התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%

הצריכה הפרטית, ההשקעות והייצוא הובילו את הצמיחה לאחר הירידה החדה ברבעון השני על רקע מלחמת "עם כלביא"; התמ"ג לנפש עלה ב-9.5%

רן קידר |
נושאים בכתבה תמ"ג צריכה פרטית

התמ"ג רשם קפיצה חדה ברבעון השלישי של שנת 2025, עם עלייה של 11% בחישוב שנתי (2.6% בחישוב רבעוני), כך על פי האומדן השני של החשבונות הלאומיים שפרסמה היום הלמ"ס. העלייה החדה משקפת התאוששות משמעותית בפעילות הכלכלית, לאחר ירידה של 4.8% בתמ"ג ברבעון השני של השנה, שנרשמה בעקבות מלחמת "עם כלביא" והשפעותיה על המשק.

על פי נתוני הלמ"ס, הצמיחה ברבעון השלישי נובעת יותר מכל מהתאוששות חזקה בצריכה הפרטית, מגידול חד בהשקעות בנכסים קבועים ומעלייה ביצוא הסחורות והשירותים. במקביל, נרשמה גם עלייה מתונה יחסית בצריכה הציבורית, בעוד היבוא עלה בשיעור דו-ספרתי, דבר המעיד על חידוש הביקושים במשק.


תוצר מקומי גולמי לנפש נתונים מנוכי עונתיות, בשקלים


צריכה פרטית

בפילוח לפי רכיבי התוצר, עולה כי ההוצאות על צריכה פרטית זינקו ב־21.6% בחישוב שנתי (5% בחישוב רבעוני), לאחר ירידה של 5.1% ברבעון השני. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-19.9% בחישוב שנתי. העלייה בצריכה הפרטית נרשמה כמעט בכל סעיפי ההוצאה, ובפרט במוצרים ברי-קיימא (למשל ריהוט, מקררים ומכונות כביסה) וברי-קיימא למחצה (למשל בגדים, נעליים וחפצים לבית).