
ברנד: "2025 היא שנת השינוי, ב-2026 נראה את הפירות"
בראיון לביזפורטל מתאר יו"ר ברנד לירן גלעדי את השינוי של הקבוצה: מהפיצול של לודן, דרך המיזוג עם סולטרה והכניסה לשירותי IFM, ועד הפיתוחים באנרגיה מתחדשת; לדבריו, כבר בשנה הבאה יבשילו פרויקטים בהיקף מאות מגה־ואט, שיתורגמו להכנסות ותזרים
קבוצת ברנד סיימה את הרבעון השני עם נתונים שמציגים שחיקה ברווחיות והפסד בשורה התחתונה. ההכנסות זינקו אך הרווח הגולמי נשחק ל-8.4% בלבד, והוצאות הנהלה וכלליות תפחו כתוצאה מצירוף החברות שנרכשו, והשורה התחתונה הפכה לשלילית.
לצד זאת, החברה מתבססת
על צבר הזמנות של כ-864 מיליון שקל, שמאותת על המשך פעילות גם לתוך 2026. במקביל, ברנד מיישמת צעדי התייעלות משמעותיים, מהסבת ייצור לסין ועד מכירה והשכרה חוזרת של המפעל בירוחם, מהלכים שנועדו לשפר את הרווחיות
ולצמצם עלויות קבועות.
ברקע השינוי שהחברה עוברת, תפסנו לשיחה את לירן גלעדי, יו"ר קבוצת ברנד, בה הוא מפרט על שנת השינוי של החברה, מהפיצול של לודן, דרך הכניסה לשוק שירותי ה-IFM, ועד לפעילות באנרגיה המתחדשת
והאתגרים במגזר התשתיות.
ספר לנו מה קורה בחברה, בהקשר של המיזוג עם סולטרה, הפיצול של לודן והפעילויות השונות
עבורנו בברנד שנת 2025 זוהי שנת שינוי משמעותית מאד. אנחנו עוברים מעולם של קבלנות משנה - שהיינו נותני השירותים של הקבלנים הראשיים, ועשינו בעיקר עבודה פרוייקטלית, אם זה במפעל בירוחם ועוד פרויקטים של אלקטרו-מכניקה אצלנו - והופכים את כל ברנד "הישנה" למגזר אחד שקראנו לו "תשתיות". התפתחנו לכיוונים שונים, עם רגל חזקה יותר בעולמות של שירותים.
- ברנד: הפסד של 6 מיליון שקל למרות גידול פי 3 בהכנסות
- לקראת הפיצול - לודן טק חתמה על הסכם בהיקף 30 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאורך זמן, אנחנו יודעים להתמודד עם השונות פרויקטלית בארץ, עם הכנסות חוזרות וקבועות, כפי שעשינו, בעסקת נתון שתושלם בשבועות הקרובים, שקיבלנו עליה כבר את אישור הממונה. ללודן הנדסה, יש לקוחות טייר 1, בארץ עם בתי זיקוק וים המלח ובחו"ל. אז כשאני מסתכל על תמהיל ההכנסות שלנו, שהוא גם שירותים וגם חוזים קבועים עם לקוחות חזקים, זה מאפשר לנו לצלוח כל שונות בציר הזמן בישראל, אם זה בחירות או מלחמה או כל דבר אחר.
בנוסף, אני חייב להגיד שאנחנו ממוקדים בשירות, גם בהקשרי התחבורה הציבורית, עם שינקוטק, שנותנת שירותים למערכות תחבורה ציבורית, כולל הרכבות הקלות ומערכות הכירטוס. ועל זה, אנחנו עושים פרויקטים של אנרגיה מתחדשת. כך בדיוק עשינו עם סולטרה ולצערי אני חושב שהשוק לא קורא את זה נכון. אם היינו חברת נדל"ן, והייתה לנו קרקע והיינו מתקדמים לקראת היתר בנייה, אז השוק היה מתייחס לקרקע עם שווי מאד גבוה, אבל בגלל שהקרקע הזאת היא בפיתוח לאנרגיה מתחדשת, או למוסדות סולאריים, היא מקבלת, מבחינת השוק, שווי אפס ואני חושב שזו ראיה לא נכונה.
לברנד יש כיום נכסים טובים. פרסמנו לפני כמה ימים שקיבלנו היתר בנייה לפרויקט של 50 מגה וואט בבריטניה. אנחנו מחזיקים 50% וההכנסה לברנד צפויה להיות 18-19 מיליון שקל. השוק בכלל לא מבין, מה יש לנו בפייפליין. אם אנחנו אומרים, שבשנה הבאה, 300-350 מגה וואט יגיעו ל-RTB (Ready to Build), ומשם תגיע גם אפשרות מכירה, השווי הכספי של זה הוא עשרות מיליוני פאונד, ואני חושב שהשוק קצת מפספס את ערך הנכסים שיש לנו באנרגיה המתחדשת.
- היום בבורסה: נייס תעלה, החוזים על האפס; הסנטימנט החיובי צפוי להימשך
- אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
נגעת באנרגיה המתחדשת, וכשמדובר בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת מחוץ לישראל, המשקיעים רואים את זה בעין, קצת יותר סקפטית. איך אתה רואה את השוק הזה שסולטרה נמצאת בו, עד כמה הוא יציב, ומתי נוכל לראות את ההכנסות ואת התזרים החיובי?
כבר ב-2025 מתחילים לראות פעילות, אבל שנת 2026 אמורה להיות שנת ה-RTB והמסחור בפועל, בברנד אנרגיה ובסולטרה. המודל שנו הוא מפתחים, מביאים ל-RTB, מממשים (מכירה/שיתוף), ממחזרים הון לפרויקטים הבאים. קיבלנו היתר בנייה למספר פרויקטים, רק בפרויקט הבריטי שהזכרתי צפויה הכנסה של כ-18 מיליון שקל לברנד. עלויות המימון הם קיימות אבל יש לנו שיתופי פעולה עם שחקנים מקומיים מנוסים בכל מדינה, פתרונות לניהול סיכוני ריבית ומט"ח, ופייפליין שמאפשר קצב “ייצר-מכור-חזור” עקבי. תוך שאנחנו משתדלים לשמור על הוצאות מטה נמוכות. אם נגיע בשנה הבאה להיקף של כ-300MW+ שיגיע ל-RTB ב-2026 זה יתורגם להכנסות ותזרים שיתנו לשוק את ה”קומפורט” החסר היום.
אם ברנד הופכת לקבלן ישיר, מדוע בדוחות האחרונים לא ראינו שיפור ברווחיות, ואף ירידה בכמה מגזרים?
לשינוי מבני לוקח זמן לחלחל לתוצאות. חלק מהפעילויות אוחדו חשבונאית רק מאוחר (לודן, למשל), כך שההשפעה לא ניכרה עדיין ברבעונים קודמים. מעבר לכך, נרשמה אצלנו בתקופה האחרונה הוצאה חשבונאית של כ-16 מיליון שקל חצי-שנתית בגין עודף עלות. זה פריט שמעוות במידה מסוימת את התמונה למי שמסתכל על השורה התחתונה.
ועדיין אנחנו רואים גידול בהוצאות הנהלה וכלליות
הקפיצה נובעת מאיחוד הדוחות של החברות שנרכשו ולא מהגדלה רוחבית של שכר. כבר יישמנו צעדי התייעלות, איחוד תפקידי הנהלה (רק בשכר המנכ"ל יש חיסכון של כ-2 מיליון שקל בשנה), ובמקביל לברנד נכנסים דמי ניהול מלודן הנדסה ולודן טק (כ-1.5 מיליון שקל לכל אחת לשנה). לאחר השלמת נתון, צפויים דמי ניהול נוספים (כ-2 מיליון שקל בשנה). יחד עם שיפורים תפעוליים שכבר בתהליך בחברות הבת (היקף כמה מיליוני שקלים), נראה את האימפקט בולט יותר בהמשך.
אם נסתכל במבט קדימה, איך תיראה 2026 במספרים?
היעד שלנו ל-2026 הוא מחזור הכנסות קבוצתי של 1.3-1.4 מיליארד שקל, עם רווחיות בכל מגזרי הפעילות. מנועי התרומה המרכזיים:
-
מימושי פרויקטי אנרגיה שמגיעים ל-RTB/מסחור.
-
צמיחת נתון (IFM) והגדלת משקל הכנסות חוזרות.
-
לודן הנדסה/טק – חזרה לרצף פרויקטים משמעותיים (פרויקטים שנדחו צפויים לחזור במחזור 2026-2027), לצד המשך מיקוד והתאמות כדי לצמצם עונתיות/שונות בין תקופות.
משהו אחרון לסיום?
שנת 2025 היא שנת השינוי עם פיצולים, רכישות והתאמות. שנת 2026 אמורה להיות השנה שבה האסטרטגיה מתגבשת גם בתוצאות.
- 1.מניית חלום לטווח בינוני וארוך (ל"ת)אנונימי 30/11/2025 12:02הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
