רכבת קלה
צילום: נתע

לקראת הפיצול - לודן טק חתמה על הסכם בהיקף 30 מיליון שקל

לודן טק חתמה על הסכם בהיקף של 30 מיליון ש"ח לאפיון, אספקה והתקנת מערכות כרטוס אוטומטיות לרכבת הקלה; הפיצול של לודן טק צפוי להיות מושלם בשבוע הבא, היום הקובע לפיצול נקבע על 12.8.25

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה לודן ברנד

כשבוע לפני השלמת מהלך הפיצול, לודן לודן 1.43%   בשליטתה של קבוצת ברנד ברנד 0.22%   מדווחת הבוקר על זכייה בחוזה אסטרטגי. שימקוטק, חברה נכדה (80.38%) של לודן הנדסה, חתמה על הסכם לאפיון והתקנת כלל מערכות הכרטוס עבור פרויקט הקמה של קו הרכבת הקלה בירושלים. ההתקשרות כוללת תכנון, ייצור והתקנה של מערכות כרטוס מתקדמות בפרויקט תחבורתי רחב היקף, והיקפה הכספי מוערך בכ-30 מיליון שקל.

חוזה הכרטוס כולל מספר שלבים כאשר השלב הראשון והמיידי, אפיון ותכנון המערכת, צפוי להימשך כשנה. בשלב הבא תבצע שימקוטק ייצור של ציוד כרטוס ייעודי, אספקתו והתקנתו, הן בתחנות והן בקרונות הקו החדש, בהתאם להתקדמות עבודות ההקמה בפרויקט.

שימקוטק היא חברה בת של לודן טק, המוחזקת 100% על ידי לודן הנדסה. שימקוטק מתמחה בפיתוח ואספקת מערכות כרטוס אוטומטיות לתחבורה ציבורית. החברה פועלת בפרויקטים רחבי היקף עבור רכבות קלות, תחבורה עירונית ופתרונות תחבורה חכמה, ומהווה זרוע פעילות טכנולוגית של לודן בתחום התחבורה החכמה והמערכות המבוזרות.

להערכת לודן, אספקת המערכות במסגרת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים צפויה לשפר באופן משמעותי את סיכוייה של שימקוטק להתקשר בעתיד בהסכם ארוך טווח לאספקת שירותי תחזוקה עבור מערכת הכרטוס, לאחר השלמת שלב ההקמה.

אסא גלעדי, יו"ר דירקטוריון לודן הנדסה: "אחרי שנה מאומצת ודחייה בלוחות הזמנים של פרויקטים רבים בתחבורה הציבורית ובפרויקטי הרכבת הקלה, אנו שמחים שהצלחנו לחתום על הסכם התקנת מערכות הכרטוס, וזאת כשבוע לפני שלודן טק מתפצלת מלודן הנדסה. אנו סבורים שהפיצול של לודן טק מלודן הנדסה יתרום לצמיחה של כל חברה בנפרד. לודן טק, כחברה עצמאית, תמשיך לפתח את היכולות והנוכחות שלה בפרויקטים לאומיים ובתחבורה הציבורית, ולהערכתנו תהווה מנוע צמיחה מרכזי בקבוצת ברנד בשנים הקרובות"

לקראת הפיצול בחברה

במקביל, הליך פיצולה של לודן טק מלודן הנדסה מתקרב לישורת האחרונה. מוקדם יותר השבוע פירסמה לודן הנדסה תשקיף לקראת הפיצול לשתי חברות ציבוריות. על פי התשקיף, כל בעל מניות של לודן הנדסה יהיה זכאי לקבל מניות לודן-טק בהתאם ליחס שנקבע מראש, המתבסס על ההון העצמי של שתי החברות (יחס של 63.29% ללודן הנדסה ו-36.71% ללודן טק). המועד הקובע לפיצול יהיה 12 באוגוסט 2025, כשמועד פתיחת המסחר במניות לודן-טק צפוי להיות 13 באוגוסט.

לאחר השלמת הפיצול, שתי חברות ציבוריות  יהיו רשומות למסחר, שתיהן בשליטת קבוצת ברנד: לודן הנדסה, שתתמקד בפעילות ההנדסה, ולודן טק, שתפעל בתחומי הטכנולוגיות והמערכות הביטחוניות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

נזכיר כי לפני כחושיים ראיינו את מנכ"ל לודן טק שאמר כי "כחברה טכנולוגית תוכל לודן טק לקבל את הערך האמיתי שלה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עליות או ירידות שור דוב
צילום: Pixabay

"קנה בשמועה ומכור בידיעה" - האם עסקה בעזה תפיל את הבורסה?

גל העליות החדות בתל אביב נשען על תקוות להסכם ולסיום הלחימה, אבל צריכים לזכור שהשוק כבר מתמחר את היום שאחרי; המשקיעים הפרטיים נכנסים בהמוניהם, בעוד הסיכון לתיקון הולך וגובר - מה אומרים הכלכלנים?

תמיר חכמוף |

התקופה האחרונה בבורסה בתל אביב מתאפיינים באווירה כמעט אופורית. הדיווחים על התקדמות במגעים להסכם, הפעם בתיווך טראמפ שצפוי להביא להפסקת אש ולהחזרת החטופים, הקפיצו את המדדים והמניות המקומיות. המשקיעים הפרטיים, שהצטרפו בהמוניהם בחודשים האחרונים, מהווים הקונה העיקרי בגל העליות הנוכחי (הזרים הפילו את השוק והישראלים ניצלו את הירידות), כשהם מציפים ביקושים על בסיס התקווה שה"יום שאחרי" קרוב ושמחירי המניות ימשיכו לטפס גם אחריו.

מבט קרוב על השוק עשוי לגלות פער בין הציפיות לבין הנתונים בפועל: הכלכלה עדיין מדשדשת (נתוני התמ"ג לרבעון השני היו חלשים מהצפי, צפי האינפלציה עלה, הריבית עדיין לא ירדה ותחזית הצמיחה עודכנה כלפי מטה), התוצאות הכספיות של רבות מהחברות משקפות החזרה לשגרה איטית יחסית, והסביבה הביטחונית לצערנו עדיין רחוקה מיציבות. העליות האחרונות נשענות הרבה יותר על סנטימנט ואמונה שהסדר קרוב מאשר על שינוי יסודי במצב המשק.

כאן נכנס המשפט המוכר למשקיעים "קנה בשמועה, מכור בידיעה". המשמעות פשוטה: המשקיעים מנסים להקדים את החדשות, נכנסים לפוזיציות עוד לפני שהאירוע קרה, וכשהוא סוף סוף מתממש כולם כבר בפנים, המחירים משקפים את ההתרחשות, ולעיתים דווקא אז מגיע גל מכירות. זה מנגנון טבעי של שוק יעיל וחכם שמחפש להקדים מידע ולמקסם רווחים לפני כולם.

התחושה הזו מועצמת על ידי הפומו (FOMO fear of missing out) של המשקיעים הקטנים. רבים מהם ראו את המניות עולות מאז תחילת השנה ולא רצו להישאר מאחור. התקווה שהסדר וסיום הלחימה יביאו לזינוק נוסף דחפה עוד כסף לשוק, לעיתים בלי קשר ישיר לנתונים הכלכליים. את התגובה הזו ראינו במלחמה מול איראן כדוגמא מצוינת, כאשר השוק ירד בפתיחה כתגובה ראשונה, אך סיים בעליות שהפכו לעליות חדות ככל שהמלחמה נמשכה למרות ההשלכות הכלכליות. במקביל, "הכסף החכם" של המוסדיים, שהגדילו חשיפה כבר בשלהי 2023 ותחילת 2024, ממשיך לפעול אך בקצב מאוזן יותר, כאשר הגופים הגדולים לא רצים לרדוף אחרי העליות אלא בוחרים בתנועות מדודות ובחלק מהמקרים גם מנצלים את הגאות למימושים, בעוד הם מגדילים החזקות ברכישות פרטיות והנפקות חדשות.

במצב כזה הסיכון גובר משני הכיוונים. אם ייחתם הסכם, ייתכן שהשוק יגיב דווקא בירידות בשל מימוש רווחים אחרי מהלך ארוך של ציפייה, ואם יתברר שהעסקה רחוקה, שחמאס מקשיח עמדות ושהלחימה עלולה להתחדש בעצימות גבוהה, האכזבה עלולה להיות חריפה עוד יותר.

צחי אבו. קרדיט: יובל אליאסצחי אבו. קרדיט: יובל אליאס
ראיון

צחי אבו: "תחנת הכוח במנשה יכולה להפוך השקעה של 70 מיליון שקל למיליארד וחצי"

ארי נדל״ן, שבשליטת צחי אבו. זכתה יחד עם ג׳קי בן זקן במכרז רמ״י להקמת תחנת כוח במועצה האזורית מנשה, בהשקעה של 362 מיליון שקל (כעת ישולם רק 20% מהתמורה והיתרה עוד כ-4 שנים). בשיחה עם ביזפורטל מתאר אבו את תנאי העסקה כייחודיים בשוק, מסביר מדוע התשואה על ההון צפויה להיות גבוהה מאד ואיך החברה מתכננת לטפל בהשקעה זו בהמשך; ״מי שיודע לעשות חשבון יכול להבין בקלות את הפוטנציאל הגלום כאן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן 9.97%  , העוסקת בבנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל ובשליטת היזם צחי אבו, זכתה יחד עם חברת אבני ספירים של ג׳קי בן זקן במכרז של רשות מקרקעי ישראל להקמת תחנת כוח חדשה במועצה האזורית מנשה. סכום הזכייה שישלמו עומד על כ-362 מיליון שקל, והחזקות בפרויקט יחולקו כך שארי נדל״ן תחזיק ב-60% מהזכויות ובן זקן ב-40% הנותרים. התחנה מתוכננת לספק הספק משמעותי של 850-1,000 מגה-ואט, בכפוף לאישור תב״ע חדשה לקרקע. הליך אשר צפוי להימשך כ-4 שנים.

בשלב הראשון, תידרש החברה להעמיד 20% מסכום הזכייה: כ-72 מיליון שקל, כאשר חלק מהסכום יגיע מהון עצמי והיתר באמצעות מימון חיצוני. את יתרת הסכום, כ-80% נוספים, יידרשו השותפים לשלם בתוך 90 יום לאחר אישור התב״ע. עד אז, ארי נדל״ן תספק את המימון הראשוני ואילו אבני ספירים תהיה אחראית על תהליכי הרישוי והרגולציה, ותישא בכל עלויות התכנון עד לאישור הסופי. השטח של המתחם יהיה על כ-73.6 דונם.

בשלב ראשון ייחתם עם רמ״י חוזה הרשאה לתכנון למשך חמש שנים, עם אפשרות להארכה נוספת של עד ארבע שנים נוספות בתמורה לתוספת תשלום. רק לאחר אישור התב״ע ייחתם הסכם חכירה ל-49 שנה, שיאפשר את הקמתה והפעלתה של תחנת הכוח על הקרקע. מכתב ראשוני שהתקבל ממנהל התכנון כבר מצא כי המתחם מתאים להקמת תחנת כוח קונבנציונלית.

חשוב לציין - החברה בשליטת היזם צחי אבו המחזיק בכ-56% ממניות החברה. החברה פועלת בעיקר ברכישת קרקעות ופיתוח מתחמים מסחריים ומרכזי קניות וביניהם מתחם סטאר סנטר אשדוד, קניון סטאר בנהריה, קניון MYMALL בלימסול, קפריסין וקניון סטאר סנטר אילת הנמצא בשלבי הקמה.

צחי, מה הופך את העסקה הזו לכל כך כדאית עבורכם?