שיגרו אישיבה, ראש ממשלת יפן, צילום: Xשיגרו אישיבה, ראש ממשלת יפן, צילום: X

ראש הממשלה התפטר והבורסה עולה, ומה קורה בשאר השווקים באסיה?

המשקיעים מקבלים בחיוב את ההתפטרות של ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה, כאשר הם מצפים למחליף שיתמוך בצורה אקטיבית יותר בכלכלה; בסין, נתוני הסחר היו חלשים ברקע מלחמת הסחר עם ארה"ב; החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות

תמיר חכמוף | (1)

המגמה באסיה חיובית עם נטייה לעליות בפתיחת השבוע, כאשר המשקיעים מעכלים שילוב של התפתחויות פוליטיות וכלכליות. במוקד, התפטרותו של ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה, שהודיע כי יפרוש מהתפקיד לאחר לחץ גובר בעקבות הפסד בבחירות לבית העליון (להרחבה - רעידת אדמה ביפן: ראש הממשלה שיגרו אישיבה - מתפטר). המניות בטוקיו זינקו בתגובה, על רקע ציפיות שמועמדים מובילים להחליפו, כמו טקאיצ'י סאנה המזוהה עם קידום צמיחה ודירוג מחדש של הרגולציה, יובילו מדיניות מעודדת צמיחה. גם נתוני המאקרו תומכים, כאשר התמ"ג לרבעון השני עודכן כלפי מעלה, וההוצאה הביתית ביולי הפתיעה בחוזקה. מנגד, תשואות האג"ח היפניות ממשיכות לעלות לשיאים חדשים, מה שמזין את אי הוודאות סביב מדיניות הבנק המרכזי.

סין פרסמה נתוני סחר חלשים מהצפוי, היצוא עלה ב-4.4% בלבד לעומת צפי של 5% ויבוא עלה בקצב איטי, על רקע החולשה בענף הנדל"ן וחוסר הוודאות התעסוקתי. המשקיעים רואים בכך סימן לכך שההתאוששות הכלכלית שברירית. ברקע, מחירי הנפט מטפסים לאחר הודעת OPEC+ על הגדלת תפוקה מתונה בלבד באוקטובר, מהלך שנתפס כתומך במחיר.

המסחר באסיה

ביפן, מדד הניקיי 225 זינק 1.34% ל-43,597 נקודות והטופיקס עלה 1% לשיא חדש, על רקע הציפיות לשינוי מנהיגותי ונתוני תמ"ג חזקים מהצפוי.

בקוריאה הדרומית, הקוספי עלה 0.28% והקוסדאק התחזק ב-0.47%, כשהמשקיעים מגיבים באיפוק למצב הפוליטי ונתוני אינפלציה מתונים יחסית.

בהונג קונג, ההאנג סנג עלה 0.35% ואילו בסין מדד CSI300 ירד 0.3% לאחר נתוני היצוא והיבוא המאכזבים. מדד שנחאי שמר על עלייה מתונה של 0.17%.

באוסטרליה, מדד ASX200 ירד 0.34% ל-8,841 נקודות, בהובלת מניות הכרייה והאנרגיה שהושפעו מהצפי להאטה בצמיחה.

בהודו, הניפטי 50 הוסיף 0.34% ל-24,825 נקודות, ברקע המשך הציפיות לצעדי מדיניות תומכים מול לחץ המכסים מצד וושינגטון.

קיראו עוד ב"גלובל"

החוזים בוול סטריט

בוול סטריט נרשמת פתיחה זהירה לשבוע, כשהחוזים העתידיים נסחרים ביציבות עם עליות קלות של עד 0.2% בהובלת הנאסד״ק, ברקע ציפיות כמעט ודאיות להורדת ריבית. דו״ח התעסוקה האחרון אישר את הכיוון, תוספת של 22 אלף משרות בלבד באוגוסט, לצד תיקונים כלפי מטה לנתוני החודשים הקודמים, סימנו את החולשה המשמעותית ביותר בשוק העבודה מאז הקורונה. שיעור האבטלה עלה ל-4.3%, מספר המשרות הפנויות ירד אל מתחת למספר דורשי העבודה, וקצב עליית השכר התמתן ל-3.7%. המשמעות: השוק מאותת האטה עמוקה, כשהסבירות להפחתת ריבית כבר בישיבת הפד הקרובה זינקה לכמעט 100%, והשווקים מתמחרים כ-65% סיכוי לשלוש הפחתות עד סוף השנה.

אנליסטים מזכירים שגם בהיסטוריה, מ-2000 ועד 2008, הורדות ריבית לא תמיד בלמו ירידות כשהאטה כלכלית כבר בעיצומה. המשקיעים יודעים שהריבית תרד, אך שואלים כעת אם זה יספיק לתמוך בצמיחה. במקביל, תשומת הלב השבוע מתמקדת בנתוני אינפלציה: מדד המחירים ליצרן (PPI) יתפרסם ביום רביעי ומדד המחירים לצרכן (CPI) בחמישי, שצפויים להכריע האם לפד יש חופש פעולה מלא לגלוש למדיניות מרחיבה, או שדביקות באינפלציה תסבך את התמונה.

מה חשוב לעקוב אחריו בשבוע הקרוב ומה מצפים האנליסטים, כאן - הריבית תרד אבל זה לא אומר שוול סטריט תעלה - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הלוואי אצלנו.. רק שילך והשוק יטוס (ל"ת)
    אנונימי 08/09/2025 07:47
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.