גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

"זו לא עונתיות במובן של רבעון חלש ורבעון חזק, זה יותר עניין של מזג אוויר חריג מאשר עונתיות קבועה. גם בגלל שאנחנו פרוסים ב-28 סניפים מהצפון ועד הדרום, אנחנו מספקים תשומות לכל סוגי הגידולים כל השנה אז הפריסה הזאת גם מאזנת את האלמנט של העונתיות וההשפעות של מזג האוויר כי כל יבול מגיב אחרת והצרכים משתנים".

נעבור למגזרים האחרים מגזר האריזות - הוא צומח?

"בהחלט. זה אחד התחומים הצומחים ביותר שלנו, עם עלייה של כ-15% בהכנסות. אם בשנים האחרונות עמד המחזור סביב 225 מיליון שקל, אין סיבה שלא נגיע ל-250 מיליון. אנחנו נמצאים כמעט בכל מקרר בארץ - קרטונים, אריזות פלסטיק, רשתות לאריזה. כמו למשל הרשתות שאורזים בהם את התפוחי אדמה, או הקרטון שעוטף את העלים - רוזמרין, פטרוזיליה וכדומה. אנחנו שחקן מאוד גדול ואנחנו עובדים עם שלושה מפעלים מרכזיים בארץ לקרטון גלי כמו אינפיניה אריזות, ב׳ קרטון וקרגל וגם מייבאים מחו"ל. שיעור הרווחיות בתחום גבוה יותר מאשר בהדברה ודשנים, סביב 16%–17%. ככל שאנחנו מוסיפים מוצרים בייבוא, אנחנו משפרים את הרווחיות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אם כבר מזכירים את הייבוא מחו״ל - איך החרם הטורקי משפיע עליכם?

"קודם זה לא משפיע דווקא עלינו אלא זו התמודדות של כל הענף. בהתחלה עוד היה אפשר לעקוף את החרם הטורקי עם הזמנה דרך מדינות שלישיות או על ידי גורמים ברשות הפלסטינית שלוקחים עמלה קטנה, אבל ככל שעבר הזמן וגם הטונים שם החריפו אז כיום זה ממש קשה לייבא משם. זה לא סיסמאות טורקיה סגרה בפועל את הייצוא לישראל. אנחנו מוצאים אלטרנטיבות בסין ובאירופה, אבל זה מייקר ומאריך את שרשרת האספקה. כמו כן תחשוב שאנחנו מייבאים דברים עם נפח גדול וזה לא משהו שאפשר ׳להבריח׳ והוא בולט. בכל מקרה, לשמחתנו מצאנו פתרונות תחרותיים".

לגבי התוצאות הרבעוניות אם נסתכל על זה אפשר לראות ירידה ברווח הנקי שירד קצת האם אפשר להגדיר את הרבעון הזה כמייצג?

"תראה, אנחנו חברה עם הרבה רגליים. חברה יציבה, 2023 נפגעה מאוד מההשקעה ב-BOL בתחום הקנאביס הרפואי, אבל זה מאחורינו. ב-2024 כבר סיימנו עם 44 מיליון שקל רווח נקי. ב-2025 אנחנו רואים המשך של המגמה הזאת המחצית כבר הצגנו 23 מיליון שקל רווח נקי. מדובר בסדר גודל שונה לגמרי".

אתם נחשבים חברת דיבידנדים. מה המדיניות?

"אנחנו מחלקים דיבידנד ברצף של כ-20 שנה. בכל השנים האחרונות חילקנו לפחות שקל למניה שזו תשואת דיבידנד של בערך 3%. יש לנו מדיניות לחלק עד 50% מהרווח הנקי. כמובן שזה תלוי בתוצאות ובצרכים, אבל המגמה היא לחלק בצורה רציפה".

בהמשך למדיניות, אתם רכשת בעבר פעילויות, איך אתם מזהים מתי להקצות לרכישות ומתי כדאי לחלק

"יש לנו אסטרטגיה סדורה של רכישות ואנחנו בעיקר מחפשים את הסינרגיה. רכשנו שתי חברות ב-7 השנים האחרונות כמו הפצת קרטונים לתעשיה, רכשנו 50% מחברה לבניית חממות ובתי רשת בארץ ובחו"ל, ו-50% בחברה של מיכון חקלאי כמו קומביינים, מזריעות, שותלות. אנחנו מאוד מחפשים איך להישאר בפוקוס ובליבת העסקים אבל מצד שני גם לנסות ולהשיא ערך.

יש משהו בקנה איזו פעילות שאתם מתכננים לקנות בקרוב?

״יש וכתוב גם בדוחות כמובן. אנחנו שמים דגש על מגזר שהיה מאוד רווחי במחצית, אני מדבר על מגזר התערובת שהיה עם שיעור רווח גולמי של כמעט 20%, ורווח גולמי של קרוב ל-29.5 מיליון שקל ובמסגרת הזאת אנחנו באמת מנסים לצמוח ולרכוש פעילויות. הצמיחה היא בנתינת הלוואות להקמת לולים חדשים וגם לכניסה לשותפויות בגידול. בינואר 2025 נכנסה פעילות חדשה רכשנו 50% מחברה בתחום גידול עופות לבשר והטלה. יחד אנחנו מייצרים כ-12.5–13 אלף טון בשר עם שחקן גדול בשוק הישראלי. זה משתלב עם מגזר התערובות, שהוא רווחי מאוד״.

יש ריכוזיות בשוק?

"אנחנו פועלים בתחום התשומות לחקלאות, לא במכירת התוצרת עצמה. וכאן אני אולי אומר ׳לצערי׳ כי זה שוק הכי רחוק מריכוזי והוא דווקא שוק מאוד תחרותי רווחיות גולמית ממוצעת של 15%. אי אפשר לדבר על קרטל או ריכוזיות. לעומת זאת, ברשתות הקמעונאות מחלקת פירות וירקות פועלת במרווחים של מעל 50%".

איך אתם מתמודדים עם מגמות טכנולוגיות בחקלאות - AgTech, פתרונות ירוקים זה לא יכול לאתגר אותכם?

"אנחנו לא מפתחים טכנולוגיות, אנחנו מפיצים אותן. אנחנו ספקים מרכזיים של החברות הגדולות –-תמ״א, נטפים, ריווליס, פלסאון, ברמד ועוד. ברגע שיש טכנולוגיה חדשה, אנחנו נביא אותה לחקלאים. היתרון שלנו הוא ברשת ההפצה והקשר הישיר עם השטח".

לסיום, איך אתה רואה את עמיר שיווק שנתיים מהיום?

"אנחנו עוגן של יציבות, אבל מצד שני לא סטטיים. אנחנו בתקופה של צמיחה, בעיקר בתחום התערובות. יש לנו פוטנציאל גם בתחום הנדל"ן - הנכס בבני ברק שעדיין לא הבשיל. כל מגזרי הפעילות שלנו צומחים בצורה מתונה ויציבה, 2%–4% בשנה. בסופו של דבר, אנחנו חברה עם מחזור שנתי של כ-1.25 מיליארד שקל, EBITDA של מעל 80 מיליון והון עצמי של כ-400 מיליון שקל. אני מאוד אופטימי לגבי המשך הדרך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר

מבצע ״פסגת האש״ בדוחא הזניק את הבורסה לפסגה חדשה כשהמדדים מוסיפים עד 1.7%; בלטו עוד היום: ברן סגרה עסקה של 480 מיליון דולר וזינקה, נאוויטס עם ביקושי שיא לגיוס עבור סי ליון, עין שלישית עם הזמנה משמעותית, אוטומקס הצליחה להחזיר עצמה חלק מהירידה

מערכת ביזפורטל |

תקיפה ישירה בבירת קטאר, הראשונה בהיסטוריה, ממוקדת בצמרת ארגון הטרור חמאס מצליחה להזניק את הבורסה. במבצע שזכה לשם ״פסגת האש״ הותקפה ישיבה של בכירים בארגון כשההערכה המבצעית כעת כי כמה מהבכירים נפגעו. מקורות בחמאס מכחישים את הפגיעה וטוענים כי הצמרת הארגונית שרדה את המתקפה. 

 מדד ת״א 35 זינק 1.5% ות"א 125 הוסיף  1.7%, בשאר הסקטורים המגמה הייתה מעורבת - מדד הבנקים עלה 0.9% ומדד הביטוח מוסיף כ-0.8%.

מדד ת״א נדל״ן הוסיף 1.64%, ת״א נפט וגז סיים בזינוק של 2.9% כשהוא מושפע מהעליה בנאוויטס נאוויטס פטר יהש 9.45%  שזינקה 8.9%. נאוויטס ריכזה את מחזור המסחר השני בגודלו בבורסה שהסתכם על 198 מיליון שקל.


מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל - "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"


אנחנו ממשיכים בפרויקט ׳דבר הגורו׳, בו אנחנו סוקרים את משקיעי-העל המצליחים של כל הזמנים, מדורות עבר וגם מהדורות שלנו, מלקטים את שיעורי ההשקעות שלהם ומסתכלים על איך הם בנו את הונם ואתם דמותם. היום אנחנו מפנים זרקור לפועלו של משקיע שהוא גם אדם עם לב יהודי-חם. ביל אקמן. מי שהתפרסם בזכות הימור מוצלח בתחילת הקורונה שבו רשם רווח של כמעט פי 100 בתוך חודש. מי שעמד לצד ישראל בשעתה הקשה וביטא את זה גם במעשים, רכש 5% ממניות הבורסה לני״ע השקעה שתגמלה אותו. כשב-19 חודשים שחלפו מאז ההשקעה מניית הבורסה נסחרת סביב 77 שקל, ונסחרת לפי שווי שוק של כ־7.1 מיליארד שקל  מה שמייצג רווח "על הנייר" של כ־260 מיליון שקל ותשואה של כ־270% על ההשקעה הראשונית. הבוקר ביל אקמן היה אורח הכבוד באחוזת העם כשהוא פתח את יום המסחר וגם נשא נאום מרגש ובו גם התייחס לפוזיציה שפתח בבורסה ממנה ״לא יפטר לעולם״ כהגדרתו. דבר הגורו, והפעם על - ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן